English

موج ادامه تناقض گویی ها در مورد آهن ربا شدن بدن بعد از تزریق واکسن کرونا را بررسی می کند:

پزشکان: احتمالش وجود دارد/وزارت بهداشت: ممکن نیست!

با وجود گذشت چندین روز از آغاز ماجرایی که براساس آن تعدادی از شهروندان مدعی شده بودند که با تزریق واکسن کرونا، بدنشان به آهنربا بدل شده است و تایید و توجیهات تعدادی از کارشناسان در این زمینه، وزارت بهداشت در اطلاعیه ای، رسما این موضوع را رد کرده است!

 پزشکان: احتمالش وجود دارد/وزارت بهداشت: ممکن نیست!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، هنوز چند روز از انتشار کلیپ هایی در مورد آهن ربا شدن بدن افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده بودند نمی گذشت که تعدادی از پزشکان و متخصصان در واکنش به این موضوع، ضمن رد این مساله آن را نتیجه تخیلات و یا توهم و سیاهه نمایی تعدادی از شهروندان عنوان کردند. با این وجود انتشار کلیپ های پی درپی مشابه توسط هموطنان در فضای مجازی نشان می داد که موضوع نباید چندان هم بی پایه و اساس باشد! بعد از آن بود که همان کارشناسان و پزشکانی که تا دیروز، کاملا این موضوع را تکذیب می‌کردند به یکباره با تغییر موضعی آشکار و البته عجیب، ضمن تایید امکان بروز چنین حالتی، تلاش کردند تا هر کدام با توجیهی علمی، موضوع را رفع و روجوع کنند.    

از تکذیب تا تایید!

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا که تا چندی قبل جزء گروهی بود که به شدت آهن ربا شدن بدن انسان را بعد از تزریق واکسن کرونا تکذیب می کرد، بعد از افزایش آمار فیلم های منتشر شده در این زمینه آن را غیرممکن ندانسته و سعی در توجیه آن کرد. وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج عامل احتمالی بروز چنین پدیده ای را ماده ای به نام تیومرسال دانسته و گفت: تیومرسال یک ماده نگهدارنده (preservative) است که به طور وسیع در فرمولاسیون واکسن ها به صورت اتیل مرکوری وجود دارد. 

وی با ذکر اینکه تیومرسال فرمول شیمیایی کربن، هیدروژن، جیوه، سدیم، اکسیژن و گوگرد که یک ترکیب شیمیایی بوده و شکل ظاهری این ترکیب، سفید یا پودر زرد کمرنگ است گفت: اکثر عناصر موجود در جدول تناوبی؛ مانند مس، طلا، نقره، جیوه، بیسموت و کربن (گرافیت) دیامغناطیس که تمامی میدان مغناطیسی خارجی را از خود عبور می دهند . 

وی تاکید کرد: در بعضی از واکسن ها از تیومرسال بعنوان ماده نگهدارنده استفاده می شود که با توجه به عناصر داخل تیومرسال و دیامغناطیس بودن آن، احتمال چسبیدن اشیاء فلزی به ناحیه تجمع یافته این عناصر که بصورت ضعیف می باشد وجود دارد.

مردانی با ذکر اینکه این موضوع هیچ مشکلی و خطری برای افراد ایجاد نمی کند گفت: اثر این مواد پس از مدتی به مرور از بین خواهد رفت. اما احتمال چسبیدن فلز به آن منطقه تزریق واکسن تو دمای بدن برای مدت زمان طولانی نیست. گرچه هیچ گزارش مستندی هم مبنی بر استفاده یا عدم استفاده از تیومرسال در واکسن های کووید وجود ندارد.

مینو محرز، دیگر عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا که به اظهارات جنجالی اش معروف است اما به شکل صریح تری امکان آهن ربا شدن بدن انسان را تایید می کند. وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج در این زمینه با طبیعی خواندن این موضوع گفت: درتمام دنیا بعد از تزریق واکسن‌ فلزات روی بدن انسان مثل آهن‌ربا عمل می‌کند. اینهم ربطی به واکسن‌های ایرانی و خارجی ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی دلیل بروز چنین حالتی را وجود جیوه در واکسن ها عنوان کرده و گفت: اصولا در همه واکسن‌ها مقدار خیلی کمی جیوه وجود دارد که همین مساله می تواند باعث ایجاد خاصیت مغناطیسی شود.

اما اظهار نظرها در این زمینه محدود به این دو عضو ستاد ملی کرونا نمی شود، حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در گیرو دار این اظهار نظرها برخلاف همکارانش، با ذکر اینکه هیچکدام از واکسن های موجود تولید شده اصلا آهن در ترکیب خود ندارند گفت: برای این که چنین جذبی صورت بگیرد حدود یک گرم لااقل آهنین نیکل یا کبالت لازم است تا از زیر پوست یا داخل عضله بتواند این جذب صورت بگیرد، از مجموع فلزات مقدار بسیار بسیار ناچیزی از ترکیبات آلومینیوم وجود دارد که آن هم به هر مقدار جذب آهن ربا نمی شود.

سوری در عین حال با ذکر اینکه مقداری حتی کم آهن در بدن انسان وجود دارد که می تواند آهن ربا را جذب کند گفت: برخی افراد بدنشان می تواند تا حدودی فلزات به خصوص آهن را به خود جذب کند که ربطی به واکسن ندارد. شما قبل از آمدن واکسن هم از این کلیپ ها در اینترنت می توانستید ببینید. 

وی سپس به تجربه خودش در این زمینه اشاره کرده و گفت: خود من آهن ربای کوچکی را به عضله دلتویید هر دو بازو نزدیک کردم که بدون این که واکسنی تزریق کرده باشم از دو بازو آهن ربا به پوست چسبید. بعضی مواقع نیز چسبیدن فلزات ناشی از رطوبت بدن یا شیب بدن است وگرنه آهن ربایی در بدن وجود ندارد.

دکتر فیض الله منصوری متخصص بیماریهای عفونی نیز جزء پزشکانی است که مدعی است این ادعاها شایعه ای بیش نیستند! وی در این زمینه مدعی شد، این موضوع آنقدر دور از عقل و منطق است که می توان آن را تنها شایعه ای برای اختلال در روند واکسیناسیون دانست.

وی افزود: اولا تمام واکسن های کرونا مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است و در ترکیب هیچ یک از آنها از آهن استفاده نشده است. در ثانی اگر فرض بگیریم تمام واکسن هم از ماده جاذب آهن باشد، مگر چقدر واکسن تزریق می شود که بتواند بدن را آهن ربا کرده و شی های فلزی را روی بدن نگه دارد.

منصوری با ذکر اینکه این کلیپ ها و این صحبت ها زاییده ذهن برخی افراد بیمار و سوءاستفاده‌گر است گفت: این فیلم ها را کسانی منتشر می کنند که می خواهند روند واکسیناسیون کرونا را مختل کرده و با جان مردم بازی کنند.

آخرین بیانیه!

اما گویا قرار نیست این تناقض گویی ها به این زودی ها تمام شود چرا که با بالاگرفتن ماجرا، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نیز مجبور به واکنش شده و به کل ادعای مغناطیسی شدن بدن انسان بر اثر تزریق واکسن‌های کرونا را رد کرد.

در بخش هایی از این گزارش رسمی آمده است: این ادعا یک شایعه است و باقی ماندن اجسام روی بدن در مواردی که ادعا می‌شود به دلیل ایجاد خاصیت مغناطیسی توسط واکسن نیست. بر اساس شواهد علمی موجود، اصولا این واکسن‌ها هیچ خاصیت مغناطیسی در بدن ایجاد نمی‌کنند. 

در قسمتی دیگر از این گزارش نیز آمده است: به نظر می‌رسد که منابع این شایعات بخشی از سوی جنبش‌های ضد واکسن و بخشی نیز از سوی سایت‌ها و منابعی فرصت طلب برای جذب مخاطب بیشتر باشد.

گرچه در ظاهر باید این گزارش رسمی وزارت بهداشت فصل الخطاب موضوع آهن ربا شدن بدن براثر تزریق واکسن کرونا باشد اما؛ به نظر نمی رسد افکار عمومی که شدیدا نسبت به عملکرد مسئولان در خصوص کرونا بدبین هستند، به این زودی ها با چنین توجیهاتی، قانع شوند. آنهم با وجود اینهمه تناقض گویی در بین سخنان مسئولان و کارشناسان و پزشکان!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • حسن

    این کار یعنی چی که یک عده الاغ قاشق به بدنشان میچسبانند و عکس می گیرند و در شبکه ها پخش می کنند ؟

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه