English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سوغات در نوروز

در نوروز بیش از هر زمان دیگری آوردن و بردن سوغات مناطق گوناگون به یکدیگر شایع می‌شود و تنوع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در مهمانی‌ها پررنگ است.

سوغات در نوروز

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، بخش مهمی از لذت و شادیِ جمع‌ها و سفرها از خلال خرید سوغات شهرها و اشتراک در خوردن و آشامیدن و گپ‌وگفت حول آن‌ها شکل می‌گیرد؛ ترکیب مواد با همدیگر، طبع خوراکی و تناسبش با اقلیمی که از آن برخاسته، تغییرات در چگونگی آماده‌سازی و مصرف آن در مکان‌ها و زمان‌های مختلف، تزئین و چینش، داستان‌ها و ضرب‌المثل‌ها و اشعار راجع‌ به یک دسر یا غذا و هر دیالوگ و تجربه تازه‌ای که به بهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ایجاد می‌شود، پتانسیل عظیمی در خود دارد که می‌تواند در نوروز، به مناسبات فرهنگی-اقتصادی-اجتماعی درون و میان کشورها شکل دهد.   

نوروز زمان مناسبی است تا به واسطه سوغات و خوراکی‌های منحصر به فرد، شهرها را بشناسیم و با تهیه آنان برای دوستان و عزیزان خود نشان دهیم که در سفر به یاد آنها بوده‌ایم. البته نباید فراموش کرد که با استفاده از سوغات می‌توان بخشی از فرهنگ، آداب و رسوم و حتی عقاید یک کشور را به جایی دیگر منتقل کرد. در شهرهای ایران خوراکی‌ها و محصولات محلی همچون لباس های سنتی و صنایع دستی خاصی وجود دارند که می‌توان آن ها را به عنوان سوغات سفر نوروزی تهیه کرد.

7676

ایران کشور خوراکی‌های رنگارنگ و خوشمزه

ایران از شمال تا جنوب دارای خوراکی‌ها و محصولات محلی مختلفی است که می‌توان آن‌ها را به عنوان سوغاتی در ایام مختلف به خصوص نوروز خریداری کرد. وقتی نام شهر رشت به عنوان شهر «خلاق خوراک شناسی» در یونسکو ثبت می‌شود عجیب هم نیست که تنوع سوغاتی‌‌های خوراکی هم بسیار زیاد باشد.

بدون شک گز یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌‌های ایران است که هرچند معروف‌ترین نوع آن در اصفهان تولید می‌شود اما در شهرهای کرمان ، یزد و… نیز  می‌توان انواعی از آن را پیدا کرد. گز همچنین محبوب‌ترین سوغاتی ایرانی در میان گردشگران است.

 

دیگر سوغاتی خوراکی خوش‌طعم ایرانی، سوهان است. این سوغات خوشمزه قم در انواع مختلف لقمه‌ای، کبریت، سوهان گزی و… تولید می‌شود و یکی از پرفروش‌ترین سوغاتی‌های ایران است.

 کمتر کسی را می‌توان پیدا کردن که به باقلوا، شیرینی‌ خوشمزه تبریز علاقه نداشته باشد. البته برخلاف دیگر سوغاتی‌ های ایران که در دیگر کشورها یافت نمی‌شوند، باقلوا در کشورهای دیگری مانند لبنان، ترکیه و… نیز وجود دارد اما باقلوای تبریز عطر و طعم دیگری دارد.

 قطاب یزد یکی از سوغاتی‌‌های خوراکی ایران است که بیشتر گردشگران ابتدا به خاطر ظاهر متفاوت به سراغ آن می‌روند.

هرچند زعفران در بیشتر کشورهای جهان کشت می‌شود اما تقریبا تمام دنیا این موضوع را تایید می‌کنند که خوش‌عطر و خوش‌رنگ‌ترین زعفران دنیا در ایران، به خصوص قائنات کشت می‌شود.

0909

صنایع دستی پرطرفدارترین سوغاتی

صنایع دستی هر شهر و استان که در بازارهای بومی و سنتی آن شهر پیدا می‌شوند یکی از بهترین سوغاتی‌ها برای به سوغات بردن از سفری خاطره‌انگیز به آن شهر و استان هستند.

ترمه یکی از پارچه‌های ایرانی است که از آن به عنوان شاهکار هنری ایرانی هم یاد می‌شود. این پارچه بیشتر در تصاویر به‌جا‌مانده از پادشاهان و شاهزادگان و لباس‌های فاخر آن‌ها قابل مشاهده است.

از دیگر سوغاتی‌های ایران که طبق آمارها گردشگران علاقه زیادی به خرید آن‌ دارند، می‌توان ظروف میناکاری را نام برد. این هنر زیبای ایرانی که توسط هنرمندان اصفهانی انجام می‌شود.

سفال از دیرباز یکی از صنایع دستی اصلی استان همدان و شهرستان لالجین بوده است. تلاش هنرمندان ایرانی در تهیه ظروف زیبا و متنوع سفالی این محصول را در میان گردشگران محبوب و همدان، لالجین را به پایتخت سفال جهان تبدیل کرده است.

گیوه و محصولات شبیه به آن از دیگر صنایع دستی محبوب ایرانی هستند که گردشگران علاقه زیادی به خرید آن‌ها دارند. هرچند این محصول این‌روزها دیگر به اندازه قبل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما به عنوان سوغات و یادگاری از سفری لذت‌بخش بهترین انتخاب است.

عکس-شاخص

استان‌های پرطرفدار برای خرید سوغاتی

تقریبا در تمام استان‌های ایران می‌توان صنایع دستی و خوراکی‌های خوش‌طعم و خاص را به عنوان سوغاتی پیدا کرد اما بعضی از استان‌ها در میان گردشگران، به خصوص برای خرید سوغاتی شناخته‌ شده‌تر هستند.

استان اصفهان قبل از هرچیز به دلیل آثار تاریخی و مکان‌های گردشگری متعدد شناخته می‌شود اما یکی دیگر از دلایل علاقه‌مندی گردشگران به این شهر تاریخی، تنوع سوغاتی‌‌هایی است که می‌توانند از این استان تهیه کنند.

سوغات بیشتر استان‌های شمالی شبیه به هم است، کلوچه‌های لذیذ با مغز‌های مختلف، عسل طبیعی، رب انار، انواع سبزیجات محلی مانند دلار و… از جمله سوغاتی‌ هایی هستند که می‌توان از استان‌های شمالی خریداری کرد.

جنوب کشور هم در کنار مردم خونگرم و مهمان‌نواز، قطب خرید گردشگرانی است که به دنبال سوغاتی‌ های خاص کشور ما هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه