English

حسین قاسمی در گفتگو با خبرگزاری موج اعلام کرد:

محدودیت های کرونایی و قرنطینه راه حل غلبه بر کرونا نیست/ وضعیت کاهشی کنونی بسیار شکننده است

بسیاری از مسئولان دولتی به شکلی بسیار زودهنگام و حتی پیش از پایان محدودیت های کرونایی دو هفته ای اخیر اعلام کرده بودند که کاهش نسبی آمار مبتلایان و فوتی ها نتیجه اجرای این طرح ها بوده است! اما حسین قاسمی گفت: محدودیت های کرونایی به تنهایی اثری در بهبود وضعیت موجود ندارد.

محدودیت های کرونایی و قرنطینه راه حل غلبه بر کرونا نیست/ وضعیت کاهشی کنونی بسیار شکننده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، با اتمام محدودیت های کرونایی دو هفته ای در کشور، دولت اعلام کرد در هفته جاری محدودیت های قدیمی تا حدودی تغییر خواهد کرد. در همین راستا ستاد ملی کرونا روز پنجشنبه طی اطلاعیه ای جزییات محدودیت های جدید را منتشر کرد.  در این اطلاعیه ضمن اشاره به روند کاهش نسبی آمار مبتلایان و فوتی های کرونایی در چند روز اخیر آمده است: براساس گزارش‌های تخصصی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، در نتیجه الطاف الهی، ساماندهی‌های به عمل آمده و ارتقای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ازجمله استفاده فراگیرمردم شریف ایران از ماسک و رعایت فاصله گذاریِ مؤثر اجتماعی، سرعت گسترش همه گیری کرونا در کشور کاهش یافته، تعدادِ مبتلایان پذیرش شده در بیمارستان‌ها کمتر و درمجموع شرایط تعدادی از شهر‌ها از وضعیت قرمز به نارنجی و برخی دیگر از وضعیت نارنجی به زرد تغییرکرده است اما برآورد‌های علمی وتخصصی، براین واقعیت تاکید دارد که شرایط کنونی، کاملاً شکننده بوده و با کمترین سستی و سهل انگاری در اجرای دستورالعمل ها، مجدداً به حالت نامطلوب قبلی بازخواهد گشت و درآن صورت، اعلام مجدد وضعیت قرمز در این شهر‌ها و اجرای کامل محدودیت‌ها و تحمل دشواری‌های ناشی از آن برای عموم مردم اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در این گزارش در مورد تردد بین شهری خودروها نیز اعلام شده است: از ابتدای هفته جاری، کماکان ورود خودرو‌های شخصی با پلاک غیربومی، به شهر‌های قرمز و نارنجی و همچنین ورود خودرو‌های شخصیِ پلاک بومیِ شهر‌های قرمز و نارنجی به سایرشهر‌ها ممنوع است و سایر محدودیت‌های پیش بینی شده درخصوص ترددها، منطبق برطرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.

بر اساس اطلاعیه فوق همچنین مانند دوهفته قبل، تردد شبانه خودرو‌های مشمول، ازساعت ۲۱ الی ۴ بامداد، درهمه شهر‌های قرمز و نارنجی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ممنوع است و در مورد متخلفین براساس تشخیص دوربین‌های پلیس، جریمه صادر و اعمال قانون می‌شود.

اما تکلیف فعالیت صنوف در شرایط جدید چیست؟ سوالی که در این اطلاعیه در پاسخ به آن آمده است: محدودیت‌های پیش بینی شده برای فعالیت اصناف و مشاغل و سایر فعالیت ها، متناسب با وضعیت جدید اعلامی شهر‌ها (قرمز، نارنجی و یا زرد) اکیداً اعمال می‌شود.

نحوه فعالیت ادارات دولتی موضوع بعدی است که در این اطلاعیه در مورد آن آمده است: ادارات و دستگاه های دولتی ضروری در شهرهای نارنجی، با تشخیص بالاترین مقام مسئول(در سطح ملی یا استان)نسبت به کاهش حضور تا یک سوم(۳/۱) کارکنان و دستگاه های غیر ضرور تا یک دوم(۵۰%) کارکنان فعالیت می نمایند. همچنین دستگاه های ارائه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با ماموریت های اصلی و مدیریت شهری در شهرهای قرمز با تشخیص بالاترین مقام مسئول(ملی یا استانی)نسبت به کاهش حضور کارکنان خود تا پنجاه درصد(۵۰%) و سایر ادارات غیر ضرور تا یک سوم(۳/۱) کاهش کارکنان فعالیت می نمایند.

و بالاخره براساس این اطلاعیه،  کلیه مراکز آموزشی اعم از مدارس، دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، آموزشگاه های خصوصی، حوزه های علمیه  نیز باید در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز تعطیل بوده و خدمات را به صورت غیر حضوری ارائه کنند ضمن آنکه برپایی نمازهای جمعه، مراسم های مذهبی و آئینی در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز نیز کماکان امکان پذیر نمی باشد.

طرح دو هفته ای محدودیت های کرونایی همچنان در ابهام!

با این وجود هنوز شائبه های بسیاری در مورد ادامه این طرح و از آن مهمتر نتایج اجرای طرح دو هفته ای محدودیت ها وجود دارد. سوالاتی که شاید مهمترین آنها به تاثیر اعمال این محدودیت ها در دو هفته اخیر و ارتباط آن با کاهش آمارها برمی گردد.  

حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با دفاع از اجرای  طرح محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح گفت: اجرای این طرح کمک زیادی به کاهش دورهمی های شبانه و ترددها داشته است.

وی نیز ازجمله افرادی بود که در پایان چهل و هشتمین نشست کمیته انتظامی و امنیتی ستاد مقابله با کرونا روند کاهشی آمار مبتلایان و فوتی های کرونا را نتیجه اجرای طرح محدودیت های کرونایی دو هفته ای اخیر دانسته بود. با این حال هنوز جای این سوال باقی است که در شرایطی که ظهور بیماری کرونا در انسان احتیاج به یک بازه دو هفته ای دارد، چگونه مسئولان ادعا می کنند که با این فوریت اجرای طرح یاد شده در کاهش آمارها موثر بوده است؟ سوالی که قاسمی در پاسخ به آن به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: من نگفتم که کاهش آمار به دلیل اعمال محدودیت های کرونایی دو هفته ای اخیر بوده است، بلکه منظورم این بود که با بیشتر شدن رعایت پروتکل ها توسط شهروندان و اعمال برخی محدودیت ها که از چند هفته قبل ایجاد شده، این توفیق به دست آمده است که البته بسیار شکننده است و هر آن ممکن است دوباره مانند اردیبهشت ماه به روند صعودی گذشته باز گردیم.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا با تاکید بر اینکه امید داریم با ادامه این روند و افزایش همکاری مردم، بتوانیم به شرایط مطلوب و ایده ال مورد نظر برسیم، تصریح کرد: گزارش‌های دریافتی از استان‌ها گویای رعایت متوسط حدود ۸۵ درصد پروتکل‌های بهداشتی نظیر زدن ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از حضور در دورهمی ها است که انتظار می‌رود با همت هموطنان عزیز به بالای ۹۰ درصد برسد.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه مسلما اعمال محدودیت ها و قرنطینه به تنها نمی تواند نقش چندان موثری در کاهش آمارها و بهبود شرایط موجود داشته باشد گفت: تا وقتیکه مردم خودشان را موظف به رعایت پروتکل و دستورالعمل های بهداشتی نکنند، نمی توان به کنترل بیماری امیدوار بود. کما اینکه شاهد بودیم که در بسیاری از کشورها با وجودیکه محدودیت های چند هفته ای و چند ماهی نیز برقرار شده اما باز هم شاهد افزایش آمار مبتلایان و فوتی ها بودیم. بنابراین همانطور که گفتم ما الان در شرایط حساس و شکننده ای قرار داریم و تازمانیکه همگی پای کار نیایند و شهروندان نیز خود را ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی نکنند ممکن است هر لحظه، دوباره شاهد روند صعودی و اوج گیری مجدد این بیماری در کشور باشیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا قرار است دوباره محدودیت فعالیت اصناف در بعد از ساعت ۱۸ نیز در هفته جاری ادامه پیدا کند یا خیر؟ گفت: در این زمینه باید مطابق طرح جامع کرونا عمل شود. یعنی در جلسه این هفته ستاد ملی کرونا باید در مورد آن تصمیم گیری شود.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در مورد دیگر محدودیت های در نظر گرفته شده برای هفته اخیر نیز گفت: محدودیت ها در مورد فعالیت اصناف، ادارت، ترددهای بین شهری و... همان هایی است که در اطلاعیه ستاد ملی کرونا نیز به آنها اشاره شده است. ضمن آنکه هر هفته ستاد ملی کرونا شرایط شهرها را بررسی و در مورد محدودیت های کرونایی تصمیم گیری می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه