English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

مبتلایان به اُمیکرون از چه ماسکی استفاده کنند؟/ علت خس‌خس سینه در مبتلایان به کرونا چیست؟

برخی افراد معتقد‌ند استفاده از ماسک به صورت مکرر ریه را دچار مشکل می‌کند که در این گزارش به بررسی این موضوع پرداختیم.

مبتلایان به اُمیکرون از چه ماسکی استفاده کنند؟/ علت خس‌خس سینه در مبتلایان به کرونا چیست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، متاسفانه به دلیل جهش‌های مکرر ویروس کرونا، باید سال نو پیش‌رو را  هم مانند دو سال گذشته در شرایط کرونایی تحویل کنیم.

اگرچه به دلایل مختلف از جمله عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل و همچنین امتناع برخی افراد از واکسیناسیون اکنون در پیک ششم کرونا قرار داریم و تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این ویروس روند صعودی دارد؛ اما از آنجا که غالب جامعه دُز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند، و اخیرا هم واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ سال اعلام شده است، بیماران به صورت سرپایی پذیرش می‌شوند و نیازی به بستری در بخش‌های ویژه بیمارستان ندارند.

بررسی‌ها انجام شده هم حاکی از آن است که فقط افرادی دچار وضعیت وخیم و درگیری شدید ریه می‌شوند که یا هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند و یا به صورت ناقص و با دریافت یک دُز بوده است.

 

بیشتر بخوانید:

آزیترمایسین تاثیری بر درمان اُمیکرون ندارد/ بهترین روش درمان اُمیکرون چیست؟

 

نکته حائز اهمیت در این شرایط این است که ستاد ملی مقابله با کرونا علی‌رغم درخواست‌ها با اعمال محدودیت‌ها  موافقت نکرد و در حال حاضر بهترین راه برای کنترل اُمیکرون رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی از جمله، پرهیز از ترددها و تجمعات غیرضروری و استفاده از ماسک است؛ البته با توجه به نزدیکی سال جدید و تکاپو مردم جامعه برای سروسامان دادن به کارهای نیمه‌تمام و خرید‌های نوروزی شاهد تجمعات در مراکز خرید و اماکن عمومی هستیم؛ که در این میان برخی افراد بدون توجه به سلامت خود و دیگران بدون ماسک تردد می‌کنند؛ و وقتی هم به آنها تذکر می‌دهیم با توجیهات مسخره‌ای مانند اینکه به ماسک اعتقادی نداریم و یا این‌که ماسک منجر به ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود مواجه می‌شویم.

در همین راستا بابک امرا، استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که برخی‌ معتقدند ماسک ریه را کوچک می‌کند می‌گوید: ماسک نه تنها مشکلی برای ریه افراد سالم ایجاد نمی‌کند، بلکه در فصول سرد سال از تحریک ریه به وسیله هوای سرد جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود ذرات ریز آلاینده‌های هوا تا حد زیادی وارد سیستم تنفسی افراد نشود. در این زمینه تست‌های ورزشی بسیاری از افراد گرفته شده است و متخصصان بررسی به این نتیجه رسیدند که با وجود ماسک، اتفاقی برای ریه افراد نمی‌افتد.

خس خس سینه ممکن است بعلت بیمه زمینه ایی ریوی باشد و ربطی به زدن ماسک ندارد

به گفته وی افرادی که با زدن ماسک دچار خس‌خس سینه یا مشکلاتی هر چند اندک در تنفس می‌شوند، احتمالاً دچار یک بیماری زمینه‌ای در تنفس هستند و باید توسط پزشک بررسی شوند.

این استاد دانشگاه با تاکیدبر استفاده از ماسک ادامه می‌دهد: ماسک‌ها باید هر ۴ ساعت یکبار تعویض شوند و به دلیل انتقال بسیار بالای اُمیکرون توصیه می‌شود که افراد از ماسک‌های n۹۵ یا از ماسک‌های دولایه استفاده کنند.

وی در خصوص نحوه استفاده از ماسک افراد مبتلا به اُمیکرون نیز توضیح می‌دهد: مبتلایان بهبود یافته از کرونا  ممکن است در استفاده از ماسک مشکل پیدا کنند؛ چون نفس آن‌ها پایین و ضعیف است. اگر بیمار مشکل تنفسی دارد باید از اکسیژن استفاده کند و ماسک را روی آن بگذارد.

همچنین زدن ماسک برای نوزاد و مادران باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند اما خود مادر معمولاً نفسش پایین و ضعیف است و نباید در محیط‌های پرخطر حاضر شود.

امرا در پایان تاکید می‌کند:‌ از نظر تئوری پوشاندن صورت کودکان با ماسک، کار درستی است اما نمی‌توان کودک را کنترل کرد؛ به همین خاطر بهتر است از حضور کودکان در جمع جلوگیری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه