English

گزارش موج از ادامه واکنش های مسئولان به افزایش آمار مبتلایان به کرونا:

حمله مستقیم وزیر بهداشت به شهرداری/از التماس تا تهدید به افشاگری آقای وزیر

در حالیکه شهرداری مدعی است که تردد با اتوبوس و مترو با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی همراه است؛ وزیر بهداشت روز گذشته در سخنانی تند و تیز رسما با حمله مستقیم به شهرداری، وسایل حمل و نقل عمومی را یکی از کانون های اصلی انتشار کرونا دانست.

حمله مستقیم وزیر بهداشت به شهرداری/از التماس تا تهدید به افشاگری آقای وزیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج؛ سعید نمکی در ستاد استانی پیشگیری و مدیریت بیماری کووید-19 استان آذربایجان غربی، برای اولین بار و در واکنش به سهل انگاری مسئولان در اجرای وظایفی که در قبال کرونا برعهده دارند سخنان تند و تیزی را بیان کرد که بازتاب زیادی در فضای مجازی و بخصوص رسانه های خارجی داشت. وی که معلوم بود به شدت هم از کم کاری مسئولان و هم از بی توجهی مردم در قبال رعایت پروتکل های بهداشتی عصبانی است، از همان ابتدا با حمله به شهرداری تهران به عنوان نمونه ای از دستگاه هایی که در عمل نسبت به رعایت پروتکل های این ویروس بی توجه است گفت: در تهران اعلام کرده‌ایم که داخل شهر منبع توسعه ویروس است که با جهش‌هایی که ویروس پیدا کرده، قدرت سرایتش ۱۰ برابر شده است. گفتند تا پایان اردیبهشت اتوبوس اضافه می‌شود، اما یک اتوبوس هم اضافه نشد.

اما انتقادهای نمکی به شهرداری به همین جا خاتمه پیدا نکرد . وی در ادامه با خطاب قرار دادن دوباره این نهاد و البته نهادهایی که قرار بود جریمه کردن شهروندان را اجرایی کنند گفت : قرار بود  که هرکسی که ماسک نزند، جریمه می‌شود. من در سه چهار روزی که قرار بود این طرح اجرا شود خیلی وقتها در کنار خیابان مردم را نگاه می کردم ولی چیزی که می دیدم این بود که کمتر از  ۴۰ درصد از افرادی که با اتوبوس ها و مترو تردد می کردند ؛  ماسک می زدند در حالیکه قرار بود از ورود این افراد به اتوبوس و مترو و تاکسی جلوگیری شود!  آیا می‌توان به این صورت ایپدمی عفونت را جمع کرد؟ فقط من و همکارانم باید ته رودخانه جنازه و زخمی جمع کنیم؟ کدام یک از اتوبوس‌ها و متروهای ما منطبق با اصول پروتکل‌های بهداشتی هستند؟!

وزیر بهداشت در ادامه به ذکر مثالی دیگر در این زمینه پرداخت و گفت: یکی از همکاران چند شب قبل به بیمارستان ضیاییان رفته بود و تعریف می کرد که به طور وحشتناکی آمار بیماران جوان‌تر و بدحال‌تر زیاد شده بود، بعد آمده بیرون و به من زنگ زد و گفت که ایستگاه صلواتی زده اند و ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر بدون ماسک در صف هستند که چایی بگیرند و بخورند. می‌دانید این چه رنجی برای وزیر بهداشت و برای رهبر این کشور است؟ کسی که می‌فرماید آیا رژه نیروهای مسلح با پروتکل‌ها منطبق است؟ و وقتی می‌گوییم خیر، می‌گوید کنسل شود. ایشان روضه می‌گذارند و فقط یک نفر در حسینیه است و چقدر رعایت می‌کنند. حال این رنج بزرگی است که در یک بیمارستان غلغله از بیمار، اما ۱۰۰ متر آنطرف‌تر ایستگاه صلواتی زده‌اند و یک نفر هم نمی‌آید که این افراد را جمع کند. من که نمی‌توانم. من وقتی پرستار یا پزشک اورژانسم را کتک می‌زنند، نمی‌توانم از او هم دفاع کنم و باید دو نیرو از ناجا بیاید و او را جمع کند. من آدم ندارم، خودم و آدم های خودم را جمع کنم، چه برسد به اینکه بروم و جلو متخلف را بگیرم.  

وی سپس با گلایه از بی توجهی مردم نسبت به رعایت اصول بهداشتی گفت : یکی از دردهای وجودی ام این است که نمی‌توان اپیدمی را با خواهش جمع کرد. طرف بمب ویروس است و وقتی به او می‌گوییم چرا ماسک نزدی، می‌گوید به کرونا اعتقاد ندارم! چند وقت است که ما داریم التماس می‌کنیم، اما کدام یک از پروازهای ما منطبق با پروتکل‌های بهداشتی است؟ نمی دانم چه کسی باید اینها را حل کند. چند ماه است که داریم خواهش می‌کنیم؟ چقدر من و همکارانم باید التماس کنیم؟ کجای دنیا وزیر بهداشت و پرسنل بهداشت و درمان دارند التماس می‌کنند.

وی افزود: در ستاد ملی تقاضا کردیم که هر کس که ماسک نزد، جریمه کنید، اما آمار بدهید که چند نفر را جریمه کرده اید؟ گفتیم جاده ها را ببندید، چندتا را بستند؟ اینطور که نمی‌شود اپیدمی جمع کرد. اگر این بال شکسته ما را ترمیم نکنند، اپیدمی در این مملکت جمع نمی‌شود و ما ته رودخانه باید جنازه جمع کنیم. بعد از مدتی هم پرسنل من می‌بُرند و می‌روند. البته آنها به خیابان نمی‌روند، بلکه به خانه‌هایشان می‌روند. امیدوارم خداوند چنین روزی را نیاورد، اما اگر روزی خستگی و بی توجهی دیگران به حریم همکاران من شدت پیدا کرد، به خیابان نمی‌آیند و اهل غربتی بازی نیستند، بلکه می‌روند در خانه می‌نشینند و آن روز، روز سخت و غیرقابل تحمل است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه من در میان مردم حضور دارم و آنچه در جامعه می گذرد را از نزدیک می بینم با لحنی عصبی و بی سابقه دوباره و برای چندمین بار تهدید به افشاگری و "می گم، می گم " کرد و گفت : ایها الناس بدانید که من به عنوان وزیر بهداشت نمی توانم به تنهایی این اپیدمی و وضعیت را جمع کنم. جمع کردن آن اصل بسیار فراتر از این می‌خواهد. روزی چند اتوبوس از مرزهای جنوب شرق این سرزمین را با انواع آلودگی طی می‌کند و به چالدران می‌آید. من که نمی‌توانم جلویش را بگیرم، کجا باید اجازه ندهد که اینها بیایند؟ اینها پرواز که نمی‌کنند، بلکه در طول این سرزمین با خودشان آلودگی می‌آورند. در کجای دنیا اجازه چنین تخلفی را می‌دهند؟ نه یک روز و دو روز، بلکه آمار دارم که تعداد زیادی از اینها در خانه‌های افراد در شمال استان شما پذیرایی می‌شوند تا بتوانند از مرز خارج شوند. من آمارش را دارم و خیلی چیزهای دیگر هم دارم که صلاح نمی‌بینم رو کنم. ولی اگر قرار باشد همه چیز سر ما خراب شود همه چیز را خواهم گفت.

باز هم تذکر به شهرداری

اما وزیر بهداشت دیروز تنها منتقد وضعیت موجود نبود. روز سه شنبه و در صحن شورا ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز در صحن شورا هم از عملکرد شهرداری انتقاد کرد و هم از عملکرد سازمان هایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند اما چندان تلاشی برای رویارویی با کرونا انجام نمی دهند.

وی با ذکر اینکه شهرداری می‌تواند از سایر سازمان‌ها و نهادها برای مواجهه با کرونا در شهر دعوت کند گفت : سازمان هایی که  از بودجه عمومی مثل سازمان تبلیغات اسلامی یا بنیادهای مختلف مثل بنیاد مستضعفان استفاده می کنند باید بخشی از بودجه و فعالیت خود را به جلوگیری از گسترش این بیماری اختصاص دهند. مردم در حال جان سپردن هستند و متاسفانه نهادها و سازمان‌ها تماشاگر این اتفاق هستند.

خداکرمی سپس در تذکری خطاب به خود شهرداری گفت: طبق تبصره 4 و 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، انتظار می‌رفت که شهرداری کلیه امکانات خود نظیر فرهنگسراها، سراهای محلات و کانون محلات را برای توسعه فرهنگ زندگی شهروندان در شرایط اپیدمی متمرکز کرده و با کمک بسیج محلات، شورایاری‌ها و سمن ها و خیرین به کمک نیازمندان ساکن در محلات کم برخوردار بشتابد.

وی افزود:  به خصوص برای قرنطینه افراد مشکوک به ابتلای تحت درمان سرپایی، با کمک شهرداری می‌توان ایستگاه‌های توزیع ماسک و مواد شوینده در سرای محلات ایجاد کند که نکرده است. 

رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران افزود: سازمان فرهنگی هنری و زیباسازی شهرداری هم، باید فعال‌تر برای توانمندسازی شهروندان و یادآوری علائم و خطرات بیماری در فضای شهر و به خصوص در محلات اقدام کند.

خداکرمی گفت: جا دارد  شهردار تهران در ستاد مقابله با کرونا، تدوین پروتکل‌های صنفی زندگی با کرونا را همراه با اتحادیه صنفی پیشنهاد دهند، تا هر صنفی بتواند پس از تعطیلی و همزمان با بازگشایی مجدد، دستورالعمل‌های خود را اجرا کند تا به جای مداخلات تک به تک، به یک رفتار سازمانی و همزمان برسیم. به طور خلاصه شهرداری به عنوان مدیر پایتخت می‌تواند فعال‌تر عمل کند تا همه با هم تلاش کنند تا بیش از این جان مردم از دست نرود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه