English

وزیر آموزش و پرورش:

جامعه‌ای که خواننده باشد، جامعه‌‌ی اندیشمندی است

وزیر آموزش و پرورش ابراز کرد: جامعه‌ای که خواننده باشد، جامعه‌ی اندیشمندی است و زمینه پیشرفت در آن بسیار بیشتر از جوامع دیگر است.

جامعه‌ای که خواننده باشد، جامعه‌‌ی اندیشمندی است

، آئین رونمایی از طرح پویش ملی کتاب‌خوانی و تازه‌های نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصغر باقرزاده معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش و مجری‌گری الهام دارابی  شنبه ۴ آذر برگزار شد.

در این آیین، ۱۱ عنوان کتاب فارسی با نام‌های «سایان و هزار و یک گلین بالا» به نویسندگی حسین قربانزاده‌خیاوی، «روایتی که جا مانده» نوشته سیدمحسن حسینی، «پرژنیوم» به نویسندگی ریحانه جعفری، «از گلوله تا گنجشک» (مجموعه شعر نذر کودکان غزه) گردآورنده سیدحبیب نظاری، «یک تجربه زیبای عروسکی» و «دوتوک عروسک کوچک بلوچی» هر دو از مجموعه کتاب‌عروسک‌های بومی‌محلی، «مردی که فسیل شد» (مجموعه داستان‌هایی از تاریخ علم معاصر) نوشته جمال‌الدین اکرمی، «از زمین تا آسمان» نوشته فرزانه ایران‌پاک، «پادشاه کوچک غول‌های بزرگ» به نویسندگی ناهید رحیمی، «گل زودرنج» سروده مریم اسلامی و «بچه‌های بهار» سروده پروانه شیرازی (لعیا) هر دو از مجموعه همیشه بهار، رونمایی شد.

همچنین سه عنوان کتاب به زبان انگلیسی با نام‌های کتاب‌های لاتین «سایه هیولا» the shadow of monster به نویسندگی عباس جهانگیریان، «آن دورِ دور» so far away نوشته‌ی عبدالرضا صمدی و «چرا پتوی گامبالو پاره نشده بود؟» ?why the pupal case of the plumpy didn’t split نوشته مژگان بابامرندی به دست وزیر آموزش و پرورش پرده‌برداری شد.

علی‌مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: خواندن، رابطه معنایی بسیار نزدیکی با اندیشیدن دارد. اگر خواندن را دقیق معنی کنیم پی می‌بریم که در خواندن، خواننده خالق معنای جدید است؛ معنایی که از برهمکنش او، متن و دانش پیشین شکل می‌گیرد.

وی افزود: هر خواننده‌ای از هر متنی برداشت خاص خود را دارد، زیرا مایه نویسنده را با دانش خود ترکیب کرده و معنای جدیدی خلق می‌کند. بسیاری از متخصصان خواندن می‌گویند معنا نه در متن است و نه در خواننده، بلکه حاصل برهم‌کنش این دو است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: خواندن، یکی از مهم‌ترین درون‌دادهای پرورش اندیشه و اندیشیدن است، برخی متخصصان خواندن را اندیشیدن در بین خطوط معنی می‌کنند؛ یعنی خواندن اگرچه می‌تواند در نوع ساده روخوانی باشد، اما خواندنی که به پرورش اندیشه منتهی می‌شود برداشت خواننده در درون کلمه‌ها نیست، بلکه فراتر از آن است. جامعه‌ای که خواننده باشد جامعه‌ی اندیشمندی است و زمینه پیشرفت در آن بسیار بیشتر از جوامع دیگر است.

وی افزود: گفته شده که افراد را براساس چیزی که می‌خوانند می‌شود شناخت، حرف دقیقی است. یکی از زمینه‌های شناخت انسان‌ها پی‌بردن به علایق آنها در خواندن است. ملتی که خواندن در آن رایج باشد، پویاست و این از افتخارهای جمهوری اسلامی ایران است که سالانه صدها هزار عنوان کتاب در آن چاپ می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تسریع در حوزه نشر گفت: ما در حوزه نشر باید پویایی بیش از این داشته باشیم. سرعت تحولات در جهان خارج بسیار بالاست. حوزه نشر در ذات خود کند است و دلیل آن زمان‌بر بودن روند نقل اندیشه در کتاب است. درخواست من از مدیرعامل کانون، آینده‌پژوهی در حوزه کتاب است تا بتوانند موضوع‌های موردنیاز آینده را استخراج و متناسب با آن کتاب تولید کنند.

صحرایی در پایان گفت: هویت ملی و محلی ما پر از قهرمان و الگو است. این قهرمان‌ها باید از طریق کتاب و پویانمایی منتقل شود. کسی که می‌نویسد پیش از آن می‌اندیشد و می‌داند چگونه اندیشه‌ها را ساختارمند کند. تقویت توانایی نویسندگی باید موردتوجه آموزش و پرورش رسمی و غیررسمی ما قرار بگیرد. هر کودک ایرانی باید قصه‌ای برای خودش داشته باشد، با آن قصه زندگی و رشد کند. در طرح کانون مدرسه، یکی از خواسته‌های من این است مربیان به مدرسه بروند و برای دانش‌آموزان قصه بگویند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه