English

پیگیری موج از روند فعالیت بانوان جودو کار در کشور؛

فدراسیون جودو به بانوان نیز به اندازه آقایان بهاء بدهد

در گفتگو ویژه با 3 نفر از فعالان شاخص جودو بانوان خراسان رضوی بر توانمندی جودوکاران بانو در افتخارآفرینی برای کشور در عرصه های جهانی و المپیک و لزوم توجه فدراسیون به این بخش همانند آقایان تاکید شد.

فدراسیون جودو به بانوان نیز به اندازه آقایان بهاء بدهد

به گزارش خبرگزاری موج از مشهد، ورزش پهلوانی جودو با سابقه حدود 45 ساله خود در خراسان یکی از رشته های شاخصی است که سالها با معرفی قهرمانان فراوانی به تیم های ملی کشور نقش موثری در افتخارآفرینی ها و موفقیت های مختلف ورزش کشور در میادین بین المللی داشته است.

خوی پهلوانی و فیزیک بدنی مناسب مردان و زنان خراسانی، وجود مربیان علاقه مند با دانش فنی بالا و تاثیر بسزای کشتی های بومی محلی در این خطه همواره باعث شده است که قهرمانان برخاسته از این منطقه، کمک شایانی به جودو کشور در حوزه قهرمانی داشته باشد.

خبرگزاری موج  با نگاهی تحلیلی به وضعیت این رشته ورزشی در حوزه بانوان گفگوی ویژه ای را با تکتم بیدل سرمربی مشهدی تیم ملی جودو بانوان کشور، آذر دلقندی رییس کمیته داوران هیات جودو خراسان رضوی و یکی از داوران بین المللی کشور و محدثه حسینی جودوکار جوان ملی پوش از شهرستان فریمان انجام داد و به بررسی ظرفیت ها و کاستی های این بخش پرداخته است.

محدودیت های تبلیغاتی و رسانه ای باعث ضعف جودو بانوان شده است

آذردلقندی مسئول کمیته داوران هیات جودو، جوجیتسو و کوراش خراسان رضوی که در گذشته در رشته تکواندو و در وزن  هفتم تیم استان فعالیت داشته و از سال 77 به انتخاب انجمن بانوان اداره کل ورزش و جوانان برای فراگیری جودو به تهران اعزام می شده عنوان کرد: آن سال ها ورزش بانوان به صورت انجمن در استان و کشور اداره می شد و دوره های آموزشی مشترکی برای افراد مستعد از استانهای در جهت فعال کردن برخی رشته ها برگزار می شد.
جودو بانوان

وی که در سال 78  به عنوان اولین بانوی خراسان موفق به اخذ درجه مربیگری و داوری درجه 3 در اصفهان شده است عنوان کرد: پس از فعال شدن بخش بانوان جودو در مشهد و پس از آن در سبزوار، بیرجند و چناران و ادغام آن با هیات و فدراسیون رشد چشگیری در حوزه بانوان شاهد بودیم و مربیان زیادی در این رشته فعالیت می کردند.

این داور بین المللی جودو بانوان کشور ادامه داد: علی رغم وجود استعدادهای فراوان در اقصی نقاط خراسان رضوی، نبود انگیزه کافی در بانوان باعث افت کمی چشگیری در جودو بانوان شده است که باید از سوی مسئولان برای برون رفت از این وضعیت چاره ای اندیشیده شود.

وی به اقدامات خوب فدراسیون جودو در برگزاری استاژهای بین المللی مربیگری و داوری برای بانوان اشاره و  بیان کرد: مهمترین موضوع در جودو بانوان جذب نیرو به این رشته ورزشی است چرا که این رشته اساسا برای بانوان، تقویت روحیه و قدرت دفاعی و ایجاد اعتماد به نفس در این قشر مناسب خواهد بود.

دلقندی با اشاره به افتخارآفرینی های بانوان جودوکار کشور با حجاب کامل در میادین بین المللی، ادامه داد: محدودیت های رسانه ای در پخش مسابقات جودو بانوان کشور و نبود تبلیغات مناسب در این رشته باعث ناآگاهی خانواده ها از امکان فعالیت فرزندان دخترشان در این رشته ورزشی شده است.

وی با بیان اینکه تمام مسابقات داخلی کشور با پوشش اسلامی انجام می شود و حضور محجبه بانوان ایرانی در رقابتهای بین المللی، افزود: از سوی دیگر با توجه بیشتر رسانه ها به انعکاس فعالیتهای قهرمانان و مسابقات داخلی و خارجی امکان جذب تبلیغات و ورود حامیان مالی به رشته جودو بیشتر می شود و می توانیم شاهد رشد و توسعه این بخش نیز باشیم.

دلقندی که یکی از 2 داور بانو بین المللی جودو خراسان رضوی است در خصوص این بخش اظهار کرد: علی رغم اینکه به نوعی به عنوان اولین مربی جودو  بانوان در استان با انگیزه فراوان تلاش های زیادی برای فعال شدن این رشته انجام دادم اما به دلیل شرایط سلیقه ای در راس جودو استان درگذشته، خیلی دیرتر از برخی شاگردانم به موفقیت هایی که در حوزه مربیگری و داوری برایش تلاش می کردم رسیدم.
جودو بانوان 2

وی با اشاره به هزینه های مالی و زمانی فراوانی که برای کسب درجه داوری بین المللی جودو صرف کرده است، خاطر نشان کرد: انتظار می رود همانند آقایان حداقل این امکان برای بانوان نیز برای اعزام به رقابتهای آسیایی و بین المللی و قضاوت در این مسابقات فراهم شود تا با کسب تجربه، امکان انتقال آن به داوران کشور و رشد این بخش به نحو مطلوب تری فراهم شود.

لزوم برگزاری کمپ های تمرینی بین المللی برای بانوان ملی پوش جودو

تکتم بیدل، سرمربی مشهدی تیم ملی بانوان کشور نیز که سابقه عضویت در تیم والیبال بانوان استان را نیز دارد و از یک خانواده ورزشی در رشته های پهلوانی چون کشتی با چوخه، در مدت 15 سال ورودش به رشته جودو زیر نظر آذر دلقندی به عنوان اولین مربی خود، افتخارات بین المللی زیادی در رقابتهای آسیایی و جهانی جودو و کوراش کسب کرده است بیان کرد: اقدامات خوبی پش از مدتها نابسمانی مدیریتی در حوزه بانوان توسط فدراسیون صورت گرفته است اما باید  به عنوان اولین گام توجه ویژه به بروز رسانی دانش فنی مربیان، داوران و قهرمانان شود.

وی با تاکید بر لزوم اعزام جودوکاران بانو به رقابتهای بین المللی مختلف و همچنین کمپ های تمرینی مشترک با کشور های صاحب سبک در رشته جودو عنوان کرد: اگر اعزام های بانوان نیز همانند آقایان چشمگیر باشد در این حوزه نیز شاهد کسب افتخار برای جودو و کوراش کشور در میادین بین المللی خواهیم بود.

مسئول کمیته مربیان بانوان هیات استان و فدراسیون جودو کشور با اشاره به اقدام خوب فدراسیون در بکارگیری و انتقال دانش مربی ازبکستانی در تیم ملی، بیان کرد: مربی خارجی تنها مشکل اصلی تیم ملی بانوان نیست چرا که تکنیک جدیدی وجود ندارد که مربیان داخلی نتوانند آن را منتقل کنند.

وی با بیان اینکه توقف اعزام های بین المللی به ضرر جودو بانوان است، بیان کرد: در کنار بهره گیری از توان فنی مربیان خارجی، حمایت و جدی گرفتن بانوان از سوی فدراسیون و اعزام منظم نمایندگان ملی پوش کشور به رقابتهای و اردوهای مشترک بین المللی باعث میشود که جودو کاران این میادین را تجربه کنند و برای مبارزه در رقابتهای آسیایی و المپیک اعتماد به نفس بگیرند.

بیدل با اشاره به فعالیتهایی که در استان خراسان رضوی در حوزه استعدادیابی و برگزاری دوره های مربیگری در حال انجام است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 4 ملی پوش  بانو  از استان در رده های سنی مختلف به تیم های ملی راه یافته اند که می توانیم با حمایت اداره کل ورزش و جوانان و هیات و اعزام تیمی توانمند از خراسان رضوی به تورنمنت های بین المللی به تحقق اهداف فنی و ایجادانگیزه در مربیان و علاقه مندان به این رشته ورزشی ورشد کمی و کیفی آن امیدوار باشیم.
جودو بانوان

سرمربی تیم جودو بانوان خراسان رضوی به لزوم حمایت حامیان مالی از این تیم در لیگ برتر کشور اشاره و ادامه داد: این لیگ از دی ماه امسال آغاز می شود اما همچنان با توجه به نبود اسپانسر تصمیمی برای شرکت در آن وجود ندارد.

وی با اشاره به موفقیتهای تیم بانوان خراسان رضوی در دوره های پیشین لیگ برتر کشور، تاکید کرد: اعزام های تیم بانوان استان و جذب نیروهای مستعد بومی برای حضور در لیگ برتر حدود 30 میلیون تومان هزینه خواهد داشت که قطعا اگر حامی مالی ورود پیدا کند می توانیم شاهد حضور و موفقیت نماینده استان در این رقاتبها باشیم.

مشکلات مالی معضل اصلی پیش روی ملی پوشان شهرستانی جودو بانوان

محدثه حسینی جودوکار ملی پوش 16 ساله خراسان رضوی از شهرستان فریمان نیز که او نیز از یک خانواده ورزشی به رشته جودو روی آورده است عنوان کرد: 5 سالی است که زیر نظر مربی خود تکتم بیدل در رشته جودو فعالیت میکنم  و 2 دوره مدال طلای نوجوانان، مدال برنز  جودو بزرگسالان کشور و مدال نقره کوراش کشور را در این رده سنی کسب کرده ام.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف هر ورزشکار فعال در سطح قهرمانی مبارزه در سطح المپیک و کسب افتخار برای کشورش است، بیان کرد: قطعا برای یک جودوکار شهرستانی تامین هزینه های رفت و آمد و حضور در تمرینات بسیار دشوار است که اگر از نظر مالی قوی باشد می تواند در رشته خودش پیشرفت داشته باشد.

ملی پوش خراسانی جودو بانوان کشور ادامه داد: خوشبختانه با حضور مربیان با تجربه در استان از نظر فنی مشکلی نداریم ولی با افزایش تعداد اردوهای تیم ملی، اعزام به رقابتهای بین المللی و مسابقات کشوری بیشتر میتوانیم با کسب تجربه از حریفان مختلف مسیری پیش رو موفق تر طی کنیم.

مرتضی احمدی_خبرگزاری موج خراسان رضوی

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه