English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

گرانی خودروهای مونتاژی عامل نوسانات بازار / مونتاژ بی ضابطه خودروهای بدون خدمات پس از فروش مناسب

در شرایط کنونی برندهای بایک، فوتون، هم تنگ، بی وای دی، بوگوارد و... در بازار ایران موجود هستند اما خدمات پس از فروش ندارند و در مقابل قیمت میلیاردی دارند و باعث افزایش نوسان بازار خودرو شده اند.

گرانی خودروهای مونتاژی عامل نوسانات بازار / مونتاژ بی ضابطه خودروهای بدون خدمات پس از فروش مناسب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در سال اخیر با ممنوعیت واردات خودرو ، جریان مونتاژ خودرو در کشور تقویت شد و برخی شرکت ها بدون اینکه سابقه فعالیت در صنعت خودرو داشته باشند به یکبار وارد مونتاژ خودرو شدند و یک شبه خودروساز شدند، حالا سوال اینجاست که آیا  هر خودرویی مونتاژی از کیفیت لازم برخوردار است؟ آیا قیمت گذاری این خودروها در ایران براساس اصول فنی انجام می شود ؟ آیا خدمات پس از فروش این خودروها مطابق استاندارد انجام می شود؟

در سال های اخیر شرکت های خودروساز چین گسترش زیادی داشته اند و تولید سالانه این کشور به ۲۳ میلیون دستگاه رسیده و برندهای چینی هم توانسته اند در بسیاری از بازارهای آسیایی نفوذ کنند و یک شرکت مادر هم اکنون چندین شرکت زیر مجموعه پیدا کرده است که برخی از این شرکت ها بسیار تازه کار هستند و تفاوت چندانی با همین شرکت های تازه از راه رسیده مونتاژ کار ایران ندارد.

حالا تصور اینکه یک شرکت تازه تاسیس چینی محصولی را عرضه می کنند و شرکت مونتاژ کار ایرانی برای سود بیشتر همان خودرو بی نام و نشان را وارد ایران می کند، زیرا وضعیت بازار ایران به گونه ای است که هر خودرویی عرضه شود بدون در نظر گرفتن کیفیت یا خدمات پس از فروش به سرعت سوار بر موج تورم و نوسان قیمت می شود. در حالی که در دنیا قیمت خودرو بر مبنای کیفیت و خدمات پس از فروش تعیین می شود.

سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه خدمات پس از فروش در مونتاژ و واردات خودرو اهمیت بالایی دارد، گفت: در سال های اخیر برخی برندهای چینی با تیراژ کم در کشور مونتاژ شده و شرکت های عرضه کننده آنها عمدتا از شبکه خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار نیستند، به همین دلیل این شرکت ها باید از طریق شرکت هایی که دارای شبکه خدمات پس از فروش هستند محصولات خود را پشتیبانی کنند.

او با تاکید بر اینکه خودروهای دست دومی که قرار است وارد شوند هم احتمالا با مشکل خدمات پس از فروش و تامین قطعات مواجه می شوند، افزود: در شرایط کنونی سیاست دولت باید واردات خودروهایی باشد که هم اکنون شبکه خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد، در غیر اینصورت مصرف کنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

 

دلایل دولت برای کاهش محدودیت شرکت های مونتاژی 

پیش از ممنوعیت و محدودیت واردات خودرو در کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط سفت و سختی برای اعطای مجوز مونتاژ خودرو داشت، اما در شرایط کنونی اینگونه نیست و شرکت با این بهانه که خدمات پس از فروش را به شرکت های دیگر واگذار می کنند عملا شرایط مونتاژ بسیار آسان شده است، هرچند دولت به این بهانه که افزایش تعداد شرکت های مونتاژی به تعادل بازار کمک می کند اما این اتفاق نیفتاده، زیرا عرضه خودروهای با خدمات پس از فروش ضعیف تنها هزینه نگهداری خودرو را برای مردم بالا برده است.

براساس گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری موج، در شرایط کنونی خودروهای که از برندهای بایک، فوتون، هم تنگ، بی وای دی، بوگوارد و... در بازار موجود هستند خدمات پس از فروش ندارند و گویا شرکت ها هم تعهد چندانی برای تامین قطعات یدکی خودروهایشان ندارند، به طور قطع باید در نظر گرفت که این خودروها چینی هستند و از کیفیت پایینی برخوردارند و در صورتی که خدمات پس از فروش برای آنها ارائه نشود باید در پارکینگ ها خاک بخورند یا مالکان خودرو هزینه گزافی را برای تعمیر آنها بپردازند که هر دو عامل مشکلات بازار خودروی کشور را بیشتر می کنند. 

از این رو در حال حاضر دولت نه تنها باید واردات خودرو را تسهیل کند باید بحث نظارت بر شرکت ها را به طور جدی دنبال کند و اجازه واردات یا مونتاژ خودرو به هر شرکتی ندهد مگر اینکه آنها خدمات پس از فروش مناسب را تضمین کنند تا از این طریق مردم دچار خسارات نشوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه