English

سید علی اکبر طاهایی:

کشورهای حاشیه دریای خزر سیستم تصفیه فاضلاب مدرن و فراگیر ندارند

دبیر کارگروه پسماند سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تا آنجایی که بازدید از کشورهای مختلف حاشیه دریای خزر داشتم هیچکدام مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب مدرن و فراگیر نیستند.

کشورهای حاشیه دریای خزر سیستم تصفیه فاضلاب مدرن و فراگیر ندارند

به گزارش خبرگزاری موج مازندران ، سید علی اکبر طاهایی اظهار داشت: کارگروه  ساماندهی پسماند و مسایل زیست محیطی کشور با دستور آقای نوبخت تشکیل که مدیریت این کارگروه  به بنده واگذار و استانداران سابق شمال و تعدادی از کارشناسان بنام محیط زیست کشور عضو هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیروگاه زباله سوز در سه شهر ساری ، نوشهر و رشت در دست اقدام قرار دارد که نوشهر دارای 92 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد و ساری دارای 45 درصد پیشرفت فیزیکی و رشت در ابتدای راه قرار دارد.

طاهایی بیان داشت: ظرفیت زباله سوز ساری 450 تن ، نوشهر 200 تن و رشت 600 تن در روز می باشد که نیاز است در مناطق دیگر شمال مانند شرق گیلان و مرکز مازندران به دنبال احداث چنین نیروگاههایی باشیم.

استاندار اسبق گیلان و مازندران بیان داشت: طرف قرارداد هر سه نیروگاههای زباله سوز شمال شرکت tts می باشد که 40 درصد برق تولیدی در اختیار آن شرکت قرار می گیرد که با توجه به گرانی دلار و قیمت جهانی فروش برق آن شرکت نیز در حال حاضر مشکلاتی دارد.

دبیر کارگروه پسماند سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: استانهای شمالی که در ایام سال میزبان خیل عظیم مسافران هستند و از کل کشور به سمت شمال می آیند در بحث پسماند و زباله باید از اعتبارات ملی استفاده شود تا مشکلات موجود رفع گردد.

طاهایی تاکید کرد: تمام تلاش دولت مخصوصا سازمان برنامه و بودجه و در راس آن آقای نوبخت این است تا پایان دولت دوازدهم هر سه نیروگاه زباله سوز شمال به بهره برداری برسد و در حد امکان برای شهرهای دیگر شمال نیز چاره اندیشی شود.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی مصوبه ای خوبی داشت که هزار میلیارد تومان از محل دریافتی روی قبض های پرمضرف های برق در حوزه پسماند و تولید برق سرمایه گذاری شود اما برای مناطقی  که 60 دصد سرمایه گذاری بخش خصوصی داشته باشند و این مبلغ مقرر شد در حساب مشترک وزارت نیرو و کشور واریز و بر اساس نرخ تعیین شده شورای اقتصاد نسبت به خرید برق اقدام کنند.

دبیر کارگروه پسماند سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: امروز وضعیت انهار و رودخانه های شمال به دلیل ورود فاضلاب مناسب نیست و باید چاره اندیشی اساسی صورت گرفت و این کارگروه در نظر دارد به صورت تخصصی در بحث ها وارد و جلسات خود را در شهرستانهای مهم برگزار نماید.

وی گفت: همه ما در برابر وضعیت محیط زیست شمال وظیفه داریم و باید با دخالت تشکل ها و افراد متخصص و توانمند به دنبال راهکار برای خروج از وضعیت بحرانی محیط زیست شمال باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه