English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

ردپای مافیای دارو و درمانِ گران سرطان

کمبود داروهای بیماران خاص و گرانی آنها روز به روز بیشتر خودنمایی می‌کند، موضوعی که به ماجرای مافیای ارز دارو باز می‌گردد. همچنین چالش‌های دولت نیز در تأمین اعتبارات و بودجه موجب‌شده کمبود و بالارفتن قیمت دارو رقم بخورد.

ردپای مافیای دارو و درمانِ گران سرطان

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج؛ «ما می‌خواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد، بیش از رنج مریض داری، رنج دیگری نداشته باشد» این جملات سخنان رهبر معظم انقلاب است که درباره توجه به بیماران خاص گفته شده است. از آنجا که طبق آمار اعلام شده 47 درصد جمعیت ایران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، احتمالا شما هم بارها و بارها این جمله را روی جلد دفترچه بیمه تامین اجتماعی خود خوانده‌اید. جمله آشنایی که این روزها و با بحران‌های که در کشور ایجاد شده هر روز بیشتر از آن فاصله می‌گیریم. بحران ارزی اخیر بهانه‌ای شد تا بحران دارویی کشور برای مدتی در رأس خبرها قرار گیرد.

خبر فوت بیماران سرطانی و بیماران خاص به دلیل کمبود و نبود دارو شاید بدترین قسمت این خبرها بود. بازتاب این موضوع سبب شد تا بسیاری از مسئولان از جمله نمایندگان مجلس نیز درباره آن هشدار دهند. به گفته برخی از اعضای کمیسیون بهداشت با یارانه ناچیز قانون بودجه و با این وضعیت بازار دارو و اعتبار دولتی دارو که 64 هزار میلیارد تومان است نهایت برای شش ماه از سال کفایت خواهد کرد و در نتیجه بیمه‌ها و بیمه شدگان با دردسرهای جدی روبرو خواهند شد. سید مرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در اینباره گفته است: «به طور قطع با کمبود دارو در سال جاری مواجه خواهیم شد و در حالی که این موضوع را به رئیس جمهور و در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس به نماینده دولت و سازمان برنامه و بودجه متذکر شده ایم، اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت.»

باید گفت، داروی مورد نیاز کشور موضوعی مقطعی نیست و تخصیص ارز برای تولید یا واردات دارو و تجهیزات پزشکی باید به صورت منظم و مستمر ادامه داشته‌باشد.

3439637

نابسامانی ارز در عرصه دارو و رنج مضاعف بیماران سرطانی

طبق برنامه چهارم توسعه قرار بود به این وضعیت رسیدگی شود و تا پایان برنامه یعنی تا سال 1388 در جهت کاهش سهم خانوارها از هزینه های بهداشتی و درمانی گام بردارد و سهم مردم از هزینه‌های سلامت حداکثر 30 درصد باشد. اما همه این اتفاق های افتاده و نیفتاده دست به دست هم دادند تا سهم مردم از خدمات درمانی بیشتر از 70 درصد شده و سازمان‌های بیمه‌گر در بهترین شرایط فقط 30 درصد هزینه دارو درمان را پرداخت می‌کنند.

خانم میانسالی با نسخه‌ای که در دست دارد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج، مبنی بر اینکه آیا براحتی توانسته داروی خود را تهیه کند، می‌گوید: این چهارمین داروخانه‌ای است که به آن سر می‌زند اما این داروها را نداشتند. او می‌گوید: «پسرم سرطان غدد لنفاوی دارد و بر ای خرج بیماری‌اش خانه‌مان را فروخته‌ایم اما با وجود تحریم دارو و گران شدن ارز دیگر نمی‌توانیم به راحتی دارو را پیدا کنیم.» به گفته خانواده‌های بیماران سرطانی قیمت داروهای شیمی درمانی در بازار آزاد و آنچه در دست دلال است نیز بسیار زیاد و حتی باورنکردنی است. بدون شک با افزایش قیمت‌های داروی بیماران خاص، کیفیت زندگی آنها به‌ویژه کودکان نیز کاهش پیدا می‌کند.

در همین زمینه «محمدحسن آصفری»‌ نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور مجلس چندی پیش دراین‌باره از وخیم بودن وضعیت تامین دارو برای بیماری‌های خاص خبر داده و گفته بود: ««یکی از مشکلات کنونی حوزه بهداشت و درمان، کمبود برخی داروها برای بیماران خاص است که به‌دلیل گرانی برخی داروها یا تأمین نشدن مکمل‌های ساخت برخی داروها در کشور، بیماران را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است. داروهای برخی بیماران خاص به دلیل تحریم دارو، تأمین نشده یا با قیمت بالاتر از قبل به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. بسیاری از بیماران خاص با مشکلات جدی جسمی و حتی معلولیت دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و دارو به مقدار و قیمت کافی در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد.»

 

بیشتر بخوانید:

اولین دستگاه جراحی سرطان کاملا ایرانی در دنیا ساخته شد

سرطان های شایع در مردان کدامند؟

روز جهانی سرطان؛ روزی برای آگاهی‌، پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان

نیمی از مبتلایان به سرطان به بی‌خوابی دچار می‌شوند

آنتی بادی اختصاصی درمان سرطان کشف شد

 

دولت بیماران خاص را به حال خودشان رها کرده است

بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه نیستند و به بهانه تولید داخلی داروهای خارجی از پوشش بیمه‌ها خارج شده‌اند. بسیاری از پزشکان متخصص، کیفیت داروهای داخلی را زیر سوال برده‌اند. در قانون بودجه 64 هزار میلیارد برای یارانه دارو در نظر گرفته شده است که به اعتقاد متخصصان این رقم حداقل باید دوبرابر باشد تا بحران دارو گسترده نشود اما در کنار این تورم ورودی صنعت دارو است که محصولات تولیدی را به کالاهای کمیاب تبدیل می کند و دور از دسترس جمعیت مورد نظر است. بیماران خاص فقط 10 درصد هزینه دارو را می‌دهند. 10 درصدی که گاهی به مبلغی حدود چند میلیون تومان در ماه هم می‌رسد. بیماران زیادی هستند که وقتی توانایی پرداخت هزینه درمان را ندارند. قید مصرف دارو را می‌زنند و منتظر می‌مانند تا مرگ یا معلولیت به سراغ شان بیاید...؟!

 

ارز و بخش نظارتی موانع موجود  

دکتر «مهدی محقق» متخصص بیماران سرطانی یکی از بیمارستا‌ن‌ها در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاه به نایاب شدن برخی داروهای خاص به خصوص سرطانی می گوید: داروهای مورد نیاز بیماران با قیمت بسیار بالایی عرضه می شود و یا بسیار نایاب هستند. البته ناگفته نماند که بازار سیاه و وجود دلالان نیز در کمیاب کردن این داروها بسیار دخیل هستند. متأسفانه به خاطر وجود این مافیای دارویی مسئولان نظارتی بخش بهداشت نمی توانند وارد عمل شوند. داروهای خاص در بازار آزاد با قیمت های نجومی سرسام آوری عرضه می شوند که برخی خانواده های بیماران به دلیل نداشتن توان تهیه آنها بیمار خود را از بیمارستان به منزل برده و منتظر هر گونه حادثه ای می مانند.

وی در ادامه افزود: بیماران سرطانی با سخت‌ترین نوع بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و با این حال باید گران‌ترین داروها را نیز خریداری کنند. تمامی این مراحل باید با توجه مسئولان و متولیان امر صورت بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی