English

محمد سالاری:

طرح‌های جامع را بدون توجه به حمل و نقل عمومی تهیه و تصویب کردند

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آلودگی هوا و ترافیک جزو نخستین چالش‌های مردم در پایتخت به شمار می‌رود، گفت: عدم توفیق در این مساله ریشه در مبانی دارد که طرح‌های جامع را بدون توجه به حمل و نقل عمومی تهیه و تصویب کردند.

طرح‌های جامع را بدون توجه به حمل و نقل عمومی تهیه و تصویب کردند

به گزارش خبرگزاری موج، محمد سالاری ،  عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور جلسه شورای شهر  با اشاره به تحریم محمدجواد ظریف از سوی آمریکا اظهار کرد: به عنوان نماینده شهروندان در پارلمان پایتخت مساله را محکوم می‌کنم و یقینا این تصمیم تداعی اوج استیصال و درماندگی دشمنان در مقابل استراتژی مبتنی بر عقل و خرد بوده و نشان از ادعای دروغین دشمنان دارد. 

وی در ادامه به موضوع شهرسازی و حمل و نقل همگانی اشاره کرد و گفت: اولویت مدیریت شهری مساله حمل و نقل همگانی باید باشد چرا که این مساله در کاهش ترافیک و ‌آلودگی بسیار حائز اهمیت است. 

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آلودگی هوا و ترافیک جزو نخستین چالش‌های مردم در پایتخت به شمار می‌رود، گفت: عدم توفیق در این مساله ریشه در مبانی دارد که طرح‌های جامع را بدون توجه به حمل و نقل عمومی تهیه و تصویب کردند. 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: اخیرا متوجه شدم که با پیگیری مدیریت شهری دوره پنجم و به خصوص تاکیدات ریاست محترم شورا، مطالعات و جانمایی خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو تهران توسط شرکت ایرانی گنو، با همکاری شرکت فرانسوی سیسترا، در حال اتمام و در آستانه ارائه به شورای عالی ترافیک جهت تصمیم گیری و بدون توجه به طرح های جامع و تفصیلی است.

وی گفت: از سوی دیگر بنا بر الزام شورای اسلامی شهر تهران مبتنی بر پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری در احکام برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران، مبنی بر بازنگری در طرح‌های تفصیلی و جامع شهر تهران، آن هم با محوریت نهاد مطالعات، پایش و راهبری طرح های توسعه شهری که اخیراً با امضای توافق نامه‌ای توسط وزیر راه و شهرسازی، ریاست شورای اسلامی شهر تهران و شهردار تهران آغاز به کار کرده است، قرار  است این بازنگری ها مبتنی بر حمل و نقل همگانی صورت پذیرد.

سالاری اضافه کرد:  این در حالی است که در فرایند بازنگری طرح های توسعه شهری هیچ اثر و نشانه‌ای از برقراری ساز وکار تعاملی با شورای عالی ترافیک به منظور انجام این مهم نیست. 

به گفته وی هم اکنون که موضوع طرح تفصیلی ویژه و جدید منطقه ۲۲ شهر تهران در دستور جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور جهت تصمیم‌گیری قرار دارد، هیچ گونه نشانه محکمی از تهیه طرح توسعه شهری این منطقه، آن هم مبتنی بر مبانی نظریه حمل و نقل عمومی یا یافت نمی‌شود. 

سالاری عنوان کرد: اساساً فرآیند تصویب طرح تفصیلی این منطقه مسیر قانونی خود که تصویب در شورای اسلامی شهر تهران قانون شوراها است را طی نکرده است.

 سالاری با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک ، به اتفاق ریاست شورای اسلامی شهر تهران از خط 7 مترو تهران داشتند اظهار داشت: گزارش‌های رئیس هیئت مدیره و مدیران مترو تهران حکایت از آن داشت که در مدیریت شهری گذشته حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان و در این دوره مدیریت شهری، بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان در این خط هزینه شده و تا اتمام و تجهیز این خط بر اساس نرخ های روز، بالغ بر بیش از ۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز به منابع درآمدی دارند و این امر نشانه افزایش بیش از حد قیمت تمام شده هر کیلومتر طول مترو دارد.

وی افزود: چنانچه کلیت شورای پنجم و به خصوص ریاست  شورا و شهردار تهران با اهتمام کامل و اراده مصمم نسبت به حمایت و پشتیبانی در این حوزه اقدام هم افزا نداشته باشند و از فرصت‌های گوناگون موجود از جمله بهره گیری از فاینانس مصوبه دولت، پیگیری اخذ مطالبات شهرداری و مترو از محل قانون صرفه جویی بنزین و تسریع در ایجاد مجتمع های ایستگاهی بزرگ مقیاس مبتنی بر بازنگری طرح تفصیلی و نظائر آن اقدام نکنند، قطعاً در این حوزه اتفاق چشمگیری صورت نخواهد پذیرفت.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: رسالت تاریخی پارلمان محلی پایتخت ایجاب می‌کند تا نسبت به کنشگری موثر جهت استفاده از همه ظرفیت ها برای اصلاح رویکردها و تحقق توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی و به خصوص توسعه مترو اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه