English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تنها راهکار شکستن انحصار مونتاژکاران واردات است / ادامه لابی مونتاژ کارها برای گران فروشی

گرانی خودروهای مونتاژ شده تا دو برابر قیمت همین خودروها در بازار کشورهای همسایه باعث بروز مشکلاتی در بازار شده و کارشناسان اقتصادی معتقدند تا زمانی که واردات خودرو انجام نشود محصولات مونتاژی انحصاری گران می شوند، گفت: بعد از واردات خودرو اگر خودروهای مونتاژ کار نتوانند رقابت کنند تعطیل خواهند شد.

تنها راهکار شکستن انحصار مونتاژکاران واردات است / ادامه لابی مونتاژ کارها برای گران فروشی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حالی که جدال بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با شورای رقابت بر سر افزایش قیمت خودروهای مونتاژی آغاز شده که بسیاری از کارشناسان معتقدند که خودروهای مونتاژی هیچ آورده ای برای اقتصاد کشور ندارد و حتی خلخالی، معاون دفتر تخصصی صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت هم بر این موضوع تاکید کرده که « شرکت های مونتاژ کار برای اینکه صرفه اقتصادی در تولید قطعات داشته باشند سالانه باید خیلی بیشتر از ۵ هزار دستگاه خودرو تولید کنند هرچند عده ای مدعی داخلی سازی 14 درصدی هستند اما واردات خودرو به صورت سی کی دی گران تر از سی بی یو می شود، دلیل این موضوع نیز پکینگ قطعات جهت مونتاژ است. بنابراین سایت تولیدی در کشور ارزش افزوده ایجاد نمی کند و چرا باید به آن ضریب ساخت داخل تعلق گیرد؟»

از طرف دیگر طبق مصوبه ی هیات وزیران، خودروسازان سالانه باید 5 درصد در مصرف سوخت خودروها کاهش داشته ایجاد کنند در غیر اینصورت مجوز مونتاژ نخواهد داشت حالا تصور کنید که شرکت های مونتاژ کار حاضر در ایران که حتی سالن رنگ هم ندارند چگونه مدعی کاهش مصرف سوخت هستند؟ به طور قطع برخی از همین شرکت ها حتی سالن رنگ هم ندارند و کاملا مشهود است که اگر این شرکت ها تاکنون توانسته اند به فعالیت خود ادامه دهند در نتیجه گران فروشی خودرو در بازار ملتهب ایران بوده است.

 

بیشتر بخوانید:

افت بازارهای مالی و کالایی در کشور / آشفتگی جریان نقدینگی در جامعه

مدیران خودرو ارز دولتی می گیرد با نوسانات ارزی افزایش قیمت هم می دهد!

گرانی خودروهای مونتاژی عامل نوسانات بازار / مونتاژ بی ضابطه خودروهای بدون خدمات پس از فروش مناسب

مشاور وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در همه دنیا خودروسازان با مونتاژ شروع می کنند و در فضای رقابتی به سمت خودکفایی قطعات می روند، گفت: این شرکت ها بعد از مدتی سطح تولید داخلی را به سطح 40 تا 50 درصد می رسانند و تیراژ تولید را بالا می برند. امروز شرکت های همچون مدیران خودرو ، گروه بهمن خودرو و کرمان موتور به سمت افزایش تیراژ رفته اند، اما قیمت محصولات آنها بالاست بخشی از این مساله تحت تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا و ... بود و مافیایی شکل گرفته و کارخانه ها هم قیمت ها را بر مبنای بازار آزاد تغییر داده اند

سعید مدنی با بیان اینکه مونتاژ برای خودرو با تیراژ کم صرفه اقتصادی ندارند، افزود: در مجموع در کشور تقاضای انباشته وجود دارد و دولت نباید به شعار واردات خودرو ادامه دهد و دولت باید همین خودروهایی که مونتاژکاران را گران به بازار عرضه می کنند را واردات کند تا قیمت ها بشکند.

او با تاکید بر اینکه خودروسازان داخلی شاسی بلند تولید نمی کند به همین دلیل انحصار خودروهای شاسی بلند در اختیار مونتاز کارهاست، تصریح کرد: به همین دلیل دولت باید خودروهای شاسی بلند را واردات کند تا این انحصار از بین برود.

مدنی با تاکید بر اینکه بخشی از اتفاقاتی که در بازار آزاد رخ می دهد مبنای اقتصادی ندارد و افراد در بازار به دنبال کالاهایی هستند که سود آنی می دهند، تصریح کرد: در یک دهه گذشته جریان پول همواره در بازارهای مختلف همچون خودرو، بورس، مسکن و ... سرگردان بوده که نشانه بیماری در اقتصاد است، به همین دلیل نمی توان وضعیت بازار را برای صنعت در نظر گرفت. در واقع مکانیزم معاملات خودرو در بازار آزاد با تولید و فروش در صنعت خودرو متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری موج، گرانی خودروهای مونتاژ تا دو برابر قیمت در بازار کشورهای همسایه باعث بروز مشکلاتی شده و کارشناسان اقتصادی تا زمانی که واردات خودرو انجام نشود محصولات مونتاژی انحصاری گران می شوند، گفت: بعد از واردات خودرو اگر خودروهای مونتاژ کار نتوانند رقابت کنند تعطیل خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه