English

ناصر امانی در گفتگو با خبرگزاری موج:

شهردار تهران به وعده های خود عمل نکرد/ مترو در اولویت است، تراموا نه

عضو شورای شهر با انتقاد به عملکرد علیرضا زاکانی و وعده های عمل نشده آقای شهردار گفت: قرار بود با حضور زاکانی در قامت شهردار تهران هر ماه یک ایستگاه مترو به بهره برداری برسد اما عملا تا این لحظه هیچ اتفاقی نیفتاده است.

شهردار تهران به وعده های خود عمل نکرد/ مترو در اولویت است، تراموا نه

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، تقریبا از سال ۹۷ پیشنهاد راه اندازی تراموا به جهت تسهیل عبور و مرور و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور مطرح شد که در همان زمان به دلیل عدم بودجه کافی و گران بودن این سیستم حمل و نقل، از سوی مسئولان حوزه شهری مورد انتقاد قرار گرفت و پس از مدت ها به فراموشی سپرده شد.

اما در ماه جاری مجدد بحث راه اندازی تراموا یا همان قطار سبک شهری در صحن شورای شهر تهران بر سر زبان افتاد و پرویز سروری در این باره اعلام کرد: بحث تراموا در حد مطالعه است ما از تمامی ظرفیت‌ها و تنوع حمل و نقل استفاده می‌کنم و ترموا می‌تواند نیازهای ما را حل کند اما باید بر اساس مطالعات باشد.

اما امسال نیز مانند سالیان گذشته این طرح با مخالفت بسیاری از اعضای شورای شهر تهران رو به رو شد و همه اعضا متفق القول بر این باورند تا زمانی که شبکه مترو ما نیاز به توسعه و تعمیرات اساسی دارد نباید از چنین پروژه های هزینه بری در تهران سخن به میان آورد.

 

شهردار تهران به وعده های خود عمل نکرد

 

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج با اشاره به ازدحام مسافران مترو، عدم وجود قطارهای کافی برای جابه جایی مسافران و لزوم اورهال قطارها از پروژه تراموا به شدت انتقاد کرد و متذکر شد: معتقدم اگر افکار به سمت پروژه تراموا متمرکز شود، مترو از اولویت توسعه حمل و نقل عمومی تهران خارج می شود که این به هیچ وجه به صلاح این ناوگان نیست و اگر قرار است اعتبار، فرصت و سرمایه ای در شهرداری تهران هزینه شود قطعا باید در راستای توسعه شبکه مترو به کار گرفته شود.

عضو شورای شهر با انتقاد به عملکرد علیرضا زاکانی و وعده های عمل نشده آقای شهردار گفت: قرار بود با حضور زاکانی در قامت شهردار تهران هر ماه یک ایستگاه مترو به بهره برداری برسد اما عملا تا این لحظه هیچ اتفاقی نیفتاده است.

 

بیشتر بخوانید:

وضعیت اسفناک مترو تهران زیر سایه وعده های پوچ/ دست به یقه شدن مسافران مترو به دلیل کمبود جا!

مترو تهران دچار فرسودگی و عقب افتادگی تاریخی شده است/ تکمیل 7 خط فعلی در اولویت است +فیلم

فرسودگی ادامه دار ناوگان مترو زیر سایه بی اهمیتی شهرداری تهران/ شورای شهر منتقد عملکرد شهرداری است

 

وی با اشاره به اظهارات مدیران شرکت بهره برداری مترو تهران مبنی بر مشکلات مالی متعدد و عدم بودجه مورد نیاز به جهت تامین ناوگان، قطعه و رفع مشکلات موجود گفت: باید در ابتدای سال و در حین برآورد بودجه، تدوین و تایید آن در حوزه حمل و نقل دقت بیشتری شود تا شاهد مشکلات پیش رو نباشیم.

امانی به ادعای شهرداری تهران مبنی بر تحقق صددرصدی درآمد شهرداری در ۶ ماه نخست سال جاری به نسبت سالیان گذشته اشاره و تصریح کرد: طبیعتا اگر ادعای مذکور صحت داشته باشد باید به همان میزان در پروژه های عمرانی شهر پیشرفت حاصل شود اما  متاسفانه نه تنها پیشرفتی در پروژه های عمرانی حاصل نشده است که تاکنون هیچ ایستگاه جدید مترویی طبق وعده ها به بهره برداری نرسیده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با توجه به اینکه ما به هیچ عنوان عقب افتادگی مترو را متوجه دوره فعلی نمی دانیم افزود: برای ما محرز است که این عقب ماندگی مربوط به ۴ الی ۵ سال گذشته و به تبع مشکلات مالی آن دوره است.

وی با اشاره به اینکه صنعت مترو یکی از صنایع گران و زمان بر است می گوید: ما برای تامین قطعات مترو از خارج از کشور نیاز به گشایش های ارزی داریم که در صورت تامین نیز مستلزم مدت زمانی حدودا ۱۸ ماهه است.

امانی در ادامه بیان کرد: هزینه ساخت مترو با تامین قطار در دوره چهارم به ازای هر کیلومتر ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد می شد اما امروزه هزینه ساخت مترو بدون تامین قطار به ازای هر کیلومتر چیزی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است که تامین آن به دلیل تحریم ها و مشکلات مالی دشوار است. علی ایحال مشکلات موجود باید به واسط همکاری دولت و شهرداری به سرانجام برسد چراکه امروزه مردم به دنبال ماحصل تلاش ها هستند و تحمل این وضعیت مترو طاقت فرسا شده است.

 

مترو در اولویت است، تراموا نه

عضو شورای شهر با انتقاد به مطرح شدن راه اندازی تراموا در پایتخت مطرح کرد: اگر قرار است گشایشی در حوزه حمل و نقل اتفاق بیافتد مترو به عنوان ستون این ناوگان در صدر توجه است. ما زمانی که خطوط مترو و ایستگاه های رها شده را تکمیل و افتتاح کردیم می توانیم به سمت راه اندازی تراموا برویم.

وی تراموا را یک سیستم حمل و نقل زینتی که بیشتر جنبه توریستی دارد می داند و در این باره معتقد است: تراموا به واسطه ظرفیت و گنجایشی که دارد نمی تواند مشکل حمل و نقل عمومی را حل بکند و بیشتر در جذب توریست می توانند کمک کننده باشد.

 

تراموا

 

تامین اتوبوس های درون شهری در گرو تحریم ها نیست

امانی همچنین با انتقاد به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تهران بیان داشت: این روزها اتوبوس های خراب ناوگان بر نگرانی شهروندان افزوده است و مسافران عملا نمی دانند اتوبوس موجود آنان را به مقصد می رساند یا خیر.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه دیگر تامین اتوبوس در گرو تحریم ها نبوده و شرکت های داخلی توان تولید اتوبوس های درون شهری را دارند خاطر نشان کرد: ناوگان اتوبوسرانی تهران باعث شرمندگی و خجالت ما است و باید نسبت به تامین اتوبوس های جدید تصمیم اساسی اتخاذ شود.

گفتنی است، تراموا یا واگن برقی نوعی قطار شهری است که واگن های آن بر روی ریل هایی که در خیابان تعبیه شده اند، حرکت می کنند. واگن های تراموا به طور معمول از قطارهای عادی و حتی متروها سبک تر و کوتاه تر بوده و برای حمل مسافر نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی