English

آیا دولت سیزدهم موفق به مهار کرونا شده است؟

جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی امروز به ریاست رئیس جمهور برگزار شد که این ستاد هیچ تصمیمی برای محدودیت سفرها در تعطیلات پیش رو اتخاذ نکرد.

آیا دولت سیزدهم موفق به مهار کرونا شده است؟

به گزارش خبرگزاری موج ؛  امروز در حالی جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور برگزار شد که انتظار می رفت طبق سنوات گذشته برای تعطیلات پیش رو تصمیم هایی از جمله ممنوعیت و محدودیت سفرهای بین استانی اتخاذ شود.

با این حال در این جلسه و پس از اتمام جلسه هیچ اظهار نظری برای محدودیت و ممنوعیت سفرها نشد. این در شرایطی است که رئیس جمهور در جلسه امروز، عادی‌انگاری و کم‌توجهی به رعایت اصول بهداشتی در مبارزه با ویروس کرونا را بسیار خطرناک دانست و گفت: «اینکه عده‌ای تصور کنند با تزریق واکسن از خطرات ویروس کرونا در امان هستند، نادرست است و با توجه به نظرات علمی همچنان باید شیوه‌نامه‌ها بین عموم مردم و گروه‌ها و مراکز مختلف، با جدیت رعایت شود.»

از سوی دیگر ظاهرا ستاد ملی مقابله با کرونا دیگر سخنگویی ندارد که پس از اتمام جلسه به تشریح تصمیم ها و تدابیر اندیشیده شده برای مدیریت این بیماری در کشور بپردازد که این مسئله خود بیانگر کاهش حساسیت ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به شیوع این بیماری در کشور است.

البته افزایش سرعت واکسیناسیون و تعداد افراد واکسینه شده را نباید نادیده گرفت که از جمله اقدام های مثبت در دولت سیزدهم بوده، اما نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی و عدم نظارت بر اجرای جدی آنها می تواند اثرات مثبت اقدام مذکور را خنثی کند و همانطور که برخی از متخصصان نظام سلامت کشور اظهار نگرانی کرده اند، بروز پیک ششم را سرعت ببخشد.

در همین باره، دکتر عین اللهی وزیر بهداشت اواسط شهریور ماه اعلام کرده بود: « برای عدم مواجه با پیک ششم شش هفته طلایی را از امروز تا اوایل آبان در اختیار داریم». این اظهارات در حالی است که مشاهده وضعیت کشورهایی که درصد واکسیناسیون بالایی داشته اند نشان می دهد صرفا واکسن نمی تواند راهی برای مقابله با ویروس کرونا باشد و همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی و برخی محدودیت ها نقش ویژه و مکملی در مهار این ویروس دارد. با این تفاسیر و فروکش کردن پیک پنجم در کشور و پیش رو بودن تعطیلات، انتظار می رفت ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت هایی را برای این ایام در نظر بگیرد تا از سفرهای پرحجم جلوگیری کند، سفرهایی که می تواند عامل موثری در بروز پیک های جدید باشد چراکه در گذشته عامل بروز پیک چهارم پس از تعطیلات نوروزی بودند. اگر چه که اکنون برخی سفرها بصورت پروازی و ریلی و جاده ای انجام می شود اما تجربه نشان داده، حجم بالای سفر مربوط به سفر با خودروی شخصی است که در تعطیلات چند روزه انجام می شود.

از سوی دیگر همانطور که گفته شد، سرعت و حجم واکسیناسیون طی هفته های اخیر روند صعودی را طی کرده است و شاید این مسئله سبب شده تا مدیران ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به مهار این ویروس با واکسیناسیون امیدوار شده باشند و نگرانی از بروز پیک های بعدی در ایام سرد سال نداشته باشند. ایامی که معمولا میزبان بیماری آنفلوانزا و آلودگی هوا است!

بنابراین لازم است تا ستاد ملی مقابله با کرونا تا رفع کامل این بیماری همچنان بر تدوین پروتکل های پیشگیری کننده و نظارت جدی بر آنها ثابت قدم بماند تا بار دیگر شاهد اوج گرفتن آمار مبتلایان و جان باختگان نباشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه