English

دکتر اکبری، کارشناس حوزه سلامت در گفت و گو با موج:

تمرکز مسئولان صرفا بر واکسیناسیون است / بدون ویروس‌یابی و قرنطینه هوشمند کرونا کنترل نمی‌شود

واکسیناسیون کرونا در کشور روند صعودی را طی می‌کند اما آمار مبتلایان و جان باختگان همچنان بالا است و با این شرایط این سئوال مطرح است که چه زمانی اپیدمی کرونا کنترل خواهد شد؟

تمرکز مسئولان صرفا بر واکسیناسیون است / بدون ویروس‌یابی و قرنطینه هوشمند کرونا کنترل نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری موج؛ روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور از مرز ۷۰ میلیون دز عبور کرده است. خبر خوشی که می‌تواند نوید بخش بازگشت روز‌های پیش از شیوع ویروس کرونا باشد. با این حال این سؤال مطرح است که چرا با افزایش آمار واکسیناسیون، میزان مبتلایان و جان باختگان همچنان بالاست؟ به عقیده دکتر محمد اکبری، واکسیناسیون نمی‌تواند تنها راه مقابله با کرونا باشد و باید همزمان با این اقدام، ویروس‌یابی و قرنطینه هوشمند به کار گرفته شود تا اثرگذاری واکسیناسیون مشهود شود.

اکبری در گفتگو با خبرگزاری موج ، با اشاره به اینکه تصمیم دولت و ستاد ملی کرونا برای اجرایی کردن قرنطینه هوشمند اقدامی سنجیده و علمی است، گفت: این اقدام نه تنها علمی است بلکه وظیفه قطعی و غیرقابل اجتناب دولت و به طور ویژه تولیت نظام سلامت یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و اگر ویروس‌یابی و به تبع آن قرنطینه هوشمند دقیقاً عملیاتی نشوند نمی‌توانیم اپیدمی را کنترل کنیم. البته اینکه چه تعبیر و تفسیری از قرنطینه هوشمند وجود دارد بسیار مهم است و بنظر می‌رسد اکنون برداشت درستی وجود ندارد.

این کارشناس حوزه سلامت در پاسخ به این سؤال که آیا شرایط کشور و زیرساخت‌های موجود اجازه اجرایی شدن قرنطینه هوشمند را می‌دهد یا خیر؟ ، افزود: بله؛ ما در گذشته اپیدمی‌های متفاوتی را با شرایط سخت‌تر و با نسبت امکانات ضعیف‌تر و پول‌های بسیار کمتر پشت سر گذاشته‌ایم. امروز امکانات و خدمات دیجیتال و تمرکز و قدرت مدیریتی ایجاد شده در ستاد ملی کرونا کمک به سزایی در اجرایی شدن قرنطینه هوشمند می‌کند.

سیاستگذاران درک صحیحی از اپیدمی کرونا ندارند 

اکبری همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره چرایی افزایش مجدد بیماری پس از فروکش کردن پیک پنجم، اظهار داشت: بطورکلی بالا و پایین رفتن یک اپیدمی یا همان آغاز و پایان پیک‌های جدید به عوامل مختلفی بستگی دارد. بعضا عوامل طبیعی و اپدمیولوژیک در بالا و پایین رفتن یک اپیدمی تأثیرگذار هستند و نمی‌توان صرفاً اقدام‌های مردم یا مسئولان را در اوج گرفتن یا فروکش کردن بیماری تأثیرگذار دانست؛ همچنین شرایط و نحوه استخراج اطلاعات نیز مهم است لذا پاسخ به این سؤال نیاز به تفصیل و مداقه دارد. سیاست‌ها و اقدامات نیز با تأخیر اثرگذاری‌شان مشخص می‌شود و اینطور نیست که نتیجه محدودیت‌ها و اقدامات کنترلی یا نادیده گرفتن محدودیت‌ها بلافاصله نمایان شوند.

وی با اشاره به اینکه با این شرایط نقش مسئولان در سهل انگاریِ صورت گرفته بسیار بیشتر است، اضافه کرد: مدیران و مسئولان هستند که با رفتار و سیاست‌گذاری های‌شان به رفتار و اَعمال مردم جهت و شدت می‌دهند. متأسفانه سیاست‌گذار ما از ابتدا در موضوع کرونا برداشت صحیحی از اپیدمی کووید ۱۹ نداشته و به همین دلیل جهت دهی درستی به رفتار مردم نداده است. لذا از نظر بنده در اوج‌گیری‌های بیماری، هم مردم قصور داشتند و دارند هم دولت و هم مدیران وزارت بهداشت؛ اما باید توجه کرد که قصور مردم معلول تصمیم‌ها و قصور‌های مسئولان است.

به گفته اکبری، کاهش اِعمال محدودیت‌ها در تعطیلات پایان ماه صفر نمونه بارزی از قصور دولت و مسئولان ستاد ملی کرونا است که پیامد آن افزایش سفر‌ها و قصور مردم بود.

ویروس یابی و قرنطینه هوشمند به اندازه واکسیناسیون عملیاتی نمی شوند

وی با تأکید بر اینکه کنترل اپیدمی امری چند وجهی است، افزود: یکی از ابزار‌های کنترلی واکسیناسیون است. وجوه دیگر، ویروس‌یابی و قرنطینه هستند. با این حال متأسفانه تمرکز مسئولان آن هم با تأخیر، تنها بر واکسیناسیون است و ویروس‌یابی و قرنطینه مورد کم توجهی جدی قرار گرفته است که غلطی خطیر است. ویروس کرونا دائماً در حال جهش است و اگر نتوانیم به موقع ویروس‌یابی و قرنطینه را انجام دهیم ممکن است حتی اثرگذاری واکسیناسیون کاهش پیدا کند.

اکبری با بیان اینکه برداشت کنونی مسئولان از قرنطینه هوشمند یک برداشت اشتباه است و علمی نیست، گفت: متأسفانه دولت، وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا به نسبت واکسیناسیون، اهتمام جدی در اِعمال اقدامات کنترلی و نظارت بر محدودیت‌ها ندارند و دلیل اصلی‌اش همانطور که عرض کردم نبود درک صحیح از اپیدمیِ کرونا است. در حال حاضر مسئولان گمان می‌کنند واکسیناسیون حلال همه مشکلات است! که این اشتباه است و در آینده نزدیک گرفتار خواهیم شد.

وی قصور دولت دوازدهم و وزارت بهداشت این دولت را در کنترل اپیدمی کرونا "قصوری کم نظیر در تاریخ سلامت کشور" دانست و تصریح کرد: دولت گذشته و متولی نظام سلامتش ویروس‌یابی و قرنطینه هوشمند را ر‌ها کرد؛ به توصیه‌ها گوش نداد و پول بسیاری حیف و میل شد. متأسفانه باید گفت این قصور تا حدود زیادی همچنان نیز ادامه دارد که ‌امیدوارم تغییر رویه بزودی صورت پذیرد.

اکبری در پایان متذکر شد: استفاده از دستاورد واکسن بسیار مشهود و قابل لمس و قابل اعلام به مردم است بنابراین طبیعی است که مسئولان برای دستاورد‌سازی و نمایش توفیق به سراغ واکسیناسیون گسترده بیایند؛ بویژه اینکه اکنون آسان است. اشکالی ندارد و یک جنبه مهم کنترل اپیدمی است، اما واقعاً چه زمانی و چه کسی قرار است ویروس‌یابی و قرنطینه هوشمند را عملیاتی کند؟ بدون شک با اجرای این دو عمل شاید به مانند واکسیناسیون دستاورد قابل نمایش بدست نیاید اما به اندازه واکسیناسیون تأثیر مثبت خواهد داشت. ما نباید همچون دو سال اخیر به دنبال پروپاگاندا باشیم، نباید به دنبال اِعلام یک شدن در دنیا باشیم؛ نباید متوهمانه به دنبال پاسخ به تلفن خارجی‌ها در تشریح چگونگی کارمان باشیم، بلکه باید به دنبال عمل صحیح و کامل برویم و با نتیجه اثبات کنیم که توانستیم عملکرد قابل قبول داشته باشیم و یا توانستیم الگوی دیگران شویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه