English

عامل مهم تهدید حیات وحش:

تجارت غیر قانونی گونه های جانوری

فردین حکیمی در خصوص تجارت غیر قانونی گونه های جانوری در البرز گفت: سومین عامل تهدید کننده حیات وحش صید و شکار غیر قانونی است.

تجارت غیر قانونی گونه های جانوری

فردین حکیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج البرز، در خصوص دستگیری و برخورد با م ختلفان شکار و صید حیات وحش در استان البرز اظهار کرد: سومین عامل تهدید حیات وحش تجارت غیرقانونی گونه های جانوری است‌، گونه هایی که توسط افراد سودجو از زیستگاه های طبیعی خود جدا شده و با هدف تجارت غیر قانونی در اختیار دیگر افراد قرار داده می شوند.

وی در ادامه با اشاره به ممنوعیت نگهداری، عرضه، خرید،و فروش و زنده گیری حیات وحش گفت: در مواردی متعدد از طریق رسانه ها در این خصوص اطلاع رسانی کرده ایم؛ چون در قانون شکار و صید نیز بر ممنوعیت آن اقدامات اشاره شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز با این توضیح که علیرغم تذکرات متعدد همچنان افرادی به زنده گیری وحوش می پردازند، افزود: اکنون که فصل بهار و زمان زاد و ولد پرندگان و یا پستانداران از جمله کل و بز و قوچ و میش است، در خیلی مواقع جوجه های پرندگان، بره ها و یا بزغاله ها در زیستگاه ها مشاهده می شود و عده ای ناآگاهانه فکر می کنند که این وحوش به حال خود رهاسازی شده اند و از روی دلسوزی این وحوش را با خود به منطقه مسکونی می آورند.

وی افزود: متاسفانه در برخی موارد و زمانی که دست انسان ها به جوجه پرندها، بزغاله ها و بره ها برخورد کرده بعد از رهاسازی مجدد آنها در زیستگاهشان،دیگر از سوی مادر پذیرفته نشده اند.

حکیمی با بیان اینکه عده ای افرادسودجو نیز برای فروش اقدام به زنده گیری وحوش می کنند و در بازارهای غیر مجاز عرضه پرندگان و در سطح پرنده فروشی های تهران و کرج  این پرندگان را به فروش می رسانند، توضیح داد: حتی در این میان پرندگانی مانند باز به قیمتی گزاف در کشورهای عربی به فروش می رسد.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه بسیاری از موارد تخلف در شکار، صید و زنده گیری وحوش را مردم به محیط زیست گزارش می دهند، تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در البرز بیش از ۵ مورد افرادی که به شکار، زنده گیری و خرید و فروش وحوش پرداخته بودند دستگیر شده و تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز گفت: از افراد متخلف و دستگیر شده گونه های از پرندگان از جمله مرغ مینا، سار، سنجاب درختی و یا یک خرس قهوه ای بوده است.

وی در پایان با بیان اینکه میزان‌ مشارکت مردم در البرز در دستگیری افراد متخلف که به شکار و صید غیرمجاز می پردازند در قیاس با بسیاری از نقاط کشور بهتر است، گفت: گاهی مردم خودشان تعداد زیادی از پرندگان را از پرنده فروشی ها خریداری کرده و به محیط زیست تحویل می دهند تا در طبیعت رهاسازی شوند و یا در مواردی دیگر هنگام مشاهده حیوانات زخمی آنها را در اختیار مراکز تیمار و بازپروری حیوانات قرار می دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه