English

تالاب بدون شکارچی نظر آباد/ اعتبار ۷۰۰ میلیونی برای حفظ تالاب با ارزش

تنها تالاب استان البرز با وجود دیگر پهنه های آبی که کارکرد تالاب را دارداما از منظر وجود یک تالاب طبیعی در البرز تنها مورد موجود در استان البرز تالاب صالحیه است.

تالاب بدون شکارچی نظر آباد/ اعتبار 700 میلیونی برای حفظ تالاب با ارزش

فردین حکیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درخصوص تالاب صالحیه نظرآباد اظهار کرد: ظرفیت تالاب صالحیه ازسالیان گذشته ظرفیت تالابی شدن را داشته است اما بنا به دلایلی مانند احداث یک کانال زهکش که جلوی هدایت آب به سمت تالاب را می گرفت و از طرفی اختصاص عدم تخصیص حق آبه از سوی رودخانه هایی مانند زیاران و یا کردان برای سریز شدن به سمت تالاب صالحیه خشک شده  بود و تنها در زمان بارندگی ها و بصورت فصلی آبگیری آن صورت می گرفت.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز گفت: در سال 94  و زمانی که همکاران ما در محیط زیست در حال سرشماری پرندگان مهاجر و کنار آبزی بودند، به محدوده آبگیر مانندی رسیدند که در واقع همان تالاب صالحیه کنونی است و از دیدن این همه پرنده در آنجا متعجب شدند.

وی با این توضیح که از همان سال یعنی حدود 5 سال قبل بر روی آن منطقه بیشتر متمرکز شدیم، افزود: در این خصوص با مسئولان آب منطقه ای وارد مذاکره شدیم تا با هدایت آب به سمت تالاب صالحیه آبگیری آن انجام شود که در نهایت این اقدامات موجب شکل گیری پهنه آبی در آنجا شد.

مطالعات تعیین حریم تالاب صالحیه توسط شرکت آب منطقه ای در حال انجام است

حکیمی با بیان اینکه به دنبال اقدامات انجام شده در آن سال ها تالاب صالحیه کمی پر آب شده  بود، گفت: این اقدام مثبت موجب حضور بیشتر پرندگان در محدوده  تالاب شد، از طرفی گروه حامیان تالاب که بیشتر عکاسان و تشکل های محیط زیستی بودند، یک کانال در فضای مجازی راه اندازی کرده و با انتشار عکس های پرندگان در تالاب صالحیه ما را در معرفی و شناسایی گونه های جدید پرندگان در البرز یاری می رساندند، آن زمان تنها 110 گونه پرنده شناسایی در استان داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر اقدامات موثری برای آبگیری تالاب صالحیه از جمله لایروبی کانال خاکی موجود در آن محدوده انجام شده است، عنوان کرد: این مهم بعد از بارندگی ها و سیلاب اوایل سال گذشته تاثیر مهمی در سرریز شدن آب به سوی تالاب صالحیه داشت.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز تاکید کرد که بخشی از اقدامات دنبال شده توسط محیط زیست در محدوده تالاب صالحیه برای رسیدن به این هدف است که  محل قرار گیری این تالاب به منطقه شکارممنوع تبدیل شود.

وی عنوان کرد: طبق قانون تالاب برای تعیین حق آبه تالاب صالحیه انجام مطالعات بر عهده  محیط زیست و تخصیص منابع آبی از سوی وزارت نیرو است، در این خصوص مطالعات حق آبه و مطالعات کاربردی تدوین برنامه عمل احیای تالاب انجام شده است، همزمان مطالعات تعیین حریم نیز توسط شرکت آب منطقه ای البرز با پیشرفت 95درصدی در حال انجام است که بر اساس این مطالعات اگر شخصی در آن محدوده زمینی داشته باشد و بخشی از آن در حریم  تالاب قرار می گیرد باید در آن زمین عقب نشینی لازم انجام شود.

تالاب صالحیه بطور تقریبی شکارچی ندارد

حکیمی در بخش دیگری با اشاره به راه اندازی پایشگاه تالاب صالحیه در یک هزار متر زمین تخصیصی از منابع طبیعی و نصب دوربین و دکل در آن محل گفت: رصد وضعیت تالاب صالحیه از طریق این پایشگاه بصورت آنلاین انجام می شود، در قالب این اقدام حتی حضور پرندگان در تالاب و همچنین شکارکارچیان نیز رصد می شود.

وی با این توضیح که تالاب صالحیه بطور تقریبی شکارچی ندارد، عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تنها در دو مورد حضور شکارچی را در تالاب صالحیه داشته ایم که درهر دو مرتبه همان شکارچی مشاهده شده است؛ در حال حاضر نیز این فرد شکارچی شناسایی شده و بزودی دستگیر می شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه تالاب صالحیه به عنوان یک جاذبه گردشگری استان البرز مطرح است، افزود: در اقدامی دیگر راه اندازی سایت پرنده نگری در محدوده پایشگاه تالاب  صالحیه در دستور کاراست که در این محل بازدیدکنندگان از جمله عکاسان می توانند حضور یابند.

وی در ادامه در خصوص کارکردهای تالاب صالحیه بیان کرد: تالاب صالحیه نقش مهمی در کنترل سیلاب ها درآن منطقه دارد، از سویی دیگر این تالاب به دلیل قرارگیری در کانون های ریزگرد نظرآباد نقش مهمی در کنترل و کاهش این پدیده ایفا می کند.

به گفته حکیمی نکته مهم دیگر در خصوص تالاب صالحیه ارزش زیستگاهی آن است؛ چون بیش از 95 گونه پرنده کنارآبزی و مهاجر مانند "فلامینگو"، "درنا خاکستری"، "کاکائی، "غاز خاکستری "، انواع "اردک سانان" و "مرغابی سانان" و یا "آووست" از گونه های شاخص پرندگان در تالاب صالحیه هستند.

با تثبیت و پایداری  تالاب صالحیه از نابودی آن جلوگیری شود

وی با اشاره به ارزش های زیبا شناختی و همچین جذابیت ها ی گردشگری در تالاب صالحیه گفت: این موارد می تواند در جهت تقویت هرچه بیشتر آنجا موثر باشد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز با بیان اینکه سال قبل به دلیل بارندگی ها و سیلاب های آبگیری خوبی در تالاب صالحیه انجام شد، عنوان کرد: این مهم موجب شد که در آن سال عمق برخی نقاط تالاب به حدود دو متر برسد.

وی اشاره کرد: باید هرچه زودتر آبگیری مطلوب تالاب صالحیه انجام شود تا با تثبیت و پایداری آن از نابودی این تالاب جلوگیری شود.

وی در بخش دیگری یکی از موضوعات اساسی و مهم برای آبگیری مطلوب تالاب صالحیه نظرآباد را اختصاص حق آبه مستمر برای آن برشمرد و گفت: اگر آب نباشد به یقین تالابی نیز وجود نخواهد داشت، برای تعیین این حق آبه تاکنون شرکت آب منطقه ای استان همکاری لازم را داشته است.

محدوده تالاب صالحیه به منطقه شکار ممنوع تبدیل شود

حکیمی درادامه موضوع مهم دیگر برای پایداری تالاب صالحیه را مسئله حراست از آنجا دانست و گفت: زمانی که آنجا به منطقه شکار ممنوع تبدیل شود با اقداماتی از جمله جانمایی یک پاسگاه، حراست از محدوده تالاب را بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس تلاش های صورت گرفته نام صالحیه به عنوان یک تالاب به رسمیت شناخته شده است، عنوان کرد: این مهم موجب شده است که بحث احیای تالاب به دلیل تاثیرگذاری آن بر مواردی مانند کنترل ریزگردها در منطقه اهمیت زیادی پیدا کند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز با این توضیح که در دو نقطه استان یکی درعرصه بیش از 19هزارهکتاری شهرستان اشتهارد وهمچین عرصه حدود 25هزارهکتاری نظرآباد دو کانون مهم ریزگرد وجود دارد، اشاره کرد: باید در کنار احیای تالاب صالحیه با اقداماتی مانند کنترل حضور شترهای سرگردان در عرصه های بیابانی استان به  کنترل ریزگردها در این نقاط کمک کنیم.

 مقابله با پدیده حضور شترهای سرگردان در نظرآباد

وی با تاکید براینکه تعداد شترهای سرگردان درشهرستان نظرآباد حدود 2هزار نفراست، بیان کرد: عمده این شترها از استان های همجوار از جمله قزوین، مرکزی و غیره وارد البرز می شوند، شترها باید در یک محیط نیمه محصور حضور یابند.

حکیمی با بیان اینکه منابع طبیعی در راستای پروژه های بیابان زدایی در شهرستان نظرآباد هزینه کرد زیادی برای نهال کاری و بوته کاری داشته است، افزود: اما متاسفانه این شترهای سرگردان در تمامی چهار فصل سال در این نقاط حضور می یابند، باید با این پدیده مقابله کرد.

وی با تاکید براینکه خاک عرصه های بیابانی نظرآباد پفکی است، توضیح داد: وقتی شترها در آنجا قدم بر می دارند با تخریب پوشش گیاهی، سبب تشدید ریزگردها در سطح منطقه می شوند.

کانال زهکش موجب خروج بخش زیادی از آب تالاب صالحیه شد

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه تونل کانال زهکش موجود در تالاب صالحیه حدود 42 کیلومتر است که نیمی از آن در البرز و نیمی دیگر در محدوده استان قزوین است، عنوان کرد: این کانال زهکش ایجاد شده در تالاب صالحیه برای استان البرزهیچ منفعتی نداشت؛ در حالی که کانال زهکش با این هدف ایجاد شده بود که با کاهش شوری خاک به نوعی موجب توسعه کشاورزی شود، اما نه تنها این مهم در البرز محقق نشد بلکه طبق بررسی های انجام شده موجب تشدید کانون های گرد و غبار در منطقه بوده است.

وی در بخش دیگری با این توضیح که بیش از 15 روز قبل  با تخریب دو سه نقطه از دیواره تالاب صالحیه ، حجم بالایی از آب تالاب توسط زهکش موجود در آنجا به سمت اراضی خارج از استان هدایت شد، افزود: این مسئله را به عنوان یک دغدغه مهم از طریق رسانه ها و با کمک حامیان محیط زیست پیگیری کردیم، از طرفی دراین خصوص اعلام جرم کرده و از دادستانی نظرآباد درخواست کردیم تا کانال زهکش مسدود شود.

در سال جاری اعتبار 700 میلیون تومانی برای رسیدگی به تالاب صالحیه منظور می شود

حکیمی عنوان کرد: خوشبختانه با دستور دادستانی یک نقطه از کانال زهکش مسدود شده و آبی که از طریق آن در حال خروج از البرز بود به سوی اراضی جنوب استان هدایت شد و از طرفی دیواره های تالاب صالحیه نیز با مشارکت فرمانداری، بخشداری ، دهیاری و همچنین حامیان این تالاب ترمیم شد.

وی افزود: سال گذشته در قالب دریافت  200 میلیون تومان اعتبارملی از سوی سازمان محیط زیست، اقداماتی مانند بوته کاری در محدوده تالاب صالحیه و همچنین لایروبی 13 کیلومتر در محدوده تالاب را اجرایی کردیم، امسال نیز بیش از 700 میلیون تومان اعتبار تخصیصی در این مورد خواهیم داشت.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز گفت: با اعتبار تخصیصی در سال جاری اقداماتی از جمله حفاظت، قرق، احیا و در کنار آن بوته کاری و کاشت گونه های مرتعی در محدوده تالاب صالحیه را پیش خواهیم برد و با تمامی این اقدامات علاوه بر احیای تالاب صالحیه در واقع به کنترل ریزگردها نیز کمک می شود.

وی در پایان گفت: سال گذشته به دستور استاندار البرز کمیته احیای تالاب صالحیه تشکیل شده و امسال نیز برگزاری جلسات این کمیته ادامه خواهد داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه