English

دانستنی هایی در مورد ریزش مو در دوران بارداری؛

دلایل ریزش مو در دوران بارداری و پس از زایمان/ درمان خانگی ریزش مو در دوران بارداری

ریزش مو در دوران بارداری اتفاقی است که دامن مادران جوان را می‌ گیرد.

دلایل ریزش مو در دوران بارداری و پس از زایمان/ درمان خانگی ریزش مو در دوران بارداری

به گزارش خبرگزاری موج، در دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن اتفاق می‌ افتد. ریزش مو  یکی از عوارضی که در دوران بارداری ممکن است به آن دچار شوید که امری طبیعی و قابل درمان است و همانطور که در این دوران دچار تغییرات زیادی می شوید، موی سر هم می تواند تغییراتی داشته باشد.

چرخه‌ی رشد مو به این صورت است که در هر زمان مشخص، ۹۰٪ موها رشد می‌ کنند و ۱۰٪ باقی‌ مانده در فاز استراحت (تلوژن) هستند. بعد از ۲ تا ۳ ماه استراحت، مو می‌ ریزد و موی جدیدی جای آن را می‌ گیرد.

در دوران بارداری، این چرخه‌ رشد در مرحله‌ استراحت، متوقف می‌ شود و موها به‌ جای اینکه بریزند، ضخیم‌  تر می‌ شوند. اما گاهی نیز این اتفاق نمی‌ افتد و قبل از ضخیم شدن، مو به دلایل مختلفی می‌ ریزد.

تحقیقات نشان می‌ دهند که حدود ۴۰ تا ۵۰٪ زنان باردار، از ریزش مو رنج می‌ برند که این امر کاملا طبیعی و موقت است.

گفتنی است؛ برخی از زنان در طول بارداری تغییرات زیادی در موهای خود  نداشته و در مقابل، برخی دیگر دچار ریزش موی شدید می شوند. هر حاملگی منحصر به فرد است، تجربیات شما در مورد تغییرات مو در طول یک حاملگی، نسخه ای برای بارداری های بعدی نیست.

* دلایل ریزش مو در دوران بارداری

ریزش مو در دوران بارداری3

ریزش مو در دوران بارداری دلایل زیادی دارد و به این دلیل است که فاز ریزش مو، مرحله بیشتری دارد.

برخی از موارد مهم تاثیر گذار در ریزش مو در دوران بارداری عبارتند از:

1. تغییرات هورمونی

ممکن است ریزش مو ناشی از تغییرات طبیعی هورمونی شما در نتیجه حاملگی باشد. نوسان هورمون‌ ها باعث ایجاد وقفه در چرخه‌ی عادی رشد مو می‌ شود که به ریزش بیش‌ از حد مو یا تلوژن افلوویوم منجر می‌ شودکه  این وضعیت پس از چند ماه برطرف خواهد شد.

2. بیماری ها

بعضی از بیماری ها باعث ریزش مو می شوند. این بیماری ها شامل دیابت، از جمله دیابت بارداری و  و کرم حلقوی (یک نوع عفونت قارچی) که عفونت قارچی می تواند در هر نقطه از پوست ظاهر شود. همچنین داروهای خاصی مانند داروهای فشار خون، افسردگی و اضطراب هم می توانند باعث ریزش مو شوند. چنانچه بر اثر بیماری یا مصرف دارو در دوران بارداری دچار ریزش مو شدید، بلافاصله، با پزشک متخصص زنان مشورت کنید زیرا ممکن است بیماری یا دارو، برای نوزاد شما مضر باشد.

3. عوامل ژنتیکی

 ممکن است ریزش مو دلایل ژنتیکی داشته باشد. دارو ها می‌توانند با ریزش ژنتیکی مو مقابله کنند.

4. کمبود هورمون تیروئید

یکی از علل عمده ریزش مو در دوران بارداری، تیروئید است که اگر بدون درمان باقی بماند، می تواند در طولانی مدت برای کودک هم مشکل ایجاد کند. 

کم کاری تیروئید، با کاهش تولید هورمون تیروئید در بدن مشخص می‌ شود و امروزه در میان زنان رایج است. هورمون تیروئید، مسئول حفظ میزان سوخت‌ و ساز پایه، سیستم گوارش، سلامت روان و حتی سلامت ناخن‌ ها و موست. کمبود این هورمون می‌ تواند باعث ریزش مو شود.

5. تغذیه‌ی نامناسب

 بدن در دوران بارداری به تغذیه‌ بهتری نیاز دارد و همچنین در این دوره نیاز به آهن افزایش می‌ یابد. کمبود آهن، پروتئین، ویتامین‌ ها و سایر مواد معدنی در بدن، می‌ تواند باعث ریزش مو شود. حالت تهوع و استفراغ در سه ماهه‌ی اول ممکن است به تغذیه‌ی نامناسب منجر شود. علاوه بر این، مصرف ویتامین‌ های اضافی مانند رتینول (ویتامین A فعال) نیز می‌ تواند باعث ریزش مو شود.

6. آلرژی‌های پوستی و بیماری‌ های مربوط به پوست سر

آلرژی‌ های پوستی و بیماری‌ هایی که بر پوست سر تأثیر می‌ گذارند، می‌ توانند در نازک شدن و ریزش مو نقش داشته باشند.

7. سندروم تخمدان پلی‌ کیستیک

PCOS، یک اختلال هورمونی است که باعث می‌ شود تخمدان‌، مقادیر زیادی هورمون مردانه تولید کند. بیشتر زنانی که به این سندروم مبتلا هستند، افزایش رشد مو را تجربه می‌ کنند اما ممکن است ریزش مو در ناحیه‌ی پوست سر نیز مشاهده شود.

8. روش‌ های پیشگیری از بارداری

پایان دادن به استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری یا سایر روش‌ های پیشگیری از بارداری، می‌تواند باعث ریزش مو شود. همچنین ممکن است درنتیجه‌ سقط جنین یا زایمان بچه‌ مرده نیز ریزش مو را تجربه کنید.

* جلوگیری از ریزش مو در دوران بارداری

ریزش مو در دوران بارداری1

برای جلوگیری از ریزش موی سر در دوران باردای اولین کاری که باید انجام دهید این است که با این موضوع به طور منطقی برخورد کنید زیرا با درک این موضوع که در دوران بارداری ممکن است دچار ریزش مو شوید، در درمان آن بیشتر موفق می شوید. 

در عین حال، سعی کنید در دوران بارداری، از شستشوی زیاد یا شانه کردن موی سر، با برس خودداری کرده و موی سر خود را محکم نبندید؛ این کار سبب شکسته شدن موهای شما می شوند.

بهتر است در دوران بارداری موهای خود را کمی کوتاه تر کنید تا هم مراقبت از آن ساده تر باشد و هم موی سبک تری در این دوران داشته باشید.

از مصرف هر نوع روغن گیاهی یا داروهای گیاهی برای رفع ریزش مو در این دوران خودداری کنید، زیرا ممکن است این داروهای گیاهی برای شما یا کودک شما در دوران بارداری عوارضی داشته باشد.

از مواد صاف‌ کننده‌ مو و رنگ‌ های شیمیایی استفاده نکنید، چون موها را شکننده و خشک می‌ کنند.

از نرم‌ کننده و شامپوی ملایم استفاده کنید.

برای شانه کردن موهای خیس‌تان، از یک برس مناسب استفاده کنید.

برای افزایش گردش خون، پوست سر را ماساژ بدهید.

میوه و سبزی را به مقدار زیاد مصرف کنید زیرا میوه‌ ها و سبزی‌ ها حاوی فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان هستند که از فولیکول‌ موها در برابر آسیب‌دیدگی محافظت می‌ کنند و باعث تحریک رشد مو می‌ شوند.

به طور معمول می توانید با مصرف آهن یا ویتامین ها از ریزش مو جلوگیری کنید و سپس تحت نظر متخصص مراقبت های بهداشتی مدیریت شوید.

* درمان‌ خانگی ریزش مو در بارداری

ریزش مو در دوران بارداری

1. استفاده از محصولات ارگانیک

یکی از بهترین راه‌ ها برای کاهش ریزش موی ناشی از عفونت‌ های پوستی و واکنش‌ های آلرژیک پوست سر استفاده از محصولات ارگانیک و طبیعی است. محصولات طبیعی برای افرادی که پوست حساسی دارند، کاملا بی‌ خطر هستند.

2. ماسک تخم‌ مرغ، ماست و روغن زیتون

با استفاده از تخم‌ مرغ، ماست و روغن زیتون یک خمیر تهیه کنید و آن را هفته‌ ای یک‌ بار به مو و پوست سرتان بمالید. این ماسک موهایتان را نرم می‌ کند.

3. ترکیب آب لیمو ترش و تخم‌ مرغ

یک تخم‌ مرغ را هم بزنید و آن را با ۱ قاشق غذا خوری آبلیمو مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست سرتان بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند، سپس سرتان را بشویید. این ترکیب، علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، باعث ضخیم‌ تر شدن و ابریشمی شدن موهایتان می‌ شود.

4. ژل آلوئه ورا

عصاره‌ آلوئه‌ ورا به مقابله با اکثر اختلالات پوستی کمک می‌ کند. ژل آلوئه‌ ورا هنگامی که روی پوست سر مالیده شود، می‌ تواند ریزش موی ناشی از خشکی و عفونت پوست سر را درمان کند.

5. ماساژ پوست سر با روغن گرم

ماساژ دادن پوست سر با روغن ولرم (روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن بادام، روغن زیتون و روغن خردل) به کنترل طبیعی ریزش مو کمک می‌ کند.

6. شیر نارگیل تازه

نصف فنجان شیر نارگیل تازه را روی پوست سرتان بمالیدو سپس بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن را با یک شامپوی گیاهی خوب، بشویید.

7. دانه‌های شنبلیله‌

دانه‌ های شنبلیله را به‌ مدت یک شب در آب بخیسانید. آنها را بکوبید تا به شکل خمیر دربیایند. این خمیر را روی موهایتان بمالید و همه‌ی موها را با آن ماساژ بدهید. بعد از ۳ تا ۴ ساعت، موهایتان را بشویید. این کار، موجب رشد سریع مو می‌ شود و درخشندگی موها را نیز بیشتر می‌کند.

8. مخلوطی از روغن‌ های کرچک و اسطوخودوس

شش قاشق غذاخوری روغن کرچک و یک‌ چهارم قاشق چای‌خوری اسانس اسطوخودوس را با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی پوست سر بمالید و بعد از یک ساعت بشویید.

نکته: قبل از استفاده از اسانس‌ ها، با پزشک‌ تان مشورت کنید، چون بعضی از اسانس‌ ها در دوران بارداری توصیه نمی‌ شوند.

* رابطه ریزش مو در بارداری با جنسیت جنین

مدارک و شواهد علمی ثابت شده ای در ارتباط با ریزش موی سر با جنسیت جنین وجود ندارد اما بر طبق تجریبات می توان گفت که زنانی که جنین آن ها فرزند پسر است، موهای سر آن ها کمی ضخیم تر و پر پشت تر می شود و زنانی که جنین آن ها دختر است موی سر آن ها نازک تر و کدر تر شده و ریزش مو در آن ها بیشتر است.

* ریزش مو بعد از زایمان

ریزش مو در دوران بارداری4

بانوانی که قبل از بارداری رژیم غذایی مناسب داشته باشند، مشکلات و بیماری‌ های پوست و مو نداشته و در طی بارداری هم همه چیز خوب و طبق روال طبیعی پیش می‌ رود اما بعضی خانم‌ ها بعد از وضع حمل، ریزش موی شدیدی تجربه می‌ کنند تا جایی که این ریزش گاهی تا 200 تار مو بعد از زایمان طبیعی است و بعد از چند ماه به حالت گذشته خود در می‌ آید. این ریزش دوره ای در خانم ها بعد از بارداری آغاز می شود و به گفته پزشکان بعد از مدت کوتاهی متوقف می شود اما اگر احساس کردید موهای شما بیش از اندازه طبیعی در حال ریزش است بهتر است به پزشک مراجعه کنید. 

باید دقت کنید که موهای شما در طول سیکل بارداری در حالتی از تغییر و رشد خود است و این تغییر در بارداری با رسیدن به زایمان و شروع دوره استراحت بعد از بارداری وارد مرحله ریزش بعد از زایمان می‌ شود. پس باید خودتان را برای این مرحله آماده کنید و بدون هیچ نگرانی به شیردهی خود ادامه دهید. این ریزش دوره کوتاهی دارد که تمام می‌ شود اگرچه در برخی خانم‌ها هیچ اثری از این نوع ریزش دیده نمی‌ شود.

ریزش مو که به بارداری متصل است معمولا ۳-۴ ماه پس از زایمان به طول می انجامد به این ترتیب که فولیکول های مو خود را جوان سازی می کنند. همانطور که در بالا ذکر شد، این ریزش مو موقت است.

* روش های جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی

ریزش مو در دوران بارداری2

در دوران بارداری و همچنین شیردهی، به دلیل خطرات و یا عوارض مصرف برخی داروها، بهترین راهکار برای جلوگیری از ریزش مو در دوران شیردهی پیگیری یک رژیم غذایی مناسب است.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل ماه اول بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه اول بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه دوم بارداری/ دغدغه ها و مراقبت های ماه دوم بارداری چیست؟

راهنمای کامل ماه سوم بارداری/ در ماه سوم بارداری چه می گذرد؟

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

راهنمای کامل ماه پنجم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه پنجم بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه ششم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه ششم بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه هفتم بارداری/ دغدغه ها و مراقبت های ماه هفتم بارداری چیست؟

راهنمای کامل ماه هشتم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه هشتم بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه نهم بارداری/ در ماه نهم بارداری چه می گذرد؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه