English

مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان؛

دغدغه‌ی اصلی ما فاضلاب بافت فرسوده است/فاضلاب بازار ماهی‌فروشان از نظر بار آلایندگی بسیار بالاست

مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به اینکه دغدغه‌ی اصلی ما فاضلاب بافت فرسوده است، عنوان کرد: مدیریت فاضلاب بافت فرسوده به دلیل عدم وجود شبکه‌ی جمع‌آوری بسیار دشوار است و در حال حاضر فاضلاب با حجم 200 لیتر بر ثانیه وارد خور گور سوزان می‌شود که هرچه سریع‌تر می‌بایست این معضل مرتفع گردد.

دغدغه‌ی اصلی ما فاضلاب بافت فرسوده است/فاضلاب بازار ماهی‌فروشان از نظر بار آلایندگی بسیار بالاست

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «حبیب مسیح» ظهر امروز در یک نشست خبری در محل تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس بابیان اینکه شروع کار تصفیه‌خانه بندرعباس از سال 83 و با یک سیستم معیوب و ناکارآمد بود، گفت: به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم این سیستم در آن زمان فاضلاب را با دی سی 2500 جمع‌آوری می‌کرد.

وی افزود: در یک سال اخیر همه ی سازمان های مرتبط دست به دست هم دادند و پای کار آمدند و اصلاحات در حال انجام است و در حال حاضر نسبت به گذشته شاهد 110 درصد تغییر هستیم.

 مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان ادامه داد: این شرایط هنوز مطلوب نیست و باید تلاش خود را انجام دهیم تا شرایط مطلوب حاصل شود.

مسیح با اشاره به اینکه باید صنایع را مجاب کنیم که از پساب تصفیه‌شده استفاده کنند، گفت: دو صنعت را مجاب کرده‌ایم که از پساب تصفیه‌شده استفاده کنند این موضوع سبب خواهد شد تا استفاده از آب دریا و آب‌شیرین‌کن‌ها کاهش و به‌تبع آن شاهد آثار زیست‌محیطی کمتری باشیم.

وی با اشاره به اینکه دغدغه‌ی اصلی ما فاضلاب بافت فرسوده است، عنوان کرد: مدیریت فاضلاب بافت فرسوده به دلیل عدم وجود شبکه‌ی جمع‌آوری بسیار دشوار است و در حال حاضر فاضلاب با حجم 200 لیتر بر ثانیه وارد خور گور سوزان می‌شود که هرچه سریع‌تر می‌بایست این معضل مرتفع گردد.

مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فاکتورهایی که در سنجش خروجی فاضلاب وجود دارد اشاره کرد و گفت: در بحث نظارت 52 فاکتور وجود دارد که در اولویت اول 6 فاکتور اصلی بهداشتی و میکروبی سنجیده می‌شود و فاکتورهای بعدی بر اساس کاربردی که خروجی فاضلاب قرار است داشته باشد در نظر گرفته می‌شوند.

مسیح با اشاره به اینکه در دی‌ماه COD شبکه‌ی فاضلاب 130 و BOD آن 80 بوده، گفت: این ارقام در بهمن‌ماه به ترتیب 140 و 74 بوده است.

وی ادامه داد: بی‌شک نسبت به گذشته تغییرات 100 درصد و به شکل مطلوب بوده اما درصدی خطا وجود دارد اما امیدواریم در آینده‌ی نزدیک و با اصلاح فازهای مختلف تصفیه‌خانه روند کاهشی با استانداردهای مداوم و پیوسته همراه باشد.

مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به بار مغزی خروجی فاضلاب گفت: در مورد بار مغزی خروجی فاضلاب باید کار شود؛ البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که توان خود پالایی دریا چقدر است.

 مسیحی در پاسخ به پرسش خبرنگار موج هرمزگان در خصوص آلایندگی فاضلاب بازار ماهی‌فروشان، گفت: باید این موضوع در نظر گرفته شود که فاضلاب بازار ماهی‌فروشان ازنظر عددی حجم کمی از فاضلاب شهری را تشکیل می‌دهد اما به لحاظ بار آلودگی بسیار بالاست و درصورتی‌که به همین شکل وارد شبکه‌ی فاضلاب شهری شود بی‌شک به این شبکه شوک وارد می‌کند.

وی بابیان اینکه در این‌گونه مراکز می‌بایست پیش‌تصفیه انجام و سپس فاضلاب وارد شبکه فاضلاب شهری شود، ادامه داد: در کارگروه سلامت در خصوص بازار ماهی‌فروشان بندرعباس بحث‌هایی انجام شد و مقرر گشت پسماندها در مکان مشخصی جمع‌آوری و سپس به جایگاه فرآوری انتقال یابد و در مورد پساب نیز در ابتدا پیش‌تصفیه انجام و سپس وارد شبکه‌ی فاضلاب شود و در این مورد شهرداری باید اصلاحات لازم را انجام دهد.

مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان در خصوص فاضلاب شهرک نیروی دریایی (هدیش) گفت: فاضلاب خام این شهرک از دونقطه وارد خور سورو و به دریا منتقل می‌شود که باعث آلودگی سطح محیط‌زیست دریایی می‌گردد.

مسیح بابیان اینکه در این مورد اعلام وضعیت قرمز شده است و در ساحل سورو هیچ نقطه‌ای برای شنا کردن وجود ندارد، گفت: یکی از دلایلی که به پلاژ بانوان مجوز فعالیت در محیط دریایی داده نشده است بحث آلودگی ساحل است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه فاضلاب از 72 نقطه‌ی ریزودرشت وارد ساحل می‌شود، گفت: در این میان 19 ورودی قابل‌توجه است و مابقی نشتی‌هایی است که به دریا و ساحل وارد می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به اینکه قانون در خصوص ساحل شرح وظایفی را تعیین کرده است گفت: متولی سواحل تا منتهی علیه مد اداره‌ی بنادر و حریم 60 متر خارج از حریم شهری در اختیار منابع طبیعی و وزارت نیرو است و متولی حریم 60 متری در داخل شهر نیز راه و شهرسازی است.

مسیح ادامه داد: محیط‌زیست در کنار سایر ارگان‌های متولی نقش ارگان نظارتی و هشداردهنده را بر عهده دارد و در مورد تجاوز به حریم 60 متری باید به شکل شفاف از سازمان بنادر و راه و شهرسازی پرسش شود اما آنچه از شواهد و توقف پروژه‌ها برمی‌آید نشان‌دهنده‌ی نظارتی است که در این زمینه انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پروژه‌ی بازار ماهی‌فروشان اشاره‌کرده و افزود: سال 81 اسکله‌ی صیادی شهر بندرعباس مجوزهای خود را گرفت در این مجوز یک پس‌کرانه 11 هکتاری نسز وجود داشت که برای ایجاد زیرساخت‌ها در نظر گرفته‌شده بود و همه‌ی این محوطه در تملک شیلات هرمزگان قرار داشت.

مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان ادامه داد: در این مورد نظارت بر عهده‌ی راه و شهرسازی و شهرداری بوده و باید پاسخ‌گو باشند ضمن اینکه این محوطه هنوز نیز در تملک شیلات قرار دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه