English

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد؛

گیلان جایگاه نخست تولید روغن زیتون را دارد/ فعالیت هفت کارخانه روغن کشی زیتون در گیلان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: اگرچه گیلان جایگاه نخست تولید روغن زیتون را دارد، اما در عین حال مشکلاتی در بخش فرآوری، روغن کشی و بازار مصرف آن وجود دارد.

گیلان جایگاه نخست تولید روغن زیتون را دارد/ فعالیت هفت کارخانه روغن کشی زیتون در گیلان

جوادزاده با بیان اینکه گیلان هفت کارخانه روغن‌کشی دارد که سالانه حدود پنج هزار تن روغن زیتون روانه بازار می‌کنند، گفت: میزان تولید روغن زیتون گیلان بیشتر از این آمارهای رسمی است چرا که تعداد زیادی از کارگاه‌های خانگی، به صورت سنتی از زیتون روغن می گیرند و به بازار عرضه می‌کنند که در آمارهای تولید نمی‌گنجد.

وی افزود: اگرچه گیلان جایگاه نخست تولید روغن زیتون را دارد، اما در عین حال مشکلاتی در بخش فرآوری، روغن کشی و بازار مصرف آن وجود دارد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، پایین بودن سرانه مصرف روغن زیتون، کمبود ماده اولیه کارخانه های روغن کشی، تعداد زیاد واحدهای دیگر محصولات جانبی زیتون، تمایل بیشتر باغداران به فروش زیتون سبز در مقایسه با زیتون روغنی، ساختار قدیمی کارخانه‌های روغن کشی و وجود کارگاه های روغن کشی غیر مجاز خانگی را از مهمترین مشکلات صنایع روغن کشی زیتون در گیلان عنوان کرد.

سرانه مصرف روغن زیتون حدود ۲۰۰ گرم است

وی سرانه جهانی مصرف روغن زیتون را ۵۰۰ گرم اعلام کرد و ادامه داد: در کشور ما سرانه مصرف روغن زیتون حدود ۲۰۰ گرم است و این یعنی ذائقه ایرانی ها کمتر با روغن زیتون سازگار است و همین موضوع باعث می‌شود انگیزه تولید بیشتر، کاهش یابد.

 جوادزاده با بیان اینکه قیمت ها را هم در پایین بودن سرانه مصرف روغن زیتون بی‌تاثیر نیست، خاطر نشان کرد: در حالیکه قیمت هر کیلو روغن معمولی در بازار حدود هشت  هزار تومان است، قیمت هر کیلو روغن زیتون بر اساس میزان کیفیت بین ۵۵ هزار  تا ۸۰ هزار تومان است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ظرفیت واقعی کارخانه های روغن زیتون گیلان، حدود ۸ هزار تن است، گفت: به علت کمبود مواد اولیه فقط از ۵ هزار تن از این ظرفیت استفاده می‌شود.

جواد زاده افزود: ۵ هزار تن روغن زیتون هم به حدود ۳۵ هزار تن میوه زیتون به عنوان ماده اولیه روغن کشی نیاز دارد.

وی تصریح کرد: فقط ۱۲ هزار تن از زیتون تولیدی گیلان سر از کارخانه های روغن کشی این استان در می آورد و کارخانه داران مجبورند بقیه نیاز کارخانه های روغن کشی را از زیتون تولیدی استان های دیگر تامین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل کمبود زیتون برای روغن کشی در سومین قطب تولید زیتون را تعداد زیاد صنایع دیگر محصولات جانبی زیتون از جمله زیتون کنسروی، شور و پرورده عنوان کرد.

فعالیت 15 واحد فرآوری محصولات جانبی  زیتون

 جوادزاده در ادامه گفت: علاوه بر هفت کارخانه روغن کشی زیتون، ۱۵ واحد فرآوری محصولات جانبی دیگر زیتون با ظرفیت ۱۲هزار تن در گیلان فعال است که بیشتر محصول باغداران را بصورت سردرختی و سبز از آنان می‌خرند و بیشتر کشاورزان برای اینکه می خواهند زودتر به پول برسند، محصول زیتون را زودتر برداشت کرده و بصورت زیتون سبز می فروشند؛ این درحالیست که زیتون مخصوص روغن کشی باید دیرتر برداشت شود تا دانه‌ها روغن بیندازند.

وی افزود: برای ایجاد تعادل در صنایع فرآوری زیتون به سرمایه گذارانی که برای دریافت مجوز مراجعه می کنند، پیشنهاد می دهیم در کنار محصولات جانبی جدید زیتون به روغن کشی هم روی بیاوردند.

جواد زاده با بیان اینکه حدود ۵ درصد از روغن زیتون به علت ساختار قدیمی و سنتی کارخانه های روغن کشی گیلان هدر می رود و به ضایعات تبدیل می‌شود، گفت : برای رفع  این مشکل از امسال طرح اصلاح ساختار کارخانه‌های روغن کشی زیتون را آغاز  و تاکنون ۲ سرمایه‌گذار را برای دریافت تسهیلات اصلاح ساختار به بانک‌های عامل معرفی کرده‌ایم و تعدادی هم در مرحله بررسی تقاضا هستند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در خصوص کارگاه‌های فرآوری خانگی زیتون گفت:اگرچه این کارگاه‌ها در رودبار تنها شهرستان گیلان که در آن زیتون تولید می‌شود، برای خیلی ها اشتغال زایی و درآمدزایی در پی داشته اما از آنجا که محصول تولیدی شان، شناسنامه دار نیست و از زیر ذره بین کیفیت و سلامت نمی گذرد با اما و اگرهایی روبروست و کیفیت نه چندان مطلوب آن که به عنوان روغن زیتون رودبار فروخته می شود، ممکن است به برند روغن زیتون رودبار لطمه بزند.

جواد زاده افزود:‌ یکی از برنامه های مهمی که مدیریت صنایع جهاد کشاورزی پیگیر آن است، شناسایی و ساماندهی این کارگاه هاست تا در سایه مشاوره، نظارت و کنترل کیفیت و سلامت، در قالب مشاغل خانگی بصورت مجاز روغن زیتون تولید کنند .

اختصاص خط اعتباری ویژه برای اصلاح ساختار باغ های زیتون

وی افزود: پیشنهاد اختصاص خط اعتباری ویژه برای اصلاح ساختار باغ های زیتون و ایجاد زنجیره تولید از باغدار تا کارخانه‌دار و بازار را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده ایم تا با این کار مشکلات و موانعی که بر سر راه فرآوری زیتون بویژه روغن کشی وجود دارد، تا حدود زیادی رفع  شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم از تحقیقات و پژوهش‌هایی که در حوزه تولید و فرآوری زیتون انجام شده هم بهره بگیریم گفت: از طرفی با کمک توان نظارتی برخی از دستگاه‌ها در صدد بهبود کیفیت روغن زیتون تولیدی گیلان هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه