English

مدیریت حساب شده در سایه همگرایی‌ شهروندان، پشتوانه‌ای برای عبور از تلاطم و بحران کروناست

ظهور و بروز کرونا، یکی از دغدغه‌های بشری است که در این روزها به موضوعی بحران‌آفرین تبدیل شده است و هنوز دانش و علم جهانی موفق به توقف ویروس در نقطه‌ای نشده است و تنها راه نجات، قطع چرخه انتقال این ویروس خطرناک است، تشخیص ویروس کرونا در قم، عزم بسیاری از مدیران و دست‌اندرکاران را جزم کرد تا در جهت مدیریت یک بحران بزرگ، قدم‌هایی پایداری بردارند و برای پیشگیری از انتقال ویروس، تمهیداتی را بیندیشند که البته بدون مشارکت‌های مردمی، موفقیتی قابل پیش بینی نبود.

مدیریت حساب شده در سایه همگرایی‌ شهروندان، پشتوانه‌ای برای عبور از تلاطم و بحران کروناست

خبرگزاری موج قم؛ ویروس کرونا، بسیاری از جوامع را به وضعیت بحرانی رسانده است و در حالی که روند درمان سخت و دشواری دارد، با رعایت چند نکته ساده می‌توان از ابتلای به ویروس پیشگیری کرد، نکاتی که امروز برای اغنای افکار عمومی در رعایت آن، ستاد ملی مقابله با کرونا و ستادهای مدیریت بحران شکل گرفته است تا در پیچ و خم همه مشکلاتی که در مسیر درمان برای مبتلایان وجود دارد، فکری برای کاهش ابتلاء و گسترش آن کرد.

کرونا اگر چه بسیار خطرناک و مرگ‌آفرین است، اما با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی ساده همچون زدن ماسک با روشی صحیح، فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها به مدت 20 ثانیه می‌توان بیش از 90 درصد از خطر ابتلا به ویروس را کاهش داد، اما مهم‌ترین موانع در موفقیت در مسیر رعایت این پروتکل‌های بهداشتی، اغنای افکار عمومی و فراگیری فرهنگ بهداشتی در پیشگیری از انتقال ویروس است.

با وجود تبلیغات و فعالیت‌های گسترده رسانه‌ای در جهت مجاب کردن جامعه در رعایت بهداشت، هنوز موانع زیادی در ایجاد یک فرهنگ فراگیر میان شهروندان برای پایبندی به پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی در جهت حفظ جان وجود دارد، براین اساس نیاز به یک آسیب‌شناسی جدی وجود دارد تا بتوان عوامل مهم در عدم موفقیت در مدیریت بحران را احصاء کرد.

اگر چه شهروندان باید بدانند که بی‌توجهی به رعایت بهداشت و ترددهای غیرضروری می‌تواند وضعیت را بحرانی‌تر کند، اما قطعا در مدیریت بحران نیز کاستی‌ها و ضعف‌هایی وجود دارد که در اغنای جامعه و یکسان‌سازی شرایط مردم در دسترسی به امکانات لازم در پیشگیری از کرونا، درمانده‌اند و با همه تلاش‌های شبانه‌روزی با سیر صعودی در ابتلاء به ویروس مواجه هستیم.

به گفته محمدرضا قدیر رئیس علوم پزشکی قم، کاهش حساسیت مردم نسبت به ویروس کرونا و عادی‌انگاری‌ها نقش مهمی در عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر داشته و این وضعیت بحرانی را رقم زده است، در جهت افزایش حساسیت‌ها، دیگر اطلاع‌رسانی به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید به لحاظ بازدارندگی و نظارت، تلاش‌های جدی‌تری در پیش گرفت.

وی در این باره عنوان کرد: امروز در شرایطی که شاهد افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از انتقال ویروس هستیم، دیگر با برگزاری جلسه و همایش نمی‌توان، راهکاری را دنبال کرد و همه باید جدیت بیشتری داشته باشند و قطعا نیاز به سازوکارهای سخت‌گیرانه‌ای داریم.

قدیر بیان کرد: بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و حضور مردم بدون هیچ نگرانی در تجمعات، عامل مهمی در افزایش ابتلا به ویروس است و اگر چه طبق گزارشات 60 درصد از شهروندان در سطح شهر، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند اما تداوم نداشتن مسائل بهداشتی در فعالیت‌های روزمره، به بحران شیوع بیماری دامن زده است و امروز بسیاری از اعضای خانواده‌ها در قم، درگیر این ویروس شده‌اند.

وی گفت: تشدید محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به خصوص پیرامون تجمعات و سفرهای غیرضروری از جمله راهکارهایی است که مدیریت بحران کرونا باید به آن توجه داشته باشد، تا بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم و شیوع ویروس سیر نزولی پیدا کند.

قم در وضعیت مخاطره‌آمیزی قرار دارد و بنا به گفته مدیرکل مدیریت بحران قم، برای عبور از بحران باید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به بیش از 70 درصد در میان اصناف و شهروندان برسد و همه مخاطرات این ویروس را جدی بگیرند و مدیریت بحران نیز به سازوکارهای پیشگیرانه و الزام رعایت پروتکل‌ها و افزایش نظارت روی بیاورد.

وی برخورد با اصناف متخلف در عدم رعایت پروتکل‌ها و بی‌توجهی به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها را راهکاری مهم در بهبود وضعیت بحرانی دانست و عنوان کرد: در طول هفته گذشته بالاترین میزان برخورد با اصناف اتفاق افتاد و بیش از 280 مورد پلمپ واحدهای صنفی و آموزشگاههای خصوصی در دستور کار قرار گرفت و همچنان نیز برسخت‌گیری‌ها و تشدید محدودیت‌ها تاکید داریم.

محسن اوروجی تصریح کرد: در ابتدای امر باید مدیران و مسئولان وضعیت بحرانی را بپذیرند تا تمهیدات و راهکارهای جدی‌تری را در جهت افزایش ضریب رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پیش گیرند و نظارت بیشتری در خصوص تجمعات مردمی و عدم رعایت نکات بهداشتی اتفاق بیفتد، چرا که بدون نظارت و پشتوانه‌های قانونی، نمی‌توان وضعیت رعایت پروتکل‌ها را رصد کرد و مانع از بی‌تفاوتی‌ها و بی‌توجهی‌ها نسبت به پروتکل‌های بهداشتی شد.

در شرایطی که روند صعودی کرونا در قم جدی و نگران کننده است، برخی از مدیران، عدم اطلاع‌رسانی و بی‌توجهی به اغنای شهروندان را از عوامل افزایش شیوع کرونا در شهر می‌دانند، هر چند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم براین باور است که درصد استفاده از ماسک در قم بیش از میانگین کشوری است و رسانه‌های قم در جهت تولید محتوا و ارتقای سطح آگاهی شهروندان، عملکردی مطلوب و قابل دفاع داشته‌اند.

سید موسی حسینی کاشانی بیان کرد: با توجه به اینکه در روزهای پایانی ماه صفر قرار داریم و ممکن است مردم در جهت برگزاری مراسم‌های مختلف، شرایط فعلی را نادیده بگیرند، پس از ایام عزاداری هشدارهای کرونایی در قالب تبلیغات محیطی و بنرها بر روی سازه‌های شهری نصب می‌شود تا بتوانیم کماکان مانع از افزایش شیوع کرونا شویم و ظرفیت‌سازی خوبی را در اطلاع‌رسانی گسترده رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: مردم نقش کلیدی و مهم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند و باید از همه امکانات و ظرفیت‌های رسانه‌ای و هنری در جهت تنویر افکار عمومی بهره گرفت، هر چند تشدید نظارت‌ها در سطح شهر و به کار گیری شیوه‌های نو و ابتکارات در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نیز دارای اهمیت بسیاری است.

در این میان نظر چند تن از شهروندان را نیز در خصوص سازوکارهای اساسی در جهت مدیریت بحرانی صحیح و کارآمد جویا شدیم، آقای پناهی یکی از فعالان صنوف در قم می‌گوید، اگر مردم از ماسک استفاده کنند و لزوم استفاده از آن فراگیر شود، بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود، اما واقعیت این است که ماسک 1300 تومانی تنها برای مسئولان قیمتی ناچیز دارد و در سطح استان تلاشی برای توزیع ماسک رایگان در میان اقشار ضعیف و یا کاهش قیمت اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: ما در طول روز با آدم‌هایی مواجه هستیم که به دلیل مشکلات معیشتی و گرفتاری‌های اقتصادی، به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند حفظ جان است، وقتی صنوف با چک‌های برگشتی روبرو می‌شوند و قوانین فعلی، شرایط کرونا را در نظر نمی‌گیرد، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به خوبی اجرا نمی‌شود، اگر در مدیریت بحران واقعا به فکر مردم هستند، در مرحله اول مشکلات اقتصادی و معیشتی را رفع کنند و بعد دست صنوفی که در این مدت لطمه شدیدی خورده‌اند را بگیرند، متاسفانه در چند ماه اخیر بابت چک‌های برگشتی صنوف، حکم جلب صادر می‌شود و این به معنای آن است که هنوز مسئولان شرایط جنگ در دوران کرونایی را باور نکرده‌اند و توقع دارند مردم این شرایط را بپذیرند.

خانم کرمی یکی از فرهنگیان نیز در این باره می‌گوید: در ابتدا باید ماسک رایگان در اختیار مردم قرار دهند، سپس با شناسایی اقشار ضعیف، کمک‌های بلاعوضی را در نظر بگیرند، ما در ابتدای شیوع کرونا، مواسات و همدلی بیشتری شاهد بودیم، اما اخیرا کمک‌ها به شدت کاهش یافته و بسیاری از مردم مجبور هستند برای تامین معاش، در شهر تردد داشته باشند و وقتی فردی نتواند کمترین امکانات زندگی را تامین کند، گاهی ماسک را برای حفظ جان در اولویت قرار نمی‌دهد و این گونه جان خود و دیگران را به مخاطره می‌اندازد.

یکی دیگر از شهروندان در این باره می‌گوید: پدر من مبتلا به کرونا و در منزل بستری است، برای انجام کار بیمه مراجعه کرده‌ایم و می‌گویند باید خودش به صورت حضوری در دفتر بیمه حاضر باشد، وقتی فکری برای انجام امور غیرحضوری نمی‌شود، چرا توقع دارند مردم در خانه بمانند؟تا وقتی مشکلات و دردهای مردم را جدی نگیرند، مردم نیز نسبت به بسیاری از بخش‌نامه‌ها بی‌توجه می‌مانند، اگر بنای حل مشکلات برپایه همدلی داریم، این همدلی باید دو طرفه باشد!

با توجه به اینکه کادر درمان فرسوده و خسته شده است، دیگر نمی‌توان در حد سخن و حرف به مدیریت بحران پرداخت و مدیران و مسئولان باید به صورت میدانی، مصوبات را پیگیری کنند، بدون تریدد مدیریت حساب شده در سایه همگرایی‌ شهروندان، پشتوانه‌ای برای عبور از تلاطم و بحران کروناست و بدون همراهی مردم، نمی‌توان در مدیریت بحرانی به موفقیت رسید، اما بد نیست مدیریت بحران نیز در تصمیم‌سازی‌ها، برای دغدغه‌های قشر ضعیف و آسیب‌دیده از این بحران بزرگ، چاره‌جویی کند تا تصمیمات و سیاست‌ها، پشتوانه بهتری برای عملیاتی شدن داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه