English

مشاور رییس انجمن تغذیه ایران در گفت و گو با موج:

ترکیب حبوبات و غلات بهترین پروتیین جایگزین گوشت را تولید می کنند / جذب حداکثری آهن سبزیجات با لیموترش

مشاور رییس انجمن تغذیه ایران معتقد است گنجاندن ترکیب حبوبات و غلات در سبد غذایی میتوانند بهترین جایگزین برای گوشت ها به ویژه گوشت قرمز باشد که این روزها به واسطه افزایش قیمت برای بسیاری از خانواده های ایرانی قابل تامین نیست.

ترکیب حبوبات و غلات بهترین پروتیین جایگزین گوشت را تولید می کنند  / جذب حداکثری آهن سبزیجات با لیموترش

به گزاش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، با توجه به موج گرانی های بازار که متاثر از اعمال مجدد و تشدید تحریم های اقتصادی در یک سال گذشته است، سبد غذایی و سفره هموطنانمان به طور بی سابقه ای دستخوش محدودیت شد. در میان مواد غذایی، گوشت قرمز بیش از سایر اقلام غذایی دچار افزایش قیمت شده و خواسته یا ناخواسته از سبد غذایی خانوارها حذف و یا با مشکل تامین مواجه گردید. مگر برای عده ای خاص که مفهوم گرانی را هنوز درک نکرده اند که این جماعت قلیل منظور نظر این نوشتار نیستند.

وضعیت حاکم بر بازار گوشت موجب ایجاد نگرانی هایی در حوزه سلامت شد. چرا که بیمار های چون کمبود آهن و کم خونی که در میان بانوان کشور ما یکی از چالش های جدی متولیان سلامت و متخصصان حوزه پزشکی است، با چنین رویه ای اوضاع بدتری را تجربه خواهد کرد. ضمن آنکه کمبود پروتیین و سایر مواد مغذی موجود در گوشت هر کدام داستان منحصر به فرد خود را دارند که از موضوع این بحث خارج اند.

آهن و پروتیین، لازم و ملزوم سلامت اند

کمبود پروتئین در بدن عوارض جدی برای بدن دارد چرا که این ماده غذایی عملکردهایی مهمی در بدن دارد. عملکردهایی از قبیل ساخت و ترمیم بافت‌های بدن، تولید هورمون‌ها و آنزیم‌ها، و ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی ضروری برای خون، استخوان‌ها، غضروف، و پوست. بنابراین بر اساس توصیه متخصصان تغذیه مقدار مصرف پروتئین باید بین ۵۶ -۴۶ گرم در هر وعده باشد که مصرف این ماده غذایی بر اساس سن و وزن هر فرد متغیر است.

ضمن آنکه بدن انسان برای ساختن دو پروتئین حیاتی هموگلوبین و میوگلوبین به آهن نیاز دارد. همو گلوبین (Hemoglobin)  پروتئینی است که در داخل گلبولهای قرمز خون وجود دارد و وظیفه اش انتقال اکسیژن از ریه ها به بافتهای مختلف بدن می باشد. میوگلوبین (Myoglobin) پروتئین دیگری است که در سلولهای عضلانی یافت می شود و وظیفه اش دریافت، ذخیره کردن، انتقال و آزاد سازی اکسیژن در مواقع لزوم برای مصرف عضلات می باشد. به گونه ای که حدود هفتاد درصد آهن بدن در این دو پروتئین یافت می شود.

بنابراین آهن و پروتیین مورد نیاز بدن نقش لازم و ملزومی برای سلامت انسان  دارند که ناگفته پیداشت کمبود و یا حذف این مواد ضررهای جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

لذا برای غلبه بر این کمبود و گذر از این بحران، دکتر برلیانت بزرگمهر، جایگزینی مواد و ویتامین های سایراقلام خوراکی را توصیه کرده است.

مشاور رییس انجمن تغذیه ایران در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج گفت: با توجه به افزایش قیمت بی سابقه گوشت قرمز، ماهی و حتی مرغ که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم، مردم باید حبوبات و غلات و مغز دانه ها را جایگزین گوشت های اصلی کنند. گرچه قیمت خود مغز دانه ها هم در حال حاضر گاهی از قیمت گوشت بیشتر است و این جای تعجب دارد.

برلیانت بزرگمهر با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی بهترین جایگزین برای گوشت قرمز و حتی سایر گوشت ها، حبوبات و غلات است، تصریح کرد: اگر مخلوطی از حبوبات و غلات در برنامه غذایی گنجانده شود، می تواند جایگزین پروتیین گوشت ها شود.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی در ادامه خاطر نشان کرد: همین عدس پلو، یا پلو لوبیا چشم بلبلی، خوراک قارچ ، عدسی یا آش های متنوعی که در فرهنگ و قومیت های مختلف کشورمان وجود دارد، برای جایگزینی گوشت مناسب اند چون برنج هم میتواند نقش غلات را ایفا کند. 

ترکیب پروتیین غلات و حبوبات با پروتیین حیوانی برابر است

حبوبات

وی در ادامه تصریح کرد همین آش هایی که با ترکیب رشته، غلات و حبوبات و سبزیجات پخته می شوند، تامین کننده نیازهای اصلی بدن هستند و می توانند با ترکیباتی که از پروتیین و سایر مواد مغذی دارند، نیاز های اصلی بدن را تامین کنند.لذا اگر به ترکیب غلات و حبوبات دقت کنیم می بینیم میزان پروتیین مغذی و متنوع این ترکیب ، چیزی نزدیک به پروتیین های حیوانی را تشکیل خواهد داد. حالا اگر گندم و جو را هم به ترکیب مواد آش ها اضافه کنیم غنای غذایی بیشتر میشود.

برای جذب حداکثری آهن سبزیجات، از آب لیمو استفاده شود

بزرگمهر با بیان اینکه منبع آهن در موادی چون جگر، دل، قلوه . گوشت قرمز ، مرغ و ماهی موجود است، افزود: ناگفته پیداست که این مواد غذایی با قیمت سرسام آوری قابل تامین و تهیه است. ضمن آنکه برخی از آنها مانندگوشت قرمز، جگر، دل و قلوه در صورت مصرف زیاد، موجب بیماری هایی چون نقرص و چربی خون و... می شوند.

بزرگمهر در ادامه افزود:  بنابراین بهترین کار برای تامین آهن مورد نیاز بدن استفاده از منابع گیاهی است اما باید توجه داشت که آهن منابع گیاهی خوب جذب نمی شود. لذا مردم باید توجه کنند که برای جذب حداکثری آهن سبزیجات باید از چند قطره آب لیمو ترش استفاده کنند و هرچه آب لیمو ترش تازه تر باشد میزان ویتامینc آن بیشتر است و عملکرد بهتری در پروسه جذب آهن صورت خواهد گرفت.

گرچه باید توجه داشت که منبع آهن گیاهی تنها در سبزیجات یافت نمی شود. منظور ما از سبزیجات بجز گروه سبزیجاتی مثل جعفری و شوید و ریحان، گروه حبوبات و غلات هم مد نظر است و این دو گروه هم میتوانند تامین کننده آهن باشند. به ویژه برای خانم ها که اکثر آنها از کمبود آهن رنج می برند.

وی در خاتمه سخنانش گفت: گرچه جایگزینی حبوبات بجای گوشت را قبلا تذکر داده بودند اما نکات مهمی که سبب تامین و جذب حداکثری پروتیین، آهن و ویتامین ها می شود را تذکر نداده بودند که مردم نباید فراموش کرد که لیمو ترش جذب آهن سبزیجات را به شدت افزایش می‌دهد. در حالی که آهن موجود در گوشت ها هم با لیموترش جذب بهتری خواهند داشت. ضمن آنکه به مردم توصیه میکنم که گندم و جو را در ترکیب غذاها اضافه کنند. مخصوصا گندم و جوی که پوست داشته  وسبوس گیری نشده باشند. 
 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه