English

یک اقتصاددان از آثار اجرا نشدن قرنطینه بر خانواده ها می گوید:

ضربه ای که خانواده‌ها از سوء مدیریت می خورند، از ضربه اقتصادی ناشی از قرنطینه بیشتر است

دولت باز هم به بهانه بار مالی و اقتصادی قرنطینه، حاضر نشد تا با طرح تعطیلی دو هفته ای کامل تهران و شهرهای بزرگ موافقت کند. این در حالی است که کرونا تا همین جا نیز کانون بسیاری از خانواده ها را به هم ریخته و باعث شده تا شالوده بسیاری از خانواده از هم بپاشد.

ضربه ای که خانواده‌ها از سوء مدیریت می خورند، از ضربه اقتصادی ناشی از قرنطینه بیشتر است

با وجودیکه انتظار می رفت تا امروز ستاد ملی کرونا در جلسه این هفته خود طرح تعطیلی دو هفته ای تهران و کلانشهرها را تصویب کند اما تنها تصمیمی که گرفته شد اعمال محدودیت های شدیدتر از شنبه می باشد. گرچه عده ای دلیل اصلی  تصویب نشدن طرح تعطیلی پایتخت را همان بهانه همیشگی یعنی مشکلات اقتصادی دولت عنوان می کنند. با این حال اقتصاددان ها و جامعه شناسان بر این باورند که هم اکنون هم، بخش زیادی از خانواده های ایرانی به شدت از لحاظ اقتصادی در مضیقه هستند.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری موج مصاحبه را با عبدالرضا عامریان پژوهشگر اقتصادی انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.

عامریان از جمله اقتصاددان هایی است که معتقد است اگر قرنطینه تهران و سایر کلانشهرها در همان هفته های اول اتفاق می افتاد، امروز دولت هزینه ای به مراتب کمتر از آنچه که در طول این ۸ ماه کرده را می نمود؛ ضمن اینکه تا این حد شاهد از بین رفتن شالوده اقتصادی بسیاری از خانواده ها نبودیم.

وی به بیان بخشی از حقایق تلخی پرداخت که این روزها خانواده های ایرانی به خاطر سیاست های غلط دولتمردان، با آن دست به گریبان هستند.

دولت برخلاف نظر اکثر پزشکان و کارشناسان طرح تعطیلی کامل دو هفته ای پایتخت را تصویب نکرد تا همچنان دلخوش به اعمال محدودیت های نصفه و نیمه ای مثل تعطیلی مشاغل در ساعت های بعد از ساعت 18 باشیم! گر چه دلیلی که برای تصویب نشدن این طرح مطرح می شود همان بهانه قدیمی یعنی نداشتن توان اقتصادی لازم برای قرنطینه شهرهاست.

به نظر شما واقعا دولت نمی تواند از پس تامین هزینه های قرنطینه و تامین مایحتاج اقشار کم درآمد و کم برخوردار برآید؟

اجازه دهید قبل از هر چیز این سوال که این روزها یکی از ابهامات پاسخ داده نشده جامعه و افکار عمومی است را دوباره مطرح کنم، چون خودم هم هنوز با آن دست به گریبان هستم. اینکه نمی فهمم فلسفه تعطیلی بعد از ساعت ۱۸ چیست؟ یعنی از ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر، ویروس کرونا نمی تواند در مترو، بانک ها، فروشگاه ها و... که از جمعیت موج می زند، مردم را آلوده کند؟! کسی منکر این نیست که وضعیت کنونی اقتصاد ایران، وضعیت بسیار پیچیده و دشواری است ولی اقتصاد دان ها معتقدند که لطمه ای که سرپرست خانواده های کم برخوردار از ابتلای  به کرونا می بینند به مراتب بیشتر از لطمه ای است که آنها از تعطیلی دو هفته ای متحمل می شدند! همانطور که دولت هم متحمل زیانی به مراتب کمتر از زیانی می شد که در طول این چند ماهه تحملش نموده است.

می شود کمی بیشتر توضیح دهید؟

ساده است! در طول این ماه‌هایی که از آغاز کرونا می گذرد، هزینه هایی که در بیمارستان ها و مراکز اداری و دولتی به کشور وارد شد واقعا کمرشکن بود. این در حالی است که اگر همان ابتدای شیوع کرونا، دو هفته کشور را قرنطینه می کردیم و به مردم کم در آمد و اقشار آسیب پذیر هزینه اندکی برای تامین نیازهای اصلی‌شان داده می شد، هزینه ای به مراتب کمتر از هزینه ای که دولت در این چند ماهه به کشور تحمیل کرده، از جیب مردم می رفت. دلیلش هم ساده است. چون مردم ایران واقعا مردمی نجیب و قانع هستند و حاضرند برای گذر از سختی ها با "حداقل" های زندگی بسازند و تحمل کنند.

برای کارگری که روزانه حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان ممکن است حقوق داشته باشد ولی از دولت ۱۰۰ هزار تومان، حقیقتا این رقم بزرگی نمی تواند باشد. این عدد اینقدر سنگین نیست که بخواهیم به صورت هفتگی ۷۰۰ هزار تومان بپردازیم تا در خانه بماند؛ مابقی نیازهایشان را نیز خود مردم تامین می کنند، درست مثل دوران جنگ تحمیلی که شهروندان همانند یک خانواده هوای همدیگر را داشتند و حاضر نبودند این حداقل ها را نیز دولت در اختیارشان قرار دهد. شما نگاه کنید و ببینید چقدر بیکار در این چند ماهه به جمع مستمری بگیران دولت اضافه شده اند؟ خب همه اینها برای دولت هزینه است. دولت مجبور است برای این چند میلیون بیکار کرونایی هر ماهه هزینه هنگفتی را صرف کند. 

کرونا در کنار افزایش تورم باعث شده تا حقیقتا شرایط  اقتصادی خانواده ها به شدت متزلزل شود، قبول دارید؟

دقیقا همین طور است. اصلا شما به مراحل درمانی کرونا نگاه کنید... اگر شخصی یک کرونای ساده و ضعیف – نه حاد و شدید – بگیرد، درمان و تست کرونا و هزینه دو هفته در خانه ماندن حداقل ۴-۵ میلیون تومان برایش آب می خورد. تازه اگر بعد از دو هفته در محل کارش عذرش را نخواهند! خب شما چه انتظاری دارید؟ طبیعی است که خانواده این شخص به شدت دچار آسیب می شود و حتی ممکن است در دام آسیب های اجتماعی گرفتار شوند. در واقع کرونا در ایران کاملا با اقتصاد و بخصوص اقتصاد خانواده‌ها گره خورده است، در حالیکه با یک تدبیر ساده می شد و هنوز هم می شود از اینهمه هزینه مالی و معنوی که برای کشور می شود، جلوگیری کرد.

با این تفاصیل به نظر می رسد حتی اگر به زودی کرونا تمام هم شود، باز شاهد تضعیف و تزلزل کانون بسیاری از خانواده ها خواهیم بود! درست است؟

متاسفانه همین طور است. واقعیت این است که اگر با همین دست فرمان جلو برویم، ضربه ای که به خانواده های ایرانی می خورد، به مراتب از ضربه ای که به اقتصاد ناشی از کرونا می خورد؛ بیشتر است. درست است که اقتصاد ما به شدت بیمار است و ضعیف، ولی هنوز هم  اگر دولت "بخواهد" می تواند تصمیم قاطعی بگیرد و جلوی ضربات بیشتر به خانواده ها و اقتصاد کشور را بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه