English

باحضور یزدانی؛

اولین نشست تخصصی کشت چغندر پاییزه در کشت و صنعت مغان برگزار شد

اولین نشست تخصصی کشت چغندر پاییزه با حضور یزدانی مجری طرح چغندر قند وزارت جهادکشاورزی در مهمانسرای شرکت کشت و صنعت مغان ودامپروری مغان برگزار شد.

اولین نشست تخصصی کشت چغندر پاییزه در کشت و صنعت مغان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، اولین نشست تخصصی کشت چغندر پاییزه با حضور یزدانی مجری طرح چغندر قند وزارت جهادکشاورزی در مهمانسرای شرکت کشت و صنعت مغان ودامپروری مغان برگزار شد.

 یزدانی مجری طرح چغندر سازمان در این جلسه با اشاره به روند روبه رشد در شرکت کشت و صنعت مغان اظهار کرد: امیدواریم با بازسازی و برنامه ریزیهای خوبی که در راستای تولید شکر در کارخانه قند مغان امسال توسط بخش خصوصی انجام گردیده است.

استقبال خوبی برای کشت چغندر قند پاییزه توسط کشاورزان منطقه مغان را شاهد باشیم در همین راستا با رفع مشکلات و تأمین بذر و توافق با کارخانه چغندرقند میشود کشت مناسبی در پاییزه در این منطقه زرخیز انجام داد.

وی افزود: با آموزش و ترویج و برنامه ریزی لازم و کشت بموقع امید است در سال جاری کشت چغندرقند مناسبی در سطح کشور داشته باشیم.

 مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی در این جلسبه با تاکید بر اهمیت کشت چغندر پائیزه در جهت مصرف بهینه آب نیز گفت: امسال به حول قوه الهی و همچنین وضیعت کمبود آب در کشور بر افزایش کشت چغندرقند پاییزه و محصولات کم آب بر وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزیهای خوبی را در دستور کار قرار داده است که امید میرود در کشت و صنعت های مغان، پارس و همچنین کشاورزان منطقه مغان شاهد رشدکشت چغندر پائیزه نسبت به سالهای قبل  باشیم، افزایش عملکرد و کاهش هزینه های تولید در کشت پاییزه یکی از اهداف سازمانی می باشد که بایستی به این امر دقت ویژه ای شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی 96-97 با میزان تولید 8 میلیون تن چغندر قند در کشور رکورد تولید در کشور شکسته شد.

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال 98 نیز از واردات شکر بی نیاز خواهیم بود، یادآور شد: در سال 98 نیز اتکای ما فقط به تولید داخل است و نیازی به واردات نداریم.

یزدانی درباره نرخ خرید تضمینی چغندر قند در سال جاری نیز، گفت: برای امسال پیشنهاد افزایش 7 تا 8 درصدی این محصول ارائه شده که امیدواریم تحقق پیدا کند.

 مجری طرح چغندر قند کشور گفت: زمان اعلام نرخ خرید تضمینی تأثیر بسزایی در تصمیم کشاورزان برای کشت محصول دارد که امیدواریم با زودتر اعلام کردن نرخ خرید امید و جان تازه ای را برای کشت چغندرکاران کشور بخصوص استان اردبیل داده باشیم.

 مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان نیز دراین جلسه با بیان اینکه آمادگی لازم برای خرید محصول چغندرقند از کشاورزان دراین شرکت وجود دارد، گفت: امسال با کار و تلاش شبانه روزی همکاران حوزه زراعت گام‌های موثری را در کشت چغندرقند برداشتیم. که امیدواریم در بحث کشت چغندر پائیزه نیز با ورود دستگاهی به روز بتوانیم ثابت قدم باشیم.

جلال گلچین  با بیان اینکه هیچ مشکلی در خرید و واردات ادوات مورد نیاز برای کشت چغندرقند پائیزه نداریم افزود: درصورت نیاز میتوانیم با همیاری و همکاری سازمان جهاد کشاورزی ماشینهای کاشت، داشت و برداشت جهت چغندر قند پائیزه دراسرع وقت خرید و وارد شرکت نمائیم تا بتوانیم مسئولیتی که سازمان برای ما در نظر گرفته است را به نحوه احسن انجام دهیم در همین راستا با نوسازی، تعمیرات و تعویض قطعات مورد نیاز در داخل کارخانه قند مغان توسط کارشناسان توانسته ایم این کارخانه را برای تولید شکر و دیگر محصولات جانبی، نظیر تفاله تر، خشک و ملاس تولید و برای مصارف دامی خود شرکت و دامداران منطقه مورد استفاده قرار می گیرد آماده سازی نمائیم و امیدواریم بتوانیم با تولید انبوه کارخانه قند مغان را به دوران اوج سالهای گذشته خود برگردانیم.

وی از مسئولان استان و شهرستان خواست تا با برنامه ریزی مناسب و  آگاه سازی کشاورزان منطقه در توسعه کشت محصول چغندرقند به عنوان یکی از محصولات استراتژیک و پر درآمد، تلاش کنند.

گلچین با بیان اینکه در موقع برداشت محصول چغندرقند از افراد بومی منطقه استفاده می‌شود اضافه کرد:  کشت چغندر قند در امر اشتغالزایی منطقه نیز نقش مهمی داشته به طوری که به صورت مستقیم و غیر مستقیم موجب اشتغالزایی   بیکاران منطقه می شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین از خرید ماشین آلات پیشرفته و فوق مدرن برداشت چغندر قند با هزینه کرد 170 میلیارد ریال خریداری و در کشت و صنعت مغان خبر داد.

وی اضافه کرد:دو دستگاه کمباین برداشت چغندرقند با برند هولمر ساخت کشور آلمان که به پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا مجهز است وارد مجموعه کشت و صنعت مغان شد .

وی افزود:  با بهره گیری از این کمباین ها در کشت و صنعت مغان فرآیند برداشت چغندر با تحول چشمگیری روبرو خواهد شد .

نائب رئیس هیأت مدیره شرکت کشت و صنعت مغان اضافه کرد:  تکنولوژی های به کار رفته در این ماشین آلات به روزترین و آخرین فناوری های صنعت کشاورزی جهان در حوزه برداشت است .

وی تصریح کرد: این کمباین میتوانند به صورت همزمان شش ردیف چغندر قند را برگ زنی ، طوقه زنی ، چغندر کنی ، تمیز کنی از کلوخ و علف هرز را انجام داده و در مخزن 21 تنی خود انبار نماید .تخلیه مخرن آنها تنها در 40 ثانیه صورت میگیرد .

وی گفت : عرض کار این دستگاه ها 3.30 متر و عملکرد فوق مدرن آنها بازده مزرعه ای بیش از 3.6 هکتار در ساعت را پی دارد که مجموع این توانایی و امکانات در یک دستگاه باعث میشود کشت و صنعت مغان به پیشرفته ترین کمباین های برداشت چغندر در دنیا مجهز شود .

 گلچین خاطر نشان کرد: این کمباین ها ساخت سال 2019 بوده  و برای اولین بار در شمالغرب کشور مورد بهره برداری قرار می گیرند.

وی یادآوری کرد :  کشت و صنعت مغان با توجه به سرمایه گذاری های انجام گرفته و چشم انداز های تعریف شده ، به سرعت به سمت مدرنیزاسیون پیش میرود که ورود کمباین های برداشت چغندر قند و بهره برداری از آن گوشه ای از تعهدات این شرکت در حوزه به روزرسانی ماشین آلات و زیر ساخت ها و حرکت به سوی مدرن سازی کشت و صنعت مغان را تحقق می بخشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه