English

مسئول خبرگزاری حوزه تشریح کرد

نقش رسانه در تمدن‌سازی نظریه‌های پژوهشی

مسئول خبرگزاری حوزه گفت: برای اینکه بتوانیم نظریه‌های پژوهشی خود را به تمدن تبدیل کنیم باید پژوهش و رسانه‌ را با یکدیگر پیوند دهیم.

نقش رسانه در تمدن‌سازی نظریه‌های پژوهشی

به گزارش خبرگزاری موج قم، حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری در نشست علمی پژوهش و اطلاع‌رسانی که در پنجمین نمایشگاه نکوداشت هفته پژوهش و دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به ارتباط پژوهش و رسانه، اظهار کرد: پژوهش و رسانه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و اگر رسانه‌ ما بخواهد یک رسانه تراز انقلاب اسلامی باشد به پژوهش نیاز دارد.

وی با بیان اینکه هر پژوهش و فعالیتی را می‌توان با یک جهت‌گیری انجام داد، عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم رسانه و پژوهش چه تعاملاتی می‌توانند داشته باشند که در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز باشد.

مسئول خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه سه مرحله خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن سازی افق مدنظر ما است، مطرح کرد: اگر بخواهیم پژوهش‌های دینی ما به این افق مدنظر برسد، ابتدا باید به گفتمان سپس جریان، فرهنگ و در آخر به تمدن تبدیل شود.

وی با بیان اینکه نظریه‌ای که مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد در مرحله گفتمان قرار دارد، خاطرنشان کرد: زمانی که یک گفتمان مورد توده‌ای از مردم قبول شود این نظریه به جریان تبدیل شده و اگر بتواند خود را در جامعه نهادینه کرده زودگذر نباشد به فرهنگ تبدیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با اشاره به اینکه قبل از شکل گیری یک نظریه علمی رسانه می‌تواند زمینه‌های لازم را آماده کند، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی برای علم و پژوهش نیز وظیفه رسانه است بدین صورت که یک دغدغه را در جامعه فرهنگ‌سازی کند تا محقیقین با تفکر در این زمینه به نظریه‌پردازی مشغول شوند.

وی افزود: پس از دغدغه‌سازی رسانه باید در نیازسنجی جامعه نیز ورود پیدا کند و اگر رسانه فاخری داشته باشیم در حوزه نیاز آفرینی نیز اقدام خواهند کرد.

مسئول خبرگزاری حوزه با بیان اینکه خود نیازسنجی و نیاز آفرینی در جامعه نیز نیازمند یک پژوهش رسانه‌ای است، یادآور شد: گفتمان‌سازی رسانه‌ای نیز ارکان مختلفی دارد که یکی از آن‌ها شناسایی مخاطبین نخبه توسط خود اصحاب رسانه است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه تولیدات رسانه‌های ما به صورت عمومی است، تاکید کرد: اگر مخاطبین رسانه‌ها طیف بندی و اولویت گذاری شوند زمینه نقد، بحث و بررسی مطالب علمی به وجود می‌آید که تاثیر بسیاری در ارتقای سطح کیفی مطالب دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه ساده‌سازی تولید علم از الزامات نظریه‌پردازی است، ابراز کرد: اگر این اتفاق صورت نگیرد تمام کتاب‌های ما در کتابخانه‌های تخصصی خودمان باقی خواهد ماند و هیچ زمانی به دست مخاطبین نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های تشکلی و مردم‌ نهاد نیز برای این جریان‌سازی باید استفاده شود، بیان کرد: جوانان و تشکل‌های مردم نهاد ظرفیت‌های بسیار مطلوبی دارند که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن‌ اشاره شده است که استفاده از این ظرفیت نیز بر عهده رسانه‌ها است.

مسئول خبرگزاری حوزه با بیان اینکه مهمترین عناصر تبدیل جریان به فرهنگ ثبات است، اظهار داشت: اگر بخواهیم جریان‌ها ثبات لازم برای تبدیل شدن به فرهنگ در جامعه را داشته باشند نیازمند آموزش عمومی است که آن یک مرحله بالاتر از اطلاع رسانی است.

وی با اشاره به اینکه در این مرحله نیازمند همکاری رسانه‌های جمعی صوتی و تصویری هستیم، عنوان کرد: صداوسیما یک ظرفیت عظیمی دارد که باید برای فرهنگ‌سازی از آن استفاده کرد و به هیچ عنوان نمی‌توان نقش گسترده رسانه‌ها در این عرصه را انکار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه لزوما هر فرهنگی به تمدن تبدیل نمی‌شود، مطرح کرد: تنوع مخاطبین از عرصه ملی به بین المللی ازجمله تفاوت‌های فرهنگ و تمدن است که اهمیت بین المللی کردن رسانه‌ها و استفاده از ظرفیت رسانه‌های بین المللی در این مرحله مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اتصال دانشگاه با نهادهای مختلف کشوری می‌تواند امتداد تمدن در جامعه را بدنبال داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای پیوند دادن پژوهش با رسانه با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فاصله بسیاری داریم که نیازمند جهاد علمی و رسانه‌ای است.

مسئول خبرگزاری حوزه با بیان اینکه اصحاب رسانه در مقابل خود دریایی از اقدامات و فعالیت‌ها را می‌بینند، تصریح کرد: خدمتی که رسانه به علم و پژوهش می‌کند مشخص است و در مقابل نیز اگر رسانه بخواهد این مسئولیت سنگین را بپذیرد نیازمند کمک علم و پژوهش است.

وی با اشاره به اینکه رسانه بشدت نیازمند علم و پژوهش و محققان است، یادآور شد: رسانه با یک نگاه و رویکرد جهادی باید خود را برای پذیرش چنین مسئولیتی و قرارگرفتن در مسیر رسانه‌های تراز انقلاب اسلامی آماده کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم دین خود به انقلاب را ادا کنیم، ابراز کرد: در این مسیر باید بسیاری از سهل انگاری‌ها را کنار گذاشته و بخصوص در عرصه بین الملل اقدامات موثرتری را انجام دهیم.

وی افزود: مجموعه تولیدات پژوهشی ما این قابلیت را دارد در عرصه ملی و بین المللی و برای لایه‌های مختلف انسانی موثر واقع شود و این موضوع مسئولیت ما را سنگین‌تر خواهد کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه