English

علی حیدری اناری خبر داد:

پیشرفت ۷۹ درصدی عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل از پیشرفت ۷۹ درصدی عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین در منطقه مغان خبر داد.

پیشرفت ۷۹ درصدی عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، علی حیدری اُناری ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین که بزرگترین شبکه آبیاری و زهکشی شمال غرب کشور است در قالب ۴ ناحیه عمرانی اجرا می‌شود.

به گفته وی، عملیات اجرایی ناحیه عمرانی اول به وسعت ۵ هزار هکتار به اتمام رسیده و عملیات اجرایی بقیه نواحی نیز به تناسب اعتبار اجرا می‌گردد و پیش‌بینی بر این است عملیات اجرایی ناحیه عمرانی دوم نیز در سطح پنج هزار هکتار تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل بیان کرد: پروژه شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با وسعت ۴۳ هزار هکتار در محدوده استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل اجرا می‌گردد و اغلب اراضی آن در حدود ۳۷ هزار هکتار در محدوده استان اردبیل در قالب چهار ناحیه عمرانی مختلف قرار دارد.

حیدری ادامه داد: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین بزرگترین و مدرنترین شبکه شمال‌غرب کشور است که آب مورد نیاز آن از طریق سد مخزنی خداآفرین و سد تنظیمی-انحرافی قیزقلعه تامین می‌شود.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم تکمیل اجرای سیفون دره رود و ۵۲ کیلومتر بخش انتهایی کانال اصلی خداآفرین در استان اردبیل  انجام یافته و آب به نواحی عمرانی سوم و چهارم با سطح اراضی بیش از ۲۱ هزار هکتار در این ۲ ناحیه برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل اناری ادامه داد: این پروژه که  ۹۲ کیلومترآن در استان اردبیل واقع است، دارای  ۴۳ ایستگاه پمپاژ ، پنج پست برق، ۷۰خط ۱۳۲کیلوولت و ۲۶۶خط ۲۰کیلوولت است که طول کانال اصلی از سد قیزقلعه تا انتهای پروژه خداآفرین ۱۴۴ کیلومتر می‌باشد.

حیدری گفت: تاکنون برای پروژه خداآفرین یک هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن ۲هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

پروژه پایاب سد خداآفرین یکی از بزرگترین پروژه آب و خاک کشور بوده که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و بخش دوم آن تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود.

با تکمیل و بهره‌برداری کامل این پروژه  ۳۷ هزار هکتار اراضی دیم منطقه مغان زیر کشت آبی می‌رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه