English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سامانه سیب، سامانه یکپارچه بهداشت/ راهنمای استفاده از سامانه سیب

سامانه سیب در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب برنامه‌ ها و پروژه‌ های تحول نظام سلامت اجرا می‌ شود و تمام اطلاعات مربوط به خانوارها، نوع خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز در مراکز و پایگاه‌ های سلامت جامعه و خانه‌های بهداشت در این سامانه وارد و ثبت می‌ شود.

سامانه سیب، سامانه یکپارچه بهداشت/ راهنمای استفاده از سامانه سیب

به گزارش خبرگزاری موج، پرونده الکترونیک سلامت یکی از آرزوهای دیرینه در حوزه بهداشت بود که با راه اندازی سامانه‌ سیب سامانه یکپارچه بهداشت این آرزو تحقق یافت و از ابتدای مهرماه 95 هرگونه ثبت، جمع آوری و گزارش دهی اطلاعات به صورت کاغذی در سطح کشور ممنوع و صرفا از طریق سامانه سیب انجام می شود.

متخصصان توانمند کشورمان با تکیه بر دانش فنی و همگام با روزآمدترین فناوری‌ های جهانی، پس از چند سال همکاری مشترک و گروهی متخصصان رشته های مختلف فنی، پزشکی و سایر بخش ها، سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) را طراحی کردند که این سامانه هم اکنون در دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، شبکه های بهداشت و درمان و سایر مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت در کشور در حال خدمت دهی است.

 

 ثبت اطلاعات و سوابق بیمار در سامانه سیب

این سامانه در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب برنامه‌ ها و پروژه‌ های تحول نظام سلامت اجرا می‌ شود و تمام اطلاعات مربوط به خانوارها، نوع خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز در مراکز و پایگاه‌ های سلامت جامعه و خانه‌های بهداشت در این سامانه وارد و ثبت می‌ شود و تمامی پوشه‌ های خانوار و دفاتر مربوط به خدمات و برنامه‌ های بهداشتی درمانی جمع ‌آوری می شود.

اگر فردی از محل سکونت خود به هر جای کشور برود و به سیستم سلامت و بهداشت مراجعه کند، با وارد کردن کد ملی، پزشک می تواند خلاصه ای از پرونده سلامت فرد را مشاهده کند، فرد می تواند از سیستم بهداشتی مراقبت دریافت کند و پزشک آن مراقبت ها را ثبت کند.

بزرگترین حسن سامانه سیب بحث ملی و کشوری بودن آن است و در حال حاضر تمام نظام سلامت و بهداشت به صورت شبکه ای این کار را انجام می دهند، ثبت اطلاعات و سوابق بیمار در سامانه، به پزشک برای تشخیص بهتر کمک میکند و باعث می شود تا سابقه بیمار به صورت دقیق و قابل اعتماد در دسترس باشد تا روند درمان و سایر اقدامات علمی تر و با اعتماد بیشتر انجام شود.

 

اهداف سامانه سیب

  1. اجرایی نمودن ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای عموم مردم
  2. ایجاد پایگاه ملی اطلاعات حوزه سلامت و بهداشت
  3. ارائه یکپارچه خدمات سلامت به عموم ایرانیان در سراسر کشور به ویژه نقاط کم برخوردار و حاشیه شهرها
  4. ارتقاء سطح کیفی خدمات سلامت از طریق استاندارد سازی خدمات منطبق با آخرین برنامه های ملی سلامت کشور
  5. ارائه خدمات سلامت بر اساس نیازهای اختصاصی گروه های سنی به ویژه گروه های در معرض خطر (مادران، کودکان و سالمندان)
  6. فراهم سازی نظام ارجاع در بخش بهداشت و درمان
  7. ارائه خدمات در حوزه پزشک خانواده شهری و روستایی
  8. اراده خدمات به صورت هوشمند توسط سامانه و کاهش بروز خطاهای عملیاتی معمول
  9. یکپارچه سازی اطلاعات در مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت در کشور
  10. ایجاد بستری برای ارتباط مراکز و اشخاص ارائه دهنده خدمات سلامت شامل پزشکان و سایر متخصصان
  11. برقراری امکان مدیریت امکانات و منابع انسانی و مادی بر حسب نیازهای منطقهای و کمک به آمایش سرزمین در حوزه سلامت
  12. استخراج گزارشهای تجمیع یافته حوزه سلامت و بهداشت به منظور شناسایی نقاط قوت و نیازهای کشور جهت برنامه ریزی های کالن در بخش سلامت
  13. امکان به روز رسانی برنامه های ملی سلامت و بهداشت در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه
  14. همگام سازی برنامه های ملی حوزه سلامت با جدیدترین دستاوردها و برنامه های جهانی این بخش

 

 شروع کار با سامانه سیب

الف) ورود به سامانه

برای بهره برداری از سامانه سیب باید از طریق آدرس اینترنتی که از طریق مسئولان ذیربط شبکه بهداشت خود دریافت می کنید، وارد سامانه شوید.

برای بهره برداری بهینه از سامانه سیب پیشنهاد می شود از مرورگرهای اینترنت فایرفاکس و یا کروم استفاده نمایید.

وقتی که آدرس سامانه را در مرورگر خود وارد می کنید، صفحه ی زیر بعنوان صفحه ی ورود به سامانه برای شما نمایش داده می شود.

آموزش استفاده از سامانه سیب

در صورتی که شما در سامانه سیب ثبت نام شده باشید، کافی است با وارد کردن شماره ملی خود در محل مربوط به شماره ملی و همچنین در محل مربوط به کلمه عبور وارد سیستم شوید.(کلمه عبور هم شماره ملی شماست.)

ب) تغییر کلمه عبور در اولین حضور در سامانه

در صورتی که شماره ملی خود را به طور صحیح در قسمت شماره ملی و قسمت کلمه عبور وارد کرده باشید، سامانه شما را به صفحه زیر هدایت می کند.

راهنمای استفاده از سامانه سیب1

برای امنیت بیشتر، شما موظف به تغییر کلمه عبور خود هستید برای این کار کافی است که شماره ملی خود را در قسمت کلمه عبور فعلی و کلمه عبور جدیدی را در قسمت مربوط به کلمه عبور جدید و تکرار کلمه عبور جدید وارد کنید و در پایان کلید تغییر کلمه عبور را بفشارید.

درصورت موفقیت در ثبت کلمه عبور جدید شما از سیستم خارج می شود و باید با استفاده از شماره ملی و کلمه عبور جدید خود وارد سیستم شوید.

کلمه عبور جدید و تکرار کلمه عبور جدید باید دقیقا یکسان باشند، در صورت وجود هرگونه مغایرت، سیستم از ثبت کلمه عبور جدید جلوگیری خواهد کرد.

ج) نکاتی مهم در مورد حساب کاربری

  •  توصیه می شود کلمه عبور شما ترکیبی از اعداد و حروف باشد تا از سطح امنیت باالتری برخوردار باشد.
  • برای مجموعه ای که بیش از یک پزشک دارند باید به ازای هر نفر حساب کاربری جداگانه ای تعریف شود، لذا هر شخص باید حسابکاربری مختص بخود را داشته باشد. استفاده از حساب کاربری مشترک با افراد دیگر جدا خودداری نمایید.
  • حساب کاربری شما به منزله هویت الکترونیک شما بوده و مسئولیت کلیه فعالیت های انجام شده و محرمانگی و جلوگیری از افشای اطلاعات جمعیت تحت پوشش برعهده شما می باشد. لذا توصیه اکید می شود که در نگهداری کلمه عبور خود دقت نموده و آنرا در اختیارغیر قرار ندهید.
  •  به هیچ عنوان کلمه عبور خود را در مرورگر ذخیره نکنید.
  • در صورتی که کلمه عبور خود را فراموش کرده اید و یا به هر دلیلی نمی توانید وارد سامانه شوید، با پشتیبان سامانه تماس بگیرید.
  • در صورتی که سه بار متوالی کلمه کاربری یا کلمه عبور خود را اشتباه وارد کنید، کادری حاوی حروف و اعداد برایشما ظاهر می گردد. برای ورود باید حروف و عدد های داخل تصاویر را (بدون توجه به بزرگ یا کوچک بودن حروف) در کادر مربوطه وارد کنید. اگر اعداد و حروف خوانا نیست بر روی آیکون کلیک کنید تا تصویر جدیدی نمایان شود.

د) مشاهده شرح وظایف و شرایط نقش پزشک و ابراز موافقت

بعد از تغییر کلمه عبور و ورود موفقیت آمیز به سامانه ، شما به صفحه ی شرح وظایف مربوط به نقش خود پزشک هدایت خواهید شد. شما می بایست پس از مطالعه شرح وظایف ، با انتخاب گزینه مطالب فوق را مطالعه نمودم و موافقت خود را با شرایط ذکر شده اعالم می دارم موافقت خود را با شرح وظایف اعالم نماید و وارد سامانه شود. بدیهی است که ورود به سیستم و بهره برداری از آن منوط به قبول شرایط و وظایف مربوط به نقش شماست و در صورت عدم قبول، از ورود شما به سایر قسمت های سامانه جلوگیری خواهد شد.

تصویر زیر شرح وظایف یک پزشک را نمایش می دهد.

راهنمای استفاده از سامانه سیب2

بعد از تایید شرح وظایف و فشردن دکمه تایید و ورود به سیستم کلیه امکانات مربوط به نقش شما (پزشک) در سامانه فعال خواهد شد.

 

آشنایی با محیط کاربری سامانه سیب

الف) ثبت کلمه عبور اشتباه 3 بار متوالی

در صورتی که سه بار متوالی کلمه عبور خود را اشتباه وارد کنید، کادری حاوی حروف و اعداد برای شما ظاهر می گردد. برای ورود باید حروف و اعداد داخل تصویر را بدون توجه به بزرگ یا کوچک بودن حروف در کادر مربوطه وارد کنید. اگر اعداد و حروف خوانا نیست بر روی آیکون کلیک کنید تا تصویر جدیدی نمایان شود.

آشنایی با محیط کاربری سامانه سیب

ب) ورود کاربر با نقش های مختلف

هنگامی که کاربر وارد سامانه می شود، در صورتیکه بیش از یک نقش برای او تعریف شده باشد در ابتدای ورود باید یکی از نقش ها را انتخاب کند. به عبارت دیگر هر کاربر در آن واحد تنها می تواند با یک نقش وارد سیستم شود. بدیهی است اگر برای یک کاربر تنها یک نقش تعریف شده باشد، بطور مستقیم وارد سامانه خواهد شد.

آشنایی با محیط کاربری سامانه سیب1

ج) منوی کاربری سامانه

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، بعد از اینکه وارد سامانه شدید با منوی کاربری زیر مواجه خواهید شد که برای آشنایی بیشتر، شرح مختصری در مورد هر یک از آنها ارائه خواهیم داد.

خانه

بوسیله این گزینه که با مشخص شده است به صفحه خانه منتقل خواهید شد، که بصورت پیش فرض فهرست پیام های دریافتی می باشد.

مدیریت سامانه

کاربران با نقش پزشک فقط به زیر منوهای ساخت گزارش و ساخت گزارش افراد تحت پوشش و تغییر کلمه عبور دسترسی دارند.

ثبت نام و سرشماری

دریافت خدمات از سامانه منوط به ثبت نام خدمت گیرنده در سامانه و ارائه شماره ملی ایشان می باشد.لیست خدمت گیرنده های سامانه ، ثبت خدمت گیرنده جدید ،ثبت مدرسه و فهرست خانوار ها و مدارس و بیمه اعضا از دیگر امکانات این بخش می باشد، که در بخش های بعدی به تفصیل بیان خواهد شد.

ارائه خدمت

در این قسمت خدمات انجام شده و انجام نشده ، ویزیت و پیگیری های انجام شده در مورد خدمت گیرنده ارائه می شود.

ثبت وقایع

در این قسمت وقایعی از قبیل بیماری ها، حساسیت ها، داروهای مصرفی، مهاجرت و یا فوت خدمت گیرندگان را ثبت می کنیم.

آزمایش ها

ثبت آزمایش های خدمت گیرنده از این مسیر امکان پذیر است.

گزارش ها

کلیه گزارشات سیستم از این قسمت قابل دسترس است.

پیام ها

پیام های دریافتی ، ارسالی برای کاربر سامانه از این قسمت قابل دسترس است.

راهنمای سریع

برای سهولت کاربری و آشنایی با فرآیندهای سامانه به صفحه راهنمای سریع سامانه هدایت می شوید. با کلیک بر روی فلش سمت چپ در هر ردیف توضیح مربوطه نمایش داده می شود.پس از مطالعه این راهنمای سریع می توانید با انتخاب گزینه مورد نظر از منوها یا با انتخاب عالمت خانه در بخش سمت راست باالی صفحه وارد صفحه اصلی شوید.

انتخاب خدمت گیرنده تحت پوشش

به وسیله این دکمه کاربر می توان یکی از خدمت گیرندگان تحت پوشش مرکز خود را بعنوان خدمت گیرنده انتخاب کرده و ارائه خدمت نماید.

انتخاب خدمت گیرنده مهمان

به وسیله این دکمه کاربر می توان یکی از خدمت گیرندگانی که تحت پوشش مرکز خود نیست را بعنوان خدمت گیرنده انتخاب کرده و ارائه خدمت نماید.

کلید خروج

برای خروج از سیستم از این گزینه استفاده می کنیم.توصیه می شود هنگام ترک سیستم حتما با این گزینه از سامانه خارج شوید.

 

ثبت نام خدمت گیرنده

هنگامی که یک خدمت گیرنده به شما مراجعه می کند، دو حالت وجود دارد:

  1. قبال در سامانه ثبت شده است و سوابقی از او موجود است.
  2. برای اولین بار است که مراجعه می کند و نیاز به ثبت نام در سامانه را دارد.

برای ثبت نام یک خدمت گیرنده جدید، در صورتی که آن شخص دارای ملیت ایرانی باشد نیاز به داشتن شماره ملی شخص است و در صورتی کهشخص مراجعه کننده ایرانی نباشد نیازی به ثبت شماره ملی نیست.

الف) دسترسی به ثبت نام خدمت گیرنده

همانطور که در تصویر زیر می بینید، ثبت نام خدمت گیرندگان از طریق منوی ثبت نام و سرشماری قابل دسترس می باشد.

ثبت نام خدمات گیرنده در سامانه سیب

ب) ثبت نام خدمت گیرنده

ثبت نام خدمات گیرنده سامانه سیب

همانطور که در تصویر مشاهده می نمایید ، پس از انتخاب ثبت نام خدمت گیرندگان صفحه  مربوط به ثبت اطلاعات شخص مراجعه کننده (خدمت گیرنده) نمایش داده می شود. حال بسته به ملیت شخص مراجعه کننده دو حالت زیر رخ می دهد.

درصورتی که شخص مراجعه کننده دارای ملیت ایرانی باشد، با وارد کردن شماره ملی وی در کادر مربوطه و سپس با کلیک بر روی گزینه دریافتاطلاعات، مشخصات مراجعه کننده را دریافت نموده و با مدارک وی تطبیق داده و سپس نسبت به تکمیل سایر اطالعات اقدام نمایید.

ثبت نام خدمات گیرنده سامانه سیب3

در صورتی که شخص مراجعه کننده دارای ملیت غیرایرانی باشد، کافی است از منوی بازشونده ملیت، گزینه غیرایرانی را انتخاب نمایید. شایان ذکر است با انتخاب گزینه ی غیرایرانی ، شماره ملی غیرفعال می شود.

ثبت نام خدمات گیرنده سامانه سیب4

تذکر مهم 1 ) الزم به ذکر است که وارد کردن نام و نام خانوادگی ، شماره ملی (برای اشخاص با ملیت ایرانی) ، تاریخ تولد ، جنسیت ، آدرس برای ثبت نام خدمت گیرنده الزامی است.

تذکر مهم 2 ) اگر خدمت گیرنده نوزاد باشد (فاقد شماره ملی) باید گزینه کدملی نوزاد دریافت نشده است انتخاب شود و در عوض کدملی پدر و کدملی مادر که در انتهای فرم قرار دارد وارد شود.

ج) ثبت خدمت گیرنده در یک خانوار

هنگام تعریف یک خدمت گیرنده جدید می توانید او را به یک خانوار موجود در سامانه نسبت دهید و یا اینکه یک خانوار جدید به ثبت رسانیده و او را به آن خانوار جدید نسبت دهید.

بطور مثال اگر اطالعات مربوط به خانوار شخص مراجعه کننده ، قبال در سامانه ثبت شده بود کافی است، بوسیله گزینه جستجوی خانوار ، و با استفاده از نام ، نام خانوادگی و یا شماره ملی یکی از اعضا ، خانوار او را پیدا کرده و سپس نسبت او را در خانوار ذکر نمایید.

ثبت خدمت گیرنده از سامانه سیب در یک خانوار

تذکر مهم 1 ) منظور از نسبت در خانوار همان نقش فرد در خانواده است ، که به شرح زیر است :

  1. سرپرست
  2. همسر
  3. فرزند
  4. داماد/عروس
  5. نوه/نتیجه
  6. والدین سرپرست/همسر
  7. خواهر و یا برادر سرپرست/همسر
  8. سایر خویشاوندان
  9. غیرخویشاوند
  10. فرزند خانواده

گفتنی است؛ راهنمای کامل سامانه یکپارچه سیب را اینجا می توانید مشاهده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • نرگس

    امکان دسترسی مراجعه کنندگان به سامانه سیب وجود ندارد، فقط ارائه دهندگان خدمات به این سامانه دسترسی دارند، خود وزارت بهداشت نیز خبر فوق را تکذیب کرده که مراجعه کنندگان میتوانند یوزر و پسورد داشته باشند.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه