English

حبیب اله معصومی عنوان کرد:

کسب رتبه نخست اورژانس قطب غرب در کشور بر اساس شاخص ها/ آموزش فصلی ۴۰ هزار نفرشهروند

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اقدامات انجام شده توسط اورژانس پیش بیمارستانی در شیوع کروناویروس، آموزش فصلی 40 هزار نفر از شهروندان، برقراری بیش از 35 هزار تماس با اورژانس پیش بیمارستانی در اسفندماه، کسب رتبه نخست رضایتمندی در ارتباط مردمی و کسب رتبه نخست اورژانس قطب غرب در کشور بر اساس شاخص ها، به شرحی از اقدامات رخ داده و همینطور برنا مه های سال جاری پرداخت.

کسب رتبه نخست اورژانس قطب غرب در کشور بر اساس شاخص ها/ آموزش فصلی 40 هزار نفرشهروند

به گزارش خبرنگارخبرگزاری موج همدان، حبیب اله معصومی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در گفتگو با موج با اشاره به مسمومیت هایی که توسط الکل در استان اتفاق افتاد، عنوان کرد: از اوایل اسفندماه سال 1398 تاکنون به دلیل تبلیغات نامناسبی که در ارتباط با درمان کرونا مطرح شد و در استان های فارس و البرز از شدت بیشتری برخوردار بود، در استان همدان نیز تعدادی مسمومیت بر  اثر اتانول و متانول مشاهده شد.

اتانوول

معصومی افزود: از ابتدای اسفند تا 11 اردیبهشت 1399 در حدود 65 مورد مسمومیت بر اثر اتانول و متانول رخ داده است که 61 مورد آن اتانول و 4 مورد آن متانول بوده است که از این میان 4 فوتی استان بر این اثر بوده است.

وی با اشاره به دلایل این مسمومیت ها گفت: بخشی از این مسمومیت ها بر اثر تبلیغات ماهواره ای روی داد که در پی القای نادرست این موضوع که مصرف الکل می تواند فرد را در برابر کرونا ایمن کند، اتفاق افتاد

بخشی دیگر نیز که به منافع افراد سودجو گره خورده بود، اینگونه محقق شد که آن ها با افزودن ماده ای به الکل صنعتی(متانول) آن را بی رنگ و شبیه به اتانول می کردند و ازآنجائیکه عوارض متانول شدید است شاهد اتفاقات ناخوشایندی در این حوزه بودیم. این عمل  تاری دید و کوری را به خود به همراه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: از 29 بهمن ماه سال 1398 که نخستین مورد کرونا در قم مشاهده شد اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه نیز درگیری خود را در این حوزه به صورت جدی دنبال کرد.

تولید ماسک

توزیع 18 نوبت وسایل حفاظت فردی و لباس جهت کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه با بیان اینکه از ابتدای اسفندماه دوره آموزشی خود را برای کارکنان آغاز کردیم، گفت: دو دوره آموزشی نیز با توجه به محدودیت های موجود به صورت غیر حضوری انجام شد.

معصومی با اشاره به تجربه های موجود و اینکه در دوره مرتبط به بیماری آنفولانزا و بیماری های عفونی دیگر تجهیزات لازم را در اختیار داشتیم، یادآور شد: اورژانس دارای لوازمی همچون لوازم حفاظت فردی و ... بود که در این زمان مشخص توانست از آن ها بهره برد.

وی از توزیع اقلام بهداشتی و حفاظتی درمیان کارکنان یاد کرد و افزود: از ابتدای اسفندماه 18 نوبت توزیع وسایل حفاظت فردی و انواع ماسک و لباس بین کارکنان انجام شد.

وی از میزان ابتلای کارکنان اورژانس در شیوع کرونا اینگونه سخن گفت: در این مدت با توجه به آموزش هایی که کارکنان گذرانده بودند، همینطور رعایت نکات بهداشتی و ایمنی و وسایل حفاظت فردی که از آن بهره می بردند، هیچگونه مورد مثبتی نداشتیم.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه با اشاره به حفظ روحیه و انگیزه موثر در میان کارکنان در مواقع خاص و بحرانی مانند کرونا، جدای از انسان دوستی و تعهدی که کارکنان به انجام وظایف خود دارند، گفت: جهت افزایش انگیزه در میان کارکنان پاداش هایی درنظرگرفته شد و در فروردین ماه نیز مطالبات پرداخت شد.

 

برقراری بیش از 35 هزار تماس با اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه

معصومی با اشاره به اینکه در اسفندماه بیش از 35 هزار تماس با اورژانس بهداشت و درمان برقرار شد، گفت: از میان تماس های برقرار شده، بیش از 70 درصد آن ها مربوط به کرونا بوده است.

همینطور در فروردین ماه نیز 22 هزار تماس با اورژانس بهداشت ودرمان ایجاد شد که 52 درصد آن را موضوع کرونا به خود اختصاص می داد و فرم های ارزیابی درگیری کارکنان با موضوع و اقدامات صورت گرفته، تکمیل و برای وزراتخانه ارسال شد.

وی با اشاره به شیوع کرونا ویروس و نسبت مستقیم آن با تاثیر حضور کادر متخصص در اورژانش دانشگاه، گفت: با توجه به اینکه نیروهای انسانی در طرح، طرح موقت و تمدید طرح بسر می بردند ضعفی در این حوزه وجود داشت که توانستیم 32 نفر نیروی قراردادی 89 روزه اختیار کنیم و با حمایت های رییس محترم دانشگاه و معاونت توسعه، نیروهای پیمانی نیز که در 30 آبان ماه جذب دستگاه شده بودند و تنها مراحل گزینش آن ها باقی مانده بود وارد فعالیت شدند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت بوجود آمده  و به صورت تمام وقت، جهت انجام موثر و دقیق امور، از واحدهای محیطی صورت نظرات و پایش به عمل می آمد وداده های بدست آمده در سامانه ام سی ام ثبت می شد.

وی با اشاره به  تعداد نفراتی که توسط اورژانس در شیوع کرونا به بیمارستان معرفی شدند، گفت: 800 مورد از افرادی که اورژانس به بیمارستان ها معرفی کرد دارای وضعیت مشکوک یا قطعی بوده اند.

در اواخر سال گذشته نیز بیمارستان صحرایی دانشگاه را با 30 تختخواب برپا کردیم که در مواقع لزوم بتوان از آن بهره برد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه با اشاره به اولویت های کاری اورژانس پیش بیمارستانی در سال 1399، عنوان کرد:  اگر چنانچه منابع مالی و انسانی  در اینخصوص تامین شود، چندین کار عملیاتی را محقق خواهیم کرد.

معصومی مطرح کرد: در مرداد ماه جذب نیروی پیمانی خواهیم داشت و اگر تامین اعتبارلازم محقق شود خواهیم توانست 60 نیروی پیمانی را جذب کنیم.

وی با اشاره به ساخت وسازهایی که اتفاق خواهد افتاد، عنوان کرد: شش ساختمان جهت اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه در ملایر، شیرین سوکبودرآهنگ، رزن، ساختمان پایگاه آزاد راه ساوه ساخته خواهد شد که 3 مورد از آن ها درنیمه اول سال و 3 مورد دیگر در دهه فجرمورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی از چهار طرح آماده بهره برداری خبرداد و گفت: ساختمان جدید مرکز پیام شهرستان کبودرآهنگ، ساختمان جدید مرکز پایش مراقبت های درمانی دانشگاه، ساختمان پایگاه شهری شهرک مدنی همدان و بنای جدید پایگاه فارسبان نهاوند پروژه های مورد نظر هستند.

آمبولانس

ساخت شش پایگاه جدید/ دریافت 19 دستگاه آمبولانس و توزیع بین جاده ای

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه با بیان ساخت شش پایگاه جدید در برنامه که در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: ساخت سه پایگاه در سال جاری درصالح آباد بهار و آزاد راه همدان ساوه و آب مشگین کبودرآهنگ اتفاق خواهد افتاد و سه پایگاه دیگردر رزن، فرسفج سرکان شهرستان تویسرکان  که  به 56 پایگاه موجود اضافه خواهد شد.

معصومی با اشاره به آمبولانس های موجود در اورژانس و حوادث دانشگاه، عنوان کرد: در حال دریافت نوزده دستگاه آمبولانس ازتهران هستیم که  بین پایگاه های شهری و جاده ای توزیع خواهد شد.

 ساختمان ستادی جایگزین در دستور کار قرار دارد ممکن است در محل فعلی ساخت وساز آن انجام و یا  یاساختمان دیگری رابه خود اختصاص دهد.

 

آموزش فصلی 40 هزار نفر از شهروندان در زمینه کمک های اولیه و احیا

وی با توجه به اهمییت برگزاری دوره های آموزشی، گفت: هفتاد دوره آموزشی برای کارکنان درنظرگرفته شده است و در راستای همین امر به صورت فصلی چهل هزار نفر از شهروندان در وضعیت عادی و در زمینه کمک های اولیه و احیای قلبی ریوی مورد آموزش قرار می گیرند.

وی از سامانه اتوماسیون عملیاتی که در اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه مورد استفاده قرار می گیرد، یاد کرد و گفت: این اتوماسیون به کارایی لازم در سیستم افزوده کرده است و تمام فرایندهای عملیاتی که به صورت دستی مورد استفاده قرار می گرفت حذف شده است که برای هفت شهرستان دیگر نیز در سال جاری موردبهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی به مرکز دیسپاچینگ همدان اشاره کرد وعنوان کرد: تمامی  آمبولانس ها مجهر به گوشی و سیم کارت بوده و تمام ارتباطات ها و اقدامات لازم از طریق این مرکز تحت کنترل است و برای ملایر و کبودرآهنگ نیز عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان وضعیت امبولانس های موجود در اورژانس پیش بیمارستانی، مطرح کرد: حدود شصت دستگاه از نود آمبولانس موجود مربوط به  سال 1392 به  بعد است و 30 دستگاه نیز تاریخ  سال 92 به قبل را به خود اختصاص می دهند واین آمبولانس ها جهت بازسازی به استان اصفهان ارسال شده اند که تعدادی از آن ها بازگشته است.

 

کسب رتبه نخست اورژانس قطب غرب در کشور بر اساس شاخص های اعلامی

وی با اشاره به اینکه نیروها و تجهیزات موجود بایستی همواره در آمادگی لازم به سر برند، عنوان کرد: در این خصوص مانورهای فصلی با موضوعات مشخص برگزار می شود و در آن آب و برق و تلفن و ... قطع می شود تا بتوان وضعیت موجود را مورد سنجش قرار داد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه با پرداختن به سوله های بحرانف گفت: در صدد ساخت سوله بحران اختصاصی و پایگاه هوایی اختصاصی هستیم.

معصومی با اشاره به دیگگر اقداماتی که در دستور کار قرار دارد و یا انجام شد است، از عناوین ذیل یاد کرد:

  • پیگیری در جذب کارشناس های حقوقی، عمرانی و it  
  •  خرید کانکس های 6 متری تا بتوان به سهولت از آن ها در  در ایام نوروز، اربعین، و ... که نیاز است بهره برد
  • نصب تابلوهای اعلام پایگاه های جاده ای با فواصل کمتر
  • پیگیری  بخش ویژه درمان هسته ای و شیمیایی در مراکز درمانی استان
  • از 90 آمبولانس موجود 13 آمبولانس بدون پلاک  در رفت و آمد هستند که در یلاک گذاری خواهدند شد
  • برگزاری جلسات فصلی با توجه به اینکه همدان قطب غرب کشور است و برگزاری جلسات فصلی با مدیران شهرستان ها
  • پیگیراستفاد از ظرفیت خیرین سلامت در اورژانس هستیم و دراین مقوله اتفاقاتی در گذشته افتاد است، همچون ساخت قسمت عمده پایگاه شهری ملایر، حسین آباد آباد ملایر که در زلزلزه مورد آسیب قرار گفت و دریافت 10.5 میلون تومان از خیرین تویسرکان جهت خرید دستگاه تب سنج
  • برای اولین بار اورژانس کشور مرداد و شهریور بازرشی و نظارت کردن و قطب غرب کشور رتبه اول را کسب کرد که 20 نمره از نمره میانگگین ککشر بالاتر بود

رضایت مردمی

کسب رتبه برتر در رضایتمندی مردم از اورژانس پیش بیمارستانی

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه با اشاره به شاخص هایی که توسط بازرسی وزارت در این امر مورد توجه قرار گرفته بود، گفت: خوشبختانه در میان بیست آیتم قرار گرفته از سوی بازرسی، ما توانستیم افزون بر 95 درصد در این مقوله با رضایت مردم همراه باشیم.

در اینخصوص باید گفت: این موضوع به صورت ماهانه مورد رصد و پایش قرار  می گیرد و حتی اورژانس از به صورت تصادفی تماس هایی را با شهروندان برقرار می کرد و میزان رضایت آن ها را لحاظ می کرد.

در این موضوع حتی فرم هایی را در اختیار کارکنان، دانشجویان و مردم قرار می دادیم تا بتوان از نظرات آن ها در راستای تقویت اورژانس پیس بیمارستانی بهره برد.

 

وجود 62 پایگاه اورژانس در محورهای فرعی

معصومی با بیان اینکه از 1357 در همدان نخستین پایگاه اورژانس در همدان راه اندازی شده است، گفت:  تعداد پایگاه تا سال 1358 بیست وهشت مورد بوده است و اکنون 62 پایگاه حتی در محورهای فرعی وجود دارد این پایگاه ها حتی در نقاطی قرار دارند که تاسیسات شهری دیده نمی شود.

توزیع پایگاه ها بسیار مناسب است و هر ساله با توجه به تغییرات جاده ها ارزیابی می شود تا تغییرات لازم انجام شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه