English

کیانوش جهانپور:

چند شرکت ایرانی توانسته اند کیت های تشخیصی کرونا را تولید اولیه کنند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: چند شرکت ایرانی توانسته اند کیت های تشخیصی کرونا را تولید اولیه کنند که بعد از رفع اشکال نهایی و تایید نهادهای مربوطه وارد آزمایشگاه ها می شود.

چند شرکت ایرانی توانسته اند کیت های تشخیصی کرونا را تولید اولیه کنند

به گزارش خبرگزاری موج، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت بعد از ظهر امروز شنبه در ارتباط تصویری با خبرنگاران، گفت: طب سنتی ایرانی در کنار طب رایج می تواند کمک کننده باشد، در وزارت بهداشت اداره کلی هم تحت همین عنوان است تا وضعیت سلامت عمومی ارتقا بیابد و این موضوع جدیدی نیست، این با آن چیزی که افرادی تحت عنوان طب اسلامی و طب سنتی سودجویی می کنند فرق دارد و اصلاً به هم ربطی ندارد، آن چیزی که به عنوان طب ایرانی و سنتی است یک شاخه پزشکی و علمی است.

* تمامی نهادها با وزارت بهداشت برای راه اندازی نقاهتگاه ها همکاری داشتند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تمامی نهادها با وزارت بهداشت برای راه اندازی نقاهتگاه ها همکاری داشتند، با توجه به موارد قطعی ابتلا به کرونا، نیاز به استراحتگاه های پیش بیمارستانی داریم و شاید نیازمند اعمال محدودیت ها باشد که از امروز این موضوع اجرایی می شود و ممکن است در برخی جاها مجبور باشیم برخی از افراد را در این استراحتگاه ها نگه داریم.

جهانپور تصریح کرد: مثل هفته های گذشته (هفته های اولیه شیوع بیماری) وابسته به تست PCR نیستیم و نخواهیم ماند این تست کارکرد اصلی اش شیوع طغیان ها است ولی الان آزمایشگاه های بسیاری داریم که می توانند تست PCR را تا ۱۰ هزار مورد در روز انجام بدهند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اتباع را تحت مراقبت در سامانه‌ سیب داریم و در بسیج ملی مقابله با کرونا هم می توانند مشارکت کنند ولی با توجه به اینکه پزشکان بدون مرز مایل بودند در ایران حضور داشته باشند و یک بیمارستان کوچک برای نگهداری بیماران کرونایی داشته باشند ترجیح دادیم از این امکانات و سرویس ها در استانهای مرزی برای نگهداری اتباع استفاده شود. ما در حال حاضر نیاز به ایجاد تخت اضافه و ارائه خدمات و تعداد پزشک و دارو نداریم و تجهیزات مراقبت های ویژه برای توسعه تخت های ICU را امروز بیشتر از هرچیزی نیاز داریم.

وی ادامه داد: چند شرکت ایرانی توانسته اند کیت های تشخیصی کرونا را تولید اولیه کنند که بعد از رفع اشکال نهایی و تایید نهادهای مربوطه وارد آزمایشگاه ها می شود.

و دسترسی به این کیت ها با ورود کیت های ایرانی به بازار راحت تر خواهد شد.

جهانپور با گلایه از رسانه ملی گفت: متاسفانه رسانه ملی گزارش اشتباهی از انتقال بیماری کرونا از راه هوا پخش کرده است که این موضوع اصلاً مطرح نیست و کاملاً بی پایه و اساس است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: فاصله گذاری اجتماعی را از روز اول شناسایی کرونا در کشور شروع کردیم، وقتی تعطیلی مدارس و دانشگاه و.. را داشتیم یعنی شروع فاصله گذاری اجتماعی. اما آن چیزی که از روز گذشته در حال اجرا است، تشدید این فاصله گذاری است وگرنه فاصله گذاری اجتماعی چیز جدیدی نیست.

وی گفت: فاصله گذاری اجتماعی با فاصله گذاری فیزیکی در عمل تفاوتی ندارد و فقط در نحوه بیان، هر مسئولی این طرح را یک چیزی عنوان می کند. از سوی دیگر آنچه مدنظر برخی است و انطباق با فرهنگ و شرایط سیاسی و اجتماعی و مدیریتی ما ندارد، حکومت نظامی است. خیلی از کشورهایی که این وضعیت را تمهید کردند، نتوانستند در مدت طولانی این محدودیت‌ها را نگاه دارد.

* آنچه آمریکا علیه مردم ایران انجام میدهد تحریم دارو و غذا در زمان کرونا است

جهانپور خاطرنشان کرد: جهت حرکت آمریکا به سمتی است که با ایجاد مشکلات و جنگ و فشارها به کشورهای مستقل به دنبال منافع خود باشد و ما این انتظار هم داشته‌ایم. آمریکا در کشور خودش نشان داده که در مقابله با این ویروس چه مهارتی دارد! بزرگترین کشور اقتصادی دنیا بیماران را به دلیل نداشتن بیمه از درمان کنار گذاشتند. امروز دنیا بداند و ببیند که آنچه آمریکا علیه مردم ایران انجام میدهد تحریم دارو و غذا در زمان کرونا است. ما نمی‌گذاریم مردمان مشکلی پیدا کنند اما این اقدام انها باعث می‌شود روند مدیریت و کنترل کند شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پژوهش های ما در مواجه با این بیماری بومی سازی است یا به پژوهش های جهانی اکتفا می کنیم گفت: به هر حال این بیماری جدید است، در چین این بیماری در حدود ۳ ماه شناخته شده است اما در کشورمان تنها ۳۸ الی ۳۹ روز از مواجه با این بیماری می گذرد و البته پژوهش هایمان هم محدود به این مدت زمان است، ما چرخ را از نو اختراع نمی کنم و پژوهش هایمان را از صفر شروع نمی کنیم، پروتکل هایمان قطعاً بومی سازی خواهد شد و اطلاعات اولیه را از پژوهش های جهانی - البته نه فقط یک نهاد و یک سازمان- به دست می آوریم و مرتب این پژوهش های ما روزآمد می شود.

وی رد پاسخ به پرسش دیگری گفت: از مطالعاتی که همکاران داشته اند نمی توان به این قطعیت رسید که نیمی از بیماران کرونایی حتماً قبل از اینکه درگیری تنفسی داشته اند مشکلات گوارشی هم داشته اند ولی خب این ویروس در کنار مشکلات تنفسی مشکلات گوارشی هم ایجاد می کند. البته از چین گزارش می رسد که ۱۸ درصد افراد می توانند این ویروس را بگیرند ولی هیچ علامتی از خودشان نداشته باشند.

جهانپور در رابطه با شروع چرخه اپیدمی در کشور گفت: متاسفانه ما نمی‌توانیم دقیقاً اظهار کنیم که چه زمانی ویروس وارد کشور شده است. آنچه مطالعات اپیدمی‌لوژی نشان می‌دهد، یک تا دو هفته قبل از اعلام ظهور اولین بیماران، یعنی در ۱۴ تا ۱۵ بهمن چرخه ویروس در کشور ایجاد شده است. بنابراین چرخه ویروس می‌توانسته است از اواخر دی ما تا اوایل بهمن ماه در کشور وارد شده باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه