English

مدیرکل محیط زیست قم خبر داد؛

خطر جدی برای مردم قم در پی افزایش شدت آلودگی هوا

مدیرکل محیط زیست استان قم برخی از معضلات زیست محیطی استان قم را مورد توجه قرار داد و گفت: متأسفانه در سال های گذشته علاوه بر معضل گرد و غبار در روزهای گرم سال، شاهد افزایش شدت آلودگی هوا در شهر قم بوده ایم که بسیار جدی و قابل تأمل است.

خطر جدی برای مردم قم در پی افزایش شدت آلودگی هوا

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید رضا موسوی مشکینی در نشست خبری مجازی به مناسبت دوم اردیبهشت ماه روز جهانی « زمین پاک » با اشاره به لزوم ایجاد سایت پسماند ویژه در قم، اظهار کرد: مکان‌یابی و مطالعات لازم برای ایجاد سایت پسماند ویژه در این استان انجام شده و در مرحله فراخوان برای تعیین پیمانکار صلاحیت دار هستیم.

وی با بیان اینکه استقرار واحدهای جدید ذوب سرب در استان قم از سال ۹۲ ممنوع شده و مجوزی در این رابطه صادر نمی شود، خاطرنشان کرد: واحدهای موجود ذوب سرب درقم نیز به شدت تحت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست قرار دارند.

مدیرکل محیط زیست قم با بیان اینکه در سال‌های اخیر قوانین زیست محیطی خوبی درخصوص هوای پاک، خاک و تالاب‌ها به تصویب رسیده است، اظهار داشت: متأسفانه با وجود پاسخگویی سازمان محیط زیست در رابطه با مسائل زیست محیطی، بسیاری از مؤلفه‌های آن در اختیار این سازمان قرار ندارد.

وی با اشاره به برخی اقدامات و تلاش ها برای رفع این معضل جدی، تصریح کرد: سازمان محیط زیست یک دستگاه نظارتی است، اما ساختار تشکیلاتی و اعتبارات اختصاص یافته به این سازمان، اصلا تناسبی با جایگاه بسیار مهم آن در کشور ندارد.

وی با بیان اینکه اگر برنامه ریزی و اقدامات جدی در سریعترین زمان در رابطه با کاهش آلودگی هوا نداشته باشیم، شرایط سخت تری خواهیم داشت، گفت: در سال گذشته برای نخستین بار پدیده وارونگی دما در روزهای سرد سال، مدارس را به تعطیلی کشاند.

مدیرکل محیط زیست قم با اشاره به طرح مطالعاتی در رابطه با سهم هرکدام از منابع آلاینده و سناریوهای پیشنهادی که در مراحل پایانی قرار دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم مسؤولان استان در برنامه ریزی های اقتصادی، هرچه بیشتر مقوله محیط زیست را درنظر داشته باشند.

برای جلوگیری از عدم استقرار واحدهای هیدروکربنی درقم ناکام بودیم

وی از عدم حمایت جدی از اداره کل محیط زیست در رابطه با استقرار واحدهای هیدروکربنی در استان قم گلایه کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر محدودیت خاصی برای استقرار این واحدهای صنعتی به جز ضوابط استقرار نداریم و از این بابت نگرانی های خود را اعلام کرده‌ایم.

موسوی بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به مسائل زیست محیطی در مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: در پیرامون شهر قم با وجود توسعه مناطق مسکونی، همچنان شاهد فعالیت گسترده برخی واحدهای صنعتی هستیم و باید برای انتقال این صنایع به شهرک ها و نواحی صنعتی سریعا اقدام شود.

انجام پروژه عظیم اقتصادی دردریاچه نمک مطالعات زیست محیطی ندارد

وی همچنین از اقدامات شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی قم در رابطه با پسماندهای بیمارستانی در دوران کرونا قدردانی کرد و گفت: بر اساس دستورالعمل جدید، تمامی پسماندهای عادی و عفونی بیمارستان‌ها "اتوکلاو" شده و وضعیت جمع آوری و دفع این پسماندها نسبتا مطلوب است.

مدیرکل محیط زیست قم در رابطه با اجرای طرح های صنعتی در دریاچه نمک نیز از نبودن حتی یک سطر مطالعات زیست محیطی برای این پروژه عظیم خبر داد و گفت: هر اقدامی که موجب تخلیه سفره های آب زیرزمینی در این منطقه شود، بسیار خطرناک و آسیب زا خواهد بود.

وی در پایان موضوع کشتار جوجه های یک روزه را مورد توجه قرار داد و گفت: این موضوع از منظر حقوق حیوانات باید مورد توجه قرار گرفته و متأسفانه یکی از عوارض صنعتی شدن به دور از نگاه توسعه پایدار است و باید از سوی دستگاه های تخصصی با جدیت پیگیری شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه