English

تخریب در کمین روستاهای همجوار با رودخانه های خوزستان

معاون حفاظت و بهره‌‌برداری از منابع سازمان آب و برق خوزستان گفت: 200 بازه بحرانی استان در بستر رودخانه‌ها هر لحظه امکان تخریب روستاهایی که در این مسیر است را در پی دارد.

تخریب در کمین روستاهای همجوار با رودخانه های خوزستان

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، در جلسه ستاد ساماندهی سواحل خوزستان که امروز (23  مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد،‌ مصطفی شبه با اشاره گستره سواحل، سدها و کانال‌ها و زهکش‌های موجود در خوزستان اظهار کرد: با توجه به این‌که رودخانه‌های خوزستان از میان یا از حریم حدود 36 شهر استان می‌گذرند این استعداد وجود دارد که به تدریج نقاط جدیدی به نقاط حادثه‌خیز شنا در خوزستان تبدیل شوند.

وی گفت: گستره سواحل چهار تالاب مهم خوزستان شامل هورالعظیم، شادگان، بامدژ و میانگران را حدود 630 کیلومتر عنوان و کرد که در حال حاضر حدود 430 هزار هکتار شبکه آبیاری مدرن در خوزستان وجود دارد که طول کانال‌ها و زهکش‌های این شبکه‌ها معادل طول کل رودخانه‌های خوزستان است.

وی به وجود حدود 13 سد تنظیمی و انحرافی در خوزستان اشاره و بیان کرد: نقاط حادثه‌خیز موجود در سدها و شبکه‌های آبیاری ما از نظر ایجاد حوادث شنا و به ویژه حوادث منجر به فوت تقریبا از لحاظ داشتن امکانات ایمنی، هشدارها و تابلوها تا حدودی مجهز شده‌اند.

این مقام مسئول به تشریح بازه‌های مورد اقبال برای شنا در رودخانه‌ها، کانال‌ها و سدهای خوزستان پرداخت و عنوان کرد: از نظر ما رودخانه محلی برای شنا  نیست و شنا در رودخانه‌ها واقعا کاری غیرقانونی است. در واقع خلاء اماکنی نظیر استخر در سطح استان خوزستان موجب شده مردم برای شنا به رودخانه‌ها روی بیاورند.

شبه اظهار کرد: تجهیز تمام بازه‌ها و نقاط مورد اقبال مردم اعم از نقاط قدیم و جدید به امکانات شنا یا ایجاد مانع برای جلوگیری از شنای مردم در این نقاط کاری نیست که ممکن یاشد. همچنین تجهیز و مساعدسازی نقاطی برای شنای مردم مستلزم سرمایه‌گذاری و اعتبارات هنگفتی است.

وی با اشاره به وجود 200 بازه بحرانی در بستر رودخانه‌های استان بر لزوم ساماندهی این بازه‌های بحرانی تاکید و تصریح کرد: روستاهای پیرامون این بازه‌‌های بحرانی در معرض خطر قرار گرفته‌اند و هر لحظه امکان دارد خانه‌های این روستاها تخریب شود.

معاون حفاظت و بهره‌‌برداری از منابع سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد:  ما برای ساماندهی این سواحل اعتباراتی نداریم. هزینه‌کرد برای ساماندهی نقاط موجود مورد اقبال برای شنا یا هر نقطه‌ای که جدیدا به این نقاط افزوده شود، در قالب اعتبارات ما جایگاهی ندارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه به بحث زیرساخت‌‌های آموزشی که مساله‌ای بسیار با اهمیت است پرداخته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه