English

موج گزارش می دهد؛

تعطیلی دو هفته ای، شاید آخرین راهکار!

به نظر می رسد با توجه به وضعیت خطرناک کنونی و افزایش بی سابقه آمار مبتلایان و فوتی های کرونایی، شاید تنها راه باقی مانده تعطیلی تهران و شهرهای بزرگ باشد. راهکاری که قرار است امروز ستاد ملی کرونا در مورد آن تصمیم گیری کند.

تعطیلی دو هفته ای، شاید آخرین راهکار!

به گزارش خبرگزاری موج، قرار است امروز – شنبه ستاد ملی کرونا در مورد تعطیلی دو هفته ای تهران و احتمالا برخی از شهرهای بزرگ تصمیم گیری کند. این در حالی است که این ویروس همچنان به به روند اوج گیری خود در ایران ادامه می دهد بطوریکه علی رغم محدودیت ها و تدابیر به کارگرفته شده روز جمعه آمار فوتی های روزانه آن به بیش از 460 مورد رسید!  

وضعیت به قدری بغرنج و خارج از کنترل شده که معاون وزیر بهداشت از پیش بینی‌ها در دو برابرشدن مرگ ناشی از کرونا در دو هفته آینده خبر داده و گفت: اگر همه با هم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، زمستان هم مثل پاییز سیاه خواهد بود.

ایرج حریرچی جمعه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی و در پاسخ به این پرسش که "در حال حاضر وضع شیوع بیماری کرونا به چه صورت است و پیش بینی‌ها برای هفته‌های پیش روی چیست؟ "، گفت: متاسفانه ما بیش از ۱۰ روز است که مرگ‌های بالای ۴۵۰ مورد را تجربه کردیم و با این میزان رعایت شیوه نامه‌ها و با این میزان محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود، پیش بینی‌ها این است که فعلا روند صعودی در ابتلا و در بستری و در مرگ را خواهیم داشت.

حریرچی گفت: این پیش بینی سایت (آی اچ ام ای) که پیش بینی‌های آمریکا بر مبنای آن انجام و برنامه ریزی می‌شود . متاسفانه پیش بینی آن برای کشور ما افزایش موارد مرگ و میر تا نزدیک دو برابر در دو هفته آینده است که امیدواریم اصلا اتفاق نیفتد.

وی همچنین در مورد سرنوشت تعطیلی دو هفته ای تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران را به ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفت: ۶۵ نفر از روسای دانشگاه‌ها که فرماندهان جان بر کف مقابله با کرونا هستند و در خط مقدم حاضرند و اکثر آن‌ها هم خودشان و هم معاون‌های آن‌ها به این بیماری مبتلا شدند در یک نامه به وزیر بهداشت، درخواست کردند که تعطیلی‌ها در تمام کشور و نه در تهران انجام شود و قاعدتا به مطالب این بزرگواران توجه خواهد شد.

وی با نگرانی و اظهار تاسف افزود: خیلی‌ها به دنبال تعطیلی دو هفته‌ای برای رفتن به سفر، گردش، پارک و ملاقات‌های خانوادگی هستند که من خواهش و تقاضا می‌کنم در صورت تصویب هرگونه تعطیلی، وظایف فردی مبنی بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماندن در خانه را رعایت کنیم.

وی در پایان و در پاسخ به این پرسش که "حال اگر مردم شیوه نامه‌ها را رعایت کردند و تعطیلی دو هفته‌ای هم صورت گرفت، چه اتفاقی خواهد افتاد و آمار‌ها چقدر تغییر خواهد کرد؟ " گفت: اولا باید بگویم که دو هفته مدت کاملا ناکافی است، ولی شرط لازم است برای اینکه ما بتوانیم موارد مرگ و میر را کاهش بدهیم.

سردرگرم

با این وجود به نظر می رسد هنوز مسئولان مربوطه همچنان در چند راهی چه کنم چه کنم قرار داشته باشند! در همین راستا، دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا از برگزاری نشست مشترک ویدئو کنفرانس قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با فرمانداران، بخشداران و روسای شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌های سراسر کشور در هفته پیش رو خبر داد.

بابک دین پرست، معاون وزیر کشور و دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا با اعلام این خبر گفت: این نشست روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه با حضور دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و دکترنمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تمامی فرمانداران، بخشداران و روسای شبکه بهداشت و درمان شهرستان ها، به صورت ارتباط تصویری برگزار می‌شود. 

به گفته دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا همچنین افزود: در این نشست، ۱۰ نفر از فرمانداران و ۱۰ نفر از روسای شبکه بهداشت و درمان شهرستان ها، به نمایندگی از همه شهرستان ها، نسبت به ارائه «گزارش وتشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا»، «اقدامات انجام شده»، «موانع و مشکلات پیش رو» و همچنین «آخرین وضعیت اجرای طرح تعطیلی همه مشاغل- منهای گروه شغلی (۱) - از ساعت ۱۸، در مراکز استان‌ها وشهرهای بزرگ»، می‌پردازند. 

امروز وضعیت کرونا در ایران چنان آشفته شده است که بسیاری ازمسئولان که تا دیروز روش های طبی و بخصوص طب سنتی را موثر در درمان این ویروس نمی دانستند، حالا دست به دامان طب سنتی هم می شوند و آن را بسیار موثر می دانند . فاطمه محمدبیگی، دبیر کمیسیون بهداشت و سلامت مجلس شورای اسلامی  یکی از همین افراد است که در گفتگویی با اشاره به اینکه طب سنتی برای کنترل کرونا در چین بسیار نقش داشته است در مقام دفاع از عطاری ها گفت :به عنوان مثال مطالعات  ثابت کرده که شیرین بیان ضد کووید ۱۹ است، برای همین این روزها ساعات کاری عطاری‌ها باید افزایش یابد.

محمدبیگی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ضرورت حضور نیروهای مسلح در صحنه مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: منظور ما از نیروهای مسلح این نیست که اسلحه بکشند، بلکه باید حضور داشته باشند، چون مردم وقتی لباس سبز نیروی انتظامی و یا ارتش را می‌بینند دلشان آرام می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره فاجعه بار بودن تلفات کرونا تشریح کرد: در زمان جنگ تحمیلی روزانه ۶۰ رزمنده شهید می‌شد، اما اکنون به دلیل بیماری کرونا روزانه شاهد مرگ ۵۰۰ نفر هستیم که به نوعی هشت تا ۹ برابر جنگ تحمیلی است.

وی همچنین اشاره ای هم به سرنوشت طرح تعطیلی دو هفته ای شهرهای بزرگ کرده و  یادآور شد: طرح دو فوریتی قرنطینه به مدت ۲ هفته در دستور کار مجلس قرار گرفته تا از شدت تلفات مردمی و کادر درمان و پزشکی کاسته شود که در آن به بستن ورودی و خروجی شهرها نیز اشاره شده است.

از سویی انگار طلسم وضع محدودیت های کرونایی شکسته شده چرا که هر روز خبر از اعلام محدودیتی جدید می رسد. محدودیت هایی که آخرین آنها به جابجایی مسافران بر می گردد. طبق مصوبه وزارت بهداشت در راستای اجرای بند هفت مصوبه جلسه 42 ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد عدم جابه‌جایی مسافران دارای تست کرونای مثبت، از تاریخ 28 آبان 99 هرگونه جابه‌جایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت تست کرونا ممنوع است.

براساس اعلام برخی رسانه ها گویا، به تازگی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (علیرضا رئیسی) در نامه‌ای خطاب به معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مدیرعامل راه‌آهن و معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با موضوع اجتناب از هرگونه جابه‌جایی مسافر، به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت تست کرونا اعلام کرده است: در راستای اجرای بند هفت مصوبه جلسه چهل‌ودوم ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد عدم جابه‌جایی مسافران دارای تست کرونای مثبت و با عنایت به تسریع در قطع زنجیره انتقال کرونا از تاریخ 28 آبان 99 هرگونه جابه‌جایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت تست کرونا ممنوع است.

در ادامه این نامه آمده است: بدین منظور با توجه به پیاده‌سازی بستر فنی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران لازم است با هماهنگی آن سازمان نسبت به برقراری ارتباط با بستر دولت الکترونیک آن سازمان اقدام و از این طریق استعلام لازم از پایگاه داده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود.

اما با این وجود وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که هنوز تصمیمی درباره توقف حمل‌ونقل عمومی بین شهری در روزهای پیش‌رو اخذ نشده است.

اما شاید جالب ترین اظهار نظر یکی دو روز اخیر که اتفاقا سر وصدای زیادی هم در فضای مجازی به پا کرده مربوط به سخنان محمود احمدی نژاد ، رییس جمهور اسبق ایران باشد که در گفتگویی با یکی از رسانه های برون مرزی در مورد منشاء کرونا گفته است : معلوم است که کرونا یک ویروس آزمایشگاهی است، ساخته شده و عمدا در دنیا با اهداف سیاسی منتشر شده است. من معتقدم کسانی که دنیا را در صد سال اخیر مدیریت کرده‌اند به این نتیجه رسیدند که سازوکارهایشان دیگر پاسخ نمی‌دهد. باید تغییرات اساسی به وجود بیاورند. یکی از اهداف انتشار کرونا پوشش دادن آن تغییرات است، یعنی زمینه را برای آن تغییرات فراهم کنند.

وی افزوده است : دستورالعمل‌هایی که منتشر می‌کنند در دنیا بسیار گنگ و چندپهلو و متناقض است و هر کشوری که بخواهد از آن دستورالعمل تبعیت کند دچار مشکلات می‌شود. به نظر من در ایران هم مشکل اصلی آن است که مدیریت کرونا مطابق سیاست‌هایی است که (سازمان) بهداشت جهانی منتشر می‌کند و همین باعث شده است که مهار کرونا در ایران با مشکلات جدی مواجه باشد.

در این میان البته گه گاهی اخبار خوشایند و امیدوار کننده ای نیز شنیده می شود. اخباری مانند اینکه چند داروی ایرانی در لیست سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته اند. این خبر را کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توئیتی با اعلام این خبر به صورت کوتاه و تلگرافی نوشت: تا این لحظه ۵ واکسن ایرانی در فهرست کاندیداهای واکسن کووید١٩سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته‌اند.

با تمام این تفاصیل آنچه دیده و شنیده و خوانده می شود همگی حکایت از یک نوع آشفتگی و سردرگمی در عملکرد مسئولان مربوطه در بخش های مختلفی و ناهماهنگی های موجود دارد. ناهماهنگی هایی که شاید یکی از اصلی ترین دلایل ناکامی کشورمان در کنترل این ویروس تا امروز باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه