English

معاون رئیس جمهور:

به بیش از ۷ هزار ایثارگر کمک‌معیشت پرداخت خواهد شد

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: به بیش از هفت هزار ایثارگر مشمول جدید از کمک‌معیشت پرداخت خواهد شد.

به بیش از ۷ هزار ایثارگر کمک‌معیشت پرداخت خواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سومین نشست با دبیران و اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر که در سالن جلسات موزه شهدا برگزار شد، افزود: از ۴۰ هزار ایثارگر فاقد شغل و درآمد متقاضی ۲۰ هزار ایثارگر از سه دهک پایین شناسایی شدند که تاکنون کمک‌معیشت دریافت نکرده‌اند و امیدواریم در سال آینده امکان پرداخت کمک‌معیشت به آنها نیز فراهم شود.

وی درباره استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد هم گفت: تعداد بسیاری از این‌ها که در آزمون اول پذیرفته شده بودند مشغول به کار شده‌اند و در حال تلاش هستیم تا زمینه‌های اشتغال بقیه افراد نیز فراهم شود.

قاضی‌‎زاده‌ هاشمی در عین حال از تصویب آیین‌نامه اعطای نشان ویژه به ایثارگران در هیات دولت خبر داد و گفت: فراخوان ملّی طراحی «نشان خانواده ایثارگران» منتشر شده و این نشان‌ها پس از طراحی بر اساس قانون تقدیم ایثارگران مشمول خواهد شد.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت: تلاش بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه اجرای قوانین این است که اقدامات بر اساس منطق و دلیل، روشن و شفاف و با حداکثر اجماع انجام شود. اما اختلاف‌نظرهایی بین خود ایثارگران وجود دارد به عنوان نمونه اینکه چرا قانونی که قابلیت اجرا و منابع ندارد تصویب می‌شود و برخی هم معتقد بودند که باید از این قوانین مراقبت کرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به وجود برخی قوانین در حوزه ایثارگری تصریح کرد: قانونی که ۱۰ سال قابلیت اجرا شدن ندارد متروک است. برخی قوانین هم منسوخ شده و باعث ایجاد بدنامی می‌شوند که اجرا نشدن این قوانین باعث می‌شود که افراد احساس کنند در حق آنها ظلم شده است. اگر قانونی باشد و منابع مالی آن پیش‌بینی نشود مطابق قانون قابل اجرا نیست و اجرای آن نیز مجرمانه تلقی شده است.

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: در حوزه ایثارگری قوانینی که بار مالی ندارد اجرایی شده است ولی از مجموع قوانین مربوط به ایثارگران که بار مالی دارد تنها ۳۰ درصد قوانین به صورت کامل اجرا شده و بقیه قوانین یا اصلاً اجرا نشده یا به صورت ناقص یا نوبه‌ای اجرا شده است و وجود قوانینی که اصلاً اجرا نشده و احتمال اجرای آنها هم نیست فایده‌ای نخواهد داشت.

معاون رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه دولت و مجلس فعلی بیشترین توجه را نسبت به دیگر دستگاه‌ها به بنیاد شهید و امور ایثارگران داشته، گفت: با وجود ۳۵ دستگاه و وزارت‌خانه دیگر بیشترین میزان رشد بودجه هم در سال جاری و هم در پیشنهاد سال آینده به حوزه ایثار و شهادت اختصاص پیدا کرده است اما این توجه و رشد نیز نمی‌تواند بار مالی اجرای برخی قوانین را تأمین کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: در زمینه بیمه درمانی ایثارگران سرانه ۱۰۰ درصد افزایش یافته و سرانه درمان از ۱۷۴ هزار تومان به ۳۷۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است اما به دلیل تورم با وجود این افزایش سرانه اتفاق معجزه‌آسایی رخ نداده است زیرا رشد هزینه‌ها بیش از رشد منابع بوده است.

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به افزایش قیمت ارز و تامین تجهیزات پزشکی جانبازان گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران بر اساس اولویت‌ها نیازهای ایثارگران را تامین می‌کند و هنر این است که اولویت‌های نیازهای ایثارگران را درک و بر اساس آن اقدام کنیم همانند پدر خانواده‌ای که تا آخر سال پاسخگوی نیازهای ضروری خانواده است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وضعیت بیمه درمانی ایثارگران در تأخیر در پرداخت هزینه‌ها و وضعیت درمانی از بسیاری از بیمه‌ها مانند تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح مناسب‌تر است در حالی که بدهی دولت به بیمه دی به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که هزار میلیارد تومان آن مربوط به دولت قبل بود و هزار میلیارد تومان نیز مربوط به ما به‌تفاوت ماه‌های اخیر بوده که در حال جبران است.

وی گفت: با این وجود خدمات قطع نشده و به همه ایثارگران به طور یکسان ارائه داده شد و طبقه‌بندی هم صورت نگرفت و این خدمات فرانشیز هم ندارد.

قاضی‌زاده‌ هاشمی با اشاره به ضرورت تهیه گزارش عملکرد دستگاه‌ها در حوزه ایثارگران مطابق ماده ۷۴ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اظهار داشت: شاخص ارزیابی برای عملکرد دستگاه‌ها و برای بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه شده و بنیاد باید در جایگاه مطالبه‌گری قوانین فعالانه اقدام کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوالی درباره ارتباط با جامعه ایثارگری گفت: در طول یک سال گذشته با ۶ هزار ایثارگر دیدار مستقیم داشته‌ام اما با توجه به گستردگی امور جامعه ایثارگری زمان زیادی برای تعامل با دستگاه‌های مختلف باید اختصاص یابد تا منافع حداکثری ایثارگران تأمین شود. سامانه الکترونیک دیدار نیز برای مدیریت و ساماندهی دیدارها و به خصوص حل مشکلات ایثارگران راه‌اندازی شده است و به خواسته‌های قانونی ایثارگران رسیدگی می‌شود.

وی در خصوص رسیدگی به موضوعات فرهنگی هم خاطرنشان کرد: بودجه فرهنگی بنیاد در گذشته ۳ هزارم درصد بوده است که در سال جاری به یک درصد افرایش پیدا کرده است. علاوه بر این دستگاه‌ها باید یک درصد بودجه خود را به موضوعات فرهنگی اختصاص دهند که این بودجه در استان‌ها در اختیار استانداران است.

قاضی‌زاده‌هاشمی با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: هدف از تغییرات ساختاری چابک‌سازی و کارآمدسازی بخش‌های مختلف و تقویت آنها است که این موضوعات در حال بررسی است.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست با اشاره به مشکلات بیمه ایثارگران گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزار ایثارگر تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند.درمان مستقیم بیماران و ساخت بیمارستان از جمله برنامه‌هایی است که باید دنبال شود.

عبدالرضا عباسپور با اشاره به افزایش سرانه بیمه درمانی ایثارگران افزود: تجهیزات پزشکی توسط بنیاد به صورت مستقیم خریداری نمی‌شود و خرید این تجهیزات توسط هلال احمر و سازمان غذا و دارو است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در این نشست با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: مقرر شده که برخی از احکام در این قانون به صورت دائمی به تصویب برسد. در مورد تبدیل وضعیت تقریباً مشکلی در ادارات دولتی وجود ندارد و بیش از ۶۰ هزار ایثارگر تبدیل وضعیت شدند و مشکل در بخش خصوصی به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل ۹۰ گزارش شده است.

محمود پاکدل با اشاره به برنامه‌های انجام شده در حوزه معیشت برای ایثارگران، گفت: در مورد تأمین مسکن سند جامع مسکن ایثارگران تهیه و تدوین شده است و البته در نظر داریم که اعطای تسهیلات به تنهایی برای تأمین مسکن کافی نیست. در مورد تأمین خودرو نیز در قانون اعطای ۱۰ هزار خودرو به ایثارگران واجد شرایط به تصویب رسیده که ۲۵۰ هزار نفر واجد شرایط هستند که باید اولویت‌بندی این مشمولان صورت گیرد.

همچنین عادل مهری ورنیاب مدیرکل دفتر دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با قدردانی از رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برای حمایت از تشکل‌های شاهد و ایثارگر گفت: با حمایت‌هایی که از مراکز استارت‌آپی ایثارگران انجام شد خانه‌های نوآوری و خانه‌های خلاق ایثارگران در بسیاری از نقاط کشور در حال فعالیت هستند.

اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر در این نشست سوالات، نظرات و پیشنهادات خود در موضوعات مختلف را مطرح کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه