English

سرهنگ محبت خانی در گفتگو با موج :

واژگونی موتور سیکلت به دره، علت مرگ دو شکارچی کرمانی است / مجلس لایحه حمایت از محیط بانان را تصویب کند

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: در تعقیب و گریز شب گذشته در منطقه دق علیجان بافت دو محیط بان بشدت زخمی و دو شکارچی با سقوط به دره کشته شده اند که این حادثه در حال پیگیری قضایی است.

واژگونی موتور سیکلت به دره، علت مرگ دو شکارچی کرمانی است / مجلس لایحه حمایت از محیط بانان را تصویب کند

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری موج،خبر درگیری میان محیط بانان و شکارچیان در منطقه حفاظت شده دق علیجان در کوه‌های اطراف خبر بافت در شبکه های اجتماعی از صبح دیروز سر و صدای زیادی به پا کرد. نکته ای که موجب حساسیت و بازنشر مکرر این خبر شده بود کشته شدن دو شکارچی راکب موتور سیکلت بود که اظهار نظر کنندگان در شبکه های مجازی این بار پرونده نجفی را زمین نهاده و زیر علم شکارچیان کشته شده نوحه سرایی کردند. در حالی که به گفته مرجان شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان حقیقت موضوع از سوی مقامات قضایی استان در حال پیگیری است.

سرهنگ جمشید محبت خانی در گفتگو با خبرنگار موج گفت: این درگیری اواخر شب 12 خرداد در منطقه حفاظت شده دق علیجان در کوه‌های اطراف خبر بافت به وقوع پیوسته است. در این زمان شکارچیان که با یک دستگاه خودرو سمند و یک دستگاه موتور سیکلت مشغول پروژکتورکشی برای شکار غیر مجاز آهو بوده اند، توجه محیط بانان را به خود جلب می کنند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار داشت: با مشاهده شکارچیان ، محیط بانان ما ایست می دهند. اما متاسفانه شکارچیان توجهی نمی کنند تا آنکه محیط‌بانان مجبور به شلیک تیر هوایی می شوند که شکارچیان در مقابل با سلاح هایی که در اختیار داشته اند به سمت محیط‌بانان ما تیراندازی می‌کنند. آنهم نه تیر اندازی هوایی بلکه شلیک مستقیم که در اثر این اقدام دو محیط بان ما به شدت زخمی می شوند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مسئله از آنجا شروع می شود که در حین فرار، موتورسیکلت شکارچیان با دو سرنشین واژگون می شود و به خاطر فاصله کم ماشین و موتور سیکلت این برآورد به وجود می‌آید که موتورسیکلت به زیر خودروی محیط‌بانان ما رفته است که هنوز این مسئله تایید یا تکذیب نشده و در حال بررسی مقام محترم قضایی استان کرمان قرار دارد.

 سرهنگ محبت خانی با ابراز تاسف افزود: متاسفانه در این اتفاق دو شکارچی جان خود را از دست می دهند که بنده به نیابت از جامعه محیط بانی به خانواده آنها تسلیت عرض می کنم و در غم خانواده های آنها  شریک هستیم. ضمن آنکه باید اذعان کنم که همه محیط‌بانان از این اتفاق ناراحت هستند. به هر حال دو انسان در این حادثه جان خود را از دست داده اند و دو خانواده داغدار و بدون سرپرست شده اند که ما به هیچ عنوان راضی به مرگ متخلفین و متجاوزین به عرصه های طبیعی نیستیم.

وی با تصریح بر این نکته که اولویت حفظ جان انسان در مقابل حفاظت از حیوانات و عرصه های محیط زیست  از اهمیت بسزایی برخوردار است، عنوان کرد: جای تاسف است که برخی از افراد در شبکه های اجتماعی بدون آنکه که در جریان واقع امر بوده و از حقیقت آگاه باشند، اظهارات بی اساسی را عنوان می کنند که باعث رنجش دو طرف می شود. در حالی که وظیفه حفاظت زیستگاه ها و عرصه های طبیعی و حیات وحش وظیفه مسلم سازمان محیط زیست است که اگر خدایی نکرده ماموران ما از وظیفه صیانت و حفاظت خود کوتاهی کنند همین افراد که الان مشغول اظهار نظر های بی اساس هستند، آنوقت به ما خرده می‌گیرند که چرا در حفاظت از محیط زیست کوتاهی و اهمال کرده اید؟!

سرهنگ محبت خانی در بخش دیگری از سخنانش افزود: این افراد باید بدانند که ۱۴۰ نفر از محیط‌بانان ما در حفظ حیات وحش و ماموریت مقدس خود جان عزیزشان را از دست داده اند و با فدا کردن جان خود بقای انسان و حیوان و محیط زیست را تضمین کرده اند. پس چرا در زمان شهادت این محیط بانان مظلوم کسی حرفی برای گفتن ندارد؟ به هیچ عنوان محیط بان به صورت عمدی اقدام به قتل متخلف و متجاوز به محیط زیست و شکارچی نمی‌کند. به ویژه این که ما در دوره های آموزشی تمام این موارد را برای آنها تشریح و تبیین کرده‌ایم.محیط بانان افراد خوش قلب و مهربانی هستند که حاضر به آزار رساندن به کوچکترین موجودی نیستند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با اشاره به لایحه حمایت از محیط بانان که چندین سال در مجلس خاک می خورد، گفت: باید قانون حمایت از محیط بانان که به صورت لایحه در مجلس وجود دارد و در چند کمیسیون مختلف از جمله کمیسیون حقوق قضایی تایید شده و توسط معاون رئیس جمهور جناب آقای کلانتری هم با جدیت پیگیری شده است، به نتیجه ای برسد. این لایحه در کمیسیون های مختلفی تصویب شده و برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس رفته است که بنده با وضعیت پیش آمده از نمایندگان محترم مجلس درخواست دارم که به واسطه حفظ حقوق و احترام به نسل های آینده، این لایحه را در صحن علنی مجلس به تصویب برسانند.

 سرهنگ محبت خانی در خاتمه اظهاراتش افزود: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم مباحث بیمه ای و حمایتی به ویژه قانون حمل سلاح محیط بانان را با عنایت ویژه‌ای پیگیری کنند.چرا که ضعف قانون سلاح، موجب جری‌تر شدن شکارچیان و سوء استفاده متجاوزان به عرصه‌های طبیعی شده است

به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اگر تمام موارد پیش‌بینی شده در لوایح تقدیمی به مجلس به تصویب برسد، بسیاری از مشکلات محیط زیست حل خواهد شد و محیط بانان با انگیزه بسیار بالاتری به انجام وظیفه خواهند پرداخت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • سعید غیاثی

    خوب کشتنشون .اصلا باید در اولین مواجه محیط بانان شکارچیان متخلف رو ب رگبار بگیرن تا عبرت بشه برا دیگران.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی