English

یک حقوقدان در گفتگو با موج مطرح کرد:

تخلفات وکلا می تواند منجر به ابطال پروانه کارشان شود / این حق شهروندان است که در صورت لزوم از وکیلشان شکایت کنند

با افزایش آمار پرونده های قضایی در چند سال گذشته، به نظر می رسد آمار مراجعات شهروندان به وکلا نیز روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. افزایشی که باعث شده تا به همان نسبت، آمار پرونده های تخلفات وکلا را نیز بالا ببرد به نحوی که برخی از مسئولان نسبت به این افزایش تصاعدی اظهار نگرانی می کنند.

تخلفات وکلا می تواند منجر به ابطال پروانه کارشان شود / این حق شهروندان است که در صورت لزوم از وکیلشان شکایت کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در دنیای امروز و با رشد آمار پرونده های قضایی، وکیل و وکالت به حرفه ای حساس و البته تاثیرگذار بدل شده است. حرفه ای که می تواند زندگی یک نفر را با پیروزی یا شکست در یک پرونده، دگرگون کند. با این وجود مسئولان مرتبط تاکنون بارها نسبت به افزایش آمار تخلفات وکلا  هشدار داده اند. چرا که با توجه به حساسیت حرفه آنها، قانون نیز برای فعالیت هایشان چارچوب های سفت و سختی گذاشته تا جلوی تخلفات احتمالی آنها را بگیرد. گرچه به نظر می رسد در این حرفه نیز مانند همه مشاغل دیگر افرادی هستند که باز هم به طرق مختلف در صدد سوء استفاده از موقعیت خود، آنهم به هر قیمتی هستند. همین مساله باعث شده تا آمار شکایت های موکلان از وکلا در چند سال اخیر رشد چشمگیری را داشته باشد.

مهدی تقوی راد، استاد دانشگاه و حقوقدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن اشاره به اهمیت جایگاه وکیل در شرع و قانون گفت: ازآنجاییکه مراجعه به دادگستری امری تخصصی است؛ می بایست در مراجعات به دادگاه ها و دادگستری ها از افراد متخصص درقالب "وکیل" استفاده شودتا بتواند از حق و حقوق آنها در محاکم مختلف دفاع کند، برای همین هم هست که براساس شرع، مستحب است که افراد دارای تمکن، برای خود وکیل بگیرند و در عوض مکروه است که وکیلی از شخصی بخواهد تا وکالت وی را برعهده بگیرد. کمااینکه معصومین نیز در طول تاریخ در مورد کارهای شخصی و مشکلات دعاوی خود، برای پیگیری آنها، شخصی را به عنوان وکیل انتخاب می کردند.

وی با ذکر اینکه وکیل نیز حق و حقوقی نسبت به موکل خود دارد گفت: براساس قانون، وکیل باید برطبق قراردادی که با موکل خود می بندد، اولا در قبال پولی که از وی می گیرد؛ به موکل رسید بدهد و ثانیا، نسخه ای از قرارداد را به طرف مقابل تحویل دهد. ضمن آنکه حق ندارد برای وکالت، تضمینی بدهد چرا که تصمیم گیری نهایی با محکمه است و درعین حال باید محرم اسرار موکلش باشد.

تقوی راد در صورتی که وکیل اسرار موکلش را فاش کند پروانه وکالتش باطل می شود گفت: در عین حال وکیل نمی تواند از وکالت یک نفر استعفا دهد و در همان دعوی وکیل طرف مقابل شود چرا که در اینصورت نیز مشمول مجازات نوع درجه شش می شود و پروانه وکالتش باطل خواهد شد.   

اما اگر وکیلی در یکی از این موارد تخلفی را انجام داد، موکل وی چگونه می تواند شکایتی را علیه اش مطرح نماید؟ سوالی که تقوی راد در پاسخ به آن گفت: اگر از طریق صحبت و مذاکره یا پادرمیانی افراد معتمد مشکل حل نشد، موکل می تواند براساس قراردادی که با وکیل دارد به دادسرای انتظامی کانون وکلا مراجعه و از وی شکایت نماید چرا که رسیدگی به تخلفات حرفه ای وکلا در صلاحیت این دادسراست و نه دادگستری.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه وکیل دادگستری نباید مرتکب هیچ جرم کیفری ناشی از کلاهبرداری و... شود گفت: در این صورت دادسرا فورا نامه تعلیق موقت چنین وکیلی را به دادگاه انتظامی وکلا ارسال می کند.

این وکیل پایه یک دادگستری، با اشاره به اینکه "وکیل" یکی از اسماء خداوند است و تقدس دارد گفت: برای همین شخص وکیل باید در گفتار و کردار و حتی پوشش و عرف و عفت کلام عرف و شرع و فرهنگ جامعه را مد نظر داشته باشد.

از دید این حقوقدان، وکالت شغل و حرفه نیست بلکه "شان" و "منزلت" انسانی محسوب می شود. وی دراین زمینه با ذکر مثال هایی از زندگی معصومین گفت: مثال بارز جایگاه وکیل ، زندگی ائمه معصومین از جمله امام زمان (عج) است که هر کدام برای خویشتن یک یا چند نایب یعنی وکیل انتخاب کرده بودند. همچنین امام رضا(ع) نیز در شهرهای مختلف برای خودشان وکیل تعیین کرده بودند.

این وکیل دادگستری همچنین با استناد به همین جایگاه از معذوریت های وکلا یاد کرده و گفت: مثلا وکیل حق ندارد برای رسیدن به حکم مطلوب دروغ بگوید و یا از مدارک جعلی استفاده کند چرا که در صورت اثبات در دادگاه انتظامی، با وی برخورد می شود.

تقوی راد در پایان اظهار امیدواری کرد تا با رعایت اصول عرفی و شرعی و قانونی  از سوی وکلا، درآینده شاهد کاهش آمار پرونده های طرح دعوی شده علیه وکلا و اطمینان بیشتر جامعه نسبت به آنها باشیم.    

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه