English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

تخت سلیمان، معدن بی پایان شگفتی‌ها در قلب زمین / مناطق دیدنی تخت سلیمان؛ از دریاچه پر رمز و راز تا مهمترین آتشکده‌ها

تخت سلیمان یکی از مناطق گردشگری روستایی کشور است که بجز تمام تعریف‌ها و اسطوره‌هایی که از آن به گوش می‌رسد و گذشته از این که چهارمین اثر ثبت شده کشور در یونسکو است باید به تماشای آن رفت و از نزدیک قدم به شاهراه چاکراهای زمین گذاشت.

تخت سلیمان، معدن بی پایان شگفتی‌ها در قلب زمین / مناطق دیدنی تخت سلیمان؛ از دریاچه پر رمز و راز تا مهمترین آتشکده‌ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، گردشگری روستایی به عنوان فعالیت تفریحی، اقتصادی و اجتماعی با ظرفیت بالا در نواحی روستایی با توجه به ظرفیت‌های موجود در خود یکی از راهکارها و استراتژی‌های ثمربخشی است که در سال‌های اخیر در اغلب کشورهای جهان به جهت حل معضلات و مسائل پیگر گریبانگیر روستاها و توسعه اجتماعی و اقصادی و بازسازی آنان مدنظر قرار گرفته است. کشور ما نیز با برخورداری از تاریخی چندهزارساله و آثار فراوان ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو می‌تواند این صنعت را رونق بخشد. یکی از مناطق گردشگری تخت سلیمان است، منطقه‌ای مستعد گردشگری روستایی که در شمال غرب کشور قرار دارد. این منطقه با دارابودن جاذبه‌های متعدد طبیعی  و انسانی، وجود فرهنگ مناسب گردشگر پذیری در میان مردم محلی و نزدیکی با سایر مناطق گردشگری شهرستان می‌تواند بسترساز توسعه اقتصادی فضاهای روستایی و بهبود کیفیت روستاییان شود. همچنین مجموعه تاریخی تخت سلیمان جاذبه‌های تاریخی متعددی دارد که برای علاقه‌مندان و گردشگران به آثار باستانی و تاریخی گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود.

 

takhtesoleyman

 

دریاچه پر رمز و راز تخت سلیمان

راز و رمزها و افسانه‌های متعددی در مورد نحوه ایجاد دریاچه و گنج پنهان در اعماق آن وجود دارند که سوالات زیادی را در ذهن گردشگران ایجاد می‌کنند. این دریاچه به شکل طبیعی در این منطقه ایجاد شده و وجود همین دریاچه موجب رونق و محبوبیت این منطقه در آن دوره شده بود. دریاچه طبیعی تخت سلیمان تکاب از چشمه‌ای در عمق ۱۲۰ متری زمین می‌جوشد. گفته می‌شود که تنفس کره زمین از طریق این چاکرا صورت می‌گیرد و بازدید از آن فواید زیادی برای وضعیت جسمی و روحی انسان دارد.  این دریاچه بخشی از مجموعه تخت سلیمان است که در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۳۱۶ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید. در سال ۱۳۸۰ پرونده ثبت جهانی نیز در یونسکو به جریان افتاد و در تیر 1۳۸۲  به عنوان چهارمین اثر تاریخی ارزشمند ایران پس از چغازنبیل، تخت جمشید و میدان نقش جهان به ثبت جهانی رسید.

 

anahita-temple

 

اسرار کوه زندان تخت سلیمان

این شهر در دوره‌های مختلف مقر اقوامی از قبیل مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مغولان بوده است. برخی براین باورند که مجموعه تاریخی تخت سلیمان محل زندگی سلیمان نبی(ع) بوده و از زمانی که ایشان پای بر زمین این منطقه نهاده، موجب آبادانی و حاصلخیزی آن شده است و به همین دلیل هم است که نام آن را تخت سلیمان گذاشته‌اند. نام دیگر کوه زندان سلیمان، زندان دیو است.  زندان سلیمان همانند کوهی تو خالی است و حدود ۳ کیلومتر از خود تخت فاصله دارد. کوه زندان سلیمان در ابتدا چشمه بوده و با گذشت سالیان طولانی این چشمه خشکیده و به کوهی توخالی و به سیاه چالی ترسناک تبدیل شده است. کوه زندان سلیمان، کوهی آتشفشانی است و گازهایی که از درون آن خارج می‌شود. این کوه یکی از مقاصد اصلی گردشگران به این منطقه است.

 

Takht-e Soleyman-k-1 (6)

 

ایوان و معابد باشکوه

ایوان باشکوه خسرو از آثار ارزشمند تاریخی ساسانیان است و به احتمال زیاد در زمان پادشاه خسرو اول که معروف به انوشیروان نیز است احداث شده است. طرح ایوان خسرو تا حدودی به ایوان مدائن شباهت دارد اما از لحاظ وسعت کوچک‌تر از ایوان مدائن است. معبد آناهیتا نیز در بخش شرقی آتشکده آذرگشنسب قرار دارد و گویی به ناهید تعلق داشته. معبد آناهیتا همانند حیاطی به شکل مربع است و چهار ستون مستطیلی دارد. طاق‌های آجری و سبک معماری ضربی شکل، شکل ستون‌ها و دیوارهای معبد، همگی نشان می‌دهند که این معبد در دوران ساسانی یا اوایل دوران اسلامی احداث شده است. معبد آناهیتا محلی مقدس برای ایرانیان باستان بوده و برای ستایش ایزدبانوی آب و زایش مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

بیشتر بخوانید: 

بندر مقام کاندید روستای جهانی گردشگری

طالقان، نگینی سرسبز بر سینه ستبر ایران/ جاذبه‌های طالقان، بهشت گردشگران

اورامان نگین زیبای کردستان/بهشت بی بدیل ایران

 

چه موقع از سال به تخت سلیمان سفر کنیم؟

این منطقه از نظر شرایط آب و هوایی و مناظر سرسبز بهترین مکان برای سفر است و مناسب‌ترین زمان سفر به تخت سلیمان فصل بهار تا اوایل فصل تابستان است.  بناهای تاریخی تخت که در دور دریاچه‌ قرار دارند عبارتند از آتشکده آذرگشنسپ، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، راهروهای تخت ، سنگ اژدها، و بناهای دوره ایلخانی که علاوه بر این‌ها آثار تاریخی دیگری نیز در اطراف این مجموعه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. یکی از جاهای تاریخی نزدیک، چمن متحرک چملی نام دارد که از جمله جاذبه‌های طبیعی شگفت انگیز به شمار می‌رود. روی برکه این منطقه قطعه چمنی وجود دارد که با وزش باد همانند جزیره‌ای متحرک به جهت‌های مختلف حرکت می‌کند. یکی دیگر از جاذبه های تاریخی اطراف تخت سلیمان زندان برنجه نام دارد که از جمله آثار ملی طبیعی ایران نیز به شمار می‎رود. زندان برنجه همان زندان معروف دیو حضرت سلیمان است. کوه بلقیس هم از جمله جاهای تاریخی اطراف این منطقه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه