English

خواندن و نوشتن داستان و خاطره به جای نوشتن پیک نوروزی/ چهره مدارس کشور باید از خشونت زدوده شود!

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود از مهمترین محورهای آموزشی از جمله جایگزینی تکالیف مهارتی مانند خواندن و نوشتن داستان در تعطیلات نوروز به جای حل و انجام پیک نوروزی و طرح خشونت زایی از مدارس و...سخن گفت.

خواندن و نوشتن داستان و خاطره به جای نوشتن پیک نوروزی/ چهره مدارس کشور باید از خشونت زدوده شود!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، رضوان حکیم‌زاده در نشست خبری که صبح امروز با موضوع برنامه تعطیلات نورزو 1398، جایگزینی تکالیف مهارتی . حذف پیک نوروزی در سالن کنفرانس ساختمان مرحوم علاقه مندان برگزار شد، به تشریح مهمترین محورهای آموزشی در مقطع آموزش ابتدایی وزارتخانه متبوعش  پرداخت.

وی با تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: اگر ما به درستی زندگی زنان ائمه را بازنمایی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که این زنان بزرگترین کنشگران اجتماعی سیاسی فرهنگی بوده اند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه در بحث تغییرات دوره ابتدایی شاهد مقاومت‌هایی بودیم، افزود: به رغم این مقاومت ها خوشحالیم جامعه به این موضوع واکنش نشان داد که به صورت نقد یا تایید بود. اما با اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش و ارائه اطلاعات درست در برابر اطلاعات غلط از طرح‌های تحولی حمایت شد. چون هدف ما متناسب کردن کودکی با اقتضائات آن است تا گفتمانی را ایجاد کنیم که تعلیم و تربیت را یک علم بدانند و نظرات افراد صاحب علم در آموزش و پرورش محور توجه باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به بخشنامه مدرسه محوری سعی می‌کنیم فعالیت‌ها را به عهده استان‌ها بگذاریم مثلاً به جای اینکه بگوییم همه درس پژوهی انجام دهند، بگوییم استان‌های مختلف خودشان برای توانمندسازی معلمان کار کنند. همچنین در راستای شادابی و نشاط در مدارس اقدامات خوبی مثل تکالیف مهارتی، بازی و یادگیری، عید و داستان به جای تکالیف نوروزی و چهارچوب مهارتی برای خشونت‌زدایی از مدارس اجرا شده است تا فضای روانی و اجتماعی مدارس به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان احساس امنیت داشته باشند و تمام انواع خشونت مانند برچسب‌زدن و دادن اطلاعات نادرست به خانواده‌ها و دانش‌آموزان را حذف کنیم.

حکیم‌زاده در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اهتمام این وزارتخانه در راستای خشونت زدایی از مدارس خاطر نشان کرد: نگاه همه جانبه به فضای مدرسه و اینکه ابعاد روانی، عاطفی، اجتماعی و علمی دارد و اگر رویکرد کلان این باشد باید با کودکان متناسب با دوره کودکی رفتار شود و فضای مدرسه به گونه‌ای باشد که احساس شادابی و نشاط کنند.

وی ادامه داد: براین اساس رفتار مدیر با دانش‌آموز، معلم با دانش‌آموز ، خانواده با معلم و معلم با خانواده، مهم است. آیا احساسی که دانش‌آموز از بودن در مدرسه دارد احساس وابستگی است یا تنفر؟ آیا پیام‌هایی که دریافت می‌کند این است که او موفق نمی‌شود و سایر دانش‌آموزان موفق می شوند؟ یا به خانواده پیام می‌دهند فرزند شما ضعیف و غیرقابل تحمل است که چرخه خشونت خانواده علیه دانش‌آموز را هم افزایش می‌دهد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش با انتقاد از نکات فراموش شده در مدارس افزود: باید توجه کنیم تا فضای روانی و اجتماعی مدرسه برای دانش‌آموز مطلوب باشد و برای ایجاد شادابی و نشاط در مدارس ، فقط فضای فیزیکی موثر نیست. بلکه تجربه‌های تلخ که تنبیه بدنی در مدارس ، یکی از آنها است ، باعث دلزدگی دانش‌آموز از مدرسه می‌شود. لذا باید ابعاد دیگر خشونت که صرفا فیزیکی نیست و به لحاظ روانی بر دانش‌آموز تاثیر می‌گذارد را به خانواده‌ها و معلمان را در این رابطه آموزش دهیم.

وی در رابطه با بحث انگیزترین طرح این وزارتخانه، یعنی انجام تکالیف مهارت محور توسط دانش آموزان بجای حل پیک های نوروزی عنوان کرد: این برنامه برای تقویت مهارت خواندن و نوشتن است. گزارش ارزیابی عملکرد سال گذشته نشان می‌داد 86 درصد استان‌ها برنامه عید و داستان را رعایت کردند و بیشترین چالش را با شهر تهران داشتیم که برای حل آن صحبت کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه عید امسال مدارس دولتی و غیردولتی تکالیف نوروزی ندارند، اظهار داشت: مدرسه نباید جایی باشد که همه را یکسان قالب بزند. از سوی دیگر‌ آموزش‌ها نباید به اندازه ای متفاوت باشد که امکان زیست مسالمت‌آمیز را ایجاد نکند و تنوع مدارس به این لطمه می‌زند و باید دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داشته باشیم و هر چقدر تنوع مدارس براساس فاکتور گزینش دانش‌آموز جذب کنند بازتولید طبقات اجتماعی را از طریق نظام آموزشی خواهیم داشت.

حکیم‌‌زاده با ارائه مثالی ادامه داد: اگر معلم کلاس 40 نفره برای مشق شب، تکالیف مهارت محور بدهد و بچه‌ها در کلاس مشق خود را بنویسند، از او استقبال می‌کنیم. لذا برای سال آینده طرح را به گونه‌ای اجرا می‌کنیم که بتوان آن را در مدارس با تراکم بالا اجرا کرد. البته اگر سازمان‌های مربوط با اختصاص سهمیه استخدام معلم ابتدایی موافقت کنند و حداکثر دانش آموز در کلاس درس به 26 نفر برسد، برای اجرای برنامه‌های تحولی مشکلی نخواهیم داشت. چرا که بر اساس قانون در چنین کلاس هایی باید تعداد دانش آموزان از15 تا 26 نفر باشند. چرا که اگر جمعیت کلاس‌های درس دوره ابتدایی به ۲۶ نفر برسد تمام برنامه‌های تحولی اجرا می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه در مورد افراد جا مانده از تحصیل جلسه‌ای را با سازمان‌های متولی داشتیم، ادامه داد. این سازمان ها میتو انند برای شناسایی، جذب و نگهداشت دانش‌آموزان به ما کمک کنند و بر روی تقسیم کار ملی توافق کردیم که دیگر وزارت آموزش‌و‌پرورش و وزارت کار مسئول نیستند و سهم هر دستگاه در هر مرحله مشخص است. مثلاً اینکه شناسایی دانش‌آموز و جذب آن بر عهده کدام نهاد است؟ البته آموزش بر عهده وزارت آموزش و پرورش است و برای نگهداشت دانش آموز و اینکه به چرخه ترک تحصیل برنگردد هم توافقاتی داشته ایم.

حکیم زاده در ادامه بیان کرد: اما در رابطه با تحصیل کودکان معلول در مدارس عادی طرحی داریم که این طرح براساس نگاه انسانی به کودکانی که دارای نیازهای ویژه هستند طراحی شده و باید به دانش‌‌آموزان عادی یاد بدهیم که تعامل انسانی با این گروه از افراد داشته باشند. اما برای رسیدن به اهداف‌ طرح باید آموزش لازم به معلمان و آگاه سازی والدین دانش‌آموزان عادی انجام شود و معاونت ابتدایی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر روی این موضوع کار خواهند کرد. از این رو ما در معاونت ابتدایی طرح توانمندسازی معلمان مدارس عادی در قالب سفیران آموزش که پذیرای این کودکان هستند را برگزار کردیم. اما نگاه ما باید همه جانبه باشد و والدین کودکان عادی را هم تحت آموزش قرار دهیم تا مشکلاتی ایجاد نشود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه