English

یک پژوهشگر محیط زیست:

طبیعت، میراثی از گذشتگان به امانت سپرده دست ما برای آیندگان است

یک پژوهشگر محیط زیست بیان کرد: این روز بهانه ای است برای آشتی انسان با طبیعت پس باید بکوشیم آن را به زباله دانی تبدیل نکنیم ولی متاسفانه با بی توجهی ها و سهل انگاری های خود خسارات جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می کنند.

طبیعت، میراثی از گذشتگان به امانت سپرده دست ما برای آیندگان است

به گزارش خبرگزاری موج، فاطمه باقری یک پژوهشگر محیط زیست در مصاحبه ای به مناسبت فرارسیدن روز طبیعت"سیزدهم فروردین" عنوان کرد: سیزدهمین روز فروردین ماه که به سیزده به در، در بین ایرانیان معروف است، یکی از جشن های نوروزی ایران محسوب می شود و در تقویم های رسمی کشورمان بنام روز طبیعت نامگذاری شده است.

باقری گفت: در این روز مردم بنا بر سنت فرهنگی از خانه ها بیرون می آیند تا آخرین روز عید را  به دور از هیاهو و مشغله های زندگی در دشت و صحرا و در کنار طبیعت، چشمه ها و جویبارها بگذرانند.

وی افزود: این روز بهانه ای است برای آشتی انسان با طبیعت پس باید بکوشیم آن را به زباله دانی تبدیل نکنیم و متاسفانه در چندین سال اخیر شاهد آن هستیم که مردم در روز سیزده به در، با بی توجهی ها و سهل انگاری های خود خسارات جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می کنند.

پژوهشگر محیط زیست گفت: در گذشته مادران و پدرانمان سبزه های نوروزی خود را به صحرا می بردند و برای احترام به زمین و گیاه آن را در خاک می کاشتند اما امروزه شاهد آنیم که سبزه ها در طبیعت و خیابان رها شده و ایجاد آلودگی می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه علی رغم توصیه هایی فراوان برای نخریدن ماهی قرمز همچنان شاهد خرید آن توسط مردم برای نوروز هستیم و این ماهی به عنوان گونه مهاجم برای آبزیان ما محسوب می شود و در روز سیزدهم فروردین ماه در نهرها و جویبارها رها می شود که باعث به خطر انداختن جان این گونه و از بین رفتن گونه های بومی و ایجاد آلودگی می گردد.

 روز طبیعت

باقری تاکید کرد: مردم می بایست در روز طبیعت، از نوشتن یادگاری بر روی تنه درختان و بستن تاب به شاخه های درختان پرهیز کنند چرا که باعث خشک شدن و شکستن شاخه های درختان می شود و برای تهیه چای و پخت و پز غذا از کپسول گاز پیک نیکی و یا زغال که از قبل تهیه شده است استفاده کنند و از کندن بوته ها، خارها برای تهیه آتش جدا خودداری کنند.

این فعالی محیط زیست متذکر شد: از آلوده کردن آب های روان مانند چشمه سارها، نهرها، کانال ها و رودخانه ها همچنین آب های ساکن مانند آب سدها، دریاچه ها و برکه ها حتما خودداری کنند و ظرف های کثیف را در طبیعت با مواد شوینده شیمیایی نشویند چرا که استفاده از این مواد به آبزیان و گیاهان آسیب می رساند.

وی همچنین اظهار کرد: از بردن ظروف یکبار مصرف به طبیعت در روز طبیعت خودداری شود و ضایعات و زباله ها را داخل کیسه مخصوص ریخته و در محل های مشخص شده قرار دهند.

پژوهشگر محیط زیست یادآور شد: به خاطر داشته باشند، ته سیگار روشن، چوب نیم سوخته و زغال روشن داخل اجاق‌ها را کاملأ خاموش نموده تا با وزش باد مجدد شعله ور نشوند و حفظ و نگهداری از طبیعت معطوف به تاریخ و زمان خاصی نیست بلکه می بایست در تمام زمان هایی که به دل طبیعت می رویم در حفظ و نگهداری از آن بکوشیم.

باقری در خاتمه با این شعار خاطرنشان کرد: " طبیعت میراثی از گذشتگان به امانت سپرده دست ما برای آیندگان است" و آموزش و فرهنگ احترام به طبیعت را باید از کودکی آموخت و به کودکانمان یاد دهیم و باید بدانیم که ما به طبیعت با تمام زیبایی های آن نیاز داریم و آسیب به هر کدام از بخش های آن دیر یا زود به خودما بر می گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه