English

سیامک سمیعی:

زمان بازگشت به کار بهبودیافتگان کرونا/ نگران پاییز هستیم

سمیعی درخصوص بازگشت بهبودیافتگان کرونا به محل کار بیان کرد: با گذشت ۱۰ تا ۱۴ روز پس از بروز بیماری فرد می‌تواند بدون انجام آزمایش مجدد و با رعایت پروتکل های بهداشتی در محل کار خود حاضر شود.

زمان بازگشت به کار بهبودیافتگان کرونا/ نگران پاییز هستیم

به گزارش خبرگزاری موج، سمیعی مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در نشستی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران از استودیو سلامت وزارت بهداشت، بر اهمیت فاصله‌گذاری فیزیکی در مراجعه مردم به آزمایشگاه‌ها تاکید کرد و با اشاره به تجمع روزانه افراد در آزمایشگاه‌ها گفت: مهم است که این شرایط در محیط کار نیز اجرا شود تا مردم به ویروس کرونا مبتلا نشوند.

با تجویز نابجای تست کرونا، فشار اقتصادی به مردم وارد نکنید/ خودسرانه برای تست کرونا اقدام نکنید

وی در ادامه با اشاره به اینکه شکایات متعددی در رابطه با بالا بودن هزینه آزمایش‌های تشخیصی و تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی ارائه می‌شود، گفت: در این رابطه دستورالعمل‌های وزارت بهداشت مشخص است و ما امیدواریم با تجویز بی‌جا، فشار اقتصادی به مردم وارد نشود. آزمایش‌هایی که برای تشخیص کرونا انجام می‌شود اعم از تست پی‌سی‌آر و... باید در آزمایشگاه‌هایی باشد که مجوز دانشگاه مربوطه و وزارت بهداشت را اخذ کرده باشد. ما اخیرا متوجه شدیم برخی بدون مجوز، اقدام به نمونه‌گیری می‌کنند و حتی برخی که مجوزهایی اخذ کرده‌اند تقلب‌هایی را صورت می‌دهند که باید دانشگاه‌ها بر این موضوع نظارت کنند. مردم نیز در نظر بگیرند که خودسرانه به آزمایشگاه‌ها مراجعه نکنند و تنها با نظر و تشخیص پزشک به آزمایشگاه بروند.

هزینه آزمایش‌ سرولوژی و مولکولی کرونا

سمیعی افزود: در چندین مصاحبه که در صداوسیما انجام شد دیدم که مسئولین برخی آزمایشگاه‌ها در حال جا انداختن تعرفه‌هایی در ذهن مردم هستند که لزومی ندارد. هزینه آزمایش‌های سرولوژی حدودا بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان باشد؛ در حالی که گاهی شنیده می‌شود این هزینه به بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم در برخی مقاطع رسیده است. همچنین در مورد تست تشخیصی مولکولی نیز هزینه‌ها در بخش خصوصی ۵۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و در بخش دولتی نیز در صورتی که با تشخیص پزشک انجام شود به شکل رایگان خواهد بود. نکته بسیار مهم آن است که تشخیص تست سرولوژی کاری بسیار دقیق است که به تبحر کافی نیاز دارد.

وی افزود: در خصوص قیمت‌گذاری‌ها بر انجام تست، بخش درمان نیروهای مسلح اقدام به تعرفه‌گذاری بر اساس دفتر ارزش‌های نسبی کرده است و این تست در آن بخش با ۵۵ هزار تومان انجام می‌شود، اما نباید اجازه بدهیم که این تعرفه به شکل کلی جا بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ اقدامی به اندازه پیشگیری از ابتلا به ویروس نمی‌تواند موثر باشد، گفت: در این صورت کار به آزمایشگاه‌ها نخواهد رسید. البته باید در نظر بگیریم کاربرد آزمایشگاه و سختی کار در آن در شرایط قرنطینه و شرایط بازگشایی‌ها متفاوت است. پس از بازگشایی‌ها تقاضای مردم برای انجام تست‌های آزمایشگاه‌هایی افزایش پیدا می‌کند. از همکاران آزمایشگاهی خود می‌خواهیم در صورتی که پیشنهاداتی برای کاهش هزینه‌های بخش آزمایشگاهی چه برای مردم و چه برای خود آزمایشگاه دارند، به ما ارائه دهند.

الزامات مراجعه به آزمایشگاه‌ها/ ارایه مجوز به ۷۰ آزمایشگاه خصوصی برای تست pcr

وی با تأکید بر اینکه افراد هنگام مراجعه به آزمایشگاه‌ها حتما باید ماسک به همراه داشته باشند و نظافت دست‌ها و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنند، تصریح کرد: همکاران من در آزمایشگاه‌ها جزو افرادی هستند که برای تأمین وسایل حفاظت فردی آن‌ها باید بیشتر فکر شود و از مسئولان می‌خواهم در این رابطه کمک کنند. حدودا ۷۰ آزمایشگاه خصوصی داریم که با مراجعه به دانشگاه‌ها مجوزها را برای انجام تست پی‌سی‌آر اخذ کردند، اما متأسفانه برخی انجام تست را به یک تبلیغ برای خود تبدیل کرده‌اند و وقتی چنین اتفاقی می‌افتد سامانه‌ای نیست که در اسرع وقت به ما موضوع را اطلاع دهد و ما زمانی متوجه تخلف می‌شویم که یا آزمایشگاه دیگری از آزمایشگاه خاطی شکایت کرده باشد یا مردم شکایات خود را به ما اعلام کنند.

برخورد با تعرفه‌های نامتعارف تست کرونا

سمیعی در ادامه سخنان خود در خصوص انجام تست‌های سرولوژی کرونا تأکید کرد: این تست‌ها بی‌ارزش نیستند، اما به اندازه کیت‌های تشخیصی تست‌هایی که در مورد هپاتیت ب و اچ آی‌ وی قاطع هستند، کاربرد ندارند. استفاده نادرست از این تست‌ها ممنوع است و در صورتی که تعرفه‌ها در این زمینه رعایت نشود باید با آزمایشگاه خاطی برخورد شود. دو تست IGM و IGG وجود دارد که سیستم ایمنی بدن در اولین مقابله با ویروس مولکولی می‌سازد که تا یک هفته قابل اندازه‌گیری است و این به عنوان IGM شناخته می‌شود و در صورتی که مثبت باشد نشانگر این است که بیمار در مراحل حاد خود قرار دارد. سپس این ملکول روی IGG سوییچ می‌شود. این در حالی است که در مورد کووید ۱۹ نمی‌توان نتایج را در تست سرولوژی به این صراحت تفسیر کرد. این بیماری ناشناخته است و باید صبر کنیم که بدانیم کدام آزمایش سرولوژی می‌تواند برای ما موثر باشد.

چالش کاربرد غیرضروری تست سرولوژی در کرونا

وی افزود: چندین بار از انجمن‌های آزمایشگاهی و نظام‌پزشکی دعوت کرده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم که حتی اگر مشکلات اقتصادی دارند برخی کارها را انجام ندهند. در حال حاضر ما گرفتار کاربرد غیرضروری آزمایش سرولوژی شده‌ایم. البته بدون پژوهش اطلاعات ما زیاد نخواهد شد. ماجرای تمایل به سمت تست‌های سرولوژی نیز برای کاربرد متفاوتی به اسم گواهی سلامت بود و ما هنوز امیدواریم تست‌هایی پیدا شود که بتوانیم از آن استفاده کنیم و بیماری را مدیریت کنیم. دقت کنید که برد در این زمانه با کسی است که بتواند بهترین راه برای بازگشت نیروها به کار را پیدا کند. هر کشوری فاصله خودش را با بازگشت ایمن به کار به هر روشی که به صلاح باشد، کوتاه می‌کند و در این صورت می‌تواند برنده باشد آن هم به شرطی که با پرداخت هزینه کمتر بتوانیم موفق باشیم.

سمیعی مجدا درباره تعرفه مصوب تست‌های سرولوژی تصریح کرد: برخی از فرایند تدوین تعرفه به این شکل است که زمانی که خدمتی ضروری تشخیص داده شود، براساس هزینه تمام شده‌ای که دارد تعرفه آن تعریف می‌شود. وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه سلامت صلاحیت تصویب این تعرفه را ندارند. یعنی اگر تعرفه‌ای پیشنهاد شود تا زمانی که هیأت دولت تصویب نکند، تعرفه قانونی نخواهد بود. در این زمینه در مورد آزمایش‌های سرولوژی یک کد، مشخص شده است که نشان می‌دهد هزینه آزمایش حدود ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است و زمانی که هزینه تمام شده کیت آزمایش سرلوژی کووید ۱۹ را برآورد کردیم تولیدکننده اعلام کرد که هزینه او بین ۱۷ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. البته در آن زمان تنها یک تولیدکننده داشتیم اما در این فاصله چند تولیدکننده دیگر نیز بازار وارده شده‌اند. اکنون تعرفه آزمایش‌های سرولوژی در مسیر تصویب نهایی و پیشنهاد به هیأت وزیران است و اگر رقابت در جامعه اتفاق بیفتد و قیمت کیت برای تولیدکننده کاهش یابد، با این تعرفه هم می‌تواند ارائه خدمات را انجام دهد. چیزی که وزارت بهداشت در حال حاضر ابلاغ کرده است کد ۸۰۳۷۲۰ کتاب ارزش نسبی است و بخش خصوصی نیز باید هزینه حدود ۲۹ هزار تومان را برای این آزمایش دریافت کند.

وی افزود: یکی از آزمایشگاهی‌ها از آزمایش سرولوژی در صداوسیما تعریف زیادی کرده است، اما واقعیت این است که تست سرولوژی این طور نیست و بر روی تشخیص بیماری موثر نخواهد بود. تست‌های مولکولی یا پی‌سی‌آر نیز در بهترین شرایط ممکن است در ۷۰ درصد موارد جواب مثبت بدهند.

سمیعی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مبارزه با کرونا یک مبارزه حاکمیتی است و همه باید تابع دستورات وزارت بهداشت باشند، گفت: هزینه‌های این بیماری به طور کلی بالاست و این در حالی است که یک آزمایش زمانی که منفی می‌شود شاید تا ۱۰ دقیقه صحت داشته باشد و پس از آن ممکن است فرد مبتلا به ویروس کرونا باشد و همین عدم قطعیت در نتایج هست که باعث اضطراب مردم و افزایش تقاضای مردم برای دادن تست می‌شود، اما باید بدانند که تنها با مراجعه به آزمایشگاه‌های دارای مجوز آن هم با تشخیص پزشک می‌توانند پاسخ مناسب‌تری بگیرند.

احتمال منفی بودن تست سرولوژی مبتلایان کم علامت یا بی‌علامت

وی در ادامه توضیحات خود درباره آزمایش‌های سرولوژی تأکید کرد: این آزمایش واکنش سیستم ایمنی بدن به بیماری را نشان می‌دهد و در صورتی که بخواهد پاسخ مناسبی داشته باشد باید حداقل یک هفته از زمان بیماری گذشته باشد و در صورتی که بخواهیم آزمایش مثبت از فرد مبتلا داشته باشیم شاید حتی لازم باشد تا یک ماه نیز صبر کنیم. این در حالی است که در افرادی که به شکل کم علامت یا بی‌علامت به بیماری مبتلا می‌شوند ممکن است آزمایش سرولوژی منفی باشد. آزمایش سرولوژی برای بررسی‌های اپیدمیولوژی استفاده می‌شود و تفسیر آن نیز باید توسط فردی متبحر صورت بگیرد.

سمیعی همچنین درباره تأمین کیت‌های تشخیص ویروس کرونا گفت: این کیت‌ها مانند کیت‌های قبلی که برای سایر بیماری‌ها استفاده می‌شد، تأییدیه‌های نهایی ندارند، اما چاره‌ای هم نداریم جز استفاده از آن‌ها. پس مجبور به ارائه مجوز هستیم تا کیت‌ها قابلیت خرید و فروش داشته باشند، اما مردم نباید به این کیت‌ها دل ببندند و فکر کنند با انجام آزمایش در برابر بیماری مصون خواهند بود.

۱۷۰ آزمایشگاه مجاز به انجام تست‌ کرونا

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۸۰ آزمایشگاه داوطلب ارائه خدمات هستند، تصریح کرد: ۷۰ آزمایشگاه در بخش خصوصی، ۸۰ آزمایشگاه زیر نظر وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها و تعدادی از آزمایشگاه‌ها نیز مربوط به سایر دستگاه‌ها هستند که این آزمایشگاه‌ها آزمایش پی‌سی‌آر را انجام می‌دهند. از این ۱۸۰ آزمایشگاه ذکر شده ۱۷۰ آزمایشگاه مجوز دارند. طریقه اخذ مجوز هم به این صورت است که آزمایشگاه مورد نظر درخواست خود را برای انجام آزمایش پی‌سی‌آر به دانشگاه تحت پوشش خود ارائه می‌دهد و پس از بررسی‌های صورت گرفته و تأیید انستیتو پاستور مجوز انجام این تست در آزمایشگاه داده می‌شود.

لزوم افزایش ظرفیت انجام تست‌ کرونا در آزمایشگاه‌ها

وی ادامه داد: در حال حاضر در حال تدوین دستورالعمل‌هایی هستیم که از این طریق ظرفیت بخش خصوصی را برای انجام این آزمایش‌ها افزایش دهیم. ما حدود ۲۸ تا ۳۰ هزار تست در روز ظرفیت انجام آزمایش را داریم، اما باید این عدد ارتقا پیدا کند؛ چرا که در پاییز با همزمانی آنفولانزا و کووید ۱۹ روبرو خواهیم بود. پس باید ظرفیت‌های ما افزایش یابد. آزمایش قطعی تشخیص کرونا پی‌سی‌آر است و این اهمیت بسیار زیادی دارد که کسی که نمونه‌گیری و آزمایش را انجام می‌دهد مهارت کافی داشته باشد. کیت‌هایی که استفاده می‌شود عمدتا تولید داخلی هستند. بنابراین در انستیتو پاستور امتحان می‌شوند و سپس در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شوند. اگر هر شکایتی برای کیت‌ها وجود داشته باشد رسیدگی به سرعت صورت خواهد گرفت. آزمایش سرولوژی نیز کاربرد محدودی در تعیین وضعیت افراد مبتلا شده و همچنین تعیین وضعیت جامعه خواهد داشت.

سمیعی افزود: در حال حاضر دو مطالبه در وزارت بهداشت آغاز شده است که برای بررسی اپیدمیولوژی انجام می‌شود که ارزش آزمایش‌های انجام شده را در برمی‌گیرد و دیگری مطالعه دیگری است که از روی آن متوجه می شویم وضعیت استان‌های کشور در مقابله با ویروس کرونا به چه شکل است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییرات در انجام تست‌ها در مراجعات خانوادگی یا گروهی بیان کرد:‌ با افزایش شدت بیماری و ابتلای بیشتر مردم، ظرفیت آزمایشگاه‌های ما نیز تحت تأثیر قرار گرفته است و این اصلا جای تعجب ندارد که زنجیره تأمین دچار مشکل شود. با دستور معاونت درمان فعلا تنها افرادی که نیازمند به انجام آزمایش هستند، آزمایش را انجام می‌دهند و آن‌ها در اولویت قرار خواهند گرفت. اندیکاسیون‌ها در این مورد بسیار وسیع‌اند. مثلا اگر در محل کار تعریفی از مواجهه نزدیک میان افراد داشته باشیم، ممکن است ملاک انجام آزمایش میان فرد مبتلا و سایرین متفاوت باشد. این موضوع بنا به تشخیص پزشک صورت می‌گیرد، اما زمانی که ظرفیت آزمایشگاهی محدود باشد باید تعادل را برقرار کنیم. برای این موضوع سازمان جهانی بهداشت نیز کشورها را به ایجاد تعادل تشویق می‌کند و اعلام می‌کند کسانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند در اولویت اول انجام آزمایش قرار دارند. اولویت دوم گروه‌های پزشکی هستند که در ارتباط با افراد بیماری قرار دارند و گروه سوم گروهی هستند که اولین فرد در یک خانه، پادگان و یا سایر جاهایی حضور داشتند که افراد زیادی در تعامل با آن‌ها بودند.  

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند اگر نفر اول با آزمایش مثبت شناسایی شد تمام افراد علامت‌داری که با او در ارتباط بودند باید بدون انجام آزمایش وارد فاز ایزولاسیون شوند و بهتر است متقاعد شوند که در این فاز قرار گیرند تا زنجیره انتقال قطع شود. در خصوص افراد بدون علامت نیز باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک در محل کار حاضر شوند.

سمیعی درباره شرایط انجام دورکاری در ادارات و سازمان‌ها تصریح کرد: در سازمانی که دورکاری مبنا قرار می‌گیرد بهترین کار این است که مسئول آی‌تی تحت کنترل مداوم پزشکی قرار می‌گیرد، زیرا او کسی است که حضورش اهمیت زیادی در حفظ انجام دورکاری برای سایر افراد خواهد داشت و از این رو حتی این افراد اگر بدون علامت هم آزمایش بدهند آن مجموعه پول خود را هدر نداده است. البته سیاست‌ها در مجموعه‌های مختلف متفاوت است. مثلا در کارخانه‌ها ممکن است افراد صرفا با علامت‌های خود مورد بررسی قرار گیرند و مانیتورینگ علامتی انجام شود.

با نمونه‌گیری در منزل موافق نیستیم

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره انجام آزمایش‌های تشخیصی کرونا در منازل و با اپلیکیشن‌ها بیان کرد: خیلی وقت‌ها دیده‌ایم که در این شرایط نتیجه به شکل مساعدی به دست نیامده است. استفاده از اپلیکیشن‌ها و تشویق مردم به دادن تست باعث موازی‌کاری با وزارت بهداشت می‌شود آن هم در شرایطی که اطلاعات آن‌ها به دست ما نخواهد رسید. ما با این کار آزمایشگاه‌ها و نمونه‌گیری در منزل موافق نیستیم، اما در شرایطی که فردی توانایی حضور در آزمایشگاه را نداشته باشد و پرخطر بوده، با تشخیص پزشک انجام موردی این آزمایش‌ها مشکلی ندارد.

سمیعی در پاسخ به این سوال که آیا رفتار ویروس تغییر داشته است و آیا از روی سطوح به افراد دیگر منتقل می‌شود یا خیر، بیان کرد: نظرات در مورد نحوه انتقال ویروس در حال تکمیل شدن است و یکی از دلایلی که سبب می‌شود نظرات متفاوت شنیده شود، این است که مردم اجازه زندگی نرمال ندارند. به نظر نمی‌رسد رفتار مردم در استان‌های مختلف متفاوت باشد، اما می‌بینیم که شرایط در برخی استان‌ها متفاوت است. در مورد انتقال از سطوح نیز همه چیز بسته به شرایط فیزیکی محیط دارد، اما ما تمهیداتی را اندیشیده‌ایم تا در آزمایشگاه‌ها ریسک انتقال ویروس کاهش یابد.

نگران پاییز هستیم

سمیعی با بیان این که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد هزینه تست‌ مولکولی می‌تواند  کمتر از موارد اعلام شده باشد، گفت: مدتی  است که فقط از کیت‌های تولید داخل مولکولی استفاده می‌کنیم. در این زمینه هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت در حال برگزاری یک مناقصه است که به صورت زمان بندی شده نیاز شبکه آزمایشگاهی کشور را تامین کند. تلاش ما همواره بر این است که نیازمان به خارج از کشور کاهش پیدا کند. ما همچنان نگران شهریور و مهر هستیم که می‌توانیم نیازهای کشور را تامین کنیم یا خیر. به محض این که تلاشمان برای حل مشکلات صورت می‌گیرد تحریم‌های بانکی زنجیره تامین را دچار مشکل می‌کنند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که با وسعت گرفتن انجام آزمایش‌ها پس از شیوع کرونا استهلاک دستگاه‌ها در آزمایشگاه بالا رفته است، گفت: این در حالی است که هزینه تامین دستگاه‌ها نیز بسیار افزایش یافته است. در طول تاریخ این میزان آزمایش مولکولی انجام نشده بود.

اهمیت کیت‌های دوگانه آنفلوآنزا و کرونا برای پاییز و زمستان

سمیعی در پاسخ به سوالی درباره امکان تولید کیت‌های تشخیصی همزمان آنفلوآنزا و کووید ۱۹ گفت: اگر نتوانیم تکلیف آنفلوآنزا و کووید ۱۹ همزمان با هم در یک تست مشخص کنیم در شهریور و مهر دچار چالش خواهیم شد. اگر امروز آزمایشگاهی روزانه ۱۰۰ یا ۲۰۰ تست کرونا انجام می‌دهد در آن زمان ممکن است به نصف ظرفیت خود برسد یک روش چند آزمایشی وجود دارد که نمونه در یک لوله قرار می‌گیرد و برای انجام هر دو آزمایش استفاده می‌شود که باید به شکل صنعتی تولید شده و از اعتبار آن و نتایجش اطمینان حاصل کنیم. در این روش آزمایشگاه‌ها استخراج نمونه را یک بار انجام می‌دهند و به دنبال دو عامل می‌گردند. دو مرکز مراحل اولیه این کار را انجام دادند و خوش بین هستیم این موضوع صنعتی شود که تا دو ماه آینده چالش کمتری در این زمینه داشته باشیم. ما از روز اول که تولیدکنندگان و محققان را برای تولید کیت تشخیصی کرونا دعوت کردیم به آنها اعلام کردیم که در شهریور و مهر منتظر کیت‌های دو گانه آنفلوآنزا و کووید ۱۹ هستیم و خوش بین هستیم که این کیت‌ها تا شهریور ماه به دست ما خواهند رسید.

میزان صحت تست‌های تشخیصی کرونا

وی درباره میزان صحت نتایج در تست‌های تشخیصی کرونا گفت: خیلی اوقات این بیماری شبیه به سرماخوردگی ظاهر می‌شود و این که تا چه میزان جواب آزمایش می‌تواند مطمئن باشد به بازه زمانی انجام تست، نحوه نمونه‌گیری، تبحر فردی که نمونه می‌گیرد و ... بستگی دارد. اکنون در مراکز دانشگاهی ما تا ۴۰ تا ۵۰ درصد موارد پاسخ‌ها مثبت هستند. اما در مواردی که تست به صورت غیر ضروری انجام می‌شود ممکن است جواب‌های منفی زیادی داشته باشیم.

سمیعی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تست‌های تشخیصی زودرس سرطان دهانه رحم گفت: در این مورد برنامه‌های خوبی داشتیم که با بوجود آمدن ماجرای بیماری کرونا برنامه‌هایمان تحت تاثیر قرار گرفتند. در صورتی که واکسیناسیون HPV به خوبی انجام گیرد نیاز به تست تشخیص سرطان دهانه رحم کاهش پیدا می‌کند و در زمانی که موفق به گسترش پوشش واکسیناسیون نشویم، باید به سراغ این تست بیاییم. انجام این تست بسته به میزان هزینه‌ای که انجام می‌شود می‌تواند ۵، ۷ تا ۱۰ سال زودتر تشخیص سرطان دهانه رحم را انجام دهد.

۲ آزمایشگاه متخلف در تهران تعزیراتی شدند

وی در پاسخ به سوالی در مورد تخلفات صورت گرفته در آزمایشگاه‌ها و با اشاره به ورود جدی به این موضوع بیان کرد: در این زمینه آماری نداریم. چیزی که تاکنون اطلاع دارم حداقل در تهران دو آزمایشگاه بدون مجوز فعالیت می‌کردند که تعزیراتی شدند. ما نمی‌خواهیم آبروی آزمایشگاه‌ها را ببریم؛ چرا که خیلی از آزمایشگاه‌ها در این شرایط و زیر فشارهای اقتصادی فعالیت مناسبی خواهند داشت. براساس دستور دکتر رئیسی- معاون بهداشت- آماده می‌شویم برای انجام ۳۰ هزار تست در روز که این به معنای انجام ۹۰۰ هزار تست در ماه است. مردم هم در صورتی که تخلفاتی را دیدند می‌توانند شکایات خود را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند. اما اولویت اول برای رسیدگی به این موضوعات معاونت درمان هر دانشگاه است.

سمیعی با اشاره به این که آزمایشگاه‌ها پس از انجام تست، مشاوره‌ای به بیمار نمی‌دهند و وظیفه‌شان هم این نیست، گفت: اگر کسی کاندید انجام آزمایش شود آن زمان به او اعلام می‌شود تا زمان اعلام نتایج آزمایش در قرنطینه بماند. در هر جایی که ظرفیت نمونه گیری بیش از ظرفیت آزمایشگاه بود با کندی در جواب دهی رو به رو شدیم در حال حاضر استاندارد ما برای اعلام نتیجه آزمایش ۴۸ ساعت است که ممکن است تا ۷۲ ساعت نیز افزایش پیدا کنند، اما در برخی دانشگاه‌ها دیدیم که این تاخیر حتی به ۷ روز و ۱۰ روز نیز کشیده شد. حتی در بازدیدهایی که داشتیم متوجه شدیم پاسخ‌های آزمایش در سیستم بیمارستان مربوطه ثبت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما از آن جا که با کمبود نیروی کار رو به رو بودند، این نتایج در سیستم ما در وزارت بهداشت قید نشده بود و به این شکل به ما اعلام می کردند که حتی تا ۵۰ هزار پاسخ تست در دسترس‌مان است، اما زمان ثبت آن در سیستم را نداریم.

زمان بازگشت به کار بهبودیافتگان کرونا

وی درباره شرایط بازگشت به کار بهبود یافتگان کرونا گفت: نظرات متفاوتی در این زمینه اعلام می‌شود مثلا CBC آمریکا نظرات خود را دارد اما با گذشت ۱۰ تا ۱۴ روز پس از بروز بیماری فرد می‌تواند بدون انجام آزمایش مجدد در محل کار خود حاضر شود، آن هم به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک.

سمیعی با تاکید بر این که نمونه‌گیری کووید ۱۹ از کودکان بسیار سخت خواهد بود، تاکید کرد: اگر کودکی مبتلا به کووید ۱۹ باشد  و پزشک ظن قوی نسبت به وجود بیماری در کودک داشته باشد با در نظر گرفتن علایم دیگر او را جزو موارد محتمل بیماری کووید ۱۹ قلمداد می‌کنند.

ماجرای حواشی تست کرونا فوتبالیست‌ها

سمیعی درباره حواشی که در خصوص انجام تست کرونای فوتبالیست‌ها اتفاق افتاد اظهار کرد: این مورد نیز جزو چالش‌های بازگشت به کار محسوب می‌شود. بیمارستان مسیح دانشوری یکی از بهترین آزمایشگاه‌های کشور در این زمینه است. در مورد تست فوتبالیست‌ها برخورد منافع یا تضاد منافع سبب زیر سوال رفتن نتایج شد. اما بدانیم که اقداماتی که بیمارستان مسیح دانشوری انجام داد همان اقدامی است که برای همه مردم انجام می‌دهند موضوع در این میان کمی متفاوت بود چرا که باشگاه مربوطه از اعلام نتایج یک نفعی می‌برد و فدراسیون و لیگ نیز نفعی دیگری می‌بردند. اکنون می‌دانیم که انجام تست در زمان‌های مختلف می‌تواند نتایج متفاوتی را نشان دهد؛ چرا که مراحل بیماری تغییر کرده است. من از این دوستان خواهش کردم اگر قرار است از آزمایش‌ها استفاده کنند به خاطر تضاد منافع خود اعتبار مراکز آزمایشگاهی ما را زیر سوال نبرند.

وی با اشاره به این که هزینه‌ها در آزمایشگاه‌ها افزایش پیداکرده است، گفت: علاوه بر مواردی که هنگام انجام آزمایش از آن استفاده می‌شود هزینه لباس هایی که کارکنان در آزمایشگاه‌ها می‌پوشند نیز بسیار بالا است و تامین آن ارزی از سیستم بانکی نمی‌گیرد. از تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه امسال قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و برای کاهش هزینه‌ها باید از سازمان غذا و دارو و سایر سازمان‌ها بخواهیم که مشکلی در زنجیره تامین پیش نیاید.

سمیعی درباره میزان ابتلای کادر آزمایشگاهی به کرونا تصریح کرد: مطمئنم کسانی را داریم که شاغل در آزمایشگاه‌ها هستند که به این ویروس مبتلا شدند، اما احتمال انتقال ویروس کرونا به همکاران کادر درمان و پرستاران و پزشکان بسیار بیشتر از احتمال انتقال ویروس به آزمایشگاهیان است؛ چرا که آنها پوشش‌های کامل‌تری نسبت به کادر درمان دارند. اما این که بخواهیم تشخیص دهیم نیروی ما دقیقا در کجا به ویروس مبتلا شده است کار راحتی نیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه