English

با جابه جایی درخت گردو، باردهی درخت را ۲ برابر کنید!

درخت گردو یکی از محبوب‌ترین و زیباترین درختان ایرانی به‌ حساب می‌آید. درخت نهال گردو، مقاومت خوبی نسبت به آب‌وهوای ایران دارد و همچنین باردهی آن نیز بسیار بالاست.

با جابه جایی درخت گردو، باردهی درخت را 2 برابر کنید!

به گزارش خبرگزاری موج، درخت گردو یکی از محبوب‌ترین و زیباترین درختان ایرانی به‌ حساب می‌آید. درخت نهال گردو، مقاومت خوبی نسبت به آب‌وهوای ایران دارد و همچنین باردهی آن نیز بسیار بالاست. مراقبت و هرس کردن به‌ موقع درخت یکی از روش‌هایی است که به رشد هرچه بهتر آن کمک می‌کند.

در برخی مواقع مثلاً کاشت نهال گردو جدید یا شیوع بیماری درون باغ گردو، ممکن است نیاز باشد که درخت گردو را جابه‌جا کنیم. به نظر شما نحوه‌ی جابه جایی درخت گردو، چگونه است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با روش صحیح، زمان مناسب و نکات مهم جابجایی درخت گردو، بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با نحوه‌ی جابجایی درخت گردو

همان‌طور که گفته شد، دلایل متفاوتی می‌تواند منجر به جابه جایی نهال گردو شود. مثلاً از بین رفتن خاک منطقه یا آلوده شدن آن به بیماری، ساخت‌وساز، نزدیک بودن به پی خانه‌ها، آتش‌سوزی در گروه عواملی قرار می‌گیرد که برای نجات درخت و جلوگیری از قطع کردن آن درخت را جابه‌جا می‌کنند.

ممکن است در منطقه‌ای درختان گردو با نژادهای عالی رشد کرده باشد، اما در یک سال حمله آفات ریسک از بین رفتن درختان منطقه را افزایش دهد. در این مواقع نیز برای نجات درختان تنومند، آن‌ها را به مناطق امن منتقل می‌کنند.

نحوه‌ی جابه جایی درخت گردو؛ به این صورت است که در وهله اول نیازهای اکوسیستمی درخت موردتوجه قرار می‌گیرد. این نیازها شامل آب‌وهوا، شرایط بارندگی و شرایط خاک مقصد است. به خاطر داشته باشید که جابجایی درخت گردو به هدف نجات و حفظ درخت است، پس حتماً باید شرایط زنده ماندن و حفظ آن در منطقه‌ای که می‌خواهید آن را جابه‌جا کنید، وجود داشته باشد.

درخت گردو1

بهترین زمان جابجایی درخت گردو

بهترین زمان جابجایی درخت گردو؛ موقعی است که آخرین برگ درخت گردو در پاییز می‌ریزد. شما از این زمان تا زمان نمایان شدن اولین شکوفه، فرصت دارید که درختان گردو را جابه‌جا کنید. بهتر است برای داشتن اطلاع از نحوه‌ی جابه جایی درختان گردو، با متخصصان کشاورزی مناطق خود صحبت کنید؛ چراکه جابه‌جا کردن درختان گردو اصولی دارد که در صورت عدم اطلاع از آن آسیب جبران‌ناپذیری را به درخت می‌زند. در ادامه به برخی از این اصول اشاره می‌کنیم.

خوب است بدانید که بهترین برای زمان جابجایی نهال گردو، زمانی است که درخت به خواب زمستانی رفته، اما زمین هنوز گرم است. این شرایط به نهال گردو کمک می‌کند تا در سال آینده، رشد خوبی داشته باشد.

نحوه‌ی جابجایی درخت گردو در باغ گردو

بهتر است حین احداث باغ گردو، بدانید که درخت گردو ریشه ‌های محکم و گسترده‌ای دارد. ریشه ‌های درختان گردو به‌صورت عرضی گسترش می‌یابند و این بدان معنا است که برای جابجایی درخت باید فضای زیادی از اطراف را برای کندن در نظر بگیرید. درخت گردو در عین داشتن ریشه‌های عرضی، یک ریشه مهم و عمقی دارد.

این ریشه مستقیماً به سمت پایین و عمق خاک حرکت می‌کند. نحوه رشد این ریشه به صورتی است که هرچه درخت رو به بالا رشد می‌کند، این ریشه عمیق‌تر می‌شود. به دلیل شرایط خاص ریشه، شناخت نحوه‌ی جابه جایی نهال گردو، به‌صورت صحیح برای حفظ درخت بسیار ضروری است.

مراحل جابه جایی درخت گردو

یکی از مراحل آشنایی با نحوه‌ی جابه جایی درخت گردو، شناخت مراحل جابجایی درخت است. مراحل جابه جایی درخت گردو به شرح زیر است:

مرحله اول جابجایی درختان گردو

  • در مرحله اول در کنار درخت گردو بایستید. سپس با استفاده از یک متر نواری، قطر یا عرض تنه درخت را در حد فاصله 90 تا 120 سانتی‌متر بالاتر از سطح خاک اندازه بگیرید.
  • اندازه قطر به‌ دست‌آمده را در 9 یا 10 ضرب کنید تا شعاع موردنظر برای کندن حوزه ریشه‌ها مشخص شود.
  • شاید خاک منطقه شما نرم باشد یا شرایطی برای ریشه‌ زایی بیشتر درخت نهال گردو به وجود آید؛ به همین دلیل برای مشخص کردن حوزه ریشه درخت گردو بهتر است از متخصص آن کمک بگیرید.
  • درهرحال در مرحله اول بهتر است فاصله تنه تا لوپ ریشه را به دست آورید. آشنایی با این روش، به شناخت نحوه‌ی جابجایی درخت گردو، کمک می‌کند.

درخت گردو11

مرحله دوم جابجایی نهال گردو

بعد از به دست آوردن حد فاصله تنه و لوپ ریشه از متر مثل پرگار استفاده کنید و با نوک بیل، خط کندن را روی زمین بکشید. بهتر است فاصله را حدوداً 10 تا 20 سانتی‌متر نیز عقب‌تر ببرید. پس‌ازاین مرحله حدود 25 تا 50 سانتی‌متر زمین را حفر کنید. در این مرحله ریشه‌های مهم را از دیگر ریشه‌ها تشخیص دهید. سپس به صورتی که به‌هیچ‌عنوان ریشه‌ها له نشوند، آن‌ها را از محل دایره مشخص‌شده جدا کنید.

این مرحله از جابه جایی درخت گردو بسیار مهم است؛ به همین دلیل آشنایی با این مرحله از نحوه‌ی جابجایی درخت گردو، دقیقاً روی سلامت و حفظ درخت تأثیرگذار است. اگر برای جابه جایی درخت فرصت کافی دارید بهتر است حدود 6 ماه به درخت فرصت دهید تا ریشه‌ها در فضایی که مشخص کرده‌اید رشد کنند. بهتر است سه تا چهار روز قبل از کندن خاک، به‌درستی درخت را آبیاری کنید.

مرحله سوم جابجایی درخت گردو

در مرحله سوم از نحوه‌ی جابجایی درختان گردو، باید مراقب ریشه‌ها باشید. پس از کندن حریم دایره برای اینکه آفتاب مستقیم به ریشه‌ها نتابد و علاوه بر آن ریشه‌ها دچار بیماری نشوند، باید روی آن‌ها پلاستیک بکشید. این نکته بسیار مهم است؛ چراکه آفتاب و عوامل بیماری‌زا تمام تلاش شما را بی‌ثمر می‌کنند. پس‌ازآن باید به سراغ مکانی که قرار است درخت در آن کاشته شود، بروید.

برگهای، علف های هرز، بقایای گیاهی و سنگ ها را از محل کاشت نهال گردو جدید جدا کنید. سوراخی که می‌خواهید ایجاد کنید باید دو برابر قطر لوپ ریشه باشد. عمق حدود 50 تا 60 سانتی‌متر برای مراحل اولیه کندن کافی است. حتماً توجه داشته باشید که گودال کنده‌شده باید حداقل 2 تا 2.5 متر از ساختمان‌ها دور باشد. در این مرحله خاک خارج‌ شده از گودال را در کنار آن بگذارید.

مرحله چهارم جابجایی درخت نهال گردو

این مرحله از آشنایی با نحوه ی جابجایی درخت گردو، بسیار مهم است. در این مرحله یک‌ تکه پارچه به یکی از شاخه‌هایی که در جهت شمال درخت است، آویزان کنید. سپس در کنار گودال یک گونی بزرگ پهن نمایید. به‌آرامی لوپ ریشه را به‌صورت دایره حفر کنید؛ به صورتی که به ریشه‌ها آسیبی وارد نگردد و ریشه عمودی نیز قطع نشود. باید تلاش کنید درخت را از زمین جدا نمایید؛ به همین دلیل باید بیل را مثل قاشق درون زمین فرو کنید.

اگر درخت به‌اندازه‌ای بزرگ است که توان نگهداری آن را به‌صورت انفرادی ندارید، بهتر است برای حمایت و انتقال آن کمک بگیرید. درنهایت درخت را از زمین جدا کرده و در مرکز گونی بگذارید. گونی را به سمت تنه بکشید و آن را مثل خورجین به تنه وصل کنید. قبل از کاشت درخت، ریشه‌های آسیب‌دیده و شکسته را هرس نمایید.

مرحله آخر جابه جایی درخت گردو

در این مرحله لوپ ریشه را بعد از باز کردن گونی در مرکز گودال حفرشده قرار دهید. بعدازآن، ریشه‌ها را به سمت بیرون هدایت کنید. در این مرحله باید دقت داشته باشید که آن نوار پارچه که در سمت شمال درخت بستید، به سمت شمال زمین قرار گیرد. گودال را پر کنید و تا چند روز آینده به‌خوبی آبیاری نمایید. تنها نکته‌ای که در این مرحله از نحوه‌ی جابه جایی نهال گردو، باید به خاطر داشته باشید، کوبیدن خاک روی ریشه‌ها است.

بهترین زمان جابجایی درخت گردو

در این مقاله به نحوه‌ی جابجایی درخت گردو، و دستورالعمل مرحله‌به‌مرحله این اقدام پرداختیم. ازآنجایی‌که درخت گردو هم ریشه عرضی و هم ریشه طولی دارد، بهتر است برای جابجایی آن از متخصصان کشاورزی منطقه خود کمک بگیرید.

منبع: https://ariyanahal.ir/displacement-walnut-tree/

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی