English

نظارت بر بیمارستانها چه شد؟ / وزارت بهداشت: نگهبان نداریم!

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه استفاده دوباره از تجهیزات، تنها زمانی قانونی است که مجاز باشد، گفت: گرچه ممکن است تخلف رخ دهد ولی وزارت بهداشت نمی تواند برای هر جایی نگهبان بگذارد تا پزشک و پرستار را چک کند، در واقع این موضوع شدنی نیست.

 نظارت بر بیمارستانها چه شد؟ / وزارت بهداشت: نگهبان نداریم!

به گزارش خبرنگارخبرگزاری موج، در نشست خبری پیش از ظهر امروز درباره پلمب دو بیمارستان در هفته گذشته و نظارت بر بیمارستان ها گفت: اگر بیمارستان بیمار داشته باشد پلمب نمی‌شود، در واقع حکم پلمب یک مرکز درمانی یا بیمارستان پس نظارت‌های، گزارشات متعدد و رسیدگی قضایی صادر خواهد شد.

وی در ادامه به نظارت بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: نظارت‌های وزارت بهداشت چندگانه است. از سویی باید صلاحیت لازم برای افرادی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند احراز شود. همچنین شرایط فیزیکی بیمارستان بررسی می‌شود تا پروانه موقت یا دائم داده شود، بخشی از نظارت‌ها هم بر فرآیندها صورت گرفته و خودجوش است از طرفی سیستم اعتبارسنجی بیمارستان‌ها هم وجود دارد و بخشی از نظارت‌ها هم موردی و دوره‌ای است.

به گفته حریرچی، بخشی از نارضایتی ها که سطوح چندگانه‌ای دارد توسط قانون پیش‌بینی شده و مشخص کرده چه کسی مسئول است اما این را نباید فراموش کنیم که باید طوری کار شود که فرهنگ پیشگیری و درست کار کردن را ارتقا دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که گزارشاتی مبنی براستفاده چندباره از برخی مواد پزشکی گفت: استفاده دوباره از تجهیزات، تنها زمانی قانونی است که مجاز باشد، در غیر این صورت تخلف محسوب می شود، گرچه ممکن است تخلف صورت گیرد اما اگر وزارت بهداشت با توجه به جو موجود بخواهد ورود کند و برای هر جایی نگهبان بگذارد تا پزشک و پرستار را چک کند، در واقع این موضوع شدنی نیست. پس بهتر است سیستم نظارت درون زا باشد.

**اعلام نتیجه پرونده کیارستمی تا هفته آینده

حریرچی از اعلام نتیجه پرونده کیارستمی تا هفته آینده خبر داد و گفت: طبق توافقی که انجام داده‌ایم پس از ارسال نامه وزیر بهداشت به رئیس سازمان نظام پزشکی در مورد رسیدگی به پرونده مرحوم کیارستمی جلسات کارشناسی برگزار می‌شود و کمیسیون تخصصی نظر خود را اعلام می‌کند. پس از اعلام نظر سازمان نظام پزشکی مراحل بعدی طی خواهد شد و امیدواریم در اسرع وقت در این هفته یا هفته آینده اعلام نظر نهایی انجام شود.

**عفونت دهانی روده ای عامل مرگ ۴ بیمار دیالیزی

وی در ادامه نشست به علت قطعی فوت چهار بیمار دیالیزی در اهواز اشاره کرد و گفت: معمولا بیمارانی که دیالیز می‌شوند یک بیماری زمینه‌ای نیز دارند، حال باید توجه کرد که یک ویروس یا عامل بیماری در افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی باشند نسبت به افراد سالم به صورت شدیدتری ظهور می‌کند و حتی ممکن است منجر به مرگ شود. یعنی بیماری‌زایی عوامل بیماری‌زا ناشی از کنش و واکنش عامل بیماری‌زا و سیستم ایمنی بدن است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، بیماران در یک بیمارستان دیالیز شدند و در آنجا تعداد زیادی از بیماران دیالیز می‌شدند. در واقع بیماران دیگری هم که بیماری زمینه‌ای داشته باشند در آن بیمارستان حضور داشتند. بنابراین اگر عامل این موضوع عاملی سیستماتیک و مسموم کننده بوده باشد همه افراد باید علائم خاصی را نشان می‌دادند و نمی‌شود که فقط چهار نفر این عامل را بگیرند. درست است که شاید روی چند نفر علائم به صورت شدیدتر ظاهر می‌شده اما سایر افراد هم به علائمی دچار می‌شدند.

وی با بیان اینکه درمجموع بیماران دیالیزی این بیمارستان هشت نفر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و سایر بیماران هیچ علامتی نداشتند، ادامه داد: بر این اساس وزارت بهداشت گروهی را در سطح مدیرکل و کارشناسانی اعزام کرد که این گروه تا ساعت چهار صبح جلسه داشتند و موضوع را مورد بررسی قرار دادند.

حریرچی درباره نتایج بررسی‌ها اظهار کرد: طبق بررسی‌ها نه از نظر سیستماتیک و نه از نظر غذای بیماران مشکلی وجود نداشته، بلکه یک عامل دهانی روده‌ای در آنجا موجود بوده که به یا ناشی از غذای مشترک یا از عامل دیگری بوده است که فقط برای این افراد تاثیر گذاشته است. در عین حال ما عوامل دیگر را هم بررسی کردیم و از همه سیستم‌ها کشت گرفتیم؛ البته باید توجه کرد که در ۶۰ درصد موارد مسمومیت‌های خوراکی عامل اولیه پیدا نمی‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه این چهار نفر بیماری زمینه‌ای داشتند، گفت: دو نفرشان مبتلا به نارسایی قلبی، یک نفر مبتلا به سیروز کبدی و یک نفر هم مبتلا به سرطان بوده است. در عین حال چهار بیمار دیگر وضعیت‌شان پایدار است و در بیمارستان هم علاوه بر اقدامات شناسایی، اقدامات پیشگیرانه نیز انجام شده است.

حریرچی با تاکید بر اینکه بخش دیالیز مورد نظر نیز جدید بوده است و در قالب طرح تحول ایجاد شده و دستگاه‌های آن هم جدید هستند، افزود: از طرفی باید توجه کرد که از نظر خدمتگذاران نظام سلامت هیچ تفاوتی میان قومیت و منطقه وجود ندارد و خوزستان جزو اولویت های ماست و به دلیل نقش مهمی که در جنگ و دفاع مقدس ایفا کرده، برایمان مقدس و خاطره آور است و هیچ تفاوتی میان عرب، فارس، بختیاری و غیره وجود ندارد.

** در کشور کشت انبوه محصول تراریخته نداریم

وی در ادامه به کشت محصول تراریخته اشاره کرد و گفت: محصول تراریخته به صورت انبوه در کشور کشت نمی‌شود، اما ممکن است به صورت مزرعه‌ای و نمونه‌های کوچک و آزمایشگاهی وجود داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه