English

مدیریت بحران در انتظار «خبر مرگ» مردم!

شهرداری: انبارهای بحران خالی است / هلال احمر: پول نداریم

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران می گوید: انبارها و سوله های بحران پایتخت خالی است، اما هلال احمر که متولی تامین این اقلام است می گوید پول نداریم. شاید بتوان گفت که انگار مدیریت بحران در انتظار خبر مرگ مردم است… شاید… خدا می داند.

شهرداری: انبارهای بحران خالی است / هلال احمر: پول نداریم

خبرگزاری موج؛ گروه جامعه: سال ۹۴ با یک وضعیت نامطلوب اقتصادی در کشور مواجه بودیم و دستگاه‌هایی که باید اقلام امدادی و پشتیبانی را در سیلوهای بحران ذخیره می‌کردند این کار را انجام نداده و حتی از ذخایر استفاده کردند و جایگزین نکردند. قانون و مقررات مرتبط با مدیریت بحران می گوید اگر شهر تهران را ۱۲ میلیون نفر بگیریم بر اساس استاندارد باید تا ۲ درصد امکانات و تجهیزات امدادی ذخیره و آماده داشته باشیم اما بر اساس مصوبه هیئت دولت تا ۱۰ درصد باید تامین شود.

«اعداد و ارقام می گوید باید برای ۱.۲ میلیون تهرانی ذخیره امدادی داشته باشیم که فکر کنم اکنون تنها برای ۳۰۰ هزار نفر تجهیزات داشته باشیم.»؛ «همچنین در حال حاضر تعداد ۱۲۰ سوله داریم که باید تعدادی از آن‌ها برای دپوی اقلام در اختیار هلال احمر قرار بگیرد در حالی که اعتبارات لازم در اختیار هلال احمر تهران نیست.» این مطالب بخشی از اظهارات احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است که وضعیت انبارهای امدادی تهران را خارج از استاندارد نشان می دهد.

حالا سوال این است که اگر در پایتخت زلزله رخ دهد با انبارهای های خالی چه عاقبتی در انتظار شهروندان حادثه دیده تهرانی است؟ مسوولان چقدر دغدغه برای پاسخ به این پرسش دارند؟ آیا دستوری برای تقویت سوله های امدادی صادر شده است؟ آیا بودجه آن در ردیف بودجه برنامه ششم توسعه یا بودجه سنواتی کشور دیده شده است؟ آیا مسئولی به دلیل اینکه به این مهم توجه نکرده توبیخ شده است؟

این سوالات در حالی است که غلامرضا انبار لویی(چهره سیاسی و سردبیر روزنامه رسالت) چندی پیش به عملکرد سازمان امداد و نجات هلال احمر انتقاد کرد که باعث شد سازمان امداد و نجات تکانی به خود بدهد و خود را درگیر این موضوع کند که با بودجه اختصاص یافته چه کردند؟

 

*هزار میلیارد تومان اعتبار …! / بالگرد بخرید؛ انبارها را پر کنید

در بخشی از این گزارش آمده است: قانونگذار در بودجه‌های سنواتی مبالغی را برای تامین و تجهیز و رفع نیازهای این نهاد عمومی غیردولتی از محل بودجه عمومی تامین و تخصیص میدهد، از جمله در سال ۹۳ مبلغ ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال است و مبلغ فوق از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۱۲ قانون مدیریت بحران به جمعیت هلال احمر اختصاص یافته است وقانون گذار با تقسیم آن به دو مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد ریالی آن را برای خرید بالگرد و تجهیزات امداد هوایی و ۵۰۰۰ میلیارد الباقی را به نصاب ۴۰ درصد هزینه‌ای و ۶۰ درصد تملک دارایی های سرمایه‌ای برای حفظ و نگهداری و تقویت و توسعه شبکه امداد نجات و تامین امکانات و نوسازی و بازسازی پایگاه‌های انبارهای اضطراری و خودروهای امداد و نجات معین کرده و مصرف آن را در کلیت احکام تبصره‌های بودجه سال ۹۳ آورده است.

 

*بالگردها کو؟ تفسیر:(عزیزم کجایی …دقیقا کجایی)

اکنون با پایان‌ سال مالی ۹۳ و گذشت حدود سه ماه از سال ۹۵ پرسش این است آیا در طی مدت ۲۷ ماه گذشته هلیکوپترها از داخل یا خارج خریداری شده‌اند؟ آیا اعتبار اختصاص یافته در محل مورد معین شده هزینه شد؟
اگر شده، هلیکوپترها کجا هستند؟ اگر نشده آیا اعتبار مصرف نشده به خزانه برگشت شده یا نه؟آیا توان تولیدی و فنی مهندسی کشور که قادر به فرستادن موشک ماهواره‌بر به فضاست، قادر به تولید چند فروند هلیکوپتر هست؟ اگر نیست، طی کدام آگهی مناقصه بین‌المللی هلال‌احمر در اجرای قانون برگزاری مناقصات یا ترک تشریفات مناقصه به خرید از خارج اقدام کرده است؟
 
اگر قیمت هر هلیکوپتر را معادل ۷ میلیون دلار فرض کنیم و اعتبار ۵۰۰۰ میلیاردی تخصیص داده شده را به ارز ۳۰۰۰ تومانی تقسیم کنیم حدود ۱۷۰ میلیون دلار بودجه برای اعتبار از این باب برای هلال احمر از محل بودجه عمومی پایدار شده است که به ازای هر هلیکوپتر ۷ میلیون دلاری باید حدود ۲۳ هلیکوپتر سفارش ساخت به داخل یا خرید از خارج را داشته باشیم. آیا با گذشت ۲۷ ماه از سال مالی ۹۳ اکنون در سال ۹۵ هلال احمر این بودجه ۱۷۰ میلیون دلاری را مصرف و هلیکوپترها را خریداری کرده است؟ اگر کرده، باید به او احسنت گفت. اگر نکرده، باید مبلغ تخصیص داده شده از محل اعتبار مصرف نشده را به خزانه برگشت دهد. اگر داده، باید به او آفرین گفت. اگر برگشت نداده، مرتکب تخلفی با وصف مجرمانه تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی شده که باید این تخلف در مرجع صلاحیتدار رسیدگی و حکم لازم بعد از گذشت ۲۷ ماه در موردشان صادر شده باشد. آیا شده؟
 
 

*رئیس سابق مدیریت بحران پایتخت: زمان بحران در تهران با نبود اقلام امدادی روبرو هستیم / تفسیر:(یعنی مردم انباری هاشان را خودشان پر کنند)

با همه این داستان و قصه ها انبارهای امدادی خالی است و اگر فاجعه‌ای در پایتخت رخ دهد، میلیون‌ها تهرانی بدون اقلام امدادی خواهند ماند؛ این آماری است که رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آن را اعلام کرده و ماجرا زمانی جالب می‌شود که دقیقا چهار سال پیش عزیزالله رجب‌زاده رئیس سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران این آمارها را اعلام کرده بود که انبارهای هلال با استانداردها فاصله زیادی دارد و در زمان بحران، مردم با نبود اقلام امدادی روبه رو خواهند شد.
همچنین ذخیره امدادی در همان ابتدا، توسط مردم مصرف می‌شود و دیگر چیزی نمی‌ماند که به دست ساکنان بافت فرسوده که بیشترین آسیب را دیده‌اند، برسد. با توجه به این‌که مردم در ٢ یا ٣روز نخست می‌توانند با ذخایر غذایی که دارند یا در اطرافشان هست، غذای خود را تأمین کنند.
 
 

*رئیس سابق سازمان امداد و نجات سر نماز است!(الله اکبر)

محمود مظفر رئیس سابق سازمان امداد و نجات کشور در زمان مدیریش بارها از کاهش اقلام ضروری در انبارهای هلال احمر اعلام کرد و گفت وضعیت اقلام ضروری در انبارها بحرانی است و باید تامین شود، اما اکنون حتی حاضر به جوابگویی به سوالات خبرنگار جامعه خبرگزاری موج نیست و در پاسخ گفت: اگر سوالی درباره نماز، پیغمبر و دین و از همه جالبتر اگر از امداد و نجات معنوی سوالی دارید بپرسید؟

 

*رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران: نمی دانستم انبارهای امدادی خالی است / در شورا بررسی مطرح می کنم / تفسیر:(جان من… تو بمیری)

اقبال شاکری ، رئیس کمیته عمران شورا در گفتگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری موج از شرایط نامناسب انبارهای امدادی اعلام بی اطلاعی کرد و گفت: متاسفانه تعدادی از سوله های مدیریت بحران در مناطق شهرداری تهران پس از تغییر کاربری به مدرسه، حوزه علمیه و سوله بازی کودک تبدیل شده اند. همچنین تعدادی از سوله های مدیریت بحران تهاتر شده که این موضوع در شور ا بررسی با تصویب طرح دوفوریتی مدیریت این سوله ها به مدیریت بحران واگذار شد و قرار شد هرچه سریعتر سوله ها خالی به مدیریت بحران تحویل داده شود، اما تاکنون بحثی در مورد استاندارد نبودن انبارهای امدادی در شورا مطرح نشده است و حتی هلال احمر تاکنون این موضوع را مطرح نکرده که بودجه ندارد تا در شورا بررسی و راهکاری برای این چالش اندیشیده شود. خالی بودن انبارهای امدادی در دستور کار شورا قرار خو اهد گرفت و در اولین فرصت این موضوع مطرح و بررسی های لازم در این راستا انجام خواهد شد.
 
طی این سالها مسوولان هیچ فکری برای تقویت انبارها نکردند و با گذشت بیش از ۴ سال هنوز درگیر انبارهای هایی هستند که در وقوع بحران در ابتدا خالی می شود. متاسفانه مسوولان یکی پس از دیگری با حرف های تکراری موضوع را جمع می کنند گویا به آنها گفته اند اگر لاپوشانی نکنید خلع ید می شوید، پس تنها اظهار نظر می کند اما هیچ گاه حرف ها عملیاتی نمی شود، انگار که جان مردم برای مسوولانی که همیشه در خواب هستند یا خود را درگیر مراسمات نمادین کردند، مهم نیست.
 
هلال احمر در هفته هلال هزینه های سنگینی را برای به نمایش گذاشتن عملکرد یکساله خود به صدا و سیما پرداخته کرده، که ای کاش این هزینه را صرف تبلیغات و بیلبورد های آموزشی در سطح شهر می کرد تا به مردم آموزش دهد که در زمان بحران و حادثه چه بکند یا حداقل بخشی از مشکلات موجود را برطرف کند. در واقع اوضاع و احوال این روزهای هلال خود بحرانی است و باید دید چه زمانی مسوولان به فکر چاره می افتند، در حال حاضر موضوع، بحث انبارهای امدادی و بودجه ایست که مشخص نشده صرف چه کارهایی شده که سازمان امداد و نجات دست به دامن رئیس جمهور برای تامین اعتبار و شارژ انبارها شده اند.
 
 

*چرخساز: ۲ هزار میلیارد تومان پول بدهند انبارها پر می شود / تفسیر:(ندهند یعنی مردم بمیرند)

ناصر چرخساز رئیس سازمان جمعیت امداد و نجات هلال احمر کشور در گفتگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری موج می گوید: وضعیت انبارهای امدادی مطلوب نیست. در واقع براساس استانداردهای سازمان امداد و نجات، اقلام ۲۲ گانه باید متناسب با جمعیت در انبارهای ما موجود باشد، به نحوی که میزان این استاندارد برای جمعیتی مانند تهران ۱۰ درصد و برای کل کشور ۲ درصد باشد. در هر حال دستیابی به این موضوع اعتبارات زیادی را می‌طلبد. طبق بررسی ها، هلال احمر نیازمند اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان است تا بتواند وضعیت انبارها را به استاندارد برساند و گزارشات لازم درباره وضعیت انبارهای به رئیس جمهور ارائه شد و در آخرین جلسه هیات وزارت که مصادف با هفته هلال بود، قول هایی مبنی بر شارژ انبارهای امدادی داده شده است که امیدواریم به زودی شاهد تامین اعتبار و تجهیز انبارها باشیم.

به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، انبارهای امدادی باید سالانه شارژ شود، چرا که برخی از مواد غذایی تاریخ انقضا دارد که باید جابه جا شود که این موارد نیازمند بودجه است.

 

*رئیس جمعیت هلال احمر: ظرفیت انبارها کم است / تفسیر:(ممنوووووون … نمی دونستیم)

امیرحسین ضیائی رئیس جمعیت هلال احمر درباره وضعیت انبارهای امدادی می‌گوید: امکانات انبارهای ما برای عملیات کوچک و متوسط امکان‌پذیر است، اما جهت انجام عملیات بزرگ باید حتما شارژ بیشتری داشته باشیم. بنابراین درخواست ما برای امسال این است که با وجود اتفاقی که در بودجه هلال احمر رخ داد، اعتبارات هلال احمر بالاترین تخصیص را داشته باشد. همچنین اگر حاکمیت و کشور می‌خواهد که این خدمات از سوی جمعیت هلال احمر انجام شود، همکاری کنند که ما بودجه هلال احمر را از این وضعیت نامتعادل خارج کرده و به وضعیتی پایدار برسیم.

 

*رئیس جمهور به نوبخت گفت: نیازهای هلال احمر را تامین کنید / تفسیر:(نوبخت: …)

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور هم در نشست هیات دولت تقویت و تجهیز جمعیت و تأمین امکانات مورد نیاز و موجودی انبارهای آن را یک ضرورت مهم و از جمله وظایف دولت دانسته و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مأموریت داد نسبت به تأمین نیازمندی‌های جمعیت هلال احمر اقدام کنند.

روحانی با بیان اینکه کشور ما ظرفیت‌های فراوانی دارد که در صورت برنامه‌ریزی و هماهنگی می‌تواند ازخدمات‌رسانی جمعیت هلال احمر پشتیبانی کند، گفته: توان بالا و ناوگان بزرگ هلیکوپتری کشور و ظرفیت نیروهای مسلح در شرایط صلح، پشتوانه مهمی بویژه در حوادث غیرمترقبه برای خدمات هلال احمر بوده است و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز باید با هماهنگی و ارتباطات بیشتر برای توسعه این پشتیبانی‌ها اقدام کند.

 

*تا اطلاع ثانونی حوادث طبیعی ممنوع!

به گزارش خبرنگار موج، انبارها به منظور امدادرسانی در مواقع ضروری و هنگام بروز سوانح و حوادث غیرمترقبه داخلی و بین المللی در نقاط مختلف کشور باید تقویت و تجهیز شوند تا از آمادگی لازم برای مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه داخلی و بین المللی برخوردار باشند، اما توجه به وضعیت موجود بعید است که این آمادگی را داشته باشد. حال باید دید چه زمانی ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای شارژ انبارهای امدادی هلال احمر تامین خواهد شد تا اگر زمانی اتفاقی در کشور به ویژه پایتخت رخ داد، هلال احمر به فکر امداد رسانی باشد، نه به فکر تامین و تجهیز انبارها. در واقع باید انتظار داشت که حادثه ای بزرگ در کشور یا تهران رخ ندهد تا مسوولان با توجه به نزدیک شدن تابستان، از خواب زمستانی بیدار شوند و به فکر تامین اعتبار باشند تا در بروز حوادث با مشکلات روبه رو نشوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه