English

بررسی آلودگی آب شرب اهواز در گفتگو با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب این شهر:

آلودگی آب اهواز را قبول ندارم / خرید آب توسط مردم نتیجه جنگ روانی است

با وجود انتشار فیلم هایی مبتنی بر آلودگی آب شرب شهر اهواز، مسئولان این شهر همچنان مدعی اند که آب سالم است و از لحاظ کیفی مشکلی ندارد.

آلودگی آب اهواز را قبول ندارم / خرید آب توسط مردم نتیجه جنگ روانی است

این روزها فضای مجازی پر است از فیلم ها و کلیپ هایی که همگی حکایت از کیفیت پایین آب مصرفی و شرب مردم شهر اهواز دارند. از آب های آلوده به گل و لای در لوله ها تا وجود گاز در آب شرب و اخیرا هم شایعه آلوده بودن آب به وبا. با این حال بهنام مدیری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، ضمن رد آلودگی آب اهواز معتقد است که آب مصرفی شهر کاملا سلامت و بهداشتی است. گفتگویی که در آن تلاش شده تا ابعاد مختلف آلوده بودن آب اهواز در آن بررسی شود.   

بیشتر بخوانید:

معضل ادامه دار آب اهواز/مراکز بهداشت به صورت حقوقی پیگیر وضعیت آب اهواز خواهند شد

آقای مدیری، چند وقتی است که شاهد انتشار فیلم هایی در فضای مجازی هستیم که در آنها مردم یا از آب گل آلود و بدبوی اهواز گلایه دارند یا صف هایی از شهروندانی را نشان می دهد که منتظر خرید آب های تصفیه شده هستند. واقعا آب شرب شهر اهواز تا این حد آلوده است؟

نه... اصلا اینچنین نیست. در حال حاضر حدود 75 تا 80 ‌درصد آب مصرفی در اهواز از طرح آبرسانی غدیر، حدود 10 ‌درصد آب اهواز از چاه های فلمن ( آب حیات) و بقیه از طریق آب کارون تامین می شود. در این میان آب تامین شده از طریق طرح آبرسانی غدیر و همچنین طرح آب حیات واقعا آب های سالمی هستند، بخصوص آب چاه های فلمن ( آب حیات) که کیفیت آن مثل آب معدنی است. ما از این منابع روزانه برای یک میلیون و 300 هزار نفر، بین 700 تا 750 هزار مترمکعب آب تصفیه شده تولید می کنیم. یعنی سرانه مصرفی هر شهروند اهوازی 220 لیتر در روز است. این رقم حدود 4 برابر استاندار مصرف آب محسوب می شود که البته شاید با توجه به کرونا و گرمای هوا و ماه مبارک رمضان چندان هم دور از ذهن و بالا نباشد. اما بخشی از این آب سالم و خوب، به خاطر شیوه لوله کشی شهر که به روش شاخه ای طراحی شده و همچنین پمپ هایی که مردم در خانه هایشان استفاده می کنند، عملا ضایع می شود.

چطور؟

ببنید، شاخه ای بودن شبکه باعث شده تا امروز تقریبا تمامی خانه های شهر اهواز پمپ های آب شخصی نصب کنند. ازسویی ما در شهر اهواز و درحالت عادی، دو پیک مصرف در روز داریم که این پیک به خاطر ماه مبارک رمضان به سه پیک رسیده است. یعنی ساعات 3 تا 5 صبح و زمان اذان نیز به ساعت های پرمصرف اضافه شده است. در این ساعت های اوج، باری که از سوی پمپ ها به شبکه شاخه ای و فرسوده ما وارد می شود، در برخی موارد باعث قطعی آب می شود. ازطرفی نمی توانیم فشار آب را بالا ببریم چون شبکه فرسوده است و باعث شکسته شدن لوله ها خواهد شد. حالا شما حساب کنید که این آب کم قدرت بخواهد 14-15 کیلومتر طی کند تا به خانه ای درآن سوی شهر برسد. مسلم است که فشار آن به شدت کاهش پیدا می کند.

پس شما مدعی هستید که آب شرب اهواز کاملا بهداشتی و سالم است.

بله. ما در تمام 24 ساعت شبانه روز به صورت رندوم از آب 200 نقطه از شهر نمونه برداری می کنیم. این نمونه برداری ها همگی حکایت از سلامت آب شرب شهر دارند.

بنابراین حتما موضوع آلوده بودن آب شهر به وبا را هم تکذیب می کنید!

دقیقا.

در طول صحبت هایتان چند باری از فرسوده بودن شبکه آبرسانی اهواز صحبت کردید. الان چند درصد شبکه لوله کشی شما فرسوده است ؟

ما در اهواز حدود 2800 کیلومتر شبکه لوله کشی آب داریم که از این مقدار چیزی حدود 1200 کیلومتر آن فرسوده است.

اذعان به تیرگی و وری آب اهواز

خب چرا نباید این شبکه نوسازی شود؟

به یک دلیل ساده... بودجه سنگینی می خواهد. البته طرح های مربوط به این نوسازی تهیه شده و درخواست بازسازی و اصلاح شبکه را داده ایم که باید از طریق اعتبارات جاری عمرانی استان تامین شود. چون ما نه تنها باید لوله کشی ها را اصلاح کنیم که باید مخازن جدیدی را هم برای شهر احداث نماییم. ضمن آنکه تکمیل خط 2 غدیر هم می تواند تا حدود زیادی تیرگی و شوری آب را کاهش دهد. البته اقداماتی در این زمینه آغاز شده ولی ...

پس شما می خواهید بگویید اینهمه فیلم هایی که در مورد گل آلود یا آغشته شدن آب لوله کشی با فاضلاب است، دروغ هستند؟

من چنین چیزی نگفتم... فقط گفتم آب اهواز بهداشتی و سالم است . ولی این مشکلی که شما می گویید بیشتر به منازل و انشعابات حاشیه ای شهر مربوط می شود. شاید بد نباشد که بدانید ما در اهواز بیش از 52 هزار انشعاب غیرمجاز داریم. آن هم از بین حدود 450 هزار انشعابی که در کل شهر وجود دارد. این انشعابات اکثرا هم به صورت غیراصولی کشیده شده اند و غیرقانونی تلقی می شوند. وقتیکه فشار آب در این نقاط کم می شود، پمپ های این خانه ها مکش منفی پیدا می کنند و همین باعث آلوده شدن آب می شود. وگرنه در داخل شهر مشکل خاصی در این زمینه نداریم. ضمن آنکه به محض اعلام چنین مواردی همکاران ما به محل اعزام می شوند و مشکل را حل می کنند.

پس چرا مردم هنوز هم اصرار دارند که آب تسویه شده بخرند؟

این یک بحث و جنگ روانی است. اصولا مردم اهواز از سال ها قبل عادت کرده اند تا به خاطر کیفیت پایین، آب بخرند. الان هم با توجه به تبلیغاتی که اکثرا توسط یکسری سودجو صورت می گیرد، متاسفانه مردم فکر می کنند که ما حقیقت را نمی گوییم و هنوز آب اهواز آلوده است. درحالیکه اصلا اینگونه نیست و در واقع مردم نجیب اهواز تحت تاثیر تبلیغات یکسری سودجو قرار می گیرند.  برای همین شاهدیم که هنوز خرید آب دبه ای و بشکه ای در شهر رایج است. نکته ای که در این بین وجود دارد این است که، سلامت آبی که شهروندان به عنوان آب تسویه شده می خرند اصلا مشخص نیست. چرا؟ چون هیچ نهاد و سازمانی روی روند تسویه آنها نظارتی ندارد.         

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه