English

در گفتگو با موج مطرح شد :

محدودیت های جدید تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت، نه فقط برای دو هفته! / هنوز برای اظهار نظر در مورد تاثیر محدودیت ساعت ۱۸؛ زود است

با وجودیکه دولت مدعی است که طرح های موثری را برای کنترل کرونا اجرا کرده اما، هنوز گزارشی از تاثیر این طرح ها منتشر نشده است. طرح هایی مانند اعمال محدودیت فعالیت صنوف از ساعت 18 به بعد و یا طرحی که قرار است از روز شنبه در نقاط پرخطر کشور اجرا شود و هنوز جزییات چندانی از چند و چون آنها در دست نیست!

محدودیت های جدید تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت، نه فقط برای دو هفته! / هنوز برای اظهار نظر در مورد تاثیر محدودیت ساعت 18؛ زود است

به گزارش خبرگزاری موج، قرار است از شنبه محدودیت های شدیدی به مدت دو هفته در تهران و 150 نقطه پرخطر کرونایی کشور اجرا شود. با این حال هنوز جزییات این طرح برای مردم مبهم است. این در حالی است که رییس جمهور از مدیران و وزاری خود خواسته تا از روز چهارشنبه اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص این طرح را آغاز کنند. در همین خصوص و در راستای تشریح بیشتر جزییات این طرح خبرنگار موج گفتگویی با حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام داده که در زیر می خوانید.

بالاخره بعد از چند ماه از آغاز کرونا ، بالاخره در طول چند روز گذشته شاهد اعمال محدودیت ها کرونایی جدی تر از قبل در مورد شهرهای بزرگ و نقاط پرخطر کرونایی بودیم. از تعطیلی مغازه ها و پاساژها و صنوف گرفته تا محدودیت های شدیدتری که قرار است از شنبه به اجرا درآید. اگر موافق باشید از نتیجه تصمیم قبلی دولت برای تعطیلی صنوف، بعد از ساعت 18 بحثمان را شروع کنیم. واقعا فکر می کنید این محدودیت ساعتی برای صنوف و مغازه ها توانسته به کاهش یا حداقل کنترل انتشار کرونا در کشور و بخصوص در تهران کمکی کند؟

ببینید از لحاظ علمی، برای ارزیابی هر طرحی که اجرا می شود حداقل باید دو هفته از آن گذشته باشد. یعنی تا دو هفته نگذرد نمی توان در مورد آن اظهار نظری داشت. این طرح هم که تازه آغاز شده و هنوز برای نتیجه گیری در مورد آن زود است. منتهی گزارشی که امروز در مورد برخورد با مغازه ها و صنوفی که بعد از ساعت 18 تعطیل نکرده اند نشان می دهد که همکاران ما برخورد خوب و قابل تاملی را با این افراد دارند. براساس همین گزارش که به نتایج اعمال محدودیت های بعد از ساعت 18 در تقریبا نیمی از کشور برمی گردد. براین اساس حدود 500 اکیپ  بازرسی تشکیل شده که این اکیپ ها تقریبا چیزی حدود 45604 مورد بازرسی انجام داده اند که در جریان این بازرسی ها حدود 80 هزار مورد اخطار شفاهی و حدود 6 هزار مورد اخطار کتبی  صادر شده است.

از سویی حدود 200 مورد از تخلفات نیز به مراجع قضایی ارجاع داده شده که بخشی از آنها منجر به پلمب واحدهای متخلفی که یا ساعت محدودیت کاری و یا پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده اند ، شده است. اما جمع بندی این گزارش حکایت از آن دارد که در این شهرها و نقاطی که گزارش آن به دست ما رسیده و نیمی از کشور را شامل می شود حدود 85 تا 90 درصد محدودیت های ساعتی و همچنین پروتکل های بهداشتی اجرایی شده است. ولی همانطور که گفتم اگر بخواهیم تاثیرش را بر روی این بیماری ببینیم مسلما باید منتظر ماند. 

بحث  محدودیت های ساعت 21 چطور ؟ قرار نیست اجرایی شود؟

فعلا خیر. اما همانطور که احتمالا شنیده اید در محدودیت های جدیدی که از شنبه قرار است اجرا شود این محدودیت جدید نیز گنجانده شده است. یعنی از ساعت 21 تا 4 صبح در حدود 150 شهر منع تردد رفت و آمدی اعمال شود.

در مورد برخورد با افرادی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند چطور؟ باز هم در طرح جدیدی که قرار است از هفته آینده اجرا شود، متخلفان جریمه می شوند؟

بله. البته ما تلاش کردیم تا رویه های گذشته ساماندهی شود . ولی در هر صورت همانطور که گفتم برخورد و جریمه متخلفانی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند همچنان ادامه خواهد داشت. 

گفته شده که در دو هفته ای که قرار است محدودیت ها اجرا شود، تنها مشاغلی که به نیازهای اصلی زندگی مردم بر می گردند حق فعالیت خواهند داشت. مثل فروشگاه های مواد غذایی یا نانوایی ها و بیمارستان ها و.... اما در این بین ممکن است فردی در طول این مدت ناگهان یکی از وسایل ضروری خانه اش بسوزد یا احتیاج به تعمیر داشته باشد. مثلا یخچالش بسوزد. خب این شخص چه باید بکند؟ یعنی باید دو هفته منتظر باشد تا طرح تمام شود؟!

نخیر. اینها نیز در طرح ما پیش بینی شده است و صاحبان این مشاغل نیز جزء همان مشاغل دسته اول – یعنی مشاغل ضروری – می توانند به فعالیت اشان ادامه دهند.

خود شما به عنوان یک کارشناس فکر می کنید اجرای دو هفته ای این طرح می تواند واقعا در کنترل یا قطع زنجیره این ویروس موثر باشد؟ چون به اعتقاد بسیاری از پزشکان و کارشناسان به زمان بسیار بیشتری از این دو هفته نیاز داریم تا بتوانیم بیماری کرونا را کنترل کنیم.

چه کسی گفته این محدودیت ها فقط دو هفته خواهد بود؟ همانطور که رییس جمهور نیز اعلام کرد، این محدودیت ها تا پایان کرونا وجود خواهد داشت. این محدودیت ها محدودیت هایی هوشمند هستند. یعنی بسته به شرایط شهرها تغییر می کنند. به بیان ساده مثلا اگر بعد از این دو هفته وضعیت تهران از حالت قرمز به زرد یا نارنجی تغییر پیدا کرد، خب ، شرایط محدودیت های مربوط به شرایط زرد یا نارنجی در تهران اجرا خواهد شد. نه در تهران ، که در کل شهرها وضعیت به همین منوال خواهد بود.

تصمیم گیری در مورد نحوه تقسیم بندی کارمندان برای اینکه هر روز فقط یک سوم آنها در محل کارشان حاضر باشند با روسای ادارات است؟

نه . با روسای ادارات نیست. الان هم براساس ضرورت و نوع فعالیت ادارات ، چند وقتی است که کارکنان به صورت شیفتی کار می کنند. 

یعنی مدیران ارشد سازمان ها در مورد این مساله تصمیم می گیرند؟

به نوعی می شود گفت همین طور است. یعنی آنها اختیاراتشان را به مدیران میانی خود تفیض می کنند و آنها در این مورد تصمیم می گیرند. 

حالا فرض کنید که در طول این مدت یک نفر به خاطر یک کار ضروری مجبور شود تا از شهر محل زندگی اش به شهر دیگری برود. مثلا یکی از والدینش فوت کند. خب در چنین شرایطی آیا پیش بینی شده که وی به جایی مراجعه کند و بتواند مجوزی بگیرد تا قادر باشد سفرش را انجام دهد؟

همه این محدودیت ها برای این است که این ضرورت ها اتفاق نیفتاد و مدیریت شود! این مسایل ضروری هست ولی همانطور که می دانید کرونا مواردی مثل فوت و... ر÷ا نیز تحت تاثیر قرار می دهد و مثل گذشته کسی توقع ندارد که همه در مراسم عزاداری و خاکسپاری فوت شدگان حضور پیدا کنند. این افراد می توانند سفر کنند ولی نه با وسیله شخصی خودشان. بلکه می توانند با وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری سفر کنند. چون در حال حاضر محدودیتی برای این وسایل در نظر گرفته نشده است.

سوال بعدی به سفرهای بین شهری در استان ها بر می گردد. الان گفته می شود سفرهای بین شهرها ممنوع خواهد شد. این به معنای آن است که شهروندی که در تهران زندگی می کند حتی نمی تواند به شهرهای حاشیه های پایتخت مثل پرند، اسلامشهر، رباط کریم و... هم سفر کند؟

نه. این محدودیت ها شامل شهرهای درون یک استان نمی شود. یعنی مردم می توانند مانند سابق بین شهرهای درون استان خود تردد داشته باشند. ولی اگر شما پلاکتان ؛ پلاک تهران باشد که در وضعیت قرمز قرار دارد و بخواهید با آن به ساری که وضعیت زرد دارد بروید نمی توانید . البته می توانید از شهر خارج شوید ولی نمی توانید به شهر دیگری وارد شوید. یعنی ملاک ما ورود به شهرهاست نه خروج از آنها. چون ممکن است طرف زمین کشاورزی یا کارخانه و کارگاهی داشته باشد و مجبور باشد از شهر خارج شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • مجتبی صوفی

    با سلام
    عقیده بنده این است که: کرونا تمام نمی شود، محدودیت ها هیچ تاثیری ندارند، اگر میخواست تموم شه کرونا، زودتر از اینا بایستی تموم می شد پس چرا نشد؟؟
    یک کلام : کرونا از بین نمی رود و همیشه خواهد بود، حتی واکسنش هم ک بیاد آن هم تاثیر نداره و کرونا با ما میمونه و هرروز بیشتر از روز قبلی قربانی می گیره و مبتلا می کنه.
    پس لفطااااااا از این فکر که کرونا تموم میشه و آرامش دوباره به شهر بر میگرده هممون بیایم بیرون، این کرونا برای ابد با ما هست.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه