English

سردار ایوب سلیمانی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال موج:

سارقان " بار اولی" امسال افزایش یافته اند/ دلایل افزایش سارقان بار اولی در سه مرکز پژوهش آسیب شناسی می شود

جانشین فرمانده ناجا با اعلام اینمکه در 10 استان کشور 200هزار نفر سارق حرفه ای داریم ، به نکته قابل تاسفی اشاره کرد و آن این بود که آمارهای ما میگویند که شمار سارقان بار اولی امسال افزایش یافته است!

سارقان " بار اولی" امسال افزایش یافته اند/ دلایل افزایش سارقان بار اولی در سه مرکز پژوهش آسیب شناسی می شود
به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری موج؛ سردار ایوب سلیمانی در حاشیه همایش معاونین و روسای اداره‌های مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استان‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران با عرض  تسلیت به ارتش جمهوری اسلامی و خانوده های شهدا و جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای ۷۰۷ ترابری ارتش، تصریح کرد: ایجاد و تأمین نظم، امنیت و آرامش مردم و جامعه وظیفه اصلی پلیس است و موضوع سرقت بیشترین تأثیر سوء در امنیت و آرامش مردم دارد. به گونه ای که بیش از ۲۰ درصد از احساس ناامنی ناشی از وقوع سرقت است.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: بنا به دلایل محیطی و به دلیل تشدید برخی امور  مانند مشکلات اقتصادی، بیکاری، عدم مدیریت معتادان متجاهر که در مدیریت و کنترل ما نیست، با روند افزایشی سرقت‌ها مواجه هستیم.

 

وی با اعلام این خبر که تدوین طرح "اقدام برای مبارزه قاطع با توسعه سرقت در ابعاد مختلف" را شروع کرده ایم، در این خصوص گفت :  طرح اولیه تدوین شده و شروع به پیاده سازی آن کرده ایم، در این جلسه نیز در رابطه با روش‌های جدید، ابزار‌های جدید، تقویت حوزه اشراف اطلاعاتی و ... که به نوعی با این طرح مرتبط است، با صاحب نظران صحبت  کرده ایم.

 

وجود 200 هزار سارق حرفه‌ای در سراسر کشور

سردار سلیمانی با اعلام آمار  ۲۰۰ هزار نفری سارقان حرفه‌ای در کشور، افزود: بیش از ۶۵ درصد سرقت‌ها توسط سارقان حرفه‌ای و سابقه دار که دارای پرونده هستند انجام می‌شود و بیش از ۷۰ درصد سرقت‌ها در ۱۰ استان و مرکز آن صورت می‌گیرد که استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، اصفهان، کرمان و ... از استان‌های صدرنشین در وقوع سرقت هستند. بنابراین ما باید توانمان را روی جغرافیای سرقت بگذاریم تا بتوانیم در مهار آن به موفقیت هایی نائل شویم. 

وی گفت عناصر پنجگانه ای وقوع سرقت را رقم میزند که  این عناصر به ترتیب؛ سارق، جغرافیای سرقت، موضوع سرقت، مالخر‌ها و کارکنان پلیس در حوزه مبارزه با سرقت، جزء این عناصر پنجگانه هستند که در نظر داریم بر روی حرفه‌ای گرایی کارکنان، ارتقاء دانش و مهارت مبارزه با سرقت آنان تمرکز کنیم.

 جانشین فرمانده نیروی انتظامی در خلال سخنانش و در حالی که آمارهای مربوط به سرقت را اعلام میکرد به نکته قابل تاملی اشاره کردو گفت:  در بررسی هایی که در خصوص سرقت ها و سارقان صورت گرفته، متوجه شدیم که  امسال سارقان " بار اولی" در حال افزایش هستند.

سوال  اختصاصی خبرنگار موج از سردار سلیمانی این بود که  آیا دلایل سرقت های بار اولی توسط پلیس بررسی و  آسیب شناسی شده یا خیر؟ و اگر شده رویکرد سارقان بار اولی معلول چه عواملی است؟

وی با تصریح بر این نکته که  این آماری است که ما امسال به آن رسیده ایم ، گفت:  از آنجایی که از این آمار نگران شدیم بلا فاصله اقدام کردیم و این آمار و اصل موضوع را به سه مرکز آموزشی و پژوهشی ارسال کردیم تا آسیب شناسی شود. 

سردار در ادامه در خصوص مراجع و مراکزی که در آسیب شناسی اولیه  این معضل اجتماعی را بر عهده دارند ، گفت: ما یک پژوهشگاه بزرگ و معتبر داریم که جزء پژوهشگاه های صاحب اعتبار در نظام آموزشی و پژوهشی کشور است. یک مرکز مطالعات راهبردی هم داریم. ضمن آنکه در تمام استان ها و پلیس های سراسر کشور دفاتر تحقیقات کاربردی داریم.

لذا موضوع سرقت بار اولی ها را به هر سه این مراجع سپرده ایم . و به تمام استانها اعلام کرده ایم که در حوزه استانی خود آسیب شناسی کنند و به آنها گفته ایم از بعد کاربردی در سطح ملی بررسی کنند.به مرکز مطالعات راهبردی هم دستور داده ایم که به لحاظ مولفه های فرابخشی و ملی موضوع را بررسی کنند تا به دلایل این معضل پی ببرند. 

این مقام عالی انتظامیدر ادامه گفت:  بدون تحقیق و پژوهش  نمیتوان  ادعا کرد که چه دلایل رخداد این معضل چیست اما می توان یک تحلیل جزیی از دلایل آن ارائه کرد.

وی در خصوص دلایل سرقت های بار اولی بر اساس تجربیات کاری خود عنوان کرد:  به نظر سارقان بار اولی نوعا افراد و معتادانی هستند که به تازگی به جرگه معتادان پیوسته اند و تا به حال به نوعی ارتزاق می کرده اند اما حالا که محدودیت های جدی برای آنان پیش آمده، به سرقت رو آورده اند. دسته دوم  کسانی هستند که به لحاظ اقتصادی دچار فقر بیشتر و حادتری شده اند. و سومین دسته حاشیه نشین هایی هستند که به تدریج  به واسطه رسیدن به سنی پس از بلوغ در حوزه بزه های اجتماعی ، از بزه های کوچک تر شروع کرده و حالا به سرقت رسیده اند.

سردار سلیمانی در رابطه با اظهار نظر قطعی در مورد این معضل خاطر نشان کرد: با این وجود وقتی نتایج و آمارهای مستند مراکز پژوهش و تحقیق در بیاید و به ما برسد ما می توانیم اظهار نظر درستی در این رابطه به مردم و رسانه ها ارائه دهیم و آسیب شناسی جدی تری بکنیم .  در آن صورت ما خودمان آسیب شناسی را در دستور کار قرار می دهیم. اما الان به واسطه اینکه یک جمع بندی درستی از این معضل نداریم طبیعتا نمی توانیم دلایل درست و مستندی را برای آن بازگو کنیم . چون ما دوست داریم آمار ها یی که به مردم و رسانه ها ارائه می دهیم تحقیق شده و مستند و مستدل باشد . 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه