English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مهمان‌های ناخوانده نوروز

سفرهای نوروزی و استفاده بیش از حد ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در این ایام خطر جدی را متوجه سلامت شهروندان و محیط زیست می‌کند، از این‌رو ارایه راهکارهای مناسب و فرهنگ‌سازی در این مقوله ضروری است.

مهمان‌های ناخوانده نوروز

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، امروزه در حالی که بسیاری از کشورهای جهان میزان استفاده از صنایع پلاستیکی خود را کاهش می دهند در ایران روز به روز بر آمار آن افزوده می‌شود، به طوری که ایران به یکی از پنج کشور اول جهان از نظر میزان مصرف تبدیل شده است.

تا سال‌های سال، این کاغذ بود که نقش اصلی را در بسته‌بندی مواد غذایی و حمل وسایل ایفا می‌کرد، اما چون به آسانی پاره و کثیف می‌شد، چربی و مایعات را پس می‌داد و بسیار شکننده بود، عملا یک‌بارمصرف به شمار می‌آمد و به علت رها شدن در اقیانوس‌ها و زمین آسیب بزرگی به طبیعت می‌زد.

 کم‌کم با اختراع پلاستیک که معمولا از مواد خام طبیعی مانند سلولز، گازوئیل، نمک و البته نفت خام تولید می‌شود، کیسه‌های نایلونی به بازار آمد تا به علت استحکام، قابل شست‌وشو بودن، پس ندادن مایعات و چندبارمصرف بودن جای کاغذ را بگیرد و برای مدت طولانی‌تری استفاده شود. پلاستیک یکی از محصولات بسیار مضر برای محیط‌زیست است، استفاده بی‌رویه از کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف به اصلی‌ترین عامل تخریب محیط‌زیست تبدیل شده و به دلیل طولانی بودن تجزیه آن، سال‌های سال در عرصه طبیعت باقی مانده و علاوه بر بخشیدن چهره زشت به محیط‌زیست عامل تخریب آن نیز به شمار می‌رود.

این روزها با توجه به افزایش سفرهای نوروزی زباله‌های پلاستیکی مهمان ناخوانده حریم راه‌ها هستند. از این‌رو ضرورت دارد تا گردشگران در حفظ و پاکسازی حریم راه‌ها که جزو وظایف همگانی است بکوشند زیرا رعایت این مسأله می‌تواند نقش بسیار مهمی درامنیت جاده ها و کاهش تصادفات و سوانح رانندگی ایفا کند. اهمیت این موضوع سبب شد تا خبرنگار خبرگزاری موج با «زهرا رحیم‌خانی» کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و آموزش محیط زیست، به گفت وگو بنشیند.

5220606

افزایش استفاده ظروف پلاستیکی در سفرهای نوروزی

رحیم‌خانی، با اشاره به اینکه در ایام خاص همچون نوروز گردشگران از ظروف پلاستیکی بیشتر استفاده می‌کنند، گفت: استفاده از مواد پلاستیکی در نوروز باید کاهش پیدا کند. ما می‌توانیم با استفاده از جایگزین‌هایی مانند ظروف دائمی تلاش کنیم تا مصرف مواد پلاستیکی را کاهش دهیم و به حفاظت از محیط زیست کمک کنیم. همچنین، ما باید ظرف و ظروف یکبار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی را زندگی خود حذف کنیم و از جایگزین‌های قابل استفاده مانند ظروف چینی و کیسه‌های بازپس‌دهی پلاستیکی استفاده کنیم. با توجه به اینکه مصرف مواد پلاستیکی در نوروز بسیار زیاد است، هر کمک و تلاشی در این زمینه می‌تواند به حفاظت از محیط زیست کمک کند.

 

بیشتر بخوانید:

بازار ظروف مسموم یکبار مصرف زیر پای مافیای پلاستیک

باید فرهنگ استفاده کمتر از پلاستیک و تفکیک زباله از مبدا را تقویت نماییم

آلودگی های پلاستیکی تهدیدی برای بقای زمین

ضرورت حذف کیسه‌های پلاستیکی در خانواده ها

وجود ظروف یکبار مصرف گیاهی در بازار دروغی بزرگ یا محصولی نادر؟!

کوهی از زباله در دل جنگل سراوان/ سراوان امروز باید تلنگری برای مسئولان باشد

 

مضرات استفاده از ظروف پلاستیکی

این کارشناس محیط زیست با برشمردن مضرات استفاده از ظروف پلاستیکی، توضیح داد: مصرف ظروف پلاستیکی برای سلامتی انسان و محیط زیست مضر است زیرا پلاستیک‌ها حاوی مواد شیمیایی مانند بیسفنول A (BPA) و فتالات هستند که ممکن است به سلامتی ما آسیب برسانند. همچنین، مصرف ظروف پلاستیکی برای محیط زیست مضر است زیرا آنها نیاز به بازیافت دارند و در صورت عدم بازیافت، زباله‌های پلاستیکی را تشکیل می‌دهند که به طبیعت و حیات وحش آسیب می‌رسانند.

وی در ادامه بیان داشت: افراد در ایام نوروز به دلیل دسترسی آسان و هزینه کمتر نسبت به ظروف سفالی و یا شیشه ای بیشتر از ظروف پلاستیکی استفاده می‌کنند. همچنین، برخی افراد به دلیل نگرانی درباره شکستن ظروف سفالی یا شیشه‌ای در سفرهای نوروز، ترجیح می‌دهند از ظروف پلاستیکی استفاده کنند. با این حال، استفاده از ظروف پلاستیکی در این روزها باید به حداقل ممکن محدود شود و تلاش برای استفاده از ظروف بازیافت پذیر و دوستدار محیط زیست باید در نظر گرفته شود.

 

استفاده 320 میلیون تُن مواد نفتی برای تهیه پلاستیک

رحیم‌خانی، با بیان اینکه به طور تقریبی، سالانه حدود ۳۲۰ میلیون تن مواد نفتی برای تولید مواد پلاستیکی مصرف می شود، تصریح کرد: استفاده از مواد پلاستیکی در زندگی روزمره بسیار رایج است و باعث شده تا پسماند ظروف پلاستیکی به یکی از مشکلات مهم زیست محیطی تبدیل شود. با توجه به این که بیشتر ظروف پلاستیکی قابل بازیافت نیستند، بسیاری از آنها در طبقات زمین به صورت زباله های جایگزین تجمع می‌کنند و باعث آلودگی محیط‌زیست و خطرات برای حیات وحش و انسان می‌شوند. همچنین، سوختن ظروف پلاستیکی در منازل و یا در محل های عمومی، باعث تولید گازهای سمی و مضر برای سلامت انسان و محیط زیست می‌شود. برای کاهش پسماند ظروف پلاستیکی، می‌توان از جایگزین های قابل بازیافت مانند ظروف شیشه‌ای، فلزی و چوبی استفاده کرد و همچنین با جدیت در مورد بازیافت و دور انداختن صحیح ظروف پلاستیکی اقدام کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه