English

علیخانی خبر داد؛

۳۱۷مبتلاو ۲۰ فوتی کرونا در تاکسیرانی تهران

محمد علیخانی گفت: تاکنون در تاکسیرانی 19 راننده ویک نفر کارکنان تاکسیرانی یعنی مجموعا 20 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند و 317 نفر به این بیماری مبتلا شدند.

317مبتلاو 20 فوتی کرونا در تاکسیرانی تهران

به گزارش خبرگزاری موج، محمد علیخانی  رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران در نشست خبری امروز (سه شنبه) که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد در تشریح  آن چه که در جهت مقابله با شیوع کرونا ویروس در سطح حمل و نقل عمومی شهر تهران از زمان آغاز شیوع این بیماری اتفاق افتاده است، گفت: با آغاز سال جدید و طرح بحث شیوع کرونا ویروس، یکی از مواردی که کمیسیون حمل و نقل شورای شهر به آن ورود پیدا کرد این بود که چه پروتکلی باید در حوزه حمل و نقل عمومی مدنظر قرار گیرد. در این راستا با مدیران عامل شرکت‌های مترو، اتوبوس و تاکسیرانی جلساتی داشتیم و نظرات آنها را در خصوص دستور العمل‌هایی که در حال حاضر اجرا می‌کنند پرسیدیم و نحوه اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا را نیز از آنها جویا شدیم.

وی افزود: پس از مواردی که در پی این جلسات احصا شد، کار کارشناسی بر روی اطلاعات صورت گرفت و با کمیسیون سلامت شورا مشورت شد. در نهایت جمع بندی انجام شد و بنا شد پیشنهادات ما با هماهنگی وزارت بهداشت به ستاد ملی کرونا ارائه شود که امیدواریم دستورالعمل ما تصویب و ضمانت اجرایی پیدا کند. در حال حاضر که فاصله گذاری اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته گاها با توجه به ازدحام موجود امکان رعایت این فاصله گذاری وجود ندارد. در حقیقت اگر مردم بیش از ظرفیت به اتوبوس هجوم می‌آورند راننده که نمی‌تواند با مردم درگیر شود؛ لذا ضمانت اجرای پروتکل نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است که در پیشنهاد ما  مسائلی مختلف مدنظر قرار گرفته و در حال حاضر منتظر پاسخ ستاد ملی کرونا هستیم.

رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص معاون جدید حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ایشان از گذشته کارمند شهرداری بودند و دوره خدمتی ایشان به گذشته برمی‌گردد . در حقیقت از قدیم جزو پرسنل شهرداری تهران بودند و از مسئولیت‌های پایین رشد پیدا کردند و بالا آمدند. البته در دوره‌ای در دولت آقای روحانی در وزارت ورزش و جوانان و پس از آن در استانداری خدمت کردند.

وی ادامه داد: بی تردید ما اسیر مسائلی که در رسانه‌های مجازی مطرح می‌شود نخواهیم شد و این رسانه‌ها ملاک تصمیم گیری ما نیستند؛ بلکه ملاک، عملکرد مدیران است. بی تردید هیچ فردی بی اشکال نیست اما یک اشتباه و یک اشکال نمی‌تواند تمام زحمات و خدمات فرد را تحت پوشش قرار دهد. باید از توان مدیران با تجربه به ویژه مدیران درون بدنه شهرداری استفاده کنیم. هنگامی که پیشنهاد انتخاب ایشان مطرح شد اکثریت اعضا موافق بودند البته ملاحظاتی هم مطرح شد که باید این ملاحظات مدنظر قرار گیرند. قطعا ایشان با عملکرد خود می‌تواند آن چه برای حمل و نقل شهر نیاز است، انجام دهند. امیدواریم اولویت‌های حمل و نقل عمومی به ویژه در مورد تامین اتوبوس‌های جدید و تعامل با دستگاه‌های مختلف که به مدیریت شهری کمک می‌شود مدنظر ایشان قرارگیرد و همانطور که قول دادند با این دستگاه‌ها تعامل داشته باشند. ما نیز به عنوان دستگاه نظارتی هر کجا اشکالی مشاهده کنیم تذکر خواهیم داد و اگر مشورت و همفکری نیز در حل معضلات وجود داشته باشد، می‌توانیم بسیاری از اشکالات گذشته را رفع کنیم.

علیخانی در پاسخ به سوالی در خصوص اخذ عوارض ورود به طرح ترافیک در ایام شیوع بیماری کووید 19 گفت: در تذکر روز یکشنبه هفته جاری هدفم تاکید بر اجرای قانون بود این که اعلام شد همه خودروها می‌توانند وارد محدوده طرح شوند بحثی است که سقف آن توسط شورای ترافیک تهران تعیین می‌شود. در حقیقت مرجع تصمیم گیری برای ساعات و تعداد سقف مجاز برای ورود به محدوده طرح ترافیک بر عهده شورای ترافیک تهران است.

وی افزود: تصمیمی در شورای ترافیک تهران گرفته شد که مورد قبول ما نبود. ساعاتی را تغییر دادند و نهایتا این تصمیم در حل مشکل تاثیری نداشت و در پی آن وزارت بهداشت اعلام کرد که همه خودروها می‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند. اما دستگاهی اعلام نکرد عوارض ورود به محدوده گرفته شود یا خیر؟ برای مثال فرض کنید در مورد طرح تفضیلی اعلام شود یک طبقه اضافه می‌توان در تهران ساخت آیا این به این معنی است که مردم یک طبقه بسازند و عوارضی پرداخت نکند. قطعا چنین معنی نیست، بلکه باید در چارچوب ضوابط این کار انجام شود.

علیخانی تاکید کرد: ما نمی‌گوییم حتما عوارض اخذ شود؛ اما باید به لحاظ قانونی این موضوع حل شود. لذا باید شهردار تهران برای بخشش و تخفیف این عوارض به شورا لایحه ارسال کند تا شورا تصمیم بگیرد و به لحاظ قانونی تصمیم شورا ملاک عمل قرار گیرد. بی تردید در این شرایط باید به مردم کمک شود اما این به این معنی نیست که قانون را دور بزنیم؛ بلکه باید روال قانونی در هر موردی طی شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اذحام جمعیت و تدوین پروتکل بهداشتی حمل و نقل عمومی تصریح کرد: در پروتکل تهیه شده موارد خوبی از جمله اجباری شدن استفاده از ماسک در حمل ونقل عمومی مورد تاکید قرار گرفته و ما در این راستا اقدامات کشورهای مختلف را برای مقابله با کرونا مطالعه و اطلاعات را جمع آوری کردیم. برخی از کشورها در حمل و نقل عمومی و برخی دیگر به صورت کلی استفاده از ماسک را اجباری اعلام کردند و ما هم در این پروتکل، استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی را اجبار کردیم؛ اما این که اعلام شود مردم دسترسی ندارند قطعا این وظیفه دولت است که این کار را انجام دهد. هزینه خرید ماسک بسیار کمتر از هزینه‌های درمان است؛ لذا تهیه آن برای یک فرد خیلی راحت تر از هزینه‌های درمان وی، است.

عضو شورای شهر تهران افزود: حمل و نقل عمومی ما در پی شیوع این بیماری در این ایام تلفات داده؛ اما خدماتش تعطیل نشده است. در حالت  عادی مترو 2 میلیون و اتوبوسرانی 2.5  میلیون سفر در روز داشت؛ اما در ایام کرونا حمل و نقل عمومی ما تعطیل نشد و تعداد سفرهای آنها به حدود 150 تا 200 هزار سفر کاهش پیدا کرد. این اتفاق در ایام نوروز افتاد که وضعیت خیلی حاد نبود.

وی ادامه داد: تاکنون در تاکسیرانی 19 راننده ویک نفر کارکنان تاکسیرانی یعنی مجموعا 20 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند و 317 نفر به این بیماری مبتلا شدند که خوشبختانه 147 نفر از آنها بهبود پیدا کردند. در اتوبوسرانی در آمار فوتی‌ها افزایشی نداشتیم و همان دو نفر فوتی قبلی بوده اما مجموع افراد مشکوک و افراد قطعی مبتلا به این بیماری 147 نفر است. در مترو خوشبختانه تلفات جانی نداشته‌ایم  اما براساس آخرین آماری که گرفته‌ایم بین 40 تا 50 مبتلا داشتیم که بیشتر آنها  از راهورهای مترو و پرسنل بودند.

علیخانی ادامه داد: در هفته قبل و با توجه به آغاز فعالیت بخشی از مشاغل، تعداد مسافرین در مترو و اتوبوس به حدود 370 هزار نفر رسید و روز گذشته این رقم به 476 هزار مسافر افزایش پیدا کرد. در حقیقت روز گذشته 176 هزار نفر با توجه به آغاز فعالیت مشاغل، به مسافرین اضافه شدند. این در حالی است که طرح ترافیک اجرا نمی‌شود و 70 درصد ترافیک در این روزها نسبت به مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است. خطوط ویژه اتوبوسرانی نیز به دلیل حجم زیاد خودروها پر شده و به مانعی برای سرویس دهی این خطوط تبدیل شده است.

وی ادامه داد: معابر محدوده مرکزی شهر توسط خودروها اشغال شده؛ لذا پروتکلی که تهیه کردیم اگر با آن همکاری نشود به جایی نمی‌رسد. باید دولت از محل 75 هزار میلیارد تومانی برای مبارزه با کرونا نسبت به تامین هزار دستگاه اتوبوس برای تهران کمک کنند. دولت در این حوزه بدهی داشته که پرداخت نکرده، لذا در این شرایط با توجه به وضعیت اضطراری باید برای حل این مشکل نسبت به خرید یکهزار دستگاه اتوبوس اقدام کنند تا به این ترتیب در حوزه مقابله با کرونا ویروس پیشگیری کنیم.

علیخانی در پاسخ به سوالی در خصوص آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و تاکید اعضاء برای اعلام آمار به صورت تفکیکی گفت: قطعا اعلام آمار به صورت تفکیک می‌تواند سازمان‌های شهرداری تهران که مشغول خدمات هستند را در برنامه ریزی دقیق تر کمک کنند، به عنوان مثال بهشت زهرا در این ایام با داشتن آمار نسبت به تجهیز نیرو و اقلام اقدام می‌کند.

وی تاکید کرد: من از برخورد سخنگوی وزارت بهداشت تعجب کردم. هر شهروند و خبرنگاری می‌تواند سوال کند چطور یک عضو شورا نمی‌تواند در خصوص آمار سوال کند؟ دیروز ایشان پاسخی سیاسی دادند در حالی که مگر سوال ما سیاسی بود. این باعث می‌شود که تصور شود آمار اعلامی سیاسی است و شک و شبهه در آن ایجاد شود. قطعا شورا قصد ورود به  مجادلات ندارد؛ اما ما را مجبور نکنید که در مقابله با حرف‌های شما پاسخ بدهیم. هر کسی در هر جایگاهی باید حیطه خود را حفظ کند و مطابق با مسئولیت خود صحبت کند.

وی ادامه داد: بی تردید ما دعوا نداریم و برای حل مشکل می‌خواهیم تعامل لازم را داشته باشیم. همانطور که آقای زالی به شورا آمدند و در خصوص مسائل مختلف گفت و گو کردیم می‌توانیم این تعامل را داشته باشیم، اما وقتی این بحث‌ها به رسانه‌ها کشیده می‌شود و پاسخ سیاسی داده می‌شود باعث ایجاد شک و شبهه می‌شود که قطعا به صلاح مردم و نظام نیست.

علیخانی با رد برخورد انفعالی حوزه حمل و نقل عمومی در مبارزه با شیوع کرونا گفت: ما اقدامات خود را در این حوزه در حالی انجام دادیم که در بدترین شرایط یک روز خدمات تعطیل نشد. در حوزه حمل ونقل عمومی با بررسی که در ابتدای دوره پنجم شورا  انجام شد، مشخص شد که به اتوبوس‌های جدید نیاز داریم این موضوع را اعلام کردیم اما متاسفانه دستگاه‌هایی که قانون برای آنها وظایفی مشخص کرده، به وظایف خود عمل نکردند و حالا در این شرایط اضطراری حتی استفاده از ماسک در حمل ونقل عمومی نیز اجباری نمی‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه