English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

روز زمین پاک، فرصتی مغتنم برای آگاه‌سازی و ترویج فرهنگ حفاظت از زیست بوم

دوم اردیبهشت روز زمین پاک، روزی برای پاسداشت محیط زیستی سالم است تا بشر با اصلاح رفتارها و نگرش‌های مخرب خود نظیر تخریب جنگل، تولید فزاینده زباله‌های پلاستیکی و... مانایی زمین برای میزبانی زندگی همگان را افزایش دهند.

روز زمین پاک، فرصتی مغتنم برای آگاه‌سازی و ترویج فرهنگ حفاظت از زیست بوم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، ورود فناوری‌های نوین به زندگی بشر و صنعتی شدن تمام ابعاد زندگی سبب شده تا چهره زمین دچار دگرگونی شود. از این‌رو برای داشتن زمین پاک لازم است، تا همگان گام‌هایی سازنده بردارند که از جمله آن می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب، جلوگیری از تولید زباله و تلاش برای تمیز نگهداشتن محیط زیست اشاره کرد.

در 22 آوریل سال 1970 میلادی بود که 20 میلیون آمریکایی به خیابان‌ها آمدند تا نگرانی خود را نسبت به محیط‌زیست رو به زوال و فقدان قوانین حفظ محیط‌زیست ابراز کنند و روزی برای داشتن زمینی پاک داشته باشند. از آن زمان تا به امروز که 53 سال می‌گذرد روز زمین همه ساله این فرصت را در اختیار مردم قرار می‌دهد که برای زمینی که بر روی آن زندگی می‌کنند، کاری شود. در حال حاضر بیش از 50 هزار نفر در 195 کشور با پیوستن به شبکه روز زمین توانسته‌اند بسیاری از سیاست‌های زیست محیطی را در جهان به تصویب برسانند.

روز جهانی زمین پاک هر سال بر یک شعار تمرکز دارد؛ شعار امسال «سرمایه گذاری در  زمین، توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز» انتخاب شده است.

روز-زمین-پاک

خبرنگار خبرگزاری موج، به مناسبت روز زمین پاک با «حسن رحیمی» فعال محیط زیست، به گفت و گو پرداخته است.

 

حراست بیش از پیش از زمین

رحیمی، با بیان اینکه همه ساله در تقویم 22 آوریل که مصادف با دوم اردیبهشت است با نام روز زمین پاک در سراسر جهان نام‌گذاری شده است، گفت: در دنیای کنونی به دلیل زیاد شدن فعالیت بشر محیط زیست نیز متحمل خسارت‌های فراوانی شده است. ساخت و سازهای بی‌رویه و از میان بردن اراظی کشاورزی از جمله خطر و تهدیدهایی است که با اطمینان می‌توان گفت در برخی مناطق به صدا درآمده است. تغییر کاربری اراضی، زمین‌خواری، کوه خواری و جنگل خواری، مصرف بی رویه از آب، هر یک از عوامل زیانباری به شمار می‌روند که محیط زیست را تهدید می کنند.

این کارشناس محیط زیست، باتأکید بر اینکه استفاده از منابع طبیعی فرصتی برای انسان است تا نیازهای خود را برطرف سازد، بیان داشت: متأسفانه بشر این فرصت را مانند تهدیدی علیه خود به‌کار می‌برند. در صورتیکه استفاده از منابع طبیعی برای بقای زیست و زندگی بشر ضروری است.  

 

هشدار پلاستیکی برای ساکنان زمین

وی در ادامه می‌گوید: گسترش فعالیت بشری در دنیای امروز محیط زیست را متحمل خسارت های فراوانی کرده است. استفاده از پلاستیک و تولید زباله‌های اینچنینی باعث آلودگی زمین شده است. از این رو بازیافت و توجه به این مسأله باید در صدر امور قرار گیرد و با مدیریت و برنامه‌ریزی مدون این امر را ضروری دانست. مردم در استفاده از کیسه‌های پلاستکی پرمصرف هستند و در موضوع بازیافت و مدیریت مصرف نیز مشکلات متعددی وجود دارد. ضرورت دارد که زباله‌های پلاستیکی از دیگر زباله‌ها جدا شوند و تفکیک در منزل صورت بگیرد.

این فعال محیط زیستی، در ادامه افزود: سرانه مصرف پلاستیک در کشور ما به دلیل برگزاری مراسم‌های مختلف بسیار افزایش پیدا می‌کند. به‌طوری که در چند سال اخیر تنها مناطق شهری از ظروف یکبار مصرف استفاده می‌کردند اما هم‌اکنون در روستاها نیز از کیسه‌های پلاستکی و ظروف یکبار مصرف استفاده می‌شود.

 

تخریب جنگل‌ها تهدید اینروزهای کشور

رحیمی، با بیان اینکه جنگل‌ها نیز در معرض خطر انقراض هستند، گفت: خشکسالی‌های مستمر در این چندسال اخیر سبب شده تا جنگل‌های کشور مانند زاگرس دچار انقراض شوند. از این رو تخریب جنگل‌ها یکی دیگر از تهدیدهای جدی کشور محسوب می‌شود. از این‌رو احساس مسئولیت همگانی در قبال صیانت از منابع طبیعی ضرورت دارد. همچنین نهال کاری، کاشت درخت‌های جنگلی، طرح‌های آبخیزداری، برخورد قاچاقچیان چوب برای حفاظت از محیط‌زیست و زمین لازم است.  

جنگل‌ها ارزش اکولوژیکی و اقتصادی فراوانی دارد و منافع بسیاری برای تمام موجودات دارا است و بدون شک یکی از عوامل افزایش تنوع زیستی گونه‌های جانواری و گیاهی جنگل‌ها هستند که می‌توانند توازن آب و هوا را حفظ کرده و همه موجودات را از وجود خود بهره‌مند سازند. همچنین جنگل‌ها مانع از سرازیر شدن سیلل به طرف سکونتگاه‌های انسانی می‌شوند و در صورتی‌که جنگل‌ها حذف شوند آلودگی تمام جهان را به نابودی خواهد کشاند.

بنابراین ضرورت دارد نه تنها زمینه آگاهی‌رسانی و آموزش‌های کافی برای تأثیرگذران در حوزه محیط زیست مهیا شود بلکه امکان ایجاد مشارکت های مردمی محیط زیستی و به تبع آن امکان ایجاد گفتمان‌های چندسویه و تبلور حس مسئولیت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی موثر در عرصه حفاظت از محیط زیست مهیا شود. ایده‌های حفاظت از محیط زیست باید از طرف دولت و مسئولان متولی حمایت و در حوزه مشارکت و حمایت عمومی جامعه از پشتیبانی کافی برخوردار شود و مورد اقبال همگانی قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه