English

سید محمد جواد ابطحی در گفتگو با موج:

جریمه کردن برای رعایت نکردن اصول بهداشتی باید بازدارنده باشد

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی شهرستان خمینی شهر اظهار کرد: جریمه کردن برای رعایت نکردن اصول بهداشتی باید بازدارنده باشد.

 جریمه کردن برای رعایت نکردن اصول بهداشتی باید بازدارنده باشد

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، در خصوص اعمال قوانین و جریمه‌های بازدارنده برای افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: معتقدم در کنار بحث جریمه برای جلوگیری از گسترش کرونا باید در جامعه برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و زدن ماسک فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود چراکه جریمه به تنهایی نمی‌تواند مؤثر باشد. برای مثال در گذشته چه کاری انجام دادیم که هم‌اکنون ۹۹ درصد رانندگان در کشور کمربند ایمنی می‌بندند، حتی در جایی که پلیس حضور ندارد؟

وی افزود: در این فرهنگ‌سازی اصولی مردم درک کردند که بستن کمربند سبب حفظ ایمنی راننده می‌شود. امروز هم باید با فرهنگ‌سازی مناسب و اصولی این موضوع را به خوبی برای مردم جا بیندازیم که زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی سبب حفظ سلامت عمومی می‌شود. متولیان امر و رسانه‌ها همه باید به میدان بیایند. در گذشته برای بچه‌های ابتدایی این تبلیغ را می‌کردیم که «هرگز نشه فراموش، لامپ اضافه خاموش» که این شعار تأثیر زیادی در کاهش مصرف برق داشت.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، گفت: بنابراین فرهیختگان کشور باید طرح‌هایی ارائه دهند که این طرح‌ها و ایده‌ها در جامعه گسترش و ترویج داده تا اصول بهداشتی رعایت شود. زمانی که بچه‌ها را همیار پلیس قرار داده بودیم، این امر تأثیر زیادی در رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی داشت و بچه‌ها در خودرو به والدین خود رعایت مقررات را گوشزد می‌کردند.

بسیاری هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند

ابطحی تصریح کرد: در خصوص زدن ماسک هم باید همین‌گونه عمل کنیم و از ارائه آمار غلط بپرهیزیم. برخی از مسئولان و نمایندگان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و در مجلس متأسفانه تجمع می‌شود و رعایت فاصله جدی گرفته نمی‌شود. وقتی برخی مسئولان پروتکل‌ها را رعایت نکنند، چه توقعی است که مردم رعایت کنند. تنها کسی که از مسئولان به ‌خوبی و به طور جدی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده است مقام معظم رهبری بوده‌اند که حتی در اجتماع‌های زیر ۱۰ نفر هم شرکت نکردند و در حسینیه هم به شکل انفرادی عزاداری کردند تا این روش برای مردم الگو و فرهنگ شود.

وی گفت: متأسفانه خیلی از افراد هنوز احساس خطر نکرده‌اند. البته طبقات ضعیف در خرید ماسک مشکل‌ دارند و در این خصوص باید بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و خیریه‌ها اقدام جدی کنند تا ماسک به شکل رایگان در اختیار اقشار ضعیف قرار گیرد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر تصمیم به گرفتن جریمه است باید این جریمه‌ها بازدارنده باشد، البته جریمه سنگین هم مردم را در این وضعیت اقتصادی ناراضی می‌کند. معتقدم به جای جریمه‌های نقدی باید روی رفتارها تمرکز کرد، برای مثال جریمه کسی که ماسک نمی‌زند، این باشد که تمام ماسک‌های ریخته شده در خیابان‌ها را جمع کند.

جلوی مسافرت‌ها گرفته شود

ابطحی افزود:  ماری آنتوان قبل از انقلاب فرانسه دستور داد جیب‌برها را اعدام کنند به طوری که در یک روز ۳۰۰ جیب‌بر را اعدام کردند، اما در همان روزِ اعدام بیشتر از گذشته جیب مردم زده شد، چون جمعیت زیادی برای تماشا آمده بود، پس این قانون بازدارنده نبود.

وی گفت: در شهرهای مختلف خرده‌فرهنگ‌ها متفاوت است و نباید انتظار رفتار یکسان داشته باشیم و باید در این خصوص کار علمی شود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مسافرت‌ها محدود شود، خاطرنشان کرد: مسئولان در این خصوص باید با جدیت وارد عمل شوند و آب را از سرچشمه ببندند و نگذارند هیچ سفری به نقاط مختلف کشور انجام شود. متأسفانه هر روز تعداد فوتی‌ها و مبتلایان بیشتر می‌شود و بسیاری از کسانی که کرونا می‌گیرند از مراجعه به بیمارستان سر باز می‌زنند که خیلی خطرناک است.

محمد جواد ابطحی گفت: البته اگر جریمه و مجازاتی برای افراد متخلف در نظر گرفته می‌شود، حتما باید به تصویب مجلس برسد یا مجلس مصوبه‌ای را داشته باشد و این اختیار را به دولت بدهد تا قانون اساسی هم رعایت شده باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه