English

گزارش خبرگزاری موج از ابهامات پرونده آگهی جنجالی تور استانبول با واکسن کرونا:

سکوت پلیس در مورد پرونده ای پر ابهام!/ تور کرونایی استانبول، کلاهبرداری یا کار سازمان یافته و تشکیلاتی؟!

آگهی تبلیغاتی در چند روز اخیر در فضای مجازی دست به دست می شود و در آن ادعا شده که علاقمندان علاوه بر سفری چند روزه به استانبول می توانند واکسن تازه کشف و تولید شده کرونا را نیز تزریق کنند. این آگهی گرچه با واکنش های زیادی همراه بوده اما سکوت معنادار پلیس، به ابعاد پر ابهام این پرونده بیش از پیش افزوده است!

سکوت پلیس در مورد پرونده ای پر ابهام!/ تور کرونایی استانبول، کلاهبرداری یا کار سازمان یافته و تشکیلاتی؟!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، بعد از فروش انواع تقلبی "رمدسیویر" و انواع داروهایی که گفته می شود در درمان کرونا موثرند، با مبالغ چند ده میلیونی و در بازار‌های غیررسمی؛ حالا با انتشار اخباری در مورد کشف و آغاز تزریق این واکسن در برخی از کشورها، باید منتظر کلاهبرداری های عجیب و غریبی باشیم که هر روز بیشتر و بیشتر می شوند! کلاهبرداری هایی که در همین ابتدای راه شاهد اولین نمونه آن در چند روز اخیر بودیم.

کلاهبرداری در قالب توری مسافرتی که این روزها بدجوری باعث سردرگمی شهروندان و حتی مسئولان شده است! براساس آگهی منتشر شده در فضای مجازی، پوستری نارنجی رنگ برای تبلیغ برگزاری تور مسافرتی استانبول با عنوان سفر و سلامت منتشر شده که در آن، شهروندان را ترغیب می کند تا در ازای پرداخت هزینه ای حداقل ۱۲ میلیون تومانی، هم به سفری ۵ روزه سیاحتی در استانبول بروند و هم در طول این سفر، واکسن کرونای تازه تولید شده را بزنند! تبلیغی که براساس آن علاقمندان می توانند به یکی از سه شعبه این آژانس که شماره های آن نیز در زیرشان درج شد؛ زنگ بزنند و جا رزرو کنند. این تبلیغ آنهم در شرایطی که تازه روسیه در چند روز گذشته نخستین تزریق تست های کرونا را روی شهروندانش آغاز کرده تا در این زمینه در جهان پیشتاز باشد، در وهله نخست این سوال را مطرح می کند که چطور ممکن است در حالیکه هنوز خود ترکیه نیز شدیدا در حال رایزنی برای وارد کردن واکسن کرونا برای شهروندانش می باشد، یک تور ایرانی ادعا بکند که می تواند ایرانی ها را در ترکیه در برابر کرونا واکسینه کند؟!

این تناقض ها در کنار حساسیتی که شهروندان نسبت به دریافت این واکسن دارند باعث شد تا این خبر در عرض چند ساعت با سرعتی باورنکردنی به یکی از داغ ترین اخبار فضای مجازی و پس از آن و متعاقب آن اخبار رسانه های خبری بدل شود. همین موضوع کافی بود تا بسیاری از مسئولان و مدیران مرتبط، نسبت به این آگهی و فراخوان واکنش نشان دهند.

هیچ آژانسی تور مسافتی واکسن کرونا ندارد

 رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، یکی از همین مدیران بود که با بیان این که تبلیغ تور ترکیه ویژه واکسن کرونا از سوی فردی کلاهبردار و فاقد آژانس، منتشر شده گفت: این فرد دنبال جذب فالوئر (دنبال‌کننده) در فضای مجازی است.

حرمت الله رفیعی با اعلام اینکه هیچ آژانسی در کشور چنین کاری نکرده است گفت: مراجع قضایی را در خصوص این کلاهبرداری در جریان گذاشته ایم. 

وی با بیان این که فرد کلاهبرداری از روی پوستر سال گذشته آژانس مسافرتی اقدام به این کار کرده است، گفت: این فرد خودش بروی تلفن‌ها آژانس خط کشیده و سپس آن را در فضای مجازی منتشر کرده تا فالوئر جذب کند.

رییس هیات‌ مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی افزود: تمام اطلاعات در این خصوص در اختیار مراجع قضایی و امنیتی قرار گرفته تا در این‌باره اقدام‌های لازم را انجام دهند. باید برخورد کاملی با چنین افراد کلاهبرداری شود تا بیش از این لطمه به آژانس‌های مسافرتی وارد نشود.

رفیعی در ادامه گفت: البته اگر پس از این آژانسی مرتکب چنین تخلفی شود اعلام می شود تا با آن برخورد شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با تکذیب برگزاری هر گونه تور ویژه واکسن کرونا از استان به ترکیه اعلام کرد: اگر چنین توری دایر شود غیر مجاز و کلاهبرداری است.

حمید رضا آذرپور افزود: پس از اعلام محدودیت های کرونا تقریبا تمام دفاتر خدمات مسافری فاقد فعالیت هستند و آنهایی که فعال هستند یا فقط در زمینه فروش بلیت اقدام می کنند و هر گونه فعالیت تورگردانی در استان تعطیل است.

وی اظهار داشت: در روزهای اخیر تبلیغاتی مبنی بر تور استانبول ویژه تزریق واکسن کرونا همراه با گشت شهری رایگان به مبلغ ۱۲۰میلیون ریال خبر ساز شده است که ضمن تکذیب برگزاری این تورها به حتم برگزاری غیر مجاز آن را پیگیری و در صورت صحت اقدام غیرمجاز با برگزار کنندگان آن برخورد قضایی می شود.

وی یادآور شد: برخورد با فعالیت افراد و گروه‌های غیرمجاز گردشگری یکی از دغدغه های مهم استان است لذا در راستای طرح ساماندهی تورهای غیر مجاز و با توجه به افزایش آمار مسافران و تورهای استان گیلان، سامانه ساتگ با همکاری این اداره کل و نیروی انتظامی طراحی و اجرایی شده است.

آگهی تور ترکیه و امارات ویژه تزریق واکسن کرونا جعلی است

این اخبار آنچنان بالا گرفت که وزارت بهداشت را نیز وادار به واکنش کرد. در همین راستا، کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تبلیغاتی نظیر "تور ترکیه و امارات ویژه تزریق واکسن کرونا" را جعلی دانسته و گفت: چنین تور‌هایی اصلا وجود خارجی ندارند و طبق معمول، سوء استفاده شیادان از نیاز مردم است.

وی تاکید کرد: کشور‌های مختلف در حال رایزنی برای خرید و تامین واکسن کووید از مسیر‌های مختلف هستند. از طرفی واکسیناسیون همگانی جمعیت در شرایط فعلی، حتی در بازه زمانی یکساله نیز برای هیچ کشوری مقدور و متصور نیست و بر همین اساس همه کشور‌ها در تزریق واکسن اولویت بندی خواهند داشت.

جهانپور افزود: در چنین شرایطی کشوری برای تبعه کشور‌های دیگر، عموما امکان تزریق واکسن نمی‌تواند داشته باشد، مضافا اینکه واکسن، برای ایمن سازی قبل سفر است، نه بعد سفر؛ بنابراین چنین تبلیغاتی، فرصت طلبی شیادان است که با سوء استفاده از نیاز مردم به دنبال کلاهبرداری هستند و یا اینکه کلا از بیخ و بن، فضاسازی است.

از طرفی ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت نیز در خصوص آگهی های تبلیغاتی سفر به دیگر کشور ها برای تزریق واکسن کرونا اعلام کرد که این آگهی ها جعلی است هیچ فردی نمی‌تواند کسی را به کشور دیگری برده و تحت تزریق واکسن کرونا قرار دهد.

وی گفت: آگهی سفر به دیگر کشورها برای تزریق واکسن کرونا جعلی است. در کشوری که واکسن را برای خود نوبت بندی می کند، امکان تزریق واکسن برای تبعه دیگر کشورها وجود ندارد.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: مسلما چنین آگهی هایی جعلی است. هیچ فردی نمی تواند کسی را به کشور دیگری برده و تحت تزریق واکسن کرونا قرار دهد، زیرا در حال حاضر امکان تزریق واکسن کرونا وجود ندارد. نمی توان به این مقوله رسمیت دارد.

بخش گردشگری‌ تهران هیچگونه برگزاری تور به مقصد ترکیه در زمان کرونا برگزار نکرده است

اما معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران به عنوان یکی از اصلی ترین سازمان های مرتبط با این موضوع با تکرار سخنان سایرین گفت: از شهروندان می خواهم که به اینگونه آگهی‌های جعلی و ناقص در فضای مجازی اعتماد نکنند. 

علی رفیعی اظهار کرد: تاکنون بخش گردشگری‌ تهران هیچگونه برگزاری تور به مقصد ترکیه در زمان کرونا برگزار نکرده است.

وی با ذکر اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در پی انتشار این آگهی در فضای مجازی طی نامه ای از پلیس فتا درخواست کرده است تا این موضوع را بررسی و با ناشران آگهی مذکور برخورده قانونی شود گفت: در این آگهی سوای درج آدرس سه دفتر، سه خط تلفن نیز قید شده بود که با پیگیری متوجه شدیم این موضوع صحت ندارد و فردی با سوء استفاده و شیطنت از نام یک آژانس گردشگری در اهواز، به چنین کاری غیراخلاقی اقدام کرده است.

از نام شرکت های هواپیمایی درباره تورهای ویژه تزریق واکسن کرونا سوء استفاده نشود

این ماجرا حتی، رییس سازمان هواپیمایی کشوری را نیز وادار به واکنش کرد. رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پی برخی تبلیغات در فضای مجازی درباره تورهای ویژه تزریق واکسن کرونا اعلام کرد: تبلیغات این تورها کذب و غیر واقعی است و نباید از نام شرکت های هواپیمایی در آن ها سوء استفاده شود.

تورج دهقانی زنگنه در این‌باره به نیز گفت: تبلیغات تزریق واکسن کرونا در برخی از تورهای تفریحی کذب محض و دروغ است چراکه آن‌ها می‌خواهند از مردم سوء استفاده کنند.

وی افزود: باید جلوی این تقلب‌ها و تبلیغات غیر واقعی را گرفت و از سوی دیگر برخی از تورها با ذکر نام و استفاده از اعتبار شرکت‌های هواپیمایی اقدام به این تبلیغات کردند و مسلما پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از این آن را انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: به شرکت‌های هواپیمایی هشدار می‌دهیم که اجازه ندهند از نام آن‌ها در این تبلیغات سو استفاده کنند. در همین راستا پیگیری‌های لازم برای برخورد با ارائه دهندگان این تبلیغات را در دستور کار قرار می‌دهیم.

شکایت خود آقای مدیر!

مدیر دفتر خدمات مسافرتی که گویا تبلیغ جنجالی تور کرونایی استانبول متعلق به وی می باشد خودش مدعی است، توری که آن‌ها برای سفر به ترکیه در آذرماه سال ۹۸ تبلیغ کرده بودند، حالا با اضافه شدن عنوان دروغینِ «ویژه تزریق واکسن کرونا» جعل شده و برای برخورد قانونی با این تخلف، شکایت قضایی کرده‌اند.

این شرکت خدمات مسافرتی که در اهواز و تهران شعبه دارد، مدعی است از بنر تبلیغاتی‌اش، سوءاستفاده و محتوای آن جعل شده است. در صفحه‌ای به نام این شرکت در اینستاگرام نیز نوشته شده است: «تبلیغ منتشرشده غیرقانونی بوده و هیچ ارتباطی با این آژانس مسافرتی ندارد و برای جلوگیری از هرگونه اخاذی، کلاهبرداری و سوءاستفاده توسط افراد سودجو و متقلب، توجه لازم را به مشخصات این شرکت داشته باشید.»

امید طهماسبی‌نژاد مدیر شرکت مسافرتی و گردشگری است که تور تزریق واکسن کرونا جنجالی منتسب به آنهاست گفت: بنر تبلیغ توری که با عنوان دروغینِ «ویژه تزریق واکسن کرونا» منتشر شده، برگرفته از تبلیغ تور ما در آذرماه سال ۹۸ است که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت داشت و روز سه‌شنبه ۱۸ آذرماه از تماس‌های مکرر مردم با آژانس، متوجه این موضوع شدیم. در این تبلیغ از هیچ لوگو، شماره تماس و یا مشخصات مرتبط با آژانس ما استفاده نشده، ولی طراحی با فونتی است که معمولا ما در تبلیغات‌مان استفاده می‌کنیم. بلافاصله به مشتریان خود درباره جعلی و دروغین بودن این تبلیغ و تور مذکور اطلاع‌رسانی کردیم و معاون گردشگری و رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان خوزستان را نیز در جریان قرار دادیم و رؤسای انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در ایران و استان خوزستان را مطلع کردیم و نیز صبح چهارشنبه، ۱۹ آذرماه هم به پلیس فتا شکایت کردیم؛ لازمه پیگیری پلیس نیز صدور دستور قضایی است.

وی افزود: چون نمی‌دانستیم دقیقا از چه شخصی و یا کجا باید شکایت کنیم، در نتیجه خطاب به دادستان اهواز که مدعی‌العموم است، شکواییه‌ای تنظیم کردیم. همچنین قرار شد اطلاع‌رسانی‌ها و توضیحات بعدی توسط رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران صورت گیرد.

طهماسبی‌نژاد گفت: به عنوان آژانس مسافرتی و گردشگری که حدود ۱۸ سال سابقه فعالیت دارد و یکی از پرفروش‌ترین آژانس‌های استان خوزستان است، قبلا هم مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌ایم، اما تفاوت این مورد در این است که اگر جعل‌کننده قصد کلاهبرداری از مردم را داشت، حتما یک شماره تلفن و یا نشانی در تبلیغ قرار می‌داد، اما هیچ رد و نشانی وجود ندارد. به هر حال امیدواریم پلیس با دسترسی‌هایی که دارد، انگیزه این تبلیغ دروغین را مشخص کند و برخورد قانونی لازم انجام شود.

یک نظریه جنجالی

ولی در کنار تمام این اظهار نظرها و نظریه ها، فرضیه دیگری هم در فضای مجازی مطرح می شود که شاید در نگاه اول کمی اغراق آمیز باشد اما با کمی تامل می تواند به عنوان یکی از دلایل بروز چنین حادثه ای یاد کرد. همانطور که می دانید امارات و ترکیه چندی قبل واکسن کرونایی با کیفیت نه چندان مطلوب چینی را از این کشور به صورت رایگان دریافت کردند و قصد تست انسانی آن را در کشورهای خود دارند و حتی حاضرند برای انجام تست این واکسن پول های کلانی به دواطلبان بپردازند.

از سویی برخی از ایرانی ها در فضای مجازی مدعی شده اند که گروهی در ایران قصد دارند شهروندان هموطن خود را در پوشش تورهای گردشگری و به بهانه تزریق واکسن کرونا هم از شهروندان ایرانی که مایل به سفر به ترکیه هستند پول بگیرند و هم از طرف های ترکیه ای به ازای معرفی داوطلب ایرانی برای تست انسانی این واکسن بی‌کیفیت پول بگیرند!

به نظر این عده، این آگهی یکی از همان روش های افراد سودجو برای بردن ایرانیان به ترکیه و قربانی کردن آنها برای تست کردن واکسن کرونا روی آنهاست! یک کاربر توییتر در همین رابطه می نویسد: ‌‎چندنفری که در ترکیه زندگی می‌کنند همین امروز استوری گذاشتند که فریب این تبلیغ ها را نخورید. زیرا واکسن اول به کادر درمان و افراد بالای ۶۰ سال و بعد شهروندان ترکیه تعلق می گیرد و هنوز درمورد افرادی که شهروند ترکیه کشور هستند هم تصمیمی گرفته نشده است!

به هر حال به این سوژه از هر نظر که نگاه کنید با سوالات متعددی روبرو می شوید. اینکه چرا باید اصولا یک نفر بخواهد از تبلیغ یک آژانس چنین بهره برداری عجیبی بکند؟ آنهم در حالیکه گفته می شود حتی شماره تلفن آن را هم عوض کرده بوده است. پس بدین ترتیب اصولا نظریه سوء استفاده و کلاهبرداری عملا منتفی است. چرا که حتی اگر کسی هم بخواهد برای این تور خیالی جا رزرو کند عملا نمی تواند و در نتیجه پولی هم به حساب کسی یا آژانسی واریز نمی شود! از سویی ابعاد مختلف این پرونده آنچنان پیچیده شده که عده ای آن را حرکتی سازمان یافته از سوی مافیای پر قدرت می دانند که معلوم نیست با چه هدفی دست به این اقدام زده اند؟ بنابراین به نظر می رسد تمامی نظریه ها با توجه به جعلی بودن آگهی مزبور عملا منتفی هستند.

اما شاید جالب تر از همه اینها واکنش سکوت نیروی انتظامی به این مساله باشد. نیروی انتظامی تاکنون در قبال این آگهی سکوت معنا داری را اختیار کرده است در حالیکه در موارد مشابه در کمتر از چند ساعت مجرمین دستگیر می شوند اما اینکه چرا تاکنون اعضای اصلی انتشار دهنده این آگهی بازداشت نشده اند از جمله مواردی است که بر ابهامات بیشتر این پرونده می افزاید. تنها پاسخ فاتب استان تهران به پیگیری های موج این جمله بود: در حال پیگیری هستیم!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه